Конспект уроку з предмету Основи здоров’я на тему: "Віктимна поведінка. Кримінальна відповідальність за злочини сексуального характеру"

Про матеріал
Урок № 24 Тема. Віктимна поведінка. Кримінальна відповідальність за злочини сексуального характеру Мета: ознайомити з поняттям «віктимна поведінка», дати уявлення про кримінальну відповідальність за злочини сексуального характеру; сприяти формуванню в учнів стійких переконань щодо пріоритету поведінки в правовому полі; розвивати навички адвокації, вміння відстоювати свою позицію, права; виховувати мотивацію на безпечну поведінку в соціальному середовищі.
Перегляд файлу

Урок № 24

Тема.  Віктимна поведінка. Кримінальна відповідальність за злочини сексуального характеру

Мета: ознайомити з поняттям «віктимна поведінка», дати уявлення про кримінальну відповідальність за злочини сексуального характеру; сприяти формуванню в учнів стійких переконань щодо пріоритету поведінки в правовому полі; розвивати навички адвокації, вміння відстоювати свою позицію, права; виховувати мотивацію на безпечну поведінку в соціальному середовищі.

Обладнання: пластилін, стікери, зображення мікроскопа, монітора комп’ютера, ілюстративний матеріал до теми уроку, аркуші паперу (за кількістю учнів), мультимедійні засоби, презентація.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Привітання, встановлення позитивного настрою

    2. Вправа «Знайомство». «Пластилінова фантазія»

Учитель дає кожному в руку шматочок пластиліну.

Учням пропонується виліпити з пластиліну яку-небудь річ у вигляді фігурки (тварини, серця, ялинки, квітки тощо) і презентувати її іншим, пояснюючи, із чим вони асоціюють цей вибір саме сьогодні.

ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

  1. «Конкурс ерудитів»

Скласти коротке формулювання термінів, що записані на дошці (самостійно на окремих аркушах паперу):

а)  ВІЛ, ІПСШ; б) ; в) збудник та ознаки сифілісу; г) можливі наслідки лдя здоров’я хворого у разі ігнорування лікування ІПСШ.

Поставити на аркуші своє прізвище та здати на перевірку.

2. « Взаємоопитування»

Аркуші роздаються в довільному порядку учням на перевірку. Учитель відкриває заздалегідь записані на дошці вірні відповіді. Необхідно оцінити правильність виконання завдання та поставити «+» або «–» навпроти кожного терміна. Потім учні отримують свої аркуші з результатом оцінювання.

3. Обговорення результатів

ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань

  1. Робота за картками контролю знань, приготованими учнями вдома
  2. Робота за ілюстративним матеріалом
  • Які профілактичні заходи щодо запобігання зараженню ВІЛ та ІПСШ ілюструють дані світлини? Озвучте їх.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/Kondom.jpg/220px-Kondom.jpg https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=8ccfaf2f14bb9481488e916aca914268&n=33&h=215&w=358 http://medprice.com.ua/ukr/articles/wp-content/uploads/2014/04/YAk-likuvati-molochnitsyu-u-zhinok-preparati-likuvannya-svichkami-tabletkami_774.jpg http://kzndeti.ru/userfiles/picoriginal/img-20150919233144-898.jpg http://www.modernmom.com/media/uploads/2011_04_28/cache/istock_000014062416xsmall_870X.jpg http://leaderschool.info/wp-content/uploads/2013/05/ni.jpg

(Захищені інтимні стосунки, консультування у фахівціф, своєчасне лікування у разі захворювання, вакцинація, повідомлення партнера про наявність/відсутність ІПСШ, статева стриманість.)

ІV. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку

  1. Вправа «Очікування». «Мікроскоп»

     Учні на аркушах-стікерах у вигляді предметного скельця записують свої очікування з вивчення даної теми, прикріплюють на зображення мікроскопа. Вчитель записує завдання на стікері і приклеює  на робочий стіл зображеного комп’ютера (ноутбука).

  1. «Шкала актуальності»
  •         Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 – зовсім не важлива, …, 5 – саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.

V. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів

1. Слухання та обговорення притчі «Реальність»                    

  Неподалік  від  дороги  стояло  сухе  дерево.  Якось  уночі  по дорозі  йшов  крадій.  Він  побачив  удалині  силует  і  подумав,  що  це  стоїть  поліцейський  біля  дороги,  злякався  і  втік.

  Увечері  по цій  дорозі  йшов  закоханий.  Він  ще  здалеку  побачив  витончений  силует  і  подумав,   що  це  його  кохана  вже  давно  на  нього  зачекалась.  Його  серце  радісно  забилось.  Він  усміхнувся  і  прискорив  кроки.

  Наступного дня  повз  дерево  проходила  мати  з  сином.  Син,  наляканий  страшними  казками,  подумав,  що  біля  дороги    злочинець, злякався і  голосно  заплакав.  Але  дерево  залишалось  деревом!

  Світ  навколо  нас – не  такий,  як  здається.     

Запитання до учнів:

  • Наведіть приклади із власного досвіду, коли ви мали на увазі продемонструвати власною поведінкою одне, а оточуючі сприйняли це геть по-іншому. Наприклад, одягаючи коротку спідницю, дівчата мають на меті слідування модним тенденціям, наслідування певного стилю, а не провокування ґвалтівника.           

VI. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

  1. Поняття «віктимна поведінка» (мультимедійний супровід)

Віктимна поведінка – це вчинки або дії людини, що так чи інакше провокують заподіяти йому небудь шкоду.

Віктимна поведінка - це заплутане і розмите поняття. Офіційна версія звучить так: схильність суб'єкта до поведінки, що підвищує шанси на вчинення злочину проти нього.

Дуже часто така поведінка є приводом і джерелом конфлікту.

Віктимна поведінка проявляється в певних ситуаціях. Людина починає вести себе зухвало, навіть не підозрюючи про те, що сама притягує до себе небезпеку. Характер небезпеки є поняттям абстрактним. Суть у тому, що різні люди сприймають її по-різному: одні починають боятися при появі навіть незначної небезпеки, інші – залишаються спокійними, навіть тоді, коли ситуація стає надзвичайно напруженою і серйозною.
Також варто відзначити, що хтось сам шукає небезпеку, а хтось усіляко її уникає. Стандартна поведінка одних осіб може здатися віктимною іншим людям.

Основи віктимної поведінки лежать у свідомості. Так чи інакше люди усвідомлюють, що їх модель поведінки суперечить якимось нормам. Також багато чітко розуміють і те, що рано чи пізно може статися велика біда.

При прийнятті рішення про віктимну поведінку людина керується аж ніяк не здоровим глуздом і логікою, а швидкоплинними позивами і емоційними спалахами.

 

Люди можуть свідомо чи несвідомо провокувати злочинця (потенційного злочинця) на вчинення протиправної дії. Спровокувати можна:

– словами або інтонацією висловлювань;

– жестами, діями, манерами поведінки;

– застосуванням сили.

Також різновидом віктимної поведінки є надмірне занурення в себе: людина не помічає, що відбувається навколо.

  1. Кримінальна відповідальність за злочини сексуального характеру (мультимедійний супровід)

Поняття віктимології використовується не тільки в психології, але і в криміналістиці. Статистика запевняє, що чимало злочинів на сексуальному грунті відбуваються саме тому, що жінки поводяться неналежним чином.

 Віктимну поведінку дівчат-підлітків можна спостерігати дуже часто.

Статевi злочини як протиправнi посягання на свободу та недоторканнiсть людини спричинюють шкоду правам, свободам та iнтересам людини, суспiльства та держави.

Додаткова інформація. Витяг із Кримінального Кодексу України

Розділ IV
ЗЛОЧИНИ ПРОТИ СТАТЕВОЇ СВОБОДИ ТА СТАТЕВОЇ НЕДОТОРКАНОСТІ ОСОБИ

Стаття 152. Зґвалтування

1. Зґвалтування, тобто статеві зносини із застосуванням фізичного насильства, погрози його застосування або з використанням безпорадного стану потерпілої особи, - карається позбавленням волі на строк від трьох до п'яти років.

2. Зґвалтування, вчинене повторно або особою, яка раніше вчинила будь-який із злочинів, передбачених статтями 153 - 155 цього Кодексу, -

карається позбавленням волі на строк від п'яти до десяти років.

3. Зґвалтування, вчинене групою осіб, або зґвалтування неповнолітньої чи неповнолітнього - карається позбавленням волі на строк від семи до дванадцяти років.

4. Зґвалтування, що спричинило особливо тяжкі наслідки, а також зґвалтування малолітньої чи малолітнього - карається позбавленням волі на строк від десяти до п'ятнадцяти років.

Стаття 153. Насильницьке задоволення статевої пристрасті неприродним способом

1. Задоволення статевої пристрасті неприродним способом із застосуванням фізичного насильства, погрози його застосування або з використанням безпорадного стану потерпілої особи - карається позбавленням волі на строк до п'яти років.

2. Те саме діяння, вчинене повторно або групою осіб, або особою, яка раніше вчинила будь-який із злочинів, передбачених статтями 152 або 154 цього Кодексу, а також вчинене щодо неповнолітньої чи неповнолітнього, -

карається позбавленням волі на строк від трьох до семи років.

3. Те саме діяння, вчинене щодо малолітньої чи малолітнього або, якщо воно спричинило особливо тяжкі наслідки, - карається позбавленням волі на строк від десяти до п'ятнадцяти років.

Стаття 154. Примушування до вступу в статевий зв'язок

1. Примушування жінки чи чоловіка до вступу в статевий зв'язок природним або неприродним способом особою, від якої жінка чи чоловік матеріально або службово залежні, - карається штрафом до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців.

2. Ті самі дії, поєднані з погрозою знищення, пошкодження або вилучення майна потерпілої (потерпілого) чи її (його) близьких родичів або розголошення відомостей, що ганьблять її (його) чи близьких родичів, -

караються арештом на строк до шести місяців або обмеженням волі на строк до трьох років.

Стаття 155. Статеві зносини з особою, яка не досягла статевої зрілості

1. Статеві зносини з особою, яка не досягла статевої зрілості, -

караються обмеженням волі на строк до п'яти років або позбавленням волі на той самий строк.

2. Ті самі дії, вчинені батьком, матір'ю, вітчимом, мачухою, опікуном чи піклувальником, особою, на яку покладено обов'язки щодо виховання потерпілого або піклування про нього, або якщо вони спричинили безплідність чи інші тяжкі наслідки, - караються позбавленням волі на строк від п'яти до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років або без такого.

Стаття 156. Розбещення неповнолітніх

1. Вчинення розпусних дій щодо особи, яка не досягла шістнадцятирічного віку, - караються обмеженням волі на строк до п'яти років або позбавленням волі на той самий строк.

2. Ті самі дії, вчинені щодо малолітньої особи або батьком, матір'ю, вітчимом, мачухою, опікуном чи піклувальником, особою, на яку покладено обов'язки щодо виховання потерпілого або піклування про нього, -

караються позбавленням волі на строк від п'яти до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років або без такого.

  1. Оздоровлювальна вправа. Релаксаційна вправа «Книжка»

Сядьте у зручну позу. Заплющте очі. Дихайте спокійно, глибоко. Уявіть себе книжкою, що лежить на столі. Сконцентруйте у свідомості внутрішнє «самопочуття» книжки – її спокій, положення на столі, який захищає від зовнішньої дії, складені сторінки… Важливо побачити очима книжки кімнату і предмети в ній: стіни, вікна, стелю, книжкову шафу, стілець, ручки, зошити. Виконуйте вправу 3 хвилини. Ви відчуєте , як спадає внутрішнє напруження і ви переходите у світ “інших вимірів”, “паралельних світів” з існуванням предметів за своїми законами.

VIІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

1. Робота за підручником (самостійно)

Завдання: опрацювати матеріал підручника та проаналізувати (в парах) описані в ньому приклади віктимної поведінки.

