29 травня о 18:00Вебінар: Філософія для дітей: закордонні та українські практики

Конспект уроку з природознавства 5 клас. ДИфузія

Про матеріал
Цей конспект допоможе швидко і доступно зрозуміти учням тему уроку. Учні з задоволенням будуть виконувати творчі завдання, схеми і малюнки.
Перегляд файлу

Тема: Дифузія

Мета: ознайомити учнів з поняттям «дифузія» та явищем дифузії, їхнє значення в природі та житті людини;  розвивати спостережливість, творчість, бажання досліджувати, формувати наукову картину світу, навички проводити досліди; виховувати почуття відповідальності за колективну справу, товариськість, толерантність.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.

Очікувані результати: учні зрозуміють сутність і на власні очі побачать процес дифузії, особливості дифузії в газах та рідинах, зможуть пояснити причину цього процесу та його значення.

 

                                              Структура уроку,основний зміст і методи роботи

 

  1. Організаційни  момент  

II. Мотивація навчальної діяльності

* Прийом «Відстрочена відгадка»

Учитель. Коли в школі лунає дзвоник на перерву, учні «висипають» з класів і починають переміщатися по школі. Говорячи про цей хаос, учителі іноді використовують у переносному значенні такий вислів: «О, почався броунівський рух». Коли ви малюєте, ви миєте пензлик у воді, яка поступово зафарбовується. До цього процесу можна застосувати такий самий вислів. Чому? Про це і трохи більше — на сьогоднішньому уроці.

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Врпава «Дошка оголошень. (початковий рівень: обери правильну відповідь)

Найменша частинка речовини, що визначає її властивості. (атом, молекула, краплина)

Молекули однієї речовини однакові за: (розміром, складом, властивостями, масою.)

Частинки, що входять до складу молекул. (атом, речовина, хімічний елемент)

2.   Вправа «Цеглинка — атом» (середній рівень)

Скласти за поданою схемою молекули речовин.

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/7/s03600505.jpg

3.Прийом “Висновок” ( високий рівень) : на основі двох вправ учень робить висновок 

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

* Прийом «Дивуй»

Учитель. Наукове вивчення будови речовини почалося з одного випадкового відкриття, яке згодом назвали на честь дослідника. Англійський учений — ботанік Роберт Броун у 1827 р. спостерігав з допомогою мікроскопа спори рослин, розмішаних у краплині води. Частинки рухались у воді в хаотичному порядку. Довгі спостереження і дослідження переконали вченого, що причиною цього руху є рух молекул — дуже малих частинок, з яких складається вода і взагалі всі речовини.

Молекули перебувають у постійному безладному русі. Броун також установив, що при підвищенні температури рідини частинки починають рухатися значно швидше, тобто швидкість руху молекул зростає, і їхні удари на інші частинки стають частішими й сильнішими. Таке відкриття отримало назву «броунівського руху». Воно мало дуже важливе значення для вивчення будови речовини, бо показало, що тіла дійсно складаються з окремих часток — молекул і що молекули перебувають у безперервному та хаотичному русі.

* Прийом «Словникова робота»

- Хаотично рухаючись, молекули однієї речовини заповнюють проміжки між найменшими складовими частинками іншої речовини. Це явище називається — дифузія.

* Прийом «Практична теорія»

Учитель. Якщо ми зараз капнемо краплину пахучої речовини в куточок кімнати, то через деякий час цей запах розповсюдиться на все приміщення.

Візьмемо дві склянки води. В одну, наберемо гарячу воду, а в іншу холодну. Добавимо в обидві реагент (чорнила, фарби, марганцівка) і простежимо, як буде мінятися забарвлення води.

* Розповідь учителя з елементами бесіди

Тепла вода забарвлюється швидше, отже нагрівання прискорило процес проникнення молекул однієї речовини між молекулами іншої.

Дифузія при більш високих температурах відбувається швидше. Це означає, що швидкість руху молекул і температура тіла зв'язані між собою.

Чим швидше рухаються молекули тіла, тим вища його температура. Явище дифузії відбувається і в твердих тілах, але дуже повільно. Це пов'язано з тим, що у твердих речовинах молекули розташовані ближче одна до одної, ніж у рідких, а тим більше у газоподібних. Чим ближче молекула одна до одної, тим більше вони взаємно притягаються.

Дифузія має важливе значення в житті людини та тварин. Наприклад, кисень з повітря завдяки дифузії проникає в організм через шкіру, поживні речовини із кишківника поступають у кров тварин.

* Прийом «Синквейн»

Дифузія

Молекулярна, випадкова

Взаємодіє, розповсюджується, змішується

Хаотичний, постійний рух молекул

Процес

V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

* Прийом «Віршовані рядки»

Якщо молекули в речовині Розташовані близенько. То цей стан речовини Називають усі тверденьким.

Інший стан речовини

Має відстані побільше,

І молекули у них

Проникають у проміжки швидше.

Що за стан речовини такий?

Правильно, дітки, —рідкий.

Останній стан взагалі вільний, 

Бо проміжки має такі, 

Що молекули у ньому 

Всі летючі та швидкі.

Здогадались, любі дітки, Що за стан речовини такий? Правильно, його назва... (газоподібний).

* Прийом «Доповни речення»

* (Хаотичний)_________________рух молекул, за якого молекули

однієї речовини заповнюють проміжки між __________________

(молекулами) іншої речовини, називають ____________________

(дифузією).

- Швидкість___________________________________(руху) молекул

__________________________________(залежить) від температури

речовини.

- Відкриття___________________(броунівського) руху підтвердило

припущення про те, що всі речовини складаються з __________

(молекул), які перебувають у ________________________________

(безперервному) русі.

* Прийом «Логічний ланцюжок»

Завдання. Допишіть логічний ланцюжок.

Молекули далеко одна від одної —> притягання їх дуже слабке —> ...

(переміщуються на значні відстані -» заповнюють простір -> —> не зберігають форму, об'єм —> газоподібний агрегатний стан).

VI.  Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Рух молекул

* Прийом «П'ять речень»

Завдання. За допомогою п'яти речень сформулюйте висновки уроку.

* Прийом «Показуха»

Завдання. Покажіть агрегатні стани води, дифузію, рух молекул при збільшенні температури тощо.

VII. Домашнє завдання

* Опрацювати параграфи підручника: § 8-9(1), § 6(11).

* Творче завдання: скласти синквейн за темою уроку.

* Підготувати коротке інформаційне повідомлення або презентацію про цікаві явища, пов'язані з дифузією.

 

docx
Додано
10 травня
Переглядів
15
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку