Конспект уроку з предмету Основи здоров’я на тему: "Екологічна безпека Забруднення навколишнього середовища і здоров’я"

Про матеріал
Урок № 27 Тема. Екологічна безпека Забруднення навколишнього середовища і здоров’я Мета: формувати поняття про екологічну безпеку, систематизувати знання про вплив забруднення навколишнього середовища на здоров'я; сприяти формуванню в учнів стійких переконань щодо важливості дотримання принципів екологічної безпеки оточуючого середовища;
Перегляд файлу

Урок № 27

Тема.   Екологічна безпека

Забруднення навколишнього середовища і здоров’я

Мета: формувати поняття про екологічну безпеку, систематизувати знання про вплив забруднення навколишнього середовища на здоров'я; сприяти формуванню в учнів стійких переконань щодо важливості дотримання принципів екологічної безпеки оточуючого середовища; розвивати спостережливість, уміння визначати пріоритети; виховувати свідому потребу в збереженні якісного екологічного стану навколишнього середовища.

Обладнання: аркуші формату А4 (за кількістю учнів), маркери, ілюстративний матеріал до теми уроку, відео «Все начинается с тебя» (Музика: Demosys - Mary Shaw p.s.), схема до вправи «Асоціативний кущ», глобус, музичний супровід ( «Як у нас на Україні», викон. К. Бужинська).

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

    1. Привітання, створення позитивного настрою

Звучить пісня «Як у нас на Україні» у виконанні К. Бужинська

ІІ. Активізація чуттєвого досвіду, опорних знань учнів

  1. Запитання до учнів
  • Пісня створила нам настрій, налаштувала на урок. У ній прозвучало: «…у нас на Україні всі лани квітучі…». Багато поетів оспівують у віршах красу української природи, композитори кладуть їх на музику. Що ви можете сказати про природу рідного краю?
  • Чи є у вас улюблене місце на природі? Опишіть його кількома реченнями.
  • Чому людей приваблює природа, виникає бажання побути певний час чи в лісі, чи в лузі, чи прогулятися в парку?
  • Чому відпочинок вважається найефективнішим для людини саме на природі (море, річка тощо)?
    1. Слухання і обговорення притчі «Про що говорять планети?»

Зустрілися якось у Сонячній системі дві планети.

  • Як справи, матінко Земле?
  • Та якось не дуже. Схоже, я десь «підхопила» людей. Їх вид називають «людина нерозумна». Копошаться, риють мене, п’ють мою кров-нафту, спалюють без спросу і дозволу мої легені-ліси, зовсім від рук-вулканів відбилися… в них якась манія величі: думають, що найголовніші, над ними нікого і нічого бути не може. Мені надміру боляче, ридала тижнями дощами-зливами.
  • Пусте! Я цим людським вірусом колись перехворіла. Чотири, в гіршому випадку п’ять тисячоліть – і само проходить. Потемпературиш трішки, якщо ця проказа встигне додуматися до термоядерної реакції. А якщо одразу лікувати і не запускати, то вже на стадії античності зазвичай починається послаблення хвороби.
  • А я тепер для профілактики приймаю по три астероїди на тисячоліття після кожного льодяникового періоду – і ніяких проблем. Ну, бувай, сестро! Зараз полечу до астероїдів, бо саме час приймати те, що планета Лікар-Ай-Болить прописала!

Запитання до учнів:

  • Як ви розумієте слова Землі «…десь «підхопила» людей». Що вона мала на увазі, коли цим пояснювала причини свого хворобливого стану?
  • Які ще «профілактичні заходи», крім падіння астероїдів, ми можемо назвати? (Природні стихійні лиха, виверження вулканів, аномальна спека чи мороз, посухи тощо.)

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Вправа «Мозковий штурм»
  • Як ви розумієте поняття «екологічна безпека»?
  • Наскільки актуальними є екологічні проблеми в наш час? Чому?

ІV.  Повідомлення учням теми, мети та завдань уроку

  1. Творча вправа «Голос знаків»

Проілюструйте знаками, схематичними малюнками тему уроку: «Забруднення навколишнього середовища і здоров’я».

Учні працюють самостійно на окремих аркушах. Після закінчення роботи малюнки прикріплюються на дошці. Протягом уроку учні коментуватимуть їх.

  1. Епіграфи до уроку

«Носій нашого життя – Земля – жива істота, енергонасичена і високоорганізована система, яка в космічній ієрархії займає набагато вищий, ніж людина, рівень.» (М. М. Яницький, доктор геолого-мінералогічних наук.)

«Ми живемо, але не робимо те, що маємо робити для природи. Наше таке бажання – від природи відібрати. А що ж ми їй тоді даємо?Та нічого, крім як наші … відходи. Хто цьому винен? Тільки ми. Ми природу жаліли? Як же вас буде природа жаліти? (Порфирій Іванов, засновник оздоровчої системи.)

- Висловіть свої думки щодо змісту висловів, взятих за епіграфи до уроку.

V. Осмислення учнями знань

1. Глосарій. Поняття «екологічна безпека»

Екологі́чна безпе́ка – це такий стан та умови навколишнього природного середовища, при якому забезпечується екологічна рівновага та гарантується захист навколишнього середовища: біосфери, атмосфери, гідросфери, літосфери, космосфери, видового складу тваринного і рослинного світу, природних ресурсів, збереження здоров'я і життєдіяльності людей.

Згідно ст. 50 закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", екологі́чна безпе́ка — це такий стан навколишнього середовища, коли гарантується запобігання погіршення екологічної ситуації та здоров'я людини.

Це сукупність дій, станів і процесів, що прямо або побічно не приводять до життєво важливих втрат (або погроз таких втрат), що наноситься природному середовищу, окремим людям ілюдству; комплекс станів, явищ і дій, що забезпечує екологічний баланс на Землі і в будь-яких її регіонах

Екологічна безпека ґрунтується на:

  • усвідомленні того, що людство — невід'ємна частина природи, повністю залежна від навколишнього його середовища;
  • визнанні обмеженості і скінченності природно-ресурсного (екологічного) потенціалу Землі і окремих її регіонів, необхідності його якісної та кількісної інвентаризації;
  • неможливості штучного розширення природно-ресурсного (екологічного) потенціалу понад природно-системні обмеження;
  • визначенні допустимого максимуму вилучення природних ресурсів і зміни екосистем як середовища життя;
  • необхідності вироблення екологічних заборон задовго до економічного вичерпання природних ресурсів або їх непрямого руйнування.
  1. Робота за ілюстративним матеріалом

Розгляньте пропонований ілюстративний матеріал і складіть колективно інформаційне повідомлення «Забруднення навколишнього середовища».

http://bis73.ru/wp-content/uploads/2015/03/001-5-1024x688.jpg http://www.2do2go.ru/uploads/full/dcc416fdb6bfb5b7001f1b3e4c9c694e_w960_h2048.jpg http://www.yenislayt.com/upload/4836b58869.jpg

http://apachan.net/thumbs/201401/08/xnpxc43ngyyg.jpg https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=d031a0b15496ab07b7b828ce2281cde0&n=33&h=215&w=323 https://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=e7427000712f989bf4d41e406cc5540c&n=33&h=215&w=227

  1. Робота за таблицею «Фактори здоров’я»
  • Вам добре знайома ця діаграма. Який відсоток з усіх факторів здоров’я припадає на екологічний стан середовища, в якому проживає людина? (20%)

http://www.refsua.com/images/referats/2277/image002.jpg

 

  1. Вправа «Асоціативний кущ». Вплив стану навколишнього середовища на здоров’я людини

  1. Міні-лекція «Екологія і здоров’я людини»

Хоч екологічна проблема має принципово глобальний характер, однак у різних країнах проявляється по-різному. Україна серед країн Європейського регіону належить до групи Євро-В (Євро-В — висока смертність дорослих і низька дитяча смертність. Це Білорусь, Угорщина, Казахстан, Латвія, Литва, Республіка Молдова, Російська Федерація, Україна, Естонія), а по суті це означає, що екологічний стан країни катастрофічний, і відповідно, у країні має місце демографічна катастрофа, яка з кожним роком поглиблюється. Справді, з 1993 року корінне населення України вимирає. За роки незалежності з карти України зникло 305 сіл, із 52 мільйонів українців залишилось менше 46, це справді демографічна криза. Негативний вплив навколишнього середовища на людину сьогодні настільки великий, що він усе більше й більше руйнує її генотип і завдає шкоди національному генофонду.

 Різного роду екологічні катастрофи пов'язані не тільки із загрозою фізичному здоров'ю людини, вони викликають ще і психічні негаразди в людини. Як відмічають експерти, Чорнобильська аварія викликала таке явище, як радіофобія, тобто підвищений страх перед радіацією, збільшення недовіри, необ'єктивності в оцінці свого здоров'я, немотивованої подразливості, емоційні зриви та ін. Виникло невідоме раніше захворювання, яке одержало назву «синдром Чорнобиля». У забруднених районах стали більше вживатиалкоголь, у тому числі й підлітки. А у 30 % шестирічних малюків спостерігали відставання у психічному розвитку.

 Окрім того, сучасна екологія являється однією з найважливіших причин накопичення мутацій організму, які стосуються генотипу людини (Генотип - комплекс усіх геніворганізму, які зумовлюють спадкові властивості; взаємодія генотипу та умов середовища створюють фенотип організму).

 На здоров‘я людини впливають стан води, грунтів та атмосферного повітря, тобто наявність у них різних забруднювачів.

Велику небезпеку для здоров'я людини являє собою й забруднення ґрунту. Серед забруднювачів у першу чергу слід назвати токсичні важкі метали промислових і побутових відходів, радіоактивні речовини, гербіциди та ін.

Газові  і  пилові   викиди   промислових підприємств, скидання ними в навколишні водойми стічних  вод,  комунальні  і побутові  відходи   великого   міста   забруднюють  навколишнє   середовище різноманітними  хімічними  елементами.  У  більшості  промислових видів пилу   і відходів вміст таких елементів, як  ртуть,  свинець,  кадмій,  цинк, олово,мідь, вольфрам, сурма, вісмут та ін., у сотні, а іноді і у тисячі чи десятки  тисяч  разів вище, ніж у природних ґрунтах.

 Атмосферний шлях  надходження  токсичних  речовин  в  організм  людини є найбільш значимим, тому що протягом доби він споживає  близько  15  кг  повітря і приблизно лише 2,5 кг води та 1,5  кг  їжі. Крім  того,  при  інгаляції  хімічні елементи поглинаються організмом  найбільше  інтенсивно.  Так,  свинець,  що надходить із повітрям, абсорбується кров'ю  приблизно  на  60%,    тоді  як той, що надходить з водою - на 10%, а з їжею - лише на  5%.  Забрудненням  атмосфери обумовлене до 30% загальних захворювань населення промислових центрів.

Забруднене  повітря уражає  насамперед легені,  найбільш  небезпечні окисли сірки і дрібні частки різних видів пилу. Серед захворювань  органів  дихання  виділяють гострі (застуда,  бронхіт,  запалення  легень).  В  усіх  країнах  на  долю респіраторних захворювань приходиться  більше  випадків,  чим  на  всі  інші хвороби, разом узяті. Гострі респіраторні захворювання верхніх  дихальних  шляхів  дотепер  залишаються самою розповсюдженою хворобою.

Виявлено зв'язок забруднення атмосферного повітря з ростом захворювань генетичної природи, при цьому рівень уроджених  вад розвитку  в  умовах промислових міст залежить не тільки від  інтенсивності  забруднення,  але  і від характеру атмосферних викидів. Ряд хімічних речовин має  мутагенну  дію. У забруднених   районах   частіше   зустрічаються  вагітності і  пологи з  несприятливим    перебігом.  Діти,  народжені  після  патологічної  вагітності  у забруднених атмосферними викидами районах, часто мають низькі масу.  тіла  і рівень  фізичного  розвитку,  а  також  функціональні  відхилення   серцево- судинної і дихальної систем.

Відзначено різноспрямований вплив факторів  різної  інтенсивності  на людину. Так,  великий  ступінь  забруднення  повітря  спричиняє  уповільнення процесів  росту  і розвитку,   наростання   дисгармоничності   за   рахунок підвищення жировідкладення, а малі концентрації шкідливих речовин  активують процеси акселерації. Порівняння антропометричних даних у дітей показало,  що ріст, маса тіла й обвід грудної клітки в районі з забрудненим  повітрям більше, ніж у районах з меншим ступенем  забруднення.  Таке явище  свідчить про можливу стимуляцію фізичного розвитку  впливом  несприятливих  зовнішніх факторів малої інтенсивності (ріст і маса тіла найбільших величин  досягають у районах  із  середнім  ступенем  забруднення).  Однак таке прискорення фізичного  розвитку  супроводжується   помітним   ослабленням   ефективності роботи  серцево-судинної системи.

Проблеми екології і навколишнього середовища - це питання здоров'я людини, сім'ї, дітей і долі планети в цілому. Всього за декілька останніх десятиліть в рази зросли навантаження, які щодня доводиться витримувати нашому організму.

Причиної їх є те, що одночасно з'явилися два нові чинники ризиків:

1.  Різке погіршення екології за рахунок більш ніж десятиразового зростання кількості автомобілів.

2. Погіршення якості харчування.

Негативні чинники визначально впливають на здоров'я населення і приводять до почастішання екологічно залежних захворювань, які виникають в поєднанні: погана екологічна обстановка,  куріння (зокрема пасивне), стреси, різні дефекти харчування і вік – до 6 років і після 60. До цієї групи захворювань входять багато найзвичайніших хронічних захворювань: серцево-судинні, шлунково-кишкові, онкологічні, хвороби органів дихання і др. Екологічно залежна патологія має свої особливості, пов'язані з тим, що ці захворювання хронічні і, як відомо, важко піддаються лікуванню.

VI. Узагальнення та систематизація знань

  1. Робота за підручником (самостійно)

Виписати в зошит 5 речень, які, на думку учня, є для нього найбільш значимими. Для роботи відводиться 4-5 хвилин, по її закінченню учні «ланцюжком» зачитують свої записи.

  1. Оздоровлювальна вправа «Дотягнутися до зірок»

Запропонувати учням стати в коло, заплющити очі, тричі глибоко вдихнути і видихнути. Відтак уявити над собою зоряне небо, підвести голову і роздивитися на ньому яскраву зірку, яка символізує заповітну мрію. Розплющити очі, простягнути руки якнайшвидше, «зняти» зірку з неба і сховати її у своєму серці.

Висновок: «Не відмовляйтеся від своїх мрій, ідіть до них крок за кроком».

  1. Перегляд відеоролика «Все починається з тебе» (Музыка: Demosys - Mary Shaw p.s., https://www.youtube.com/watch?v=4vabeDFseDA)
  • Які емоції викликало у вас відео?
  • Чи хочете ви щось змінити власними силами? Що саме?
  • Що може кожен із вас зробити для покращення екологічного становища свого регіону вже найближчим часом?
  1. Коментарі учнів щодо змісту малюнків, створених ними на початку уроку

VII. Підбиття підсумків уроку

  1. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці

2. Рефлексія «Ланцюжок побажань»

Учням пропонується «ланцюжком», по черзі звернутися до себе та інших за підсумками колективної взаємодії. При цьому вони передають символ уроку –  глобус.

http://volna.org/wp-content/uploads/2014/11/podviedieniie_itoghov_uroka__rieflieksiia21.png

 

VIII. Домашнє завдання

Обов’язкове:

  • опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ __, с. _____);

додаткові (на вибір, за бажанням):

  • підготувати поради для молодших школярів щодо збереження навколишнього середовища;
  • створити буклет «Усе в твоїх руках».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гупало Тетяна Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Kotsan Roman
    Чудова розробка уроку! Дякую!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Федорчук Тарас
Додано
15 березня 2020
Переглядів
9154
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку