10 липня о 18:00Вебінар: Мультфільм за 5 хвилин: онлайн-сервіси для створення анімації та монтажу

Конспект уроку з основ здоров'я для 4 класу на тему: "Дорожні знаки. Групи дорожніх знаків"

Про матеріал

В даній розробці поданий конспект уроку з основ здоров'я для 4 класу по темі "Дорожні знаки. Групи дорожніх знаків: попереджувальні, заборонні, наказові, інформаційно – вказівні, знаки сервісу, знаки додаткової інформації".

Перегляд файлу

Лихошерста Оксана Володимирівна,

учитель початкових класів

Канівської гімназії імені Івана Франка

Канівської міської ради Черкаської області

 

Предмет: Основи здоровя

Клас: 4

 

Тема. Дорожні знаки. Групи дорожніх знаків: попереджувальні, заборонні, наказові, інформаційно – вказівні, знаки сервісу, знаки додаткової інформації.

Мета.    Ознайомити учнів із групами дорожніх знаків: попереджувальні, заборонні, наказові, інформаційно – вказівні, знаки сервісу, знаки додаткової інформації(таблички); вказати на значення дорожніх знаків; вчити читати дорожні знаки, розрізняти, пояснювати; застосовувати групові методи роботи для розвантаження учнів; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запис; виховувати уважність, спостережливість, акуратність, дисциплінованість, культуру поведінки на вулиці.

Обладнання.    таблиця „Дорожні знаки”, малюнки про правила дорожнього руху, ребус, завдання для групової роботи, магнітофон.

Хід уроку

І.Організація класу (30 с).

Девіз уроку: „Щоб з вами не трапилось ніякої біди –

Будьте обережні на дорогах завжди”.

ІІ. Перевірка домашнього завдання (2 хв)

  1. Виставка малюнків по темі „Безпека руху пішоходів”.

  1. Зачитування учнями віршів до малюнків.
  1. Мчать машини вулицями

Швидко й шумно, день при дні,

Якщо йти по тротуару –

То машини не страшні.

  1. Стоп,  машино, тихше хід,

На дорозі пішохід,

Він дорогу переходить

По доріжці „ Перехід”.

  1. Пам’ятайте, друзі: дітворі

Можна тільки у дворі

Гратись, бігати, стрибати

Чи м’яча гуртом ганяти.

На дорозі ж, знає кожний,

гратися ніяк не можна.

  1. Чим прикрашені будинки

навесні або узимку? 

Всім відомо – це бурульки,

Морозенкові смоктульки.

Та повинен знати кожен –

Близько підійти не можна,

Та крижинка, мов із скла,

Скоїть вам багато зла.

ІІІ. Актуалізація опорних знань (2 хв).

  1. Інтерактивний метод „Асоціативний кущ”.
  • Усі ми у нашому мовленні використовуємо слово „Знак”.
  • Згадайте, де воно вам зустрічалося.

(Відповіді учнів: 1.Українська мова (знак оклику, знак питання і т.д.) 2.Математичні знаки ( додати, відняти, дорівнює) 3.Знак якості 4.Дорожні знаки. 5 Карта. 6.Музика.)

 

Дорожній знак                   Математичний                  Мовні знаки

                                                   знак                             (!, ?)

 

                                            ЗНАК

   Знак зодіаку                                                                 Знак виробника

 

                           Карта                              Музика

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку( 2 хв).

- Як бачите, із словом „знак” пов’язане наше життя. І тому, сьогоднішній урок теж буде пов’язаний із цим словом. Але про які знаки ми будемо говорити, ви дізнаєтесь розгадавши ребус.

Скрипичный ключ.pngПустой стан.pngДо1.jpg                И  -  А   (Дорога)

  • Отже, наше завдання сьогодні:

1. Ознайомитися з дорожніми знаками.

2. Навчитися правильно читати їх і застосовувати у нашому житті.

Вчитель або „Довідкове бюро”. Коли з’явилися автобуси, трамваї, тролейбуси, автомобілі, вулицям потрібно було дати мову. Цією „дорожньою” мовою з водіями і пішоходами розмовляють вулиці всіх країн світу. Ця мова відрізняється від нашої розмовної мови, яка складається зі звуків, слів, речень. А дорожня – тільки із знаків, які навчають, попереджують, наказують, інформують. Тим, хто не знає дорожньої мови, краще не вирушати на вулиці чи дороги.

V. Вивчення  нового  матеріалу (19 хв 30 с).

1. Вірш „Азбука міста” (Декламується вірш і показується таблиця „Дорожні знаки та їх групи”)

Світлофор (учень). Місто, в якому з тобою живем,                  

можна по праву рівнять з букварем.

Азбуку вулиць розкривши для нас,

Місто уроки дає повсякчас.

Ось вона, азбука – треба всю знать –

Вздовж тротуарів, глянь, знаки висять.

Азбуку міста завчи до ладу,

Щоб не потрапити раптом в біду.  (Я. Піщумов)

 

2. Обєднання учнів у групи.

Вчитель. Далі ми обєднаємося у групи. Кожен учень вибирає різнокольоровий папірець і сідає за стіл з відповідним кольором. На різнокольорових аркушах паперу записані частини прислів’їв. Так обєдналися групи.

3. Робота над прислів’ями.

Вчитель. Спробуйте утворити прислів’я із розрізаних частин, а потім поясніть їх зміст.

  1. Новою дорогою йди, але стару не забувай.
  2. Любиш їздити – люби й саночки возити.
  3. Тихіше їдеш – далі будеш.
  4. Хто часто в дорозі, був під возом і на возі.
  5. Не знаєш броду, не скачи у воду.
  6. І на гладкій дорозі люди ноги ламають.
  7. Старою дорогою легко ходити.
  8. Як колесо ламається, мужик ума набирається.

 

  1. Знайомство з групами дорожніх знаків.

Самостійна підготовка учнів по новому матеріалу

Вчитель. Зараз ви самостійно познайомитися з групами дорожніх знаків. Підготуєте своє повідомлення по двох групах, які відмічені в текстах та за підручником. Потім кожна група презентує свою групу знаків. (Дітям роздаються картки, підручники з новим матеріалом)

Знаки 1-ої групи попереджають подорожніх про небезпеку або перешкоду на шляху. Це попереджувальні знаки, намальовані чорною фарбою на білому тлі. Більшість із них зображуються на трикутниках з червоним облямуванням. Тому їх видно дуже далеко. (Малюнки знаків: „Залізничний переїзд із шлагбаумом”, „Поворот направо”, „Поворот наліво”, „Крутий спуск”, „Перехрещення доріг”, „Діти”, „Слизька дорога”, „Дорожні роботи”)

Знаки пріоритету (пріоритет – перевага). Вони різні за формою, кольором і вказують, де головна дорога, де її кінець, показують, який транспорт має перевагу в русі. А ще говорять про те, кому треба поступитися  дорогою. ( „Дати дорогу”, „Проїзд без зупинки заборонено”, „Кінець головної дороги”, „Головна дорога”, „Перевага зустрічного руху”).

Заборонні знаки схожі на червоне око світлофора. Вони розміщуються в колі з червоним облямуванням або на червоному тлі. Ці знаки зявилися дуже давно. Деякі заборонні знаки прийшли на вулицю немовби із зошитів неуважних учнів. Якщо в них щось написано неправильно чи зайве, учитель, перевіряючи, перекреслює помилки. Теж саме можна побачити й  на знаках. Перекреслені стрілки, наприклад, означають, що не можна їхати в тому напрямку, куди вони вказують. Риска, якою перекреслено знак, завжди червона, ніби справді намальована олівцем учителя.

А ці знаки стосуються велосипедистів та пішоходів і означають, що в цьому напрямку пересуватися заборонено. („Вїзд заборонено”, „Рух пішоходів заборонено”, „Рух на велосипедах заборонено”, „Рух заборонено”, „Поворот праворуч (ліворуч) заборонено”)

Поглянемо на знаки, зображені на блакитному крузі. Це наказові знаки, що вказують обов’язкові напрямки руху або дозволяють його на окремих ділянках доріг пішоходам, велосипедистам чи водіям. Якщо водій бачить синій круг з білою стрілкою, він знає, що треба їхати тільки прямо.

(„Рух прямо”, „Рух по колу”, „Рух легкових автомобілів”, „Доріжка для пішоходів”, „Доріжка для велосипедистів”)

Понад усе люблять водії та пішоходи  інформаційно-вказівні знаки. Лагідні ці знаки, турботливі. Не наказують, не забороняють, а тільки вказують і допомагають. Легко їздити тепер дорогами. Не треба зупинятися, розпитувати шлях. Про все розкажуть подорожнім інформаційно-вказівні знаки.

Зображення на голубих квадратах і прямокутниках показують, де пішохідний перехід, місця зупинки транспорту, інформують про інші відомості в дорожньому русі.

На інформаційно-вказівних знаках зустрічаються ще й написи. Вони вказують, як проїхати до того чи іншого села чи міста, скільки залишилося кілометрів на шляху.

Вїжджаючи в населений пункт і виїжджаючи з нього, ми бачимо знаки, які інформують про початок і кінець цього населеного пункту.

(„Односторонній рух”, „Тупик”, „Стоянка автотранспорту”, „Початок населеного пункту”, Кінець населеного пункту”)

Найлегше запам’ятати знаки сервісу, тобто обслуговування, допомоги. Їх усього 16. Ці знаки допомагають довідатися, де і яку допомогу можуть надати. Малюнки: ніж з виделкою, червоний хрест, ліжко, чашка, намет тощо. Легко здогадатися, що ці знаки вказують: недалеко пункт першої медичної допомоги, готель, буфет, туристична база.

(„Лікарня”, „Питна вода”, „Автозаправна станція”)

Є ще група  розпізнавальних знаків, які дають додаткову інформацію.(„Відстань до об’єкта 100м”, „Ожеледиця”, „Сліпі пішоходи”, „Інваліди”, „Навчальний транспортний засіб”, „Діти”)

Вчитель. Отже, ми з вами познайомились з дорожніми знаками, які поділяються на 7 груп. Зачитайте їх.

На дошці зявляється таблиця „Дорожні знаки”.

  1. Попереджувальні знаки.
  2. Знаки пріоритету.
  3. Заборонні знаки.
  4. Наказові знаки.
  5. Інформаційно-вказівні знаки.
  6. Знаки сервісу.
  7. Розпізнавальні.

Фізкультхвилинка (з імітацією рухів, магнітофонний запис)

  1. Все місто повне руху,

Машини вряд біжать.

Яскраво світлофори

І день, і ніч горять.

Приспів. Проходь же обережно,

Свій кожен крок узгодь!

І тільки там, де можна, (2 рази)

Ти вулицю уважно переходь.

  1. Пильнуй же крок свій кожний

 І за трамваєм стеж –

Баритися не можна

І гав ловити – теж.                         (С.Михалков)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу ( 9 хв).

Вчитель. Діти, ви отримали нову інформацію з теми „Дорожні знаки”. Дізналися, на які групи поділяються дорожні знаки і що вони означають.

       Продовжимо закріплювати матеріал з цієї теми, працюючи у групах, які ви утворили. А щоб цікавіше проходив наш урок, за правильні відповіді ви будете отримувати призові фішки. Яка команда набере найбільше фішок, буде означати, що „Дорожню азбуку” ви засвоїли на відмінно. Тож розпочинаємо.

І тур „Розминка”

Загадки.

1 група. 1. Маленькі будиночки по місту біжать,

                  хлопчики й дівчатка в будиночках сидять. (Автобус, трамвай)

  1.    Підморгне зеленим оком – ми йдемо,

Підморгне червоним оком – стоїмо. (Світлофор)

  1.    Йде з села до села,

А з місця не зрушить. (Стежка, дорога).

        2 група. 1. Полотно, а не доріжка,

            Кінь біжить сороконіжка. (Потяг)

         2. Як називають людей, які їдуть у транспорті? (Пасажири)

  1.  Тримаюсь лише на ходу,

А як зупинюсь – упаду. (Велосипед)

       3 група. 1. Біжать чотири брати,

           Та один одного не можуть догнати (Колеса).

2. Я не їм вівса і сіна –

Дайте випити бензину.

Усіх коней обжену,

Кого хоч наздожену. (Мотоцикл)

3. З рогами, а не коза,

Є сідло, а не кінь,

З педалями, а не рояль,

З дзвоником, а не двері. (Велосипед)

4 група. 1.Є паличка в нього в руках чарівна,

                 за мить сто машин зупиняє вона!

                 Ось паличку вгору він вправно підняв –

                 Одраз „Мерседес”, мов укопаний, став.(Регулювальник)

2. Дика тварина лягла на дорозі,

   Спинити машини вона тепер в змозі. (Зебра)

3. Ухопився за дріт, покотився  в світ,

   Повіз близняток цілий десяток. (Електровоз)

ІІ тур „Бліц-турнір”

1. Як впізнати попереджувальні знаки? ( Намальовані чорною фарбою на білому тлі. Більшість із них зображуються на трикутниках з червоним облямуванням.)

  2. Як відрізнити заборонні знаки? (Вони розміщуються в колі з червоним облямуванням або на червоному тлі. Перекреслені стрілки, означають, що не можна їхати в тому напрямку, куди вони вказують.)

   3. Чим відрізняються наказові знаки? (знаки, зображені на блакитному крузі, вказують обов’язкові напрямки руху або дозволяють його на окремих ділянках доріг пішоходам, велосипедистам чи водіям.)

  4. як називається група знаків у голубому прямокутнику із зображенням телефону, позначки SOS, червоного хреста? (Знаки сервісу)

 5. До якої групи знаків належить знак, що інформує про місце зупинки автобуса? (Інформаційно-вказівні знаки)

ІІІ тур „Впізнай дорожній знак і розкажи про нього”

      Кожен учасник групи отримує знак і коротко про нього розповідає ( до якої групи відноситься, де встановлюється на дорозі і, що означає). Кожна правильна відповідь оцінюється балом.

ІV тур „Проблемне завдання”

Вчитель пропонує групам розв’язати проблемне завдання.

      Катруся поїхала на велосипеді в ліс. За містом вона побачила дорожній знак – синє коло, а в середині – велосипед. Проїхала ще трішечки – знов знак: на білому тлі намальований велосипед, а по краю знака – червона смужка.

Які дивні знаки, схожі, але різні? Розкажи про них.

V тур „Знайди помилку”

    Кожна група отримує знаки, малюнки яких не відповідають дійсному. Учні пояснюють помилки. Якщо учні не можуть цього зробити, вчитель показує справжній знак, учні співставляють, порівнюють, пояснюють помилку).

VІ тур „Склади знак”

   Кожна група отримує розрізаний  на шматочки знак. Необхідно скласти його і коротко розповісти про нього.

 

Підраховуються набрані бали. Визначається переможець – найкращий знавець „Дорожньої азбуки”

VІІ. Підсумок уроку ( 5 хв).

1. Бесіда.

  • На скільки груп поділяються дорожні знаки? Назвіть їх. Для вони існують? (Щоб на дорозі не трапилась дорожньо-транспортна пригода)
  • Про що повідомляють попереджувальні знаки? Яка форма і колір переважають у цих знаках?
  • Що зобов’язаний робити велосипедист, побачивши знак „Вїзд заборонено” і „Велосипедний рух заборонено”?
  • Куди може продовжувати рух  велосипедист, якщо він побачив знак „Обов’язковий напрямок руху”?
  • Яке призначення інформаційно-вказівних знаків?
  • Для чого існують знаки сервісу?

 

  1. Робота з картками. ( Кожній групі роздаються однакові завдання )

- Прочитавши підписи, домалюйте знаки,  розфарбуйте їх.

Велосипедний рух заборонено                                     

Ремонтні роботи

Велосипедна доріжка

Пішохідна доріжка

Телефон

Пункт першої медичної допомоги

Пункт харчування

 

 

Додаткова інформація

Сторінки історії

а) У 1886 році німецькими механіками були змайстровані майже одночасно 2 візки з бензиновим мотором. Відтоді з’явився автомобіль. Людей захоплювало це незвичайне видовище, але...

Це трапилося в старій Англії.

Був звичайний день 17 серпня 1886 року. Міс Дретсон  проходила тихою лондонською вулицею. Раптом попереду зявився автомобіль. І, незважаючи на те, що вона в розпачі махала парасолькою і щось показувала руками, трапилося нещастя.

Міс Дретсон стала першою жертвою автомобільної катастрофи. У наш час на дорогах світу гине не менше 25 тисяч осіб.

Правила дорожнього руху (ПДР) – це своєрідна дорожня грамота. Володіти нею повинні всі, щоб не продовжити той сумний список, який відкрила міс Дретсон.

       б) А 1904 року в Парижі, столиці Франції, відбулася І Всесвітня конференція з дорожнього руху. На ній офіційно було затверджено лише  4 дорожні знаки: „Нерівна дорога”, „Слизька дорога”, „Перехрещення доріг” та „Перехрестя з залізничною колією”.

Кількість машин у світі зростає. Збільшується кількість знаків. Щоб легше й швидше розпізнавати дорожні знаки, їх розділили на 7 груп, надавши кожній свого особливого кольору й форми.

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Lixoschersta Oksanka
До підручника
Основи здоров’я 4 клас (Танько Т. П., Медведєва В. Л.)
Додано
3 липня 2018
Переглядів
2585
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку