Конспект уроку з предмету "Основи здоров'я" 2 клас зтеми " Спілкування. Основи взаєморозуміння"

Про матеріал
Мета уроку - познайомити учнів з різними видами спілкування; формувати навички правильного спілкування з рідними, однолітками, дорослими. Використано різні форми і методи, які сприяють формуванню інформаційної, соціальної, полікультурної компетентностей.
Перегляд файлу

Розробка уроку

основи здоровя

в  2 –  класі

 

 

           http://img-fotki.yandex.ru/get/6403/41114021.12/0_ba128_10f5c7f5_XL

 

              Вчитель Кальченко О.М.

 

Урок  14

Тема: Спілкування. Умови взаєморозуміння.

Мета: познайомити учнів з різними видами спілкування; поглибити  знання  про правила спілкування з рідними, товаришами, друзями, знайомими; показати дітям важливість ставлення до інших із повагою; сприяти розширенню словникового запасу другокласників: спонукати школярів  до виконання вивчених правил культурної поведінки; виховувати культуру спілкування, культуру  мовлення  у повсякденному житті, любов до рідного слова;формувати інформаційно - комунікативну, загальносоціальну компетентності.

Обладнання: емблеми для команд з зображенням «Сонечка», «Усмішки», «хмаринки» з ввічливими словами, таблички  з прислів’ями, смайлики,  кольорові олівці, аркушики з завданнями, підручник: О.В.Гнатюк. «Основи здоров’я» 2 клас ;телевізор, ноутбук.

Тип уроку: урок засвоєння  нових знань

Міжпредметні зв’язки: українська мова, музика.

 Очікувані результати:

На кінець уроку учні зможуть:

  •              Називати ввічливі слова;
  •              Визначати роль ввічливих слів у спілкуванні;
  •              Виконувати ситуативні завдання;
  •              Вирішувати проблемні завдання.

Основні поняття: спілкування, ввічливі слова, міміка, жести.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

    - Доброго дня, любі діти!               (-Доброго дня!)

Ви почули вже дзвінок,  починаємо урок  «Основи здоровя».

     Сьогодні до нас на урок завітали гості. Привітаємо їх.

Добрий день! У добрий час  радо ми вітаєм вас.

З миром зустрічаємо, щастя вам бажаємо.

II. Мотивація навчальної діяльності.

     Мої друзі!

Ви так гарно відповіли мені «Доброго дня!»  і привітали гостей. Отож, ми побажали один одному, щоб день був добрий  для кожного з нас, приніс радість , задоволення, добрий настрій.

III. Актуалізація опорних знань.

      Перевірка знань з теми «Мої обов’язки».

      Повідомлення учнів про виконання обовязків.

IV.Оголошення,  представлення  теми та  очікуваних   навчальних    результатів.

     Сьогодні ми проведемо урок чемності , поговоримо про різні засоби спілкування, дізнаємося, яких правил потрібно дотримуватися під час звертання до інших людей.

     На вас чекає багато цікавого. Ви будете мати змогу взяти участь у іграх, різних вправах, стати учасником сценок.

— Чи здогадалися ви, про що йтиметься на нашому уроці?

— Чого вас навчить цей урок? Продовжте фразу: «Цей УРОК навчить мене...»

V. Надання необхідної інформації.

1.Слово вчителя

    Отже, наш урок ми розпочали з привітання. Ви б, мабуть, здивувалися, якби замість звичайного привітання «Добрий день!» ви  почули: «Ви сьогодні їли?» чи «Ваша худоба  здорова?». Але, виявляється, ці слова також вітання. Саме такими фразами обмінювалися  при зустрічі мешканці Стародавнього Китаю, Монголії, Єгипту. І це лише на перший погляд смішно. Основою життя монгола – кочівника була його череда. Здорова, нагодована худоба –  сім’я має їжу. Ось і виходило: побажати здоров’я худобі – все одно, що побажати здоров’я самому господарю та його родині.

    У нашого народу стало звичаєм вітати один одного  хорошими, теплими побажаннями.

Які слова – привітання ви знаєте? (Учні називають слова – привітання).

Зараз я вам розповім чудесну бувальщину про слово «здрастуйте».

 «Лісовою доріжкою йшли батько і маленький син. Навколо тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел, жебонить струмок у гущавині. Раптом хлопчик побачив, як їм назустріч іде бабуся з паличкою.

 - Коли ми зустрінемося з бабусею, скажемо їй слово «здрастуйте»», - попередив батько.

 - Для чого їй говорити це слово? – здивувався син. – Адже ми зовсім не знайомі.

 - А ось зустрінемося, скажемо їй «здрастуйте», тоді побачиш для чого.

 Ось і бабуся.

 -Здрастуйте, - сказав батько.

– Здрастуйте, - сказав син.

 - Здрастуйте, - сказала бабуся і усміхнулася.

  І син здивовано побачив, як усе навколо змінилося. Сонце засяяло яскравіше. У верхів’ї дерев зашумів легкий вітерець, листя заграло, затріпотіло. В кущах заспівали пташки – досі їх зовсім не було чути.

 На душі у хлопчика стало тепло і радісно.

 - Чому це так? – спитав син.

 

 - Чому це так? – запитую я у вас.            (відповіді учнів)

Слово «здрастуйте» саме поширене серед слів – привітань.

     Діти, основною супутницею при спілкуванні є доброта. Якщо людина не має доброти, чуйності до інших, то її ввічливі слова не порадують співрозмовника.

Учениця Наталя розповість про це віршик.

«Доброго ранку!» — мовлю за звичаем.

«Доброго ранку!» — кожному зичу я.

«Доброго дня вам!» — людям бажаю.

«Вечором добрим!» — стрiчних вiтаю.

І посмiхаються в вiдповідь люди,

Добрi слова ж бо для кожного любi.

2.Робота зі словничком

А зараз я пропоную вам заглянути у  «Словничок привітних слів».

(Називаємо слова ввічливості від першого до останнього і адресуємо їх  будь – кому. А тепер знову спочатку).

Словничок привітних слів

Доброго ранку! Доброго дня! Доброго вечора! Усього доброго! Доброго вам здоровя! До побачення! На добраніч! На все добре! Дай, Боже, здоровя! Бувайте здорові! Всього найкращого! До зустрічі! Прощавайте! Щасти вам!

Я якщо до цих чарівних слів додати ще усмішку. Адже усмішка зігріває людей,  підвищує настрій. Це маленьке диво, яке ми повинні розділити з усіма.

3. Вправа «Усмішка».

Поверніться зараз один до одного, привітайтеся і усміхніться один одному. Правда ж, приємно?

4..Пісня «Усмішка».

У нас є дві команди: 1 – «Усмішка», 2- «Сонечко».

5. Вправа «Привітання» (   по одному учню).

1команда

З якими словами- привітання можна звернутися до дорослих?

2 команда

З якими словами- привітання можна звернутися до однолітків, товаришів?

6. Слово вчителя

    Ввічливість – це вміння люб’язно ставитись до людей, які нас оточують.

Куди б не прийшла ввічлива людина – в школу, додому, в гості, - вона завжди привітається. Навіть коли входить до кабінету зубного лікаря. А найголовніше, вона зробить це першою.

Перевіримо, чи знаєте ви чарівні слова?

7 Вправа «Закінчи речення» ( по 2 учнів від команди).

Розтане навіть льодяна глиба від слова теплого… (спасибі)

Зазеленіє навіть пень, коли почує…(добрий день).

За смачний обід і ситий скажем мамі ми …(спасибі).

4.Слово це надзвичайно красиве.

Скажеш щиро комусь –і віддячиш  (дякую)

8. Вправа  «Поліглоти».

А чи знаєте ви, як звучить чарівне слово «дякую» на різних мовах?

Отже, англійці й американці: «Сенк'ю». Французи: «Мерсі». Німці: «Данке». А Словаки: «Дьякую». Білоруси: «Дзякую».

Тож ставаймо поліглотами. Вивчаймо, як люди дякують у світі.

А вже по-українськи й по-російськи слова вдячності ви знаєте.

9. Декламування віршів про  ввічливі слова.

1.Кожен з вас, напевно зна,

Що на світі є слова,

 В яких вимова чарівна.

Бо найкращі ці слова.

2.Ти «спасибі» слово знай

Його часто промовляй.

Це слівце теж чарівне.

Треба дякувать за все.

3.Кожен день ідеш ти  в клас,

І вітає вчитель нас.

«Добрий день» звучить щодня

Незабутні ці слова

4.І «будь ласка» говори,

Ти його не пропусти,

Бо поможе це тобі

Бути ввічливим в житті.

1.Ось і віршик наш  простий.

Про слова не забувай.

Коли треба, їх згадай.

— Про які ввічливі слова йшлося?

10. Вправа «Допомога»   «Допоможiть Маринi бути ввічливою» .

До участі запрошую по одному  учню від команди.

(Читаю текст, дiти додають чарiвне слово.)

1.Мама послала Марину до тьотi Лiди за книжкою. Маринка зайшла в квартиру i сказала... (Добрий день).

2.Тьотя Лiда саме вiдпочивала, дiвчинцi стало незручно i вона сказала... («Вибачте, будь ласка).

3. Тьотя Лiда дала дiвчинцi книжку. Маринка сказала... («Дякую»)

4. Вона взяла книжку, сказала: « До побачення i пiшла додому.

11. Робота в парах. Вправа  «Світлофор вічливості»

Познач «ввічливо»  (зелений колір), «неввічливо» - червоний колір.

*1. У шкільному коридорі розмовляють вчителі, серед них ти побачив свою вчительку і , проходячи , сказав: «Добрий день, Олександра Миколаївна!».

*2.- Вибачте, будь ласка, я штовхнула вас ненавмисне, -каже дівчинка в трамваї.

*3. Коридором йде вчителька, в руках у неї книжки, зошити, сумка. Назустріч їй учень: «Добрий день», - і пішов далі.

*4. Ти йдеш з товаришем вулицею. Він привітався з незнайомою тобі людиною. Ти теж сказав: «Добрий день!»

*5. «Дайте мені хлібину!», - звертається хлопчик до продавця.

* 6.Після обіду Данило сказав бабусі: «Дякую, борщ дуже смачний!».

Скільки ж разів загорілося «зелене очко», а «червоне»?

Фізкультхвилинка

Що ж, мабуть , прийшла пора

Всім нам відпочити.

Хочу на фізкультхвилинку

Усіх запросити.

Встаньте, діти,усміхніться,

Землі нашій  поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться,

В різні боки нахиліться.

Покружляли, потяглися

Й до роботи знов  взялися.

-Ми вже казали, що слово має велику силу: воно може вилікувати людину, а може нашкодити їй.

— Ви постійно спілкуєтеся з різними людьми — з рідними, учителями, дітьми. Від уміння спілкуватися залежить настрій людини, емоційний стан, здоров’я.

Хочу звернути вашу увагу на спілкування з дорослими людьми. Скажіть, до кого з дорослих, працівників школи, ви можете звертатися.

Я сподіваюсь, що всі ви з повагою ставитеся до них і звертаєтесь на «ви».

Отже знайте, здавна в Українi  діти до батькiв звертались на «Ви», i це було виявом шанобливого ставлення до них. На «Ви» звертались до iнших старших членiв родини, до дорослих людей. Навiть дорослi, якi незнайомi один з одним, говорять один одному «Ви». Тiльки до своїх ровесникiв ви можете звернутись на «ти».

13.Вправа «Намистинки».

Я пропоную виконати 2 завдання на аркушиках. Треба з намистином зібрати слова і скласти речення. Що отримали?

Запамятайте  «ЗОЛОТЕ   ПРАВИЛО   СПІЛКУВАННЯ»:

«Стався до людей так, як би ти хотів, щоб люди ставилися до тебе».

Як ви його розумієте?

14. Робота за підручником (с. 54).

Читання вірша Емілії Саталкіної «Знайте всі».

— Прочитайте вірш Емілії Саталкіної «Знайте всі» (с. 54).

— Від яких слів людям стає приємно і радісно, а які слова псують настрій?

- А що ви взагалі відчуваєте, коли вам кажуть хороші, добрі  слова, коли вам посміхаються? З чим це відчуття можна порівняти? Мабудь, з дотиком чогось теплого, ніжного, пухнастого.

15. Гра «Ласкавонька».

А зараз я познайомлю вас з тим, хто викликає такий ніжний дотик, викликає добрі почуття. Це ласкавонька. Подивіться, мяка , пухнаста іграшка.Її принесла нам Ксенія. Вона 10 за списком в нашому класному журналі, а сьогодні 10 грудня.

Ви відчували коли – небудь ласкавоньку?  Коли? Розкажіть.

А ви дарували кому – небудь ласкавоньку, казали добрі, гарні  слова? Коли це було?

Коли ви допомогли мамі,поступились дівчинці місцем, поділилися чимось з другом, ви їм подарували ласкавоньку. Коли ви гладите кицьку, вона мурчить, це їй приємно, ви також даруєте їй ласкавоньку. Спробуйте кожному подарувати її зараз. Запрошую до участі у грі по  3 учнів з кожної команди.. Коли ви передаватимете ласкавеньку , один одному скажіть щось дуже-дуже приємне. Я починаю :               (Діти передають іграшку).

Але, крім теплих дотиків є і холодні, колючі.

-Коли ми відчуваємо такі дотики? (коли на нас накричать, образять, нагрублять)

- Чи вас коли-небудь ображали?

- А ви ображали кого-небудь? Погано це чи добре?

16. Перегляд уривка з мільтфільма

Я пропоную вам подивитися мультфільм з серії «Мудрі уроки тітоньки Сови. Образливі слова.».

- Між ким виникло непорозуміння, і як воно вирішилось»

- А що ж все – таки  краще говорити : добрі слова чи злі?

17. Розігрування сценок «Мирилки».

Пригадаймо  мирилки . Сценки нам розіграють учасники кожної команди.

1 команда                                                             2 команда

Не дивися так сердито,                                    Винний я і винний ти.

Дуже хочу я дружити.                                      Так бува у нас завжди.

Ось мізинчик, мізинець,                                   Тож обоє уклонились-

Сварки нашої кінець!                                        І швиденько помирились.

Мирись, мирись, мирись                                  І більше не сварись.

V. Рефлексія, підбиття підсумків

Наш урок добігає кінця. Перевіримо, чого ви навчились?

1. Вправа «Звернення»

- До кого б ти звернувся з проханням:

Називай мене по імені      

  Вітайся зі мною

  Вислухай мене

Не ображай мене

2.Технологія «Мікрофон»

— Мені дуже сподобалося, як ви працювали. Молодці! Скажіть, справдились ваші очікування? Про що ви дізналися на уроці?

— Мої очікування також справдилися, бо ви вивчили нові слова, навчилися нами користуватися, стали ще добрішими, уважнішими один до одного.

3. Читання вірша вчителем

У нашiй рiднiй мовi чарiвнi є слова.

Слова цi всiм вiдомi, бо сила в них жива.

«Добридень», «До побачення», i усмiшка сiя!

Велике мають значення оцi простi слова!

Як скаже син чи донечка «Спасибi вам», «Будь ласка»,—

Яснiше сяє сонечко, в словах — любов i ласка.

Ось цi простi живi слова не забувайте, дiти.

Вiд них i радiсть ожива, в очах промiння свiтить.

Від цих чарiвних, добрих слiв теплiше людям жити,

Якщо ти їх не говорив, то треба говорити!

Це «Дякую» i «Добрий день», «Пробачте», «Йдiть здоровi»,—

Вживайте, дiти, їх щодень у нашiй рiднiй мовi!

  • Дякую вам!       - Дякуємо вам!

Домашнє завдання опрацювати стр.55 – 59.

Побажання. Спробуйте протягом тижня говорити якнайбiльше ввiчливих слiв. Запамятайте, до кого ви звертались з чарівними словами, і хто вам їх говорив.

На цьому наш урок закінчено. І на прощання ми скажемо: «До побачення!».

 

 

 

docx
Додано
30 серпня 2019
Переглядів
1626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку