Конспект уроку має на меті формувати у дітей уявлення про органи кровообігу та їх роль у житті людини; розвивати бажання зміцнювати свій організм; виховувати бажання піклуватися про своє здоров'я.
Кровоносна система.
Значення крові для здоров‘я людини.
Мета:
Хід уроку
Привітання.
Всі почули вже дзвінок –
Він покликав на урок.
Тож девіз наш пригадаймо
І урок розпочинаймо!
На уроці будемо:
Уважними
Старанними
Працьовитими
Ініціативними
Хорошими.
1.1. Вправа «Синоптик».
- Хто хоче виступити в ролі синоптика й розповісти яку погоду подарувала нам весна сьогодні?
- А про що можуть розказати знавці народного календаря?
- Від чого залежать зміни у природі?
1.2. Ігровий момент.
До нас завітали гості – Смішарики на своєму рузомольоті. Вони запрошують нас у дивовижну подорож. Як ви думаєте, куди ми вирушимо? Так у подорож до нашого внутрішнього світу, а саме –у глибини внутрішніх органів.
II. Актуалізація опорних знань
2.1. 1.Тестування. Робота в парах.
1.Дихання – це процес…
А) поглинання кисню і виділення вуглекислого газу живими організмами.
Б) поглинання вуглекислого газу і виділення кисню живими організмами.
2. Органи дихання – це…
А) ніс, гортань, трахея, бронхи, легені, легеневі пухирці, кровоносні судини.
Б) ніс, рот, трахея, бронхи, легені, кровоносні судини, капіляри.
3. Диханням керує…
А) головний мозок.
Б) спинний мозок.
4. Правильно дихати через ніс тому, що…
А) у носі повітря очищається від пилу і зігрівається.
Б) не потрапляють віруси та мікроби.
5. Підкресли правильні твердження:
А) Для дихання необхідне будь-яке повітря.
Б) Пил і тютюновий дим шкодять легеням.
В) Займайся спортом, тренуй м’язи, щоб отримувати більше кисню.
Вчитель зачитує правильні відповіді, діти обмінюються виконаними роботами і оцінюють їх.
2.2. Вправа «Анатомічна мапа».
Щоб нам дібратися до пункту призначення нам потрібна мапа.
(Діти відгадують загадки та прикріплюють картинки органів на схематичне зображення людини).
Загадки про органи
1.Органи — моя сім’я
Керую ними я. (головний мозок )
2.Через носик повітрячко з киснем
Потрапляє в цей орган корисний.
З двох мішечків він завжди складається
І, як кулька, щомить надувається. (легені)
3.Взяла Юля пірожочек,
Відкусила від нього шматочок.
Йому потрібно розчинитися
Для цього … (шлунок ) знадобиться.
4.Якщо людина отруїлась, бо не свіжу їжу їла
Отруту в організмі я знешкоджу завжди. (печінка)
5.В грудях у кожного з нас
І день, і ніч, і всякий час
Мотор стукає чудовий.
Звичайно, вам відомий. (серце)
III. Повідомлення теми і мети уроку
Від тоненьких капілярів,
Від судин: артерій, вен
В організмі кров гуляє
По окремій із систем.
Ловить кисень від легенів
І до серця віддає,
CO2 збере окремо
Та відводить, де він є.
Відгадати дуже просто,
Ця система…(кровоносна)
IV. Вивчення нового матеріалу.
4.1.Серце та його функції.
Розповідь учителя.
(Демонстрація на екрані пульсуючого серця і запис роботи серця).
Ми потрапили до найголовнішого органу нашого тіла – серце.
Воно розміщене майже посередині грудної клітини. 2/3 його знаходиться зліва, а 1/3 частинки – зправа.
Прислухайтесь. Що б ви не робили - спали, їли, бігали, - завжди лунає
приглушений, ритмічний стукіт. Це б'ється серце. Це годинник, заведений один раз на все життя.
Стисніть свою руку в кулак – і ви побачите, якого воно невеликого розміру.
Серце — порожнистий м'язовий мішечок. Скорочуючись і розслабляючись, воно, як насос, проштовхує кров по судинах і таким чином забезпечує її безперервний рух. Якщо притиснути пальцями судини трохи вище долоні, ми почуємо поштовхи крові. Це – пульс.
4.2. Робота в парах. Будова серця.
Опрацювання уривку із книги Г. Юдіна «Головне чудо світу».
ДІАЛОГ БАТЬКА Й СИНА
— Цікаво, а всередині серця що-небудь є чи так порожньо, як у мішку?
— Ні, воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене перегородкою навпіл.
— На дві кімнатки?
— На дві двоповерхові квартирки. Над кожною ~ прихожа. У ліву приходить у гості лише ала кров, а в праву — темна. Коли воно стискається — двері закриваються і гості залишають серце.
— А із правої кімнати куди ж темна кров іде?
— У легені. Там вона обмінює вуглекислий газ на кисень. Із темної стає червоною і знову потрапляє в серце.
— Знову в праву частину?
— Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гості з лівої кімнати в праву, а з правої — у ліву?
~ Правильно.
— Невже серце таке складне?
— Так, та ще й сильне. Один його удар може підкинути стакан води на 1 метр. Але якщо його не тренувати, воно швидко втрачає силу.
4.3. Фізкультхвилинка.
Японський вчений і цілитель Кацудзо Ніші називав кров «рікою життя» і створив цілу систему оздоровлення організму через тренування капілярів і вправи для зміцнення судин:
Вправа «Шалене курча»
Хід вправи: учні стоять, і за командою одночасно трусять по вісім разів – спочатку правою рукою, потім лівою рукою, потім правою ногою, потім лівою ногою. Не зупиняючись, продовжують разом робити теж саме, тільки по сім разів, потім по шість разів тощо. Темп рухів поступово підвищується. Вправа закінчується, коли зроблено по одному стряхуванню кожною кінцівкою. Учасникам стає зрозуміло, чому вправа має таку назву.
4.4.Кровоносні судини.
Робота з таблицею «Серцево – судинна система».
4.5.Робота в групах «Метод кейс».
Завдання: обєднатися в 3 групи(артерії, вени, капіляри), опрацювати інформацію про певний вид кровоносних судин та зафарбувати дані судини на малюнках.
4.6.Презентація роботи груп.
Серце і кровоносні судини складають кровоносну систему.
Рух крові по судинах називається кровообігом. Судини утворюють два кола – велике і мале.
По великому колу кров тече від серця великими судинами, які називаються артеріями. Судини розгалужуються по усьому організму і, чим далі від серця, тим стають тоншими, є такі, як волосинки. Такі судини називаються капілярами. По малому колу кровообігу кров рухається від серця до системи легеневих капілярів. У легенях кров збагачується на кисень, звільняється від вуглекислого газу і по легеневих венах повертається назад до серця.
4.7.Кров та її функції.
Кровоносну систему можна порівняти з великою річкою, а кров – з трьома кораблями. Серце неначе порт, з якого відправляються 3 кораблі червоного, білого і фіолетового кольору.
Кораблі червоного кольору(еретроцити) - це торгові. Вони перевозять корисні речови і кисень до органів, а назад забирають відпрацьовані речовини і вуглекислий газ.
Білі кораблі (лейкоцити) – військові. Захищають від піратських кораблів(шкідливих вірусів і мікробів).Вони мають червоний колір.
Фіолетові кораблі (тромбоцити)- швидка допомога. Відповідають за звертання крові.
V.Підсумок уроку.
5.1.Вправа «Незакінченне речення».
5.2.Вправа «Вірю - невірю».
Сигнальні картки.
Щоб серце було здоровим його треба вести малоактивний спосіб життя.(ні)
Капіляри найтовщі судини.(ні)
По венах рухається кров збагачена киснем(ні).
Кров рухається по замкненому колу.(так)
По артеріях рухається кров збагачена вуглекислим газом(ні).
Кров у серці перемішується.(ні)
5.3.Вправа «Четверте зайве».
1.Серце, кровоносні судини, кров, легені.
2.Артерії, вени, капіляри, гортань.
3. Переносить кисень, переносить вуглекислий газ, захищає від шкідливих організмів, перетравлює їжу.
5.4. Представлення роботи творчих груп.
1 група зачитує підготовлені вдома прислів’я і приказки.
Хто добре серце має, той усе здолає.
Раз добром налите серце вік не прохолоне.
2 група – казку.
Полум’яне серце
Був у лісі табір дерев’яних чоловічків. Вони весь час гралися, гуляли. Ніщо їх не турбувало. І ось один спитав:
- Що таке серце?
Усі мовчали. Тоді він звернувся до лісового лікаря. Лікар показав йому на полицю і спитав:
- Яке тобі серце дати?
Чоловічок побачив на верхній полиці червоне серце.
- Дайте мені, будь ласка, це серце.
Лікар дав йому серце.
Прийшла зима. Діти каталися на санчатах у лісі. Чоловічок сидів у своєму будиночку і раптом почув голос хлопчика. Він вийшов на двір і побачив маленького Дмитрика, який зовсім змерз. Чоловічок підійшов до нього, подивився на нього і простягнув своє серце.
Коли серце торкнулося Дмитрика, то він одразу зігрівся.
Чоловічок допоміг йому вийти з лісу.
- До побачення, дерев’яний чоловічок! – вигукнув Дмитрик і швидко
побіг додому.
3 група - вірш.
Наповніть серце добротою
Наповніть серце добротою,
Любов’ю, радістю, теплом.
А душу щедрістю святою,
І йдіть у білий світ з добром!
Відкиньте все, що душить груди,
І камінь в серці не носіть.
Без заздрощів, твердої груди,
З любов’ю до людей ідіть.
Наповніть серце добротою
Й без страху і без каяття
Легкою, стрімкою ходою
Сміливо йдіть у майбуття.
В цім світі сонцем треба бути,
Щоб світ розцвів від доброти.
Людині треба це збагнути
І світлою в життя іти.
5.5. Рефлексія.
Намалюйте свій настрій на сердечку.
Домашнє завдання. Підр. с. 155-157.