Конспект уроку з образотворчого мистецтва в 5 класі.
Тема : Декоративно-прикладне мистецтво. Композиція у декоративному мистецтві: цілісність форми, декору; колорит, колірна гама (тепла, холодна); колірна палітра. Виконання композиції “Чарівний птах”.
Тема. Декоративно-прикладне мистецтво. Композиція у декоративному мистецтві: цілісність форми, декору; колорит, колірна гама (тепла, холодна); колірна палітра. Виконання композиції “Чарівний птах”.
Мета: формувати поняття “колорит”, “палітра”; розширювати знання про теплі й холодні кольори, колірні асоціації; удосконалювати вміння передавати в колористичній композиції почуття, настрій; розвивати фантазію, образне мислення; учити застосовувати знання про колір;
виховувати інтерес до творчості народних майстрів.
Форма проведення: урок-подорож.
Техніка виконання: акварель, гуаш.
Обладнання: репродукції робіт М.Приймаченко та інших народних майстрів, педагогічні малюнки, роботи дітей з методичного фонду, малюнки птахів, виконаних у різних художніх техніках.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Сьогодні ми проведемо урок у формі подорожі по “Країні народного мистецтва”. (Вчитель виставляє на стіл назву зупинки)
Перша зупинка “Казкова”.
Вчитель читає казку.
Було це дуже давно. В чарівному лісі жили собі дерева і трави. Вони ніжилися під яскравими променями сонця. А квітів тоді ще не було. Тому цілий рік зеленіло все довкола, бо й зими тоді ще не було. А Матінка Снігова Метелиця жила на високій горі й ніколи не спускалася донизу. Але одного разу поселилася в лісі жар-птиця , а через деякий час з’явилися у неї жар-пташенята. І годувала їх жар-птиця шматочками сонця. Доки дітки були малими, то не було з ними клопоту. Але якось сталося лихо. Полетіла птиця до сонця, а пташенята почали пустувати та й випали із гнізда. Що тут почалося! Запалали кущі та дерева, пожовкла трава від тривоги.
Та ось прилетіла Метелиця. День і ніч сипав сніг, лютувала хуртовина, і нарешті стало все навколо біле-біле.
Прилетіла жар-птиця. Глянула і вжахнулася: немає пташенят! Випустила вона з розпачу шматочок сонця, і впав він на землю. Від тепла сніг почав танути і з’явилися пташенята у вигляді квітів весняних, яскравих і барвистих. Зраділи мамі, тягнуться до неї пелюстками.
З того часу так і повелося: як відлітає жар-птиця по сонце – жовтіє трава, червоніє листя на деревах, і Матінка Снігова Метелиця вкриває все навколо білим снігом. А як повертається – сніг тане і виростають весняні квіти.
Ви теж можете їх побачити, якщо підете на луки чи до лісу. Ось вони: веселі і барвисті. Але не топчіть їх – вони ж бо живі!
Слухавши казку, ви уявляли головного героя жар-птицю можливо такою (показує малюнок жар-птиці, виконаної в теплих (гарячих) тонах).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Як ви вже здогадалися сьогодні ми будемо малювати чарівного казкового птаха. Але на нас чекає ще одна зупинка, яка називається
Друга зупинка “В гостях у М.Приймаченко”.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Марія Приймаченко жила і творила в селі Болотня, що знаходиться біля Києва. Талант художниці визнаний у світі. Її твори з незмінним успіхом експонувалися на виставках у Парижі, Варшаві, Софії, Празі. Твори Приймаченко свідчать про те, що за ними стоїть велика, різноманітна школа народного мистецтва, багатовікова культура народу.
Фантастичні звірі та птахи – це витвір уяви художниці. Таких тварин не існує в природі. (Перегляд репродукцій робіт “Хижачка”, ”Звір”, “Фантастичний звір”, “Птах”, “Фантастичний птах”, “Лісова павлина”, “Павичі у квітах”, “Українські танцюристи”, “Красуня”, “Куріпочки пляшуть і хліб пашуть”.)
Ось який птах із творчості М.Приймаченко залетів і до нас (показую фрагмент копії роботи “Павичі у квітах”).
Третя зупинка “У майстерні художника”.
Як ви думаєте, чим ми будемо займатися на цій зупинці? Звичайно, ми будемо малювати чарівного птаха.
А чим відрізняється казковий птах від звичайного? (Прикрашений орнаментом, яскравий, барвистий), (показує два малюнки для порівняння).
V. Практична робота .
Слово вчителя.
А тепер кожен із вас виступить у ролі народного майстра і виконає роботу , яку намалювала ваша уява, фантазія. Ви повинні з’ясувати для себе – веселу чи сумну пташку малюватимете, бо від цього залежить, в якій кольоровій гамі ви її виконаєте – в теплій чи холодній, яскравій чи приглушеній. В роботі використовуйте елементи, вивчені сьогодні та на попередніх уроках. Виконуючи практичне завдання в кольорі користуйтеся таким народним прийомом як малювання пальцями, тичком).
1. Композиційне вирішення.
Учитель показує послідовність виконання композиції.
VІ. Демонстрація робіт, аналіз та оцінювання.
Зупинка “Художня галерея”
Зараз ми зробимо “живу” художню галерею. Кожен учень покаже свою роботу, тримаючи її перед собою.
VІІ. Закріплення нових знань і вмінь.
Гра “Незакінчені речення”
Я починаю речення, а ви повинні його закінчити.
“На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...”
“Марія Приймаченко – народний маляр, яка малювала...”
“Фантастичні птахи відрізняються від звичайних...”
“Мені було цікаво, бо...”
VІІІ. Підсумок уроку.
Ось і закінчилася наша подорож по “Країні народного мистецтва”.
Хай у життя несе вас чарівний птах на крилах казки та фантазії.