2. Аналіз сюжетів літературних творів (ілюстративний супровід)

Для роботи пропонуються сюжети казок («Червоний Капелюшок», «Колобок», «Аленький цветочек» та інші).

http://fandrom.ru/book_aksakov_5.jpghttp://i.ytimg.com/vi/e11W-yNI75o/hqdefault.jpg http://wiki.kubg.edu.ua/images/f/f9/%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%BA_04.jpg

3. Робота за ілюстративним матеріалом

Ідеальний об’єкт для нападу (вік тим, жертва) виглядає, як правило, так:

  • сутулі плечі,
  • сковані рухи,
  • уникаючий зорового контакту погляд,
  • нахилена голова,
  • згорблена статура,
  • невпевнена хода.

Завдання: обрати малюнок, що не ілюструє віктимну поведінку.

  http://www.rashid.republika.pl/img/sos.jpg  http://prikol.is/wp-content/uploads/2015/06/2147.jpg http://saint-petersburg.ru/i/msg/0337/0262/%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D1%80%D1%8B%D0%BB%D0%B0.jpg http://xn--80aacenrmb1f7d9a.xn--p1ai/content/images/zhivotnye/bolshie_sobaki/Alabay.jpg

  1. Складання порівняльної таблиці

Завдання: скласти порівняльну таблицю, вписавши протилежні поданим моделі поведінки.

Безпечним є:

Небезпечним є:

- практикувати відповідальну поведінку,

-

  • бути готовим до витрат (час, гроші) для забезпечення власної безпеки,
  •  
  • практикувати відмову від групових заходів (особливо із вживанням алкоголю),
  •  
  • Розробляти систему власної щоденної безпеки,
  •  
  • прагнути виглядати непривабливо для імовірних злочинців,
  •  
  • Вивчати правове поле щодо захисту власної безпеки,
  •  
  • формувати навички асертивності,
  •  
  • навчання самозахисту,
  •  
  • формування навичок звернення за допомогою.
  •  

Важливо зрозуміти, що:

– значна кількість жертв до самого останнього моменту не розуміють те, що дійсно знаходяться у великій небезпеці;

– нормальна на вигляд людина може виявитися небезпечним злочинцем;

  • зовнішність і поведінка людини часто не розкривають її справжніх намірів;

– унаслідок страху людина губиться і починає погано міркувати;

  • страх сковує тіло і робить людину беззахисною;
  • необхідно навчитися його контролювати – цілком можливо, що це одного разу врятує вам життя.

Віктимна поведінка – це те, що потрібно зрозуміти, усвідомити і навчитися контролювати. Проаналізуйте себе – визначіться з тим, чи правильно чините в небезпечних ситуаціях.

  1. Аналіз очікувань

Учні озвучують очікування, записані на початку уроку, і висловлюються щодо того, чи справдилися вони, наскільки повно.

 VIІІ. Підбиття підсумків уроку

  1. Прийом «Моя теза»
  •      На аркушах паперу запишіть одним реченням головну ідею теми уроку.

Об’єднайтесь у пари і за 45 секунд спробуйте переконати партнера, що саме ваша теза важливіша за інші. На таких самих умовах переконайте іншу пару у важливості вже спільної тези. Об’єднана «четвірка» переконує іншу, доки половина класу не обере свого речника, який від імені групи, що складає ½ загальної кількості учнів у класі, захищатиме спільно вибрану тезу, сперечаючись із речником іншої команди.

На промову кожного речника виділяється 2 хвилини і так само на завершальні дебати. Речник, який буде більш переконливим, оголошує тезу своєї команди головною у підсумку уроку.

  1. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці

IX. Домашнє завдання

Обов’язкове:

  • опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ __, с. _____);

додаткові (на вибір, за бажанням):

  • підготувати пам’ятку «10 «не можна» щодо уникнення потрапляння в небезпечні ситуації в результаті віктимної поведінки;
  • скласти «портрет» людини, що завжди демонструє упевнену поведінку, протилежну віктимній.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Чоп Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Горбань Людмила Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Коваленко Людмила Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Кузьменко Tетяна Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Боровиченко Натали
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додав(-ла)
Федорчук Тарас
До підручника
Основи здоров`я 8 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
15 березня 2020
Переглядів
14853
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку