На уроках основ здоров'я подорожуючи заочно, граючись в рольові ігри, учні знайомляться із професіями медичних працівників, дізнаються багато про різні хвороби і у них виникає бажання піклуватися про власне здоров'я/
Гусятинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
КОНСПЕКТ УРОКУ
з предмету «Основи здоров ’я»
Вчитель Галан О.Б.
Тема. Медична служба в Україні.
Мета. Розширити знання учнів про охорону здоров'я дітей в медичних закладах: поліклініках, лікарнях, санаторіях; ознайомити з професіями медичних працівників, які допомагають зберегти здоров я; формувати бажання піклуватися про власне здоров'я і в разі погреби звертатись за допомогою.
Обладнання. Ілюстрації до теми, таблиці, персонажі, ляльки, лікар Айболить, лікар Пілюлькін, атрибути для сюжетно-рольової гри "На прийомі у лікаря", підручник, робочий зошит.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Девіз.
Щоб міцне здоров'я мати, треба правила всі знати. Бо здоров'я — це прекрасно, здорово, чудово, ясно. І доступні для людини всі дороги і стежини!
— Перше правило — весела усмішка. Подаруйте її своїм друзям.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання. (Діти читають вірші, жарти, смішинки про поведінку дітей.)
Фронтально перевірити роботу в зошиті.
2. Оголошення теми і мети уроку.
— Сьогодні ми продовжимо нашу подорож у країну Здоров'я. Наше завдання — дізнатися, де можна зміцнити своє здоров'я, а часто й вилікуватись, якщо раптом здолає якась недуга.
Подорожувати з нами будуть ваші давні знайомі — лікар Айболить і
лікар Пілюлькін.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
(Вчитель показує ляльки персонажів, повідомляє, що озвучувати дії і
поради лікарів доручили йому.)
Лікар Айболить. Стривайте, стривайте. Я повинен вас оглянути, чи готові ви в дорогу. Попрошу всіх стати і виконати мої команди.
Всі вдихайте ....
Видихайте...
Все в порядку, спочивайте.
Дружно руки піднімайте...
Все прекрасно, опускайте...
Нахиліться, розігніться ...
Станьте прямо, усміхніться...
Так, я оглядом задоволений, бо ніхто з дітей не хворий.
Всі веселі і здорові.
В путь-дорогу всі готові? (Готові.)
2. Ознайомлення з планом заочної подорожі до медичних закладів. Перша зупинка. Поліклініка. (Вчитель вивішує ілюстрації, де зображено поліклініку.)
— Хто з вас був у поліклініці? Що таке поліклініка?
Поліклініка — це лікувально-профілактичний заклад, в якому надається медична допомога, безпосередньо на місці чи вдома. В поліклініках працюють лікарі різних спеціальностей.
3. Бліц-турнір.
— Як називається лікар, що лікує зуби? (Стоматолог.)
— Хто лікує горло, вухо, ніс? (Лор, отоларинголог.)
— Робить операцію? (Хірург.)
— Лікує очі? (Окуліст.)
— Лікує простудні захворювання? (Педіатр.)
— Вправляє кістки після перелому? (Ортопед.)
— Виправляє мовні вади дітей? (Логопед.)
Я бачу, ви добре знайомі зі спеціальностями лікарів. А зараз давайте
заглянемо у кабінет стоматолога.
4. Сюжетно-рольова гра "На прийомі у зубного лікаря стоматолога . Дійові особи. Зубний лікар Айболить, хворий пацієнт, мама хворого.
Щітка, зубна паста, лікар Пілюлькін.
Мама. — Лікарю, допоможіть, у мого сина зуб болить. Лікар (оглядає хворого). Так! Все зрозуміло. Карієс!
— Розкажіть, як ви доглядаєте за своїми зубами.
— Чому обов'язково потрібно чистити зуби?
На зубах постійно відкладаються м'які нашарування у вигляді жовтуватої плівки. Особливо помітна вона на лінії зубів і ясен. Такі нашарування сприятливе середовище для вірусів і мікробів, що спричиняють запальні
процеси і руйнування зубів.
Лікар. — Я вилікую хворий зуб, але на майбутнє, щоб таке не повторилося, раджу подружитися з профілактичними засобами. Зубна щітка. Я
— невтомна трудівниця, мені вірять люди.
Хто зі мною поведеться,
той здоровим буде,
буде часто усміхатись білими зубами.
Мене знає вся малеча, і бабусі, й мами.
Чистоту тримаю в роті, справу знаю чітко.
Вам ім'я моє знайоме, бо зубна я ... (щітка).
Паста.
Маю вигляд я і смак — можеш подивиться —
і без мене вам ніяк всім не обійтися.
Я — не страва, не напій, та в роботі часто з щіткою завжди дружу.
Ім'я моє — ... (паста).
5. Робота з таблицею "Як правильно чистити зуби".
6. Робота в зошиті. Завдання 1. Продовжити речення за змістом. Кожна людина повинна сама дбати про своє здоров'я.
На варті здоров'я стоять чиста вода і повітря, особиста гігієна і санітарія.
7. Поради лікаря Пілюлькіна.
Гімнастика для зубів.
Вранці, почистивши зуби, візьміть прокип'ячену дубову паличку (діаметром 5-10 мм) і легенько почніть стискувати її всіма зубами по черзі, починаючи з кутніх, зліва направо. Стискування не повинно спричинити неприємних відчуттів. Якщо раптом відчуєте біль, неодмінно зверніться до лікаря — це сигнал про приховану хворобу.
І і II день — стискування провести по одному вранці і ввечері.
III день — вправу виконати по два рази зранку і ввечері.
ІУдень вправу виконати по три рази.
Наступні дні — навантаження не збільшуйте, зате прикушуйте дедалі сильніше.
Гімнастика для зубів зміцнює щелепно-лицьовий апарат, сприяє нормальній його діяльності. Крім того дуже корисно їсти сирими моркву, яблука та інші фрукти й овочі.
8. В окуліста.
Вчитель. Наша подорож триває. І ось ми в поліклініці біля кабінету "Окуліст" (робота з ілюстраціями).
— Хто з вас був у кабінеті окуліста?
— Що лікує окуліст?
Давайте заглянемо в цей кабінет.
9. Сюжетно-рольова гра "На прийомі в окуліста". (Лікар, пацієнт, Пілюлькін).
Лікар. — На що скаржитесь?
Пацієнт. -.....—
Лікар. — В народі кажуть "Хто про очі дбає, той горя не знає". Як ви дбаєте про свої очі?
Пацієнт.--------
Правила гігієни зору.
• Не можна розглядати рукописний чи друкований текст зблизька.
• Під час читання чи письма зошит і книжку тримати на відстані 30-35 см.
• Не можна читати в транспорті, коли він рухається.
• Шкідливе для зору читання лежачи.
• Світло повинно падати зліва, щоб тінь від руки не закривала записи.
Лікар. — Вам потрібно носити окуляри (виписуєрецепт).
Лікар Пілюлькін. — Щоб ваші очі менше стомлювалися, пропонуємо вправи. їх ви можете робити щоденно протягом 3-5 хв. Вправи для очей. /
вправа.
1. Відкинувшись на спинку, глибоко вдихніть.
2. Нахилившись вперед до кришки парти — видихніть. Повторіть 5-6 разів.
II вправа.
1. Відкинувшись на спинку, міцно заплющіть повіки, розплющіть. Повторіть 5-6 разів.
III вправа.
В. п. Сидячи, руки на поясі.
1 — поверніть голову праворуч, подивіться на лікоть правої руки.
2 — поворот голови ліворуч, подивіться на лікоть лівої руки.
3 — В. п. Повторіть 5-6 разів.
IV вправа.
В. п. — сидячи, руки вперед, дивитись на кінчики пальців.
1 — підніміть руки вгору, вдихніть, очима стежте за пальцями, не піднімаючи голови.
2 — поверніться у в. п., видихніть (4-5 разів).
V вправа.
2-3 секунди дивіться на класну дошку, потім погляд переведіть на кінчик носа (6-8 разів).
VI вправа. Підніміть голову вгору.
1 — Зробіть кругові рухи за годинниковою стрілкою.
2 — Проти годинникової стрілки (5-6 разів).
VII вправа.
Заплющіть повіки. Протягом ЗО с масажуйте їх кінчиками пальців.
Друга зупинка. Лікарня.
Бесіда.
— Що таке лікарня?
Лікарня — це медичний заклад для стаціонарного лікування хворих.
— Хто з вас лежав у лікарні?
— Що роблять медичні працівники у лікарні? (Відповіді дітей.)
— Чим відрізняється поліклініка від лікарні? Третя зупинка. Санаторій. Вчитель. Наша заочна подорож продовжується. І ось ми вже в санаторії
(показати ілюстрації).
— Хто з вас бував у санаторіях і може поділитись своїми враженнями?
(Відповіді дітей.)
Назва походить від латинського слова, що означає "зцілюю". Це лікувально-профілактичний заклад для лікування хворих переважно природними та фізіотерапевтичними засобами, дієтним харчуванням.
— Пригадайте, чи є в нашій місцевості санаторії. (Показати дітям ілюстрації санаторіїв, спеціально створених для лікування дітей.)
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з підручником.
Опрацювання статті "Медична служба в Україні" в групах.
1) У шкільному медичному кабінеті.
2) У дитячій поліклініці.
3) Швидка медична допомога.
4) У лікарні.
5) У санаторіях.
2. Представники кожної групи розповідають про медичну допомогу у кожному закладі.
3. Робота в парах. Зошит. Завдання 3 (с. 13).
• Вкусила комаха — прикласти розмочену таблетку валідолу або грудочку цукру.
• Вкусив кліщ — змастити милом чи олією.
• Порізав пальця — зупинити кровотечу, очистити рану від забруднення.
• Потекла кров із носа — закинути голову назад, прикласти до носа
шматочок льоду.
• В око потрапила порошинка — промити повіки.
• Болить зуб — полоскати рот солоною водою.
4. Самостійна робота. Зошит 2. Завдання 4 (с. 13). Правила особистої гігієни.
• Кожного ранку і вечора треба чистити зуби.
• Влітку потрібно щодня митися милом.
• Необхідно систематично обрізати нігті на руках і ногах.
• Перед вживанням їжі і після туалету обов'язково мити руки з милом.
• Необхідно щодня міняти нижню білизну.
5. Перевірка самостійної роботи.
V. Підсумок уроку проводить лікар Айболить.
Якщо хочеш здоровим бути, правило запам'ятай: сам про своє здоров'я дбай, на лікарів цю турботу не перекладай.
Лікарі лікують хворих, здоров'я вони не творять.
Людина повинна сама дисциплінована бути й вольова.