Тема : Шляхами рідного краю. Плановість у пейзажі.
Зображення моря з хвилями, яке можна було б використати для театральної програмки до казкової вистави (фломастери, олівці)
Завдання: ознайомити учнів з поняттям «театральна програмка»; розвивати фантазію, уяву, уміння аналізувати зображення морських хвиль на картині, декорації, у книжковій графіці та скульптурі; удосконалювати навички малювання; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів; прищеплювати любов до природи, мистецтва.
Обладнання: мультимедійний комплект, олівці, фломастери.
Хід уроку
Організація класу
Діти поверніться на гостей наших подивіться,
Сьогодні подаруйте їм свою усмішку: ласкаву, добру і привітну!
Доброго ранку,
Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Тупають ніжки,
Працюють голівки
Та сяють усмішки.
Доброго ранку,
Доброго дня!
Бажаєте ви,
І бажаю вам я!
Інтерактивна вправа «Ланцюжок знайомства»
Діти по черзі представляють того, хто стоїть поряд: «Це дівчинка…., це хороший хлопчик….разом з м′ячем передавайте і свою посмішку
- Візьміться за руки і утворіть коло.
Актуалізація опорних знань
Розгадайте ребус.
(звучить запис шуму моря)
- Ой! Діти! Що це шумить?
- Так , це шумить море!
Вправа «Асоціативний кущ»
- Які асоціації викликає слово «море»?
- Хто був на морі?
- А в нашому краї є море?
- Де ми можемо побачити море?
- А давайте прислухаємося, яка мелодія моря?
( На мультимедійній дошці з’являється зображення моря).
- А ось і море. Давайте розглянемо, яке буває море?
- Море буває різне: спокійне, тихе, похмуре, страшне, бурхливе, сіре.
Особливо страшне і небезпечне море під час шторму, коли дує сильний вітер і йде дощ.
Вивчення нового матеріалу
- Подивіться фрагмент мультфільму, відгадайте його назву.
Яким зображено море у мультфільмі?
Якими кольорами намальоване море?
Яке море тихе чи бурхливе? Спокійне чи страшне?
Ернест Гемінгвей « Старий і море»
- Порівняйте зображення морських хвиль на картині, декорації, у книжковій графіці та скульптурі.
- За допомогою чого , яких фігур зображують хвилі?
Що нагадують хвилі? (лінії)
- Розгляньте ритмічні лінії, що нагадують хвилі. Намалюйте їх пальчиком у повітрі.
Фізкультхвилинка
Ранок починається
Сонце піднімається
Пташки прокидаються
Деревця гойдаються
Море прокидається
Хвилі підіймаються
Рибки звеселяються
Човники гойдаються
Говорячи про море ми часто уявляємо відпочинок?
Яким може бути відпочинок біля моря?
Чи живуть люди біля моря?
Де живуть люди?
Пейзаж - жанр образотворчого мистецтва, у якому основним предметом зображення є дика або певною мірою перетворена людиною природа.
Виникненням такого жанру образотворчого мистецтва ми завдячуємо художникам Китаю. Саме там художники вперше почали зображати у своїх роботах тільки гори та ріки, красу навколишнього світу. Тоді як в інших країнах пейзаж був тільки складовою картини. Його елементи є навіть у іконописі.
Сьогодні, відвідуючи зали художніх музеїв, ми можемо побачити чарівні пейзажі, написані як закордонними, так і українськими художниками.
- А в нас в Україні також є художники, які малюють пейзажі.
— Усі художники поділяють пейзажі на певні види. Ознайомимося з цими видами!
Морський пейзаж — це картини із зображенням моря. Видатний художник-пейзажист, який писав море у будь-яких його проявах,— Іван Костянтинович Айвазовський. Він народився у Криму, у Феодосії, та провів усе своє дитинство біля хвиль — ласкавих та бурхливих, каламутних та прозорих. Хлопчиком сидячи на березі, він вбирав і запам’ятовував усе, що бачив, маючи чудову пам’ять художник.
Сільський пейзаж — пейзаж, який оспівує безкраї поля, сільські краєвиди з хатинками. Саме такі пейзажі приваблювали Сергія Івановича Васильківського.
«Залишки віковічного лісу», «Ловлять снігура», «Коробів хутір», «Весна в Україні». За своє життя С.І.Васильківський створив приблизно 3000 картин.
Але який би пейзаж не змальовували художники, вони завжди дотримуються певних правил. Зверніть увагу на їхні роботи. Предмети, що знаходяться ближче до нас, розташовуються на першому (передньому) плані картини і частково загороджують предмети другого та третього планів. Усі зображення першого плану детальніше промальовують — на відміну від предметів, розташованих на інших планах картини. Запам’ятайте це!
Кеті Тамер Трерн «Русалонька»
(Учитель пропонує учням подивитись слайди або репродукції картин
•Який колір для того, щоб зобразити воду?
•Які кольори має спокійне море (бурхливе море, море під час грози)?
•Чи можна за картинами визначити, який настрій був у художника?
Які кольори вам про це розповіли?
На передньому плані об’єкти більші , ніж на дальньому.
А зараз давайте разом заплющимо очі та вирушимо в нову подорож.
Це особлива подорож. Ми вирушаємо у морські глибини. Уявіть, що перед вами — море.
•Якого воно кольору? Згодом на синю воду падає жовтий сонячний промінь. •Якого кольору набуде вода? (Зеленого) Але ось набігла хмара, закрила сонце.
•Якого кольору вода тепер?
•А якщо сердитий вітер жене хвилі, піднімаючи біля берега пісок до поверхні води? Ми занурюємося під воду.
Світла стає все менше, таємничі тіні ворушаться в глибині...
Театральна програмка – це аркуш паперу з назвою вистави чи концерту, з вказівками імені автора, режисера, головних виконавців, композитора, театрального художника тощо.
Практична діяльність учнів
Правила безпеки на уроці образотворчого мистецтва
Роботу розпочинаємо з дозволу вчителя.
Тримати своє робоче місце у належному порядку.
Інструменти використовуємо тільки за призначенням.
Творче завдання .
Вода може бути і синьою, і зеленою, і блакитною, і фіолетовою... Ви можете обрати для свого моря будь-який колір, якщо додасте до нього бодай крапельку синьої фарби.
Намалюйте море з бурхливими хвилями, яке можна було б використати у театральній програмці до казкової вистави «Русалонька»
Поки учні 2 класу малюють хвилі, завдання для першокласників – аплікація – будинок біля моря.
Підсумок
- Що нового ви дізнались на році?
- Що ви пригадали сьогодні?
-Вам сподобалася наша програмка? Чи хотіли б ви відвідати таку виставу?
-А знаєте чому вона така гарна?
-Бо ми працювали дружно і злагоджено. А який наш девіз?
«Ми усі одна сім’я,
Неповторний ти і я,
Будемо усі дружити,
В злагоді і мирі жити,
Бо життя—це диво-казка,
В ньому є любов і ласка,
Ми прийшли в цей світ, щоб жити
І на землі добро творити».
- Діти, ми сьогодні були справжніми творцями і ви заслуговуєте на аплодисменти.
Інтерактивна вправа «Аплодисменти».
Жити – це не просто жити,
Щоб життя, як поле перейти,
Треба, щоб із рук родило жито,
Пелпци виростали і мости.
Я звертаюсь до вас
Крізь незгоди буття –
Не втрачайте красу,
Бо краса - це життя.
Помічайте красу
В кожній миті новій
Бо життя – це краса.то ж творіте її.
В працьовитих руках
Через тисячі літ
Пронесіте , як стяг:
Так, краса спасе світ!