Конспект уроку з образотворчого мистецтва для 5 класу на тему : Види декоративно-прикладного мистецтва. Петриківський розпис. Виконання основних елементів петриківського розпису

Про матеріал

Конспект уроку на тему "Види декоративно-прикладного мистецтва. Петриківський розпис. Виконання основних елементів петриківського розпису" допоможе вчителю цікаво провести урок образотворчого мистецтва, використовуючі інтерактину вправу "так - ні", матеріал який стосується видів декоративно-ужиткового мистецтва та елементів петриківського розпису.

Перегляд файлу

5 клас

Тема: Види декоративно-прикладного мистецтва.

Петриківський розпис. Виконання основних елементів петриківського розпису

 

Мета: поглиблювати знання про види образотворчого мистецтва; розвивати знання про декоративно-прикладне мистецтво, дати поняття про петриківський розпис та його особливості, навчати технології розпису; розвивати творчу фантазію; виховувати любов до декоративно-прикладного мистецтва України.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Техніка виконання: петриківський розпис.

 

Обладнання: зоровий ряд: зразки робіт декоративно-прикладного мистецтва, зразки петриківського розпису, плакат «Елементи петриківського розпису», записи українських народних пісень; матеріали:  фарби, пензлі, палітра, альбом, олівець.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

На протязі року ми знайомились з різними видами образотворчого мистецтва. Для того, щоб їх пригадати, давайте зіграємо у гру «Так – ні». На столі знаходяться таблиці на яких зображені різні види образотворчого мистецтва. Вгадайте їх, задаючи мені питання, які потребують відповідей «так» чи «ні». ( Відгадані види образотворчого мистецтва учні записують на дошці у вигляді таблиці).

ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація

А зараз, прослухавши підказку, скажіть, з яким видом образотворчого мистецтва ви познайомитесь сьогодні на уроці?

Це широка область мистецтва, яка естетично формує середовище, створене людиною. Цей вид мистецтва ще називають -  мистецтвом оздоблення. (Декоративно-прикладне мистецтво). Тема уроку записується на дошці.

Уявіть навколишнє середовище без декоративно-прикладного мистецтва. (Відповіді учнів).

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Декоративно-прикладне мистецтво народилося на початку світової історії. Прикрашаючи вази, розписуючи свої будівлі, людина передавала своє відношення до навколишнього світу. Щоб глечик, в котрий наливається вода або масло, був не тільки міцний та зручний але й красивий.

Назву це мистецтво отримало від слів «декор» - прикрашати та «прикладне» - прикладати до предметів, виробів. Цей термін умовний та  має більш глибокий зміст, тому що розпис не тільки прикрашає інтер’єр, але й говорить про добро та зло, несе певний образ, ідею.

Давайте познайомимося з деякими видами декоративно-прикладного мистецтва. (Вчитель коротко знайомить учнів з основними видами ДПМ, використовуючи наочний матеріал).

  1.       Килимарство відоме з прадавніх часів і має цікаву історію. Воно було поширене і в Стародавньому Римі, і в країнах Сходу. Було і на Русі. На Україні майже в кожному селі ткали килими.
  2.       Вишивання – один з найдавніших видів декоративно-прикладного мистецтва слов’ян. Традиція прикрашання одягу та предметів побуту набула подальшого розвитку в епоху Київської Русі. Народне вишивання – живе мистецтво, яке постійно розвивається.
  3.       Народна іграшка. Усі народи мають свої дитячі іграшки: японська дерев’яна іграшка, руська матрьошка, дерев’яні конячки. Також виготовляли іграшки з глини, лози та соломи.
  4.       Декоративний розпис – один з найпоширеніших видів народного мистецтва. З давніх-давен ним прикрашали житла, меблі, тканини, посуд.

Далі вчитель розповідає дітям про петриківський розпис та центр його виникнення – село Петриківка.

Петриківський розпис - один із видів національних художніх промислів України, що веде свій початок від древньої традиції орнаментики, яка широко використовувалася в побуті українців, особливо у запорізьких козаків. Назва промислу походить від назви старовинного козацького села Петриківки (Дніпропетровська область), заснованого в 1772 р., добре відомого всім цінителям народної творчості далеко за межами України і в наш час як один із найзначніших центрів декоративно-прикладного мистецтва в Україні.

Протягом віків тут сформувалася самобутня школа розпису, що не має аналогів ні в нашій країні, ні за кордоном. Мальовниче село Петриківка на Дніпропетровщині славиться народними майстрами декоративного розпису. Мистецтво малювання має тут глибоке коріння.

У XVIII ст. на ці землі прийшли запорізькі поселенці. Вони почали будувати світлі саманні та глиняні хати, побілені крейдою, підведені кольоровою глиною.

Декоративний розпис на Придніпров'ї, як і скрізь на Україні, виник насамперед як мистецтво мальованої хати. Однак на Придніпров'ї йому притаманні особлива неповторність, самобутність. В його основі лежить образне, поетичне осмислення світу рідної природи, краси української землі. Недаремно квітка й калина є основними мотивами декоративного розпису Придніпров'я. В ньому легко пізнаються рожа і півонія, гвоздика й жоржина, айстри й горошок, навіть придорожній будяк - ймовірний прообраз славнозвісної петриківської "цибульки". Найпершою формою розпису на Придніпров'ї було настінне малювання.

Виконувався розпис тонким пензлем, очеретинкою, трісочкою, пучками пальців по мазаному ґрунту стіни. Спочатку використовувалися рослинні та мінеральні барвники. Пізніше, коли розпис перейшов на папір, їх замінюють анілінові фарби на яєчній основі. Колорит розпису будується переважно на градаціях трьох кольорів: червоного, жовтого (жовто-зеленого) й синього. Стриманість декоративного начала і в той же час барвисте розмаїття квіткових форм визначає стилістичну систему придніпровського розпису. Подальшим етапом придніпровського розпису стала широко відома «кальовка» - розпис на папері. У ній, як і в декоративному стінопису, ясно виступає традиційна особливість - образне осмислення рідної природи і її декоративна інтерпретація.

V. Практична робота

Сьогодні на уроці ми познайомимось з прийомами та техніками петриківського розпису, а також з його основними елементами.

Вчитель на аркуші паперу, закріпленому на дошці, демонструє техніку виконання мазків. Учні замальовують елементи петриківського розпису. На кожній парті знаходиться таблиця з елементами петриківського розпису, яку учні використовують у практичній роботі. (Додаток 1).

Вправа 1. «Зернятко» - мазок звичайний.

Вправа 2. Вусик «зернятка» - мазок під кутом до вертикальної лінії.

Вправа 3. «Зернятко» - мазок під гострим кутом до лінії.

Вправа 4. «Кривеньке зернятко».

Вправа 5. Початок «травички».

Вправа 6. «Колосок».

Вправа 7. «Пірчасте листя».

Вправа 8. Початок квітки «пуп’янок».

Вправа 9. Елементи стрічкового орнаменту.

Вправа 10. Стрічковий орнамент.

Вправа 11. Три пари «кривих зернят».

Вправа 12. «Бігунець» з трипелюсткових квіток.

 

VІ. Підсумок уроку. Зворотній зв’язок

Учитель аналізує і оцінює роботу учнів. Використовуючи інтерактивний метод «Мікрофон», учні висловлюють свої враження від уроку.

Додатки до уроку:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Декоративно-ужиткове мистецтво

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-клас

Тема уроку: Сприйняття природи. Симетрія форми та кольоровий контраст в забарвленні комах. Зображення на площині. Техніка – монотипія «близнята». «Фантастичний ме­телик», «Незвичайний жук».

 

Мета: Ознайомити учнів із симетрією форми та кольоровим контрас­том в забарвленні комах;   поглиблювати композиційні вміння та навички учнів знайомство з технікою монотипія «близнята»;  навчити учнів створенню виразного образу за допомогою кольорового контрасту.

Обладнання: Для вчителя: наочність: фотографії та малюнки метеликів, жуків та інших яскравих комах; таблиця «Симетрія» малюнки вчителя на дошці та на папері.

 Для учня: папір, олівець, акварельні та гуашеві фарби, фломастери.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

 

ІІ. Пояснення нового матеріалу.

Учитель проводить бесіду з учнями, використовуючи для наочності фотографії та малюнки метеликів, жуків та інших яскравих комах.

Вже в давні часи люди навчились бачити красу різних природних форм. А, відкриваючи її засобами мистецтва, намагались зрозуміти закони прекрасного - ті правила, використовуючи які вдається передати гармонію і виразність оточуючого нас світу.

Погляньмо на метеликів, жуків, інших комах. У більшості з них гарна, витончена форма. А яке багатство кольорів! Невже  можна не замилуватись чудовими візерунками на крильцях метелика? Та у цієї краси є певна закономірність. Якщо провести уявну лінію через центр метелика, то вона розділить його на дві абсолютно однакові частини, які є наче дзеркальним відображенням одне одної. Таке явище називають симетрією. А уявну лінію поділу називають віссю симетрії. Як і метелик, більшість природних форм є симетричними. У цьому можна переконатись навіть подивившись в дзеркало на своє відображення. Люди здавна вважали симетричність одним із основних правил краси.

  

 

А тепер зверніть увагу на кольори природних візерунків на крильцях метелика. Вони є контрастними і тому їх зображення виразне та яскраве. Контраст є одним із основних виражальних засобів у мистецтві, без нього все було б тьмяним та нецікавим. Контрастна виразність зображення може підкреслюватись обкантуванням одного зображення на тлі іншого. Таким чином, світле обкантування контрастно розділяє два темні кольори, а темне -два світлі.

Явище контрасту спостерігається між світлими і темними та між теплими і холодними кольорами. Тому найвиразнішим буває те зображення, в якому поєднуються кольори контрастні як за світлотою, так і за колірним тоном.

А тепер подумайте і дайте відповідь на питання:

1 .Які з оточуючих вас речей є симетричними? Щоб переконатись у їх симетричності, уяви де знаходиться її вісь симетрії.

2. Знайдіть для кожного кольору контрастну пару: жовтий - ...; блакитний -...  Поясніть свою думку.

3. Як підкреслити контрастність кольорів: синього з червоним та жовтого з блакитним? ( Розділити два темні кольори білою лінією, а два світло-чорною)

 

Фізкультхвилинка.

Руки в сторону, в кулачок.

Розгинай – і на бочок.

По колінах вдарим нижче, нижче, нижче.

Руки вгору піднімемо вище, вище, вище.

 

ІІІ. Практична робота

Спочатку беруть аркуш білого папері і рівненько та охайно згинають навпіл по широкій стороні. Після розгинання він матиме вигляд розгорнутої книжки. Малюють тільки на одній стороні. На якій саме – лівій чи правій – це на тій, яка більше до вподоби. На малюночку повинне народитися найяскравіший, найгарніший серед метеликів, який тільки може бути з країни Фантазії.

Фарбами різних кольорів малюють візерунки на крильцях! Але спочатку малюють зелений лужок з квіточками.

Проводять внизу обраної сторінки кілька прямих та хвилястих ліній коричневого (земля), жовтого (пісок), зеленого (трава) кольорів. А потім згортають папір, добре притискають сторінки та ще міцно прогладимо зверху ребром долоні. Розгорнувши аркуш, побачать, що на другій сторонці, на якій нічого не малювали, теж з’явилося зображення і землі, і піску, і травички – все точнісінько так, як на першій сторінці. З одного боку намалюють зелені стебельця квітів – закривши аркуш, притиснувши долонькою – і з іншого боку виростають такі самі стебельця. Малюють великого метелика. Крильця можуть бути будь-яких кольорів. Добирають їх за власним бажанням і малюють на обраній половинці аркуша. Розміщують барвисті плями, що зображуватимуть одне з крилець, ближче до згину. На самому згині малюють голівку метелика з одним вусиком, його довге тільце, знову згортають аркуш та притискають. І ось так літає метелик на лужку.

Так можна малювати і інших комах. Тільки потрібно пам’ятати, що в комах завжди шість лапок, а у павуків їх вісім.

ІV. Підведення підсумку

Аналіз учнівських робіт (визначення їх симетричності та засобів контрастності). Зворотній зв'язок Чим мені запам’ятався урок? Метод «Мікрофон». Учні по черзі висловлюють свої враження від уроку.

 

6 клас

Тема: Художній образ в музиці та живопису.

Колективне панно «Весна! Птахи летять».

Мета: навчати розуміти мову музики та живопису, відчувати глибину людських страждань, якими наповнені твори великих майстрів; розвивати художні та музичні навики, просторове мислення, почуття кольору, лінії, форми, вміння передавати настрій художніми засобами; виховувати почуття прекрасного, любов до музичних та художніх творів, охайність, посидючість, вміння працювати у групі.

 

Тип уроку: комбінований

 

Техніка виконання: живопис, аплікація

 

Обладнання: зоровий ряд:  репродукції картин відомих художників-живописців із зображенням природи, музичні записи композитора Дж. Вівальді «Пори року», панно із зображенням пейзажу для практичної роботи; матеріали: фарби, пензлі, баночка для води, кольоровий папір, ножиці, клей.

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація

Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок – урок музики та образотворчого мистецтва. Тема уроку: «Художній образ в музиці та живописі. Створення колективного панно «Весна! Птахи летять».

 Він допоможе вам зрозуміти та відчути глибину людських страждань, котрими наповнені твори великих майстрів. Не тільки очима, але й серцем та душею ми будемо вчитися сприймати роботи художників та композиторів.

А що ж таке музика?

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

Під час розповіді вчителя звучить музична композиція.

Музика – це мистецтво, яке неможливо передати словами, його можна тільки почути. Щоб створити мелодію потрібні звуки, а звуки змінюються, змінюючи при цьому мелодію. А вже з мелодії, в супроводженні основної теми, виходить музичний витвір – музика.

Класична музика, сучасна музика ніколи не зміниться, зміниться лише наше сприйняття, а музика залишиться вічно такою прекрасною, якою її створили композитори різних часів.

А картина художника?

З часом може змінитися наше відношення до картини, але картина не зміниться сама по собі і як мистецтво буде існувати вічно.

І в музиці, і в живописі майстри створюють художній образ, котрий передає почуття, настрій, характер. В музиці − за допомогою звука, в живопису – кольором, лінією. Який висновок можна зробити? (У різних видів мистецтва різний «будівельний матеріал», різна художня мова.)

Давайте порівняємо, як майстри передають образи зими, весни, літа та осені музичними та живописними засобами.

  •   Живопис.

Діти! Перед вами картини із зображеннями природи. Подивіться на них уважно та дайте відповіді на питання:

  1.       Визначте жанр поданих картин? (Пейзаж).
  2.       Визначте схожі ознаки (зображення природи – дерева, небо, земля і т.д.), а також чим відрізняються данні репродукції? (Різні пори року, різний настрій).
  3.       Які кольори використовують художники для передачі тієї чи іншої пори року?.
  4.       У кольорів, як і у людей існує характер. Визначте характер кольорів на картинах. (Спокійний, добрий, сонячний, хмурий).

 

  •         Музика.

Дуже багато років назад в італійському містечку жив видатний композитор ХVІ сторіччя – Дж. Вівальді. В скарбниці світової музикальної культури зберігаються його твори в яких він передавав радість і смуток, розлучення та зустріч, страждання та переживання. Одним з кращих витворів мистецтва - є цикл творів під назвою «Пори року», в яких майстер прекрасно відтворив неповторну красу, якою супроводжується і літо, і зима, і осінь, і весна. Давайте зараз прослухаємо їх, а потім дамо відповіді на питання.

  1.       Які пори року передані в запропонованих творах?
  2.       Які почуття викликали у вас ці твори?
  3.       Якщо б ви були композиторами, яку назву дали цим творам?
  4.       Якими музичними засобами передав композитор настрій у музичних творах?
  5.       За допомогою чого створюється художній образ у музиці та живопису?

Молодці!

Діти! Давайте закриємо очі та спробуємо уявити, почути, відчути весну. ( Звучить музика).

  1.       Що ви побачили, почули та відчули?
  2.       З чого складається образ весни.

 

ІV. Практична робота

Робота в групах

Інструктаж з техніки безпеки під час роботи з ножицями

Увесь клас працює над створенням панно «Весна! Птахи летять».

Зараз ви всі перетворитесь на художників і спробуєте вдихнути в картину життя. Діти об’єднуються у групи:

  1.       Група – за допомогою фарб наповнює картину весняним подихом.
  2.       Група – працює з кольоровим папером, витинаючи з нього птахів.
  3.       Група – малює та вирізає весняні листочки та квіти.

Під час роботи звучить симфонія Бетховена.

Коли перша група завершить свою роботу, панно вивішується на дошку, а учні з другої та третьої групи наклеюють на картину виготовлені з паперу оздоблення – квіти, листочки, птахи.

 V. Підсумок уроку

Діти! Ви діяли сьогодні як добрі чарівники, як прекрасні художники. За невеликий проміжок часу оживили картину, створили чудове панно. Зараз воно дихає весною. Ось що можна зробити за допомогою таких простих речей як фарби та папір.

Додатки до уроку

 

6 клас

Тема. Вечірній пейзаж «Сідає сонечко за обрій»

Мета: розкрити перед учнями красу місячної ночі; розвивати почуття прекрасного, уяву, фантазію дітей, збагачувати їх словниковий запас. Дати поняття про техніку роботи на вологому папері, відображення зміни в освітленні об'єктів уранці та ввечері (зміна кольорів); розвивати відчуття композиційної та колористичної цілісності художнього твору.

 

Обладнання: для вчителя: А.Куїнджі «Українська ніч», «Вечір на Україні», «Місячна ніч на Дніпрі», М.Пимоненко «Українська ніч». Музичний ряд: Л. Бетховен «Місячна соната», Ф. Лапетті «Вересневий місяць»; картки з питаннями для обговорення у групах.

 Для учнів: акварельні фарби, пензлі, папір, поролон, олівець, свічка;

 

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 (Звучить «Місячна соната» Л. Бетховена. Вчитель зачитує опис ночі. На дошці розташовані репродукції картин А.Куїнджі «Українська ніч», «Вечір на Україні», «Місячна ніч на Дніпрі».

Учитель. Чи опинялися ви коли-небудь серед місячної ночі? І чи прислухалися хоч раз до її музики, таїни, чарівності? Вдивіться в неї, вслухайтеся... З середини неба зачаровано поглядає на нас місяць. Срібними ліхтариками мерехтять зорі. І здається, що небо горить тисячами вогнів. Земля вся в срібному сяйві, а повітря духмяне і п’янке. Чарівна ніч! Казкова ніч! Прекрасна ніч!

Непорушно стоять ліси, повні мороку, відкинувши величезну тінь. Тихо й спокійно сплять озера. І тільки місяць милується на свою вроду в тиші їх вод. Спить все навкруги. А вгорі все дихає, все живе. На душі прекрасно й спокійно. Казкові видіння виникають перед очима .

Аж раптом усе оживає: і ліси, і ставки, і луки. Зачаровує своїм співом соловейко, і здається, що навіть місяць заслухався ним.

Учитель. Що ви уявили, слухаючи опис ночі? Що допомогло вам уявити картини нічної природи? (Музика). Хто вже чув цей музичний твір і знає, як він називається?

Учитель. Це «Місячна соната"» Л. Бетховена. Її так назвав не композитор, а слухачі, тому що настрій, який виникає під впливом цієї музики, нагадує почуття, яке викликане місячним сяйвом (ще раз звучить початок сонати).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Темне небо, імла і, як краплі, прозорі й чисті, з'являються звуки, високі й срібні. Це виглядає з-за хмар місяць і кидає на землю срібне сяйво.

Місячна ніч чарує кожного. Напевно, і у вашому житті була така мить, коли ви зупинялися, аби помилуватися яскравим місяцем, вдихнути пахощі нічної природи.

І таке милування красою викликає бажання передати свої враження, почуття, побачене й почуте. Художники це роблять, використовуючи кольори, композитори − звуки, письменники, поети − слова. На урок ви підготували вірші. Давайте їх послухаємо.

Учень читає вірш П. Сиченка:

 Над зеленим гаєм

Та над бережком

Місяць виринає

Золотим ріжком.

Посріблив отаву,

Віття лугове,

І на той бік ставу

Човником пливе.

 Ген туман вітрила

Піднімає навстріч...

Ой, яка ж ти мила,

Українська ніч!

Учитель. З чим порівнюється місяць у цьому вірші? (Учні відповідають). А ось інший вірш. Його написав С.Рябуха:

Яке чудове небо уночі!

І хмар - немов в морозяну погоду.

Отримую велику насолоду, _

Як підіймаю погляд в височінь.

Там зорі мерехтять, шикуються планети,

Чумацький шлях весь світиться, мигтить.

І місяць сяє нам, те сяйво таємниче

Ніхто не може в світі загасить.

В словах такого передать не можу.

Яка краса − це небо уночі,

Коли угору погляд я підвожу,

Вам раджу: подивіться і самі.

Учитель. А зараз послухайте, які вірші склали ваші однолітки. Можливо, хтось із вас також спробує скласти кілька поетичних рядочків про ніч чи напише невеличкий твір - експромт до картин.

Ніч-чарівниця все небо укрила,

Ніби у неї широкії крила.

Розкрива свій хвіст павич –

Це до нас приходить ніч.

В нічки очі-зоряниці,

 На голівці - місяць ясний.

Ходить тихо, наче киця,

Відпочинуть звір і птиця.

Сивіє вечір над водою, І перша зірка над горою

 Вже запалила вогники свої,

Замовк в лісах пташиний спів. Юлія Каюкова

Учитель. Тепер давайте поглянемо на картини художника А.Куїнджі "Місячна ніч на Дніпрі  та "Вечір на Україні".

Метод «Акваріум». Діти об’єднуються в групи. Кожна група отримує репродукції та питання на які повинна дати відповіді. Потім одна з груп сідає в центр класу. Це необхідно, щоб відокремити діючу групу від слухачів певною відстанню. Ця група отримує лист із одним питанням і дає свою відповідь. Всі інші слухають та не втручаються в хід обговорення. Після цього група займає свої місця, а вчитель ставить запитання до класу:

  • Чи погоджуєтеся ви з думкою групи?
  • Чи була ця думка достатньо аргументована?
  • На таку бесіду відводиться 2 – 3 хвилини. Після чого місце в «акваріумі» займає інша група, яка обговорює інше питання.

Питання для обговорення:

  • Що зображено на картинах?  Охарактеризуйте композицію творів.
  • Який загальний настрій картин?
  • Від чого залежать кольори навколишнього середовища?
  • Чи спостерігали ви за кольорами неба увечері?
  • Як сонце, що заходить, забарвлює навколишні предмети, воду?
  •  В які відтінки забарвлює природу місячне сяйво?

При червоному світлі сонця, яке сходить або заходить, всі кольори червоніють, червоні стають більш насиченими, .а зелені темніють, втрачаючи свою наси­ченість. Зелені при червоному освітленні не відрізняються від чорного. Листя дерев червоніє, ледь відбиваючи червоне світло.

ІІІ. Практична робота.

Учитель. А зараз ми спробуємо створити образ чарівної української природи у своїх малюнках. І почнемо роботу над пейзажем з композиційної побудови. Проводимо лінію горизонту. Намічаємо ескіз зображення: силуети дерев, ставка, хатинки тощо.

Малюнок можемо виконати у техніці малювання по вологому паперу. Але для того, щоб намалювати зорі, місяць,, можна використати парафінову свічку. Спочатку покриємо світлою фарбою ті місця, де буде зображення зірок, місяця. Потім, коли підсохне, намалюємо їх свічкою. Тепер можна сміливо зволожувати небо губкою, покрити фарбою. Коли фон трохи підсохне, по вологому паперу темною фарбою промальовуємо предмети заднього плану, адже вони мають нечіткі обриси. На передньому плані обриси будуть чіткішими, виразнішими. Діти працюють під мелодію Ф. Лапетті «Вересневий місяць».

ІV. Завершення уроку

Демонстрація виконаних робіт. Зворотній зв'язок. Мої враження від уроку. Учні висловлююся по черзі.

 

 

6 клас

Тема:   Пейзаж настрою.

 

Мета: розширити уявлення про пейзажний жанр, дати поняття "марина"; ознайомити учнів з творчістю І.Айвазовського; розвивати навичку зображувати природу в різних станах; виховувати любов до природи.

 

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: Для вчителя: репродукції картин І. Левітана "Зо­лота осінь, І.Шишкіна "Сосни, освітлені сонцем", О. Саврасова "Граки прилетіли", А.Кисельова "За качками", Ф.Коновалюка "Перший сніг", "Старі селянські хати поблизу Канева", Ґ. Грицая "Львівські пейзажі І. Айвазовського  «Дев'ятий вал», «Наближення бурі», «Буря», «Крижані гори», «Краєвид на Золотий Ріг»   «Туманний ранок в Італії»,    «Кавказькі гори з моря»,»"Берег моря»; таблиця «Етапи роботи над пейзажем».

Для учнів: альбом, акварельні фарби або гуаш, пензлики, баночка для води,палітра.

 

Хід уроку

І.Організація класу

Давайте пограємо в гру "Пінг-понг", яка допоможе нам згадати матеріал минулих уроків.          

Дидактична гра-розминка «Пінг-понг» (вона дозволяє перевірити рівень готовності учнів до уроку, коротко повторити попередній, матеріал; сконцентрувати увагу, вплинути на самооцінку учнів, задати темп, сприяти формуванню комунікативних умінь)

Учні передають м’яча один одному доки звучить музика. Той у кого опиниться м’яч коли затихне музика відповідає на питання.

Питання:

  •   Як називається дерев'яна дощечка, на якій художник змішує фарби, під час роботи? (палітра)
  •   Які основні кольори ви знаєте? (червоний, жовтий, синій)
  •   Кольори яких відтінків належать до теплої кольорової гами? (червоного, жовтого, оранжевого)
  •   Кольори яких відтінків належать до холодної кольорової гами? (синього, блакитного, зеленого, фіолетового)
  •      Скажи мені, художник, якого кольору дощик? (відповідь)
  •       Якого кольору вітер? (відповідь)
  •       Якого кольору вечір? (відповідь)
  •      Скажи якого кольору зима (відповідь), весна (відповідь) та літо? (відповідь)
  •      Який з кольорів вам здається найвеселішим?
  •      Похмурим?
  •      Чарівним?
  •      Теплим?
  •      Холодним?
  •      Загадковим?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Сьогодні я запрошую вас у чарівну подорож до музею образотворчого мистецтва. Ви вже знаєте, що в музеях образотворчого мистецтва зберігається багато цікавих речей: це і скульптури, і твори декоративно-ужиткового мистецтва, і твори графіки і, звичайно, твори живопису, які за змістом можуть бути дуже різними (демонструються репродукції творів різних видів мистецтва).

Ми опинилися в залі, де на картинах зображено природу. Хто пам'ятає, як називаються такі картини? Так, це пейзаж, або як говорять у нас в   Україні − краєвид.

Як побачиш: на картині

Намальована хатина,

Ну а поряд квітне гай,

Чи вирує водограй,

Чи безмежне море синє,

Або парк чудовий наш,

Мусиш знати, що картина

Називається пейзаж.

А. Кушнір

ІІІ. Оголошення теми уроку

Сьогодні на уроці ми познайомимося із жанром образотворчого мистецтва, який передає красу природи. Це пейзаж.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Пейзаж (від фр. - загальний вид місцевості) - жанр образотворчого мистецтва, який зображає природу, краєвиди міст і селищ. Залежно від того, що саме зображено на картині, пейзажі поділяються на міські, сільські, морські, лісові... Але яким би не був пейзаж, художник, зображуючи його, завжди передає в картині певний настрій, що згодом знаходить відгук у серцях інших людей. Саме тому пейзажі можуть бути веселими і сумними, ніжними і таємничими, урочистими і тривожними. І в цьому ви можете пересвідчитись, поглянувши на репродукції з картин видатних художників (демонструються репродукції картин І. Левітана "Зо­лота осінь, І.Шишкіна "Сосни, освітлені сонцем", О. Саврасова "Граки прилетіли", А.Кисельова "За качками", Ф.Коновалюка "Перший сніг", "Старі селянські хати поблизу Канева", Ґ. Грицая "Львівські пейзажі).

Отже, пейзаж − це твір мистецтва, який зображує природу будь-якої місцевості та виражає думки й почуття художника.

Мабуть, ви помітили, що один і той же куточок природи виглядає по-різному взимку і влітку, вранці и вночі, і навіть об одній порі року та порі дня наш пейзаж може приймати різний вигляд. Особливо це можна помітити, спостерігаючи за морем, яке буває ой яким мінливим!

Зелена хвиля, мов із скла,

З розгону стала на диби.

До неба гребінь підняла

Розлючена гора води

Й завмерла на коротку мить...

І зараз в прірву полетить

З шаленим ревом, зверху вниз,

 Розбившись на мільярди бризг.

Я. Ситник

І це дійсно так. Давайте прослідкуємо за тим, як може змінюватися ха­рактер моря (показати репродукції І. Айвазовського).

Лунає музика: Ф. Шопен «Етюд до-мінор».

Над штормовим океаном встає сонце. І тільки тепер стало можливим роз­гледіти все, що нещодавно приховував нічний морок. Високо підіймаються гребені розлючених хвиль. Одна з цих хвиль найвища. Її називають − дев’ятий  вал. Зі страшною силою вона намагається потопити людей. А ті міцно вчепилися в уламки корабельної щогли, намагаючись будь-що втри­матись на ній. Хто ці нещасні люди, як вони потрапили сюди? Що з ними буде?

Ще вчора вранці був ясний, сонячний день. Але ввечері океан захвилю­вався. Величезні хвилі обступили корабель і дружньо ринули на нього в ата­ку. Тільки спалахи блискавок освітлювали цей смертельний двобій між ко­раблем і грозовою стихією. Та сміливці, чиї серця були сповнені мужності, ви­рішили не здаватися, не стати здобиччю ненаситного моря. Вони вчепилися в уламки корабельної щогли і поклялися дочекатися рятівного ранку.

Нарешті буря вщухла. Дощ припинився. Вода стала крижаною, і люди ду­же змерзли. Але це все дрібниці. Вони витримали. Дочекалися ранку, сонця. Яскраві сонячні промені розцвітили важкі хвилі всіма кольорами веселки. Шторм відступив перед мужністю людей.

Як ви гадаєте, чи залишаться ці люди в живих, чи ні?

Незважаючи на тривожний червоно-оранжевий колір неба, на картині дуже багато зеленого кольору різних відтінків, а,, як вважають психологи, зелений колір - це колір надії. Тому ми з вами віримо, що ці мужні люди обов'язково знайдуть порятунок. І світло та сонце будуть союзниками людської волі.

Але море не завжди буває таким грізним. Які настрої викликають у вас ці пейзажі? (Демонструються репродукції картин «Дев'ятий вал», «Наближення бурі», «Буря», «Крижані гори», «Краєвид на Золотий Ріг»   «Туманний ранок в Італії»,    «Кавказькі гори з моря»,»"Берег моря»).

 V. Практична робота

Учитель. Нашим завданням зараз буде намалювати морський пейзаж (марину) певного настрою.

У своїх роботах ви можете показати холодне північне море з крижаними айсбергами та полярним сяйвом, тепле південне море з островами або лагідне Чорне чи Азовське моря, на яких ви, можливо, відпочивали влітку. Можна показати море вночі або вдень, вранці або ввечері. Але яким би ви не зображували море, пам'ятайте: головне для нас сьогодні − передати певний характер та настрій моря: ніжний, мрійливий чи жвавий, веселий, тривожний, таємничий або грізний, сердитий.

З чого починати свою роботу? З визначення лінії обрію. Тут можливі такі композиційні прийоми:

  •   Можна уявити, що ми дивимось на море з берега. Тоді ми будемо бачити частину суходолу з рослинністю або без неї і море.
  •   Але можна спостерігати за морем і з корабля. Тоді ми .будемо бачити або безкрайні морські простори, або берег чи острови вдалині.
  •   А щоб композиція, вийшла у вас більш цікавою, окрім неба та моря ви можете показати скелі, острови, човни, кораблі, навіть морських пташок або тварин.
  •   Лінію обрію позначаємо зразу пензликом, таким кольором, яким будемо писати небо.
  •   Після цього можна писати небо, намагаючись, щоб один колір перетікав в інший.
  •   Потім робимо підмальовок моря, пам'ятаючи, що небо завжди буде відображатися у воді.
  •   Далі потрібно промалювати дрібні деталі (демонструються таблиці поетапного виконання роботи).

Передати певний настрій моря вам допоможуть засоби художньої виразності, зокрема, колір. Погляньте на ці два пейзажі (показати таблиці).
Одна і таж місцевість написана за допомогою теплих або холодних кольорів. Чи однаковий настрій у цих двох картин?

Пам'ятайте: настрій моря потрібно передавати не окремим локальним кольором, а кольоровими сполученнями, насиченими кольором мазками, різними за характером: спокійними та ніжними, різкими та грубими!

Учні виконують практичну роботу. Під час роботи звучить музика та лунають вірші:

Вже сонечко в море сідає,

У тихому морі темніє,

Прозора, глибока вода,

Немов оксамит, зеленіє.

На хвилях зелених тремтять

Червоні іскри блискучі

І ясним огнем миготять,

Мов блискавка з темної тучі.

А де корабель наш пробіг,

Дорога там довга й широка

Біліє, як мармур, як сніг

І ледве примітна для ока... Леся Українка

Вечоріє. Наче сизий

Килим, тінь лягла на море,

А там ген легенькі хвилі

Злотом, пурпуром горять.

Ось із хвиль тих пурпурових

Стрілив промінь золотистий,

Вибухнув вулкан огнистий,

Ріки світла потекли.

Розлилось безмежне море

Світла ясно-золотого,

І зелено-золотого,

И білого, неначе сніг.

І. Франко

Грають в морі між камінням

Розфарбовані промінням

Зграї хвиль живих.

Плещуть, ловляться, тікають,

Лащуть, скелі обнімають,

Ллються через них.     О. Олесь

Робота у групах:

Учитель. Щоб пересвідчитися, чи добре ви зрозуміли тему уроку, цар Нептун пропонує вам розгадати кросворд:

  1.     Інструмент художника-живописця.
  2.     В якому місті народився і створив найкращі свої роботи                               І.Айвазовський?
  3.     Який художник присвятив усе своє життя зображенню моря?
  4.     Де зберігаються найвидатніші твори мистецтва?
  5.     Як називаються картини, на яких зображене море?
  6.     Вид образотворчого мистецтва, основним художнім засобом якого є колір.
  7.     Яке слово можна прочитати по вертикалі? Що воно означає?

VІ. 0гляд та аналіз кращих робіт

 

 VІІ. Узагальнення теми

Учитель. Художники зображують щось не заради самого зображення, а заради того, аби виразити у своїй роботі думки та почуття, що їх хвилюють. Зображуючи навколишній світ, художник завжди виражає свій настрій, своє сприйняття, а значить, і своє ставлення до життя.

VІІІ. Домашнє завдання.

Розглянути   репродукції,   фотографії   морських   пейзажів,   визначити настрій моря, зображеного на них.

Додатки:

Кросворд

 

 

1.п

е

н

з

е

л

ь

 

 

2.ф

 е

о

д

о

с

і

я

 

3.А

 й

в

а

з

о

в

с

ь

к

и

й

4.м

 у

 з

е

й

 

 

5.м

 а

р

и

н

а

 

6.ж

и

в

о

п

и

с

 

  1.     Інструмент художника-живописця.
  2.     В якому місті народився і створив найкращі свої роботи                               І.Айвазовський?
  3. Який художник присвятив усе своє життя зображенню моря?
  4. Де зберігаються найвидатніші твори мистецтва?
  5. Як називаються картини, на яких зображене море?
  6. Вид образотворчого мистецтва, основним художнім засобом якого є колір.
  7.  

6 клас

Тема уроку:

Імпресіонізм як напрямок мистецтва.

Відтворення стану природи за допомогою кольорових сполучень та використання техніки «по-вологому» в роботі «Ранок», «День», «Вечір» - на вибір

 

Мета: Ознайомити учнів з основними принципами імпресіонізму як напрямку в образотворчому та музичному мистецтві;

-    розвивати вміння та навички учнів у використанні кольоро­вих сполучень і застосуванні техніки «по-вологому» для відтворення стану та явищ природи;

-    навчити учнів відтворювати тонові співвідношення в кольорі

 

Обладнання: Для вчителя:музичні твори  К. Дебюссі  «Післяполуденний відпочинок фавна», «Море»;   репродукції картин К. Моне «Враження, схід сонця», К. Пісаро «Село Вуазен»; малюнки вчителя на дошці, та на папері .

Для учнів: альбом, акварельні фарби,пензлі, палітри, баночки для води.

 

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Вступ.  Пояснення нового матеріалу.

Імпресіоні́зм (від фр. impression — враження) — художній напрям, що заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Мистецька течія, у живописі, а також в літературі та музиці — котра виникла в 1860-х роках та остаточно сформувалася у другій половині 19 століття у Франції. Імпресіоністи намагаються у своїх творах відтворити шляхетні, витончені особисті враження та спостереження мінливих миттєвих відчуттів та переживань, природу, схопити мінливі ефекти світла — проте на відміну від неокласицизму не зобов'язувалися об'єктивно відображати реальність, а натомість поділитися власними почуттями з спостерігачем твору, вплинути на нього. Термін уперше використовувався в негативному значенні при критичній оцінці твору          К. Моне «Враження, схід сонця» (1872).

 

К. Пісаро «Село Вуазен»

 Відомими піонерами імпресіонізму стали художники:

Едуар Мане ,

Каміль Піссарро,

Клод Моне,

П'єр-Оґюст Ренуар,

Альфред Сіслей,

Дега Едгар,

Поль Сезанн,

Берта Морізо,

Арман Гійомен,

Гюстав Кайботт та інші.

Одним із натхненників музичного імпресіонізму вважається французький композитор Ерік Саті, причому запозичення ним імпресіоністичної естетики у художників було усвідомленим, зокрема у своїх спогадах композитор писав: Я  пояснював Дебюссі необхідність для француза звільнитися від впливу вагнерівських принципів, які не відповідають нашим природним прагненням. Я сказав також, що хоча я жодною мірою не є антивагнеристом, але все-таки вважаю, що ми повинні мати свою власну музику й по можливості, без «кислої німецької капусти». Але чому б для цих цілей не скористатися такими ж образотворчими засобами, які ми бачимо в Клода Моне, Сезанна, Тулуз-Лотрека й інших? Чому не перенести ці засоби на музику? Немає нічого простіше. Не це чи є дійсна виразність?

В свою чергу Малларме писав, що композитори-імпресіоністи вчилися «чути світло», передавати у звуках рух води, коливання листя, подув вітру й переломлення сонячних променів у вечірнім повітрі.

Найяскравіше музичний імпресіонізм знайшов своє втілення у творчості К. Дебюcсі та М. Равеля. Музику імпресіонізму зближує з імпресіонізмом у живописі барвистість, прагнення до втілення швидкоплинних вражень, до одухотвореної пейзажності (наприклад «Післяполуденний відпочинок фавна», «Море» для оркестру, «Острів радості» для фортепіано К. Дебюссі, «Гра води», «Відображення» для фортепіано М. Равеля й ін.), до створення колоритних жанрових замальовок і музичних портретів («Перервана серенада», «Менестрелі», «Дівчина з волоссям кольору льону» для фортепіано Дебюссі).

 У пейзажі велику роль відіграє передача освітлення. В залежності від нього в різний час доби − вранці, удень, ввечері, вночі − пейзаж змінює свою кольорову гаму. Вранці контури   ніби овіяні серпанком та набувають рожево-блакитних відтінків. Ввечері спостерігали зворотне явище: усі предмети на тлі неба вимальовується чітко,   у вигляді силуетів, тіні лягають щільніше, густіше, форми предметів виглядають більш виразними. Предмети стають темними і набувають теплих  червоно-помаранчевих відтінків. У сонячний день, хоч земля й рослинність темніша за небо, світлі предмети, що осяяні сонцем, можуть бути світлішими за небо. Вдень сонце надає освітленим предметам жовтуватих відтінків, тіні стають холодними.

Контраст світла й тіні є відмінний у сонячний та похмурий день, вранці та опівдні, ввечері та в місячну ніч. Блакитне небо увечері змінює свій колір: набуває жовтих, оранжевих та червоних кольорів поблизу сонця та зелену­ватих, синіх, сіро-синіх, темні відтінки у центрі.

Для передачі натури велику роль відіграє вмілий підбір техніки виконан­ня. Якщо треба чітко передати форму предмету або виконати його дрібні де­талі - використовують техніку роботи аквареллю «по-сухому». Працюючи у техніці «по-вологому», легше досягнути м'якості контурів, тонових перехо­дів.

Для зображення ранку доцільно використовувати техніку «по-вологому» з метою більш виразної передачі плавних переходів кольорів неба, м'якості контурів предметів тощо. Для передачі стану пейзажу удень бажано викори­стовувати обидві техніки. Технікою «по-вологому» малюється задній план, деталізація переднього виконується у техніці «по-сухому». Пейзаж увечері необхідно виконувати у техніці «по-сухому» для передачі чіткого, майже силуетного вигляду предметів.

Педагогічний малюнок  

Учитель показує учням варіанти відтворення різного стану та явищ природи

 ( «по-сухому», «по-вологому» та комбінування цих технік).

 

ІІІ. Практична робота

Учні виконують композиції, що передають час доби, використовуючи асоціативні властивості кольорів та можливості технік «по-вологому», та «по-сухому». Під час роботи звучить музика К. Дебюссі  «Післяполуденний відпочинок фавна», «Море».

ІV. Підведення підсумку уроку (3 хв.).

Аналіз дитячих робіт. Виставка кращих робіт.

 

7-клас

Тема уроку: Зображення на площині. Побудова кутового інтер'єру за уявою. Практична робота «Акваріум в інтер'єрі»

 

 Мета: навчити учнів поетапній побудові кутового інтер'єру з вико­ристанням двох точок сходження, розвивати знання про перспективу, розвивати графічні навики, виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, акуратність, активізувати творчу ініціативу учнів.

 

 Обладнання:

Для вчителя: наочність, малюнки вчителя на дошці та на папері.

Для учнів: олівець, кулькова ручка, фломастери.

 

Хід уроку:

 

І. Організація класу

 

ІІ. Пояснення нового матеріалу

Учитель повідомляє учням, що вони відтворюватимуть чарівний світ акваріума. Для вдалого виконання роботи необхідно буде нагадати правила лінійної та повітряної перспективи, будову тіла риби та переглянути зображення різноманітних за формою та кольором акваріумних риб. При цьому слід звернути увагу на те, що риб з виразним, яскравим забарвленням варто розмістити на передньому плані, тлом для них слугуватиме приглушена зелень водоростей. 

 

ІІІ. Педагогічний малюнок

- побудова каркасу акваріума у кутовій перспективі за двома точками сходження;

- розташування і будова риб та водоростей;

- детальне прорисовка форми риб та водоростей;

- передача художньої цілісності малюнка;

- аналіз завершеного варіанту роботи з акцентування уваги на засобах відтворення глибини простору в акваріумі.

Демонстрація кращих учнівських робіт попередніх років з даної теми .

 

ІV. Практична робота

Виконання роботи.

  1. Від простого до складного.
  2. Нанести лінію горизонту.
  3. Відмітити точки сходження.
  4. Побудувати акваріум.
  5. Композиційне розташування і будова риб та водоростей;
  6. Детальна прорисовка.
  7. Наведення видимих ліній чорним фломастером або кульковою ручкою. Допоміжні лінії, виконані олівцем, доцільно не витирати

 

 

V. Підведення підсумку уроку

Аналіз учнівських робіт. Основна увага при аналізі учнівських робіт надається тим, в яких виявлено концептуальні помилки. Помилки виправляються учнями під час аналізу з роз'ясненням причин їх виникнення.

 

 

 

7-клас

Тема уроку: Зображення на площині. Побудова зображення будинку у кутовій перспективі.

 

Мета: поглиблювати просторову уяву учнів використання законів лінійної перспективі; поглиблювати уміння учнів у поетапному виконанні учбової роботи.

 

Обладнання:

Для вчителя: фотографії та репродукції із зображенням будинків нескладної форми в перспективних скороченнях, таблиця «Лінійна перспектива».

Для учня: папір, олівець, фломастер темного кольору.

 

Хід уроку:

 

І. Організація класу

ІІ. Вступ

Учитель демонструє учням фотографії та репродукції картин із зображенням будинків нескладної форми в кутовій перспективі. Щоб згадати правила побудови геометричних тіл за законами лінійної перспективи ( куб, паралелепіпед) давайте дізнаємося що ми знаємо про перспективу.

Метод «Побудова асоціативного куща». За короткий проміжок часу діти згадують все що знають про перспективу. Данні відповіді у формі коротких тез записуються на дошці навколо розглянутого поняття. Результатом є схема-опора, що активізує знання учнів.

 

ІІІ. Пояснення нового матеріалу.

Робота є важливою для розвитку просторової уяви досить складною за виконанням. Правильне виконання залежить від уваги та зосередженості. Вчитель виконує малюнок одноповерхового будинку в перспективі, який бачиться з кута на рівні зору людини, яка стоїть. При цьому лінія горизонту перетинає стіні будинку на рівні ока художника, так що горизонтальні лінії однієї стіни віддаляються  до однієї точки зору, а лінії іншої стіни - до другої. Аналізуючи форму будинку, учитель звертає увагу учнів на те, що в основі форми є поєднання геометричних тіл (дах − трикутна призма, основа будинку паралелепіпед). Побудова виконується за вказаними нижче етапами під керівництвом учителя, який одночасно показує кожен з етапів на дошці. Під час роботи учні можуть використовувати лінійку.

 

ІV. Практична робота ( 35 хв.)

Виконання роботи під керівництвом вчителя за етапами:

1. Визначення величини та місця зображення на аркуші паперу.

2. Проводиться лінія горизонту відносно рівня зору художника

3. Побудова каркасу будинку: намічають переднє ребро каркасу будинку, яке буде найближчим та найбільшим і визначають напрям (під яким кутом) видимих ребер основи, що віддаляються від нас. Визначають напрям верхніх горизонтальних ребер. При цьому передають на малюнку перспективні явища:  паралельні горизонтальні лінії граней стін будинку при умовному продовженні ніби сходяться в одній точці на лінії горизонту . Лінійний малюнок основи будинку закінчують проведенням двох віддалених ребер (вертикальних).

4. Щоб знайти перспективну середини стіни, необхідно перетнути її площину діагоналями. Отримаємо точку перетину, через яку проведемо вертикальну лінію − ось стіни, яка поділяє стіну навпіл. На ній відмічаємо найвищу точку даху.

5.Побудова даху.

6.Побудова дверей та вікон.

7.Побудова плит на землі навколо будинку.

8.Наведення видимих ліній чорним фломастером або кульковою ручкою. Допоміжні лінії, виконані олівцем, доцільно не витирати.

 

VІ. Підведення підсумку уроку (7 хв.)

Основна увага при аналізі учнівських робіт надається тим, в яких виявлено концептуальні помилки. Помилки виправляються учнями під час аналізу з роз'ясненням причин їх виникнення.

 

 

doc
Додано
9 березня 2018
Переглядів
9171
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку