Урок № 32
Тема. Захист від кримінальних небезпек. Поняття і межі допустимої самооборони. Основи самозахисту.
Протидія торгівлі людьми
Мета: дати уявлення про захист від кримінальних небезпек, формувати поняття про основи самозахисту, межі допустимої самооборони; систематизувати знання про протидію торгівлі людьми; розвивати здоров’язбережувальні компетенції, навички самоконтролю, уміння уникати небезпечних ситуацій, відстоювати свою позицію та відмовлятися від небажаних пропозицій; виховувати впевненість, рішучість, здатність до аналізу проблем і прийняття рішень.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, м'яка іграшка, стікери у формі знаків питання та оклику (кожен вид – за кількістю учнів), аркушіпаперу формату А4 (за кількістю учнів), таблиці «Основи самозахисту», музичний супровід, мультимедійні засоби, презентація «Правила поведінки під час нападу», відео «Станція призначення – «Життя».
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Привітання, створення позитивного настрою
2. Перевірка відвідування, зовнішнього стану приміщення, робочих місць, організацію уваги
3. Вправа «Знайомство». Гра «Природні явища» (під музичний супровід)
Учень тримає в руках м’яку іграшку і каже: «Якби я був (ла) природним явищем, я був (ла) би літнім дощем (ураганом, снігом, інеєм, веселкою)…» Пояснює, чому. Потім передає іграшку іншому учню, який висловлює свою думку.
ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання
Учні презентують підготовлені вдома з додаткових джерел про соціальну безпеку.
ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань
Валентину сподобався мобільний телефон Ігоря. Валентин знав, що хлопець на канікулах працював двірником, щоб його купити, але вдався до шантажу, щоб відібрати гаджет для себе. Адже він також знав, що батьки не знали про підробіток Ігоря, були одразу проти цього. В обмін на мовчання Валентин вимагав телефон Ігоря.
ІV. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку
Учні на стікерах у вигляді знаку питання записують власні очікування від уроку, вчителя, співпраці з однокласниками. Потім прикріплюють їх на частині дошки поруч із записом теми уроку.
V. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів
1. Слухання та обговорення притчі «Вища мудрість»
Вища мудрість
Одного разу до старого майстра китайських бойових мистецтв прийшов молодий європеєць і запитав:
- Учителю, я чемпіон своєї країни з боксу і французської боротьби. Чого б ти ще міг навчити мене?
Старий Майстер усміхнувся і сказав:
- Уяви, що ти гуляєш містом і випадково забрів туди, де тебе очікують громили, щоб нам`яти тобі боки й пограбувати. Тож я навчу тебе не гуляти в таких місцях.
Запитання до класу:
VI. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
1. Виявлення рівня проінформованості. «Мозковий штурм»
– Які складові соціального середовища впливають на життя і здоров’я людини? Наведіть приклади кримінальних небезпек.
- Що ви знаєте про кримінальну відповідальність неповнолітніх?
2. Інформаційне повідомлення. Розповідь учителя з елементами бесіди
До основних кримінальних загроз відносять загострення криміногенної обстановки; зростання кількості скоєних злочинів стосовно громадян та їх майна. Практика показує, що в загальному переліку злочинів мають тенденцію до зростання та здійснюються такі злочини, як шахрайство, незаконна торгівля наркотиками, рейдерство, корупція, викрадення людей, злочини у сфері незаконного обігу та споживання наркотиків, а також учинені на ґрунті міжнаціональної і міжконфесійної неприязні.
Ці загрози кримінального характеру можуть призвести до виникнення атмосфери страху і невпевненості в суспільстві, нанесення істотного збитку майну, життю і здоров'ю громадян. На даний час велика вулична злочинність, кількість злочинів, що вчиняються у громадських місцях.
Інститут необхідної оборони має свою давню історію, відбиваючись на культурі кожного народу. Одним із найстародавніших законодавств є індуське. У законах Ману представлено наступне:
Людина, яка у війні за захист своїх прав, заради своєї безпеки, а також заради оборони браміна або жінки, чесно вб'є когось, не буде винною. Кожна людина повинна вбити без найменшого сумніву того, хто кидається на неї з метою вбивства, хто б не був останній, навіть його начальник, дитя або навіть старець, дуже сильний у священному писанні. Убити людину, яка в громадському місці зазіхає на вбивство, ні в якому разі не обґрунтовує визнання вбивці винним у скоєному. Це приклад люті в боротьбі з люттю.
За єгипетськими законами оборона була не тільки правом, але й обов'язком громадян щодо всіх третіх осіб. Дані закони карали стратою того, хто бачив убивство, і не спробував перешкодити цьому, маючи на те можливість; у разі неможливості він повинен був донести до судової влади, при невиконанні чого зазнавав тілесного покарання і триденного позбавлення їжі.
Слід сказати, що в давні часи, за відсутності штучного освітлення, повсюдно панувала темрява, яка сама по собі жахає, особливо людей простих і забобонних. За цих обставин та психічному стану власника, біблійне законодавство дозволяло вбивати нічного злодія, що заборонялося при сході сонця, коли страхи вже зовсім зникнуть, коли прокидалися сусіди, які можуть прийти на допомогу. У вбивстві, скоєному при сході сонця, суспільство бачило лише прояв почуття помсти, яке воно прагнуло регулювати, поставити йому конкретні кордони і тим самим привчити людину володіти собою.
Але, переслідуючи подібне вбивство, закони Мойсея не звернули уваги на опір злодія при його затриманні, що взяло до уваги римське законодавство. Так звані «закони XII таблиць» дозволяли вбити, наприклад нічного злодія або ж злодія, який учинив крадіжку вдень, і чинить збройний опір при його затриманні. Недолік здатності до узагальнення був актуальний і для римського права, яке у своїх постановах охоплювало повний спектр ситуацій, що відбувалися в житті. Проте недоліки римського права виправлялися глибиною розуму суддів, що брали до уваги підстави для своїх поглядів з юридичної свідомості суспільства.
Римські юристи розробили для необхідної оборони дві центральні умови: 1) несправедливість при нападі і 2) неминучість фактичної небезпеки.
Перевищення меж необхідної оборони розуміє під собою, що заподіяна шкода не повинна бути надмірно великою в порівнянні з характером і ступенем небезпеки нападу. Це не означає, що шкода, заподіяна в результаті необхідної оборони, повинна бути обов'язково рівною або меншою порівняно зі шкодою, заподіяти яку прагнув нападаючий.
Перевищенням меж необхідної оборони визнаються навмисні дії, що явно не відповідають характеру і ступеню суспільної небезпеки нападу. Тут звертають на себе увагу дві особливості:
а) дії того, хто захищається, повинні бути зумовлені умислом (кажучи простіше, він повинен віддавати собі звіт у тому, що робить). Юридичній науці відомо, які дії є навмисними, які - досконалими з необережності, а що є невинним заподіянням шкоди;
б) дії того, хто захищається, повинні відповідати характеру і ступеню небезпеки нападу.
Необхідна оборона визнається законною і правомірною, якщо вона застосовується для відбиття нападу, що є суспільно небезпечним, тобто направленим на заподіяння істотної шкоди охоронюваним законом інтересам і правам окремих осіб, суспільства і держави. Тому суспільно небезпечним визнається не тільки злочинний, але й інший напад, наприклад, дії неосудних або малолітніх осіб. Інша ознака нападу - його присутність. Іншими словами, незаконний напад можна відображати, коли він уже почався, або із ситуації ясно, що він неминучий, а бездіяльність і невжиття заходів оборони поставить жертву в очевидну, реальну і безпосередню небезпеку. На момент застосування самооборони злочинні дії мають початися. Важливо визначити, коли напад закінчено, і загроза заподіяння шкоди вже минула.
Учитель: «Через пару хвилин ми з вами влаштуємо східний ринок. Але попередньо треба підготуватися. Кожен отримує аркуш паперу. Складіть його навпіл по горизонталі і порвіть на дві половинки. Ці половинки у свою чергу теж згинайте і розривайте ще на дві половинки. Разом у вас - чотири половинки. Тепер кожну з них знову розривайте навпіл. Усього в кожного з вас вийшло 8 половинок. На кожній із цих «восьмушок» розбірливо напишіть своє ім'я і кожну паперову частинку складіть текстом усередину кілька разів, щоб не було видно вашого імені. Підготовлені записки складаємо на цей стіл. Перемішуємо гірку записок.
Тепер ми з вами вирушимо на східний ринок. Кожен по черзі підходитиме до гірки і витягатиме 8 папірців.
Протягом наступних 5 хвилин вам доведеться вмовляннями, суперечками, обміном знайти і повернути собі всі вісім аркушів із вашим ім'ям. Перші два покупці, яким удасться швидше за всіх придбати дорогий товар, будуть вважатися переможцями “.
Самооборона (рідше – самозахист) – дії чи комплекс протидій, спрямовані на захист себе і свого майна, або іншої людини і його майна, у разі загрози з боку третіх осіб. Відповідно до законодавчих актів, під самозахистом розуміється ініціативне, самостійне дія особи щодо недопущення порушення або щодо зменшення наслідків даного порушення.
Якщо вночі в темному провулку пара п’яних вимагатиме у вас мобільний телефон, ви відмовитеся, а вони спробують його забрати силою, ви маєте всі підстави для протидії. Таке право гарантується Конституцією.
Але тут виникає інше питання: яку протидію, аж до конкретних кроків, у праві застосовувати людина, що потрапила в таку ситуацію? Адже, звернувшись до арсеналу засобів самозахисту (наприклад, спеціальних спортивних навичок), можна завдати шкоди нападнику. З точки зору права в таких випадках виникає ситуація, іменована «необхідна оборона». Зокрема, в них говориться, що особа, обороняється від посягання сполученого з насильством, небезпечним для його життя чи життя іншої особи (або з безпосередньою загрозою застосування такого насильства), діє правомірно (законно) і не несе кримінальної відповідальності за заподіяну шкоду нападаючому. Кримінальний кодекс також установлює, що «право на необхідну оборону мають у рівній мірі всі особи незалежно від їх професійної чи іншої спеціальної підготовки та службового становища.
Види самооборони
Фізична самооборона – це прийоми фізичного впливу: удари, захоплення, поштовхи, блоки, спрямовані на нейтралізацію дій нападаючого. Вона може здійснюватися як за допомогою різних підручних засобів, наприклад газових балончиків, так і без них («голими руками»).
Самозахист без використання різних засобів називається індивідуальною самообороною. Сюди відносяться різні види єдиноборств і рукопашний бій.
Для цілей самооборони створювалося відоме самбо. Сам термін походить від абревіатури, утвореної від словосполучення «самозахист без зброї».
При виборі спецзасобів для захисту варто звертати увагу на такі важливі аспекти як ефективність, можливу шкоду нападаючому і правові обмеження застосування. Одним із найпопулярніших є газовий балончик із перцевим аерозолем. Останнім часом набувають популярності контактні і дистанційні шокери, здатні нейтралізувати загрозу на деякий час. Також з’явилися на ринку невеликі телескопічні кийки і маленькі ножі у формі кулькової ручки для самозахисту.
До інших видів самооборони можна віднести уникнення і деескалацію конфлікту. Якщо вам загрожує пістолетом рослий чоловік із вимогою віддати телефон і готівку, потрібно бути реалістом і правильно оцінювати свої шанси. Адже, навіть володіючи навиками фізичної самооборони, не можна бути 100% упевненим у тому, що в вас не вистрілять. Тому, в деяких ситуаціях доцільніше буде уникнути конфлікту і виконати умови нападника, ніж ризикувати життям.
Вербальні способи самозахисту призначені для деескалації. Поширеними методиками є словесне дзюдо і словесне айкідо. По суті це техніки психологічного впливу на нападника з метою усунення конфлікту, переконання у неприпустимості протиправних дій і обов’язкової відповідальності за наслідки.
Поради для самооборони
Наостанок ми зібрали деякі рекомендації, які допоможуть у скрутну хвилину.
VIІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
Об’єкти загроз: людина, члени сімʼї, родичі, знайомі, майно. |
Місце можливої загрози: дім, дача, робочий кабінет, вулиця, школа. |
Час: особистий, робочий, відпустка, відрядження. |
Загрози: вбивство, насильство, пограбування, шантаж, напад, |
ОСОБИСТІСТЬ |
Напрями захисту: юридичний, фізичний, інформаційний, організаційний. |
Джерела загроз: людина, техніка, техногенні і патогенні зони, природні явища. |
Посягання: на життя, здоров'я, свободу, особисті чесноти, гроші, документи, цінності. |
Методи захисту: самооборона, особиста охорона. |
В одному з будинків великого міста, у квартирі, розташованій на 9-му поверсі будинку, святкували день народження господаря квартири. У цей час по вулиці повз під'їзду будинку йшли двоє молодих людей (вік 17 і 19 років). Один із гостей вирішив спуститися вниз і покурити на вулиці (справа була влітку). Вийшовши з під'їзду, він попрямував до хлопців і почав у грубій формі вимагати у них сигарет (знаходився під деяким алкогольним сп'янінням). Коли ті відповіли йому відмовою, він накинувся на них із кулаками. Хлопці почали захищатися. У цей час господар квартири (іменинник) вийшов на балкон також покурити. Глянув униз і йому здалося, що хлопці б'ють його гостя. Він схопив сокиру, збіг униз, вискочив із під'їзду і з криками «Вб’ю!» кинувся до хлопців. Один із хлопців вийняв камінь із газону біля тротуару, кинув ним у чоловіка із сокирою. Камінь потрапив у скроню і вбив на смерть іменинника.
Суд хлопця виправдав, оскільки була безпосередня і реальна загроза його життю (наявність небезпечного предмета нападу - сокира, агресивні наміри нападника - крики «Вб'ю!» і т.п.).
Обговорення:
3. Аналіз сюжету казки з використанням набутих знань
Висновок. Кожен із вас повинен знати, як можна себе захистити в разі кримінальної небезпеки.
VIІІ. Підбиття підсумків уроку
Учні аналізують свої очікування: якщо вони здійснилися, то відповідний знак питання накривається стікером у формі знака оклику, а якщо ні - то залишаються відкритими.
2. Узагальнювальне слово вчителя
Сподіваюся, що в житті вам ніколи не знадобиться інформація, яку ми вивчали на уроці. Тим не менш, знати її ви зобов’язані.
3. Рефлексія. «Незакінчене речення»
Я відчув (відчула)……
Я зрозумів (зрозуміла)…………
Із цього часу я ……….
IX. Домашнє завдання
Обов’язкове:
додаткові (на вибір, за бажанням):