Конспект уроку з основ правознавства для 9 класу на тему: « ПОНЯТТЯ ТА ВИДИ СОЦІАЛЬНИХ НОРМ»

Про матеріал
Конспект уроку з основ правознавства для 9 класу на тему: « ПОНЯТТЯ ТА ВИДИ СОЦІАЛЬНИХ НОРМ» розроблено відповідно до підручника: Наровлянський О. Д. Основи правознавства:підруч.для 9 кл. закладів загальної середньої освіти. - /О.Д.Наровлянський. -К.:Грамота, 2022. - 175с. Розробка уроку включає повну, детальну, покрокову інструкцію для вчителя з використанням матеріалів підручника та роздавальних матеріалів. Дозволяє зацікавити учнів у вивченні теми, розставляє певні акценти, що доволять учням краще засвоїти навчальний матеріал.
Перегляд файлу

1

 

Конспект уроку з основ правознавства для 9 класу на тему: « ПОНЯТТЯ  ТА  ВИДИ  СОЦІАЛЬНИХ  НОРМ»

ПІСЛЯ УРОКУ УЧЕНЬ/УЧЕНИЦЯ:

  • пояснює основні поняття теми;
  • визначає та наводити приклади видів соціальних норм;
  •  визначає та тлумачити основні ознаки права;
  • називає галузі права та ілюструвати їх прикладами;
  • називає та порівнювати елементи системи права;характеризувати джерела права.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ:соціальні норми, право (об’єктивне та суб’єктивне), джерела права, система права.

Навчально-методичне забезпечення уроку: підручники, роздавальні матеріали, презентація

ТУ: урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок.

Хід уроку:

І. Оргмомент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

А. ПЕРЕВІРКА ПРАВИЛЬНОСТІ ВИКОНАННЯ Д/З.

Запитання учням: Які виникли труднощі при виконанні д/з.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

С.21 підручника – фото + завдання до них.

СЛАЙД №1-2 - ІV. Оголошення теми, очікуваних результатів.

СЛАЙД №3А. ПЛАН.

1. Соціальні норми.

2. Поняття та ознаки права.

3. Джерела права.

4. Поняття та елементи системи права.

СЛАЙД №4 Б.ЗАПИС ТА ПОЯСНЕННЯ Д/З.

§3-4, с.30-31 – готуватися до практичного заняття.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Соціальні норми.

Заавдання учням: під час розповіді учителя скласти схему «Види соціальних норм»

А. УЧИТЕЛЬ

Правила, що регулюють життя людей у суспільстві, називаються соціальними нормами. Слово "норма" в перекладі з грецької теж означає правило.

Найстародавнішими нормами поведінки людей були звичаї та традиції. В первісні часи звичаї регулювали життя громади: розподіл їжі, поведінку вождя, правила співіснування членів громади. Тоді виживання людини залежало від того, чи дотримується вона правил.

Запитання учням: наведіть приклади традицій та звичаїв, що існують у різних народів світу.

За давніх часів походження соціальних норм люди пояснювали волею богів та оцінювали поведінку людини під цим кутом зору. Невипадково навіть багато тисячоліть потому перші збірники законів були освячені походженням "від Бога". Пригадайте, скажімо, відомі вам закони Ману в Ста­родавній Індії або закони Хаммурапі у Вавилоні.

Запитання учням:: Які релігії та релігійні норми вам відомі? Пригадайте, які священні книги різних конфесій ви знаєте.

У людському колективі також виникли норми, що оцінювали вчинки людей у площині "добра і зла", "справедливості й несправедливості", "порядності та непорядності": допомагати ближньому — добре, дурити людей — погано тощо. Вони називаються моральними нормами. Норми моралі пропонують ідеал людської поведінки, а виконання їх забезпечується совістю людини і тиском громадської думки. Якщо людина порушує норми моралі, це викликає осуд її поведінки іншими людьми. Моральні норми відіграють важливу роль і в житті сучасного українського суспільства, на­приклад, у сімейних відносинах.

З розвитком суспільства для регулювання суспільних відносин ставало недостатньо звичаїв, релігійних і моральних норм. Щоби привести інтереси окремих людей і всього суспільства в певний порядок та організувати вирішення загальних суспільних справ, було створено спільні, загально­обов'язкові, найбільш важливі та необхідні норми соціальної поведінки — правові. Такі правила встановлює та охороняє держава. Вони регулюють найважливіші суспільні відносини. У разі їх порушення настає відповідальність, і тоді особу можуть або переконувати, що вона діє неправильно, і вимагати дотримання норм, або застосувати до неї штраф, стягнення, виправні роботи, позбавлення волі тощо.

Сукупність взаємопов'язаних загальнообов'язкових норм поведінки, що

встановлюються, гарантуються та охороняються державою з метою регулювання відносин у суспільстві, називається правом.

Б. УЧНІ під час розповіді учителя складали схему. Учні порівнюють свої схеми із схемою 7 (с.22)

Запитання учням: Про який вид соціальних норм я не сказала? Знайдіть у тексті їхнє визначення.

В. РОБОТА В ПАРАХ- Роздавальні матеріали

Визначте, які норми наведені нижче, та поясніть на цих прикладах, чим правові норми відрізняються від інших правил співжиття в суспільстві:

1. Поводься з іншими людьми так, як ти хочеш, щоби вони поводилися з тобою.

2. Шануй свого батька та матір свою, щоб довгими були твої дні на Землі, яку Бог твій дає тобі.

3. Якщо у людини (яку ти знаєш) день народження, то слід поздоровити її.

4. Державною мовою в Україні є українська мова (стаття 10 Конституції України);

5. У громадському транспорті поступайтеся місцем пасажирам з дітьми та інвалідам;

6. Кримінальній відповідальності підлягають особи, яким до вчинення злочину виповнилося шістнадцять років.

 

2. Поняття та ознаки права.

СЛАЙД №5 А.ПРАВОВИЙ ДИКТАНТ:  необхідно з'ясувати, які з наведених ситуацій є юридичною, а які моральною нормою:

1) викладач підійшла до учня, який сидів, і почала з ним розмовляти. Учень, продовжуючи сидіти, охоче відповідав на запитання;

2) учень кинув недопалок на підлогу в коридорі школи;

3) учень запізнився на заняття на 30 хвилин без поважної причини;

4) учень не привітався з викладачем;

5) учениця 10 класу не поступилася місцем у трамваї похилому чоловікові;

6) учень виготовив ніж з набірною ручкою;

7) група студентів після відбою бешкетувала в гуртожитку.

Відповіді: юридичні норми: 2, 3, 6,7; норми моралі: 1,4, 5.

СЛАЙД №6 Б. ПЕРЕВІРКА ПРАВИЛЬНОСТІ ВИКОНАННЯ.

 

В. МОЗКОВИЙ ШТУРМ:

Зробіть висновок про те, які з наведених норм ( правові чи моральні) є: 

а) найбільш важливими;

б) загальнообов'язковими:

в) необхідними;

г) у разі порушення тягнуть за собою відповідальність.

 

Г. РОБОТА НАД ПОНЯТТЯМ:

Завдання учням: дати визначення «юридична або правова норма»

СЛАЙД №7 Правові норми — це загальнообов'язкові, найбільш важливі та необхідні норми соціальної поведінки, за порушення яких передбачена юридична  відповідальність.

 

Д. ПІДРУЧНИК - §3-4, п.2.

1. Завдання учням: Задати 3 питання до тексту.

2. Робота з поняттями: об’єктивне право, суб’єктивне право.

3. Робота зі схемою 8 «Ознаки права» ( с.23)

 

3. Джерела права.

А. ПІДРУЧНИК - §3-4, п.3.

1. Яке з джерел права не діє в Україні?

2. Яке з джерел права є найбільш розповсюдженим в Україні?

Б. ВИСНОВКИ.

 

4. Поняття та елементи системи права.

А. УЧИТЕЛЬ: правові норми регулюють широке коло суспільних відносин, тому право має певну внутрішню структуру

Б. СХЕМА 10 – с. 26.

В. ЕВРИКА:

1.Знайти у п.4 визначення поняття «галузь права»

2. Які галузі права нині розрізняються в Україні? – Див. с.27

3. Які відносини вони регулюють?

 

Г. РОБОТА  НАД  ПОНЯТТЯМ:

СЛАЙД №8 Норма права - конкретне загальнообов’язкове правило.

 

VІ. Рефлексія.

СЛАЙД №9 А. ОЧІКУВАННЯ. – чи справдились наші очікування?

Б. НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ.

СЛАЙД №10 - Сьогодні на уроці мені стало відомо…

СЛАЙД №11 - Сьогодні на уроці я вперше замислився/лась про…

 

 VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

 

VІІІ. Домашнє завдання.

§3-4, с.30-31 – готуватися до практичного заняття.

 

Використані джерела:

Наровлянський О. Д. Основи правознавства:підруч.для 9 кл. закладів загальної середньої освіти. -  /О.Д.Наровлянський. -К.:Грамота, 2022. - 175с.

Пометун О.І. та ін.. Практичне право: Навч.посіб.: 8 кл./О.І.Пометун, Т.О, Ремех, І.М.Гейко;за ред.. О.І.Пометун. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – С.10-15

Світ права: Навч.посіб.з основ правознавства для учнів 9 кл. загальноосвіт.навч.закл./Р.А.Калюжний, О.І.Пометун, Т.О.Ремех та ін.. – К.: А.П.Н.,2004. – С. 23-30.

 

Конспект уроку розробила Світлана Антіпова – вчителька суспільствознавчих дисциплін КЗ «Ліцей № 37 ім.М.Самойловича» КМР.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Заєць Тетяна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 травня 2023
Переглядів
1391
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку