Цей конспект допоможе швидко і доступно зрозуміти учням тему уроку.
Учні з задоволенням будуть виконувати творчі завдання, схеми і малюнки.
Тема: Дифузія
Мета: ознайомити учнів з поняттям «дифузія» та явищем дифузії, їхнє значення в природі та житті людини; розвивати спостережливість, творчість, бажання досліджувати, формувати наукову картину світу, навички проводити досліди; виховувати почуття відповідальності за колективну справу, товариськість, толерантність.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Очікувані результати: учні зрозуміють сутність і на власні очі побачать процес дифузії, особливості дифузії в газах та рідинах, зможуть пояснити причину цього процесу та його значення.
Структура уроку,основний зміст і методи роботи
II. Мотивація навчальної діяльності
* Прийом «Відстрочена відгадка»
Учитель. Коли в школі лунає дзвоник на перерву, учні «висипають» з класів і починають переміщатися по школі. Говорячи про цей хаос, учителі іноді використовують у переносному значенні такий вислів: «О, почався броунівський рух». Коли ви малюєте, ви миєте пензлик у воді, яка поступово зафарбовується. До цього процесу можна застосувати такий самий вислів. Чому? Про це і трохи більше — на сьогоднішньому уроці.
Найменша частинка речовини, що визначає її властивості. (атом, молекула, краплина)
Молекули однієї речовини однакові за: (розміром, складом, властивостями, масою.)
Частинки, що входять до складу молекул. (атом, речовина, хімічний елемент)
2. Вправа «Цеглинка — атом» (середній рівень)
Скласти за поданою схемою молекули речовин.
3.Прийом “Висновок” ( високий рівень) : на основі двох вправ учень робить висновок
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
* Прийом «Дивуй»
Учитель. Наукове вивчення будови речовини почалося з одного випадкового відкриття, яке згодом назвали на честь дослідника. Англійський учений — ботанік Роберт Броун у 1827 р. спостерігав з допомогою мікроскопа спори рослин, розмішаних у краплині води. Частинки рухались у воді в хаотичному порядку. Довгі спостереження і дослідження переконали вченого, що причиною цього руху є рух молекул — дуже малих частинок, з яких складається вода і взагалі всі речовини.
Молекули перебувають у постійному безладному русі. Броун також установив, що при підвищенні температури рідини частинки починають рухатися значно швидше, тобто швидкість руху молекул зростає, і їхні удари на інші частинки стають частішими й сильнішими. Таке відкриття отримало назву «броунівського руху». Воно мало дуже важливе значення для вивчення будови речовини, бо показало, що тіла дійсно складаються з окремих часток — молекул і що молекули перебувають у безперервному та хаотичному русі.
* Прийом «Словникова робота»
- Хаотично рухаючись, молекули однієї речовини заповнюють проміжки між найменшими складовими частинками іншої речовини. Це явище називається — дифузія.
* Прийом «Практична теорія»
Учитель. Якщо ми зараз капнемо краплину пахучої речовини в куточок кімнати, то через деякий час цей запах розповсюдиться на все приміщення.
Візьмемо дві склянки води. В одну, наберемо гарячу воду, а в іншу холодну. Добавимо в обидві реагент (чорнила, фарби, марганцівка) і простежимо, як буде мінятися забарвлення води.
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Тепла вода забарвлюється швидше, отже нагрівання прискорило процес проникнення молекул однієї речовини між молекулами іншої.
Дифузія при більш високих температурах відбувається швидше. Це означає, що швидкість руху молекул і температура тіла зв'язані між собою.
Чим швидше рухаються молекули тіла, тим вища його температура. Явище дифузії відбувається і в твердих тілах, але дуже повільно. Це пов'язано з тим, що у твердих речовинах молекули розташовані ближче одна до одної, ніж у рідких, а тим більше у газоподібних. Чим ближче молекула одна до одної, тим більше вони взаємно притягаються.
Дифузія має важливе значення в житті людини та тварин. Наприклад, кисень з повітря завдяки дифузії проникає в організм через шкіру, поживні речовини із кишківника поступають у кров тварин.
* Прийом «Синквейн»
Дифузія
Молекулярна, випадкова
Взаємодіє, розповсюджується, змішується
Хаотичний, постійний рух молекул
Процес
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Віршовані рядки»
Якщо молекули в речовині Розташовані близенько. То цей стан речовини Називають усі тверденьким.
Інший стан речовини
Має відстані побільше,
І молекули у них
Проникають у проміжки швидше.
Що за стан речовини такий?
Правильно, дітки, —рідкий.
Останній стан взагалі вільний,
Бо проміжки має такі,
Що молекули у ньому
Всі летючі та швидкі.
Здогадались, любі дітки, Що за стан речовини такий? Правильно, його назва... (газоподібний).
* Прийом «Доповни речення»
* (Хаотичний)_________________рух молекул, за якого молекули
однієї речовини заповнюють проміжки між __________________
(молекулами) іншої речовини, називають ____________________
(дифузією).
- Швидкість___________________________________(руху) молекул
__________________________________(залежить) від температури
речовини.
- Відкриття___________________(броунівського) руху підтвердило
припущення про те, що всі речовини складаються з __________
(молекул), які перебувають у ________________________________
(безперервному) русі.
* Прийом «Логічний ланцюжок»
Завдання. Допишіть логічний ланцюжок.
Молекули далеко одна від одної —> притягання їх дуже слабке —> ...
(переміщуються на значні відстані -» заповнюють простір -> —> не зберігають форму, об'єм —> газоподібний агрегатний стан).
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Рух молекул
* Прийом «П'ять речень»
Завдання. За допомогою п'яти речень сформулюйте висновки уроку.
* Прийом «Показуха»
Завдання. Покажіть агрегатні стани води, дифузію, рух молекул при збільшенні температури тощо.
VII. Домашнє завдання
* Опрацювати параграфи підручника: § 8-9(1), § 6(11).
* Творче завдання: скласти синквейн за темою уроку.
* Підготувати коротке інформаційне повідомлення або презентацію про цікаві явища, пов'язані з дифузією.