Конспект уроку з природознавства 5 клас. ДИфузія

Про матеріал

Цей конспект допоможе швидко і доступно зрозуміти учням тему уроку.

Учні з задоволенням будуть виконувати творчі завдання, схеми і малюнки.

Перегляд файлу

Тема: Дифузія

Мета: ознайомити учнів з поняттям «дифузія» та явищем дифузії, їхнє значення в природі та житті людини;  розвивати спостережливість, творчість, бажання досліджувати, формувати наукову картину світу, навички проводити досліди; виховувати почуття відповідальності за колективну справу, товариськість, толерантність.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.

Очікувані результати: учні зрозуміють сутність і на власні очі побачать процес дифузії, особливості дифузії в газах та рідинах, зможуть пояснити причину цього процесу та його значення.

 

                                              Структура уроку,основний зміст і методи роботи

 

  1. Організаційни  момент  

II. Мотивація навчальної діяльності

* Прийом «Відстрочена відгадка»

Учитель. Коли в школі лунає дзвоник на перерву, учні «висипають» з класів і починають переміщатися по школі. Говорячи про цей хаос, учителі іноді використовують у переносному значенні такий вислів: «О, почався броунівський рух». Коли ви малюєте, ви миєте пензлик у воді, яка поступово зафарбовується. До цього процесу можна застосувати такий самий вислів. Чому? Про це і трохи більше — на сьогоднішньому уроці.

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Врпава «Дошка оголошень. (початковий рівень: обери правильну відповідь)

Найменша частинка речовини, що визначає її властивості. (атом, молекула, краплина)

Молекули однієї речовини однакові за: (розміром, складом, властивостями, масою.)

Частинки, що входять до складу молекул. (атом, речовина, хімічний елемент)

2.   Вправа «Цеглинка — атом» (середній рівень)

Скласти за поданою схемою молекули речовин.

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/7/s03600505.jpg

3.Прийом “Висновок” ( високий рівень) : на основі двох вправ учень робить висновок 

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

* Прийом «Дивуй»

Учитель. Наукове вивчення будови речовини почалося з одного випадкового відкриття, яке згодом назвали на честь дослідника. Англійський учений — ботанік Роберт Броун у 1827 р. спостерігав з допомогою мікроскопа спори рослин, розмішаних у краплині води. Частинки рухались у воді в хаотичному порядку. Довгі спостереження і дослідження переконали вченого, що причиною цього руху є рух молекул — дуже малих частинок, з яких складається вода і взагалі всі речовини.

Молекули перебувають у постійному безладному русі. Броун також установив, що при підвищенні температури рідини частинки починають рухатися значно швидше, тобто швидкість руху молекул зростає, і їхні удари на інші частинки стають частішими й сильнішими. Таке відкриття отримало назву «броунівського руху». Воно мало дуже важливе значення для вивчення будови речовини, бо показало, що тіла дійсно складаються з окремих часток — молекул і що молекули перебувають у безперервному та хаотичному русі.

* Прийом «Словникова робота»

- Хаотично рухаючись, молекули однієї речовини заповнюють проміжки між найменшими складовими частинками іншої речовини. Це явище називається — дифузія.

* Прийом «Практична теорія»

Учитель. Якщо ми зараз капнемо краплину пахучої речовини в куточок кімнати, то через деякий час цей запах розповсюдиться на все приміщення.

Візьмемо дві склянки води. В одну, наберемо гарячу воду, а в іншу холодну. Добавимо в обидві реагент (чорнила, фарби, марганцівка) і простежимо, як буде мінятися забарвлення води.

* Розповідь учителя з елементами бесіди

Тепла вода забарвлюється швидше, отже нагрівання прискорило процес проникнення молекул однієї речовини між молекулами іншої.

Дифузія при більш високих температурах відбувається швидше. Це означає, що швидкість руху молекул і температура тіла зв'язані між собою.

Чим швидше рухаються молекули тіла, тим вища його температура. Явище дифузії відбувається і в твердих тілах, але дуже повільно. Це пов'язано з тим, що у твердих речовинах молекули розташовані ближче одна до одної, ніж у рідких, а тим більше у газоподібних. Чим ближче молекула одна до одної, тим більше вони взаємно притягаються.

Дифузія має важливе значення в житті людини та тварин. Наприклад, кисень з повітря завдяки дифузії проникає в організм через шкіру, поживні речовини із кишківника поступають у кров тварин.

* Прийом «Синквейн»

Дифузія

Молекулярна, випадкова

Взаємодіє, розповсюджується, змішується

Хаотичний, постійний рух молекул

Процес

V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

* Прийом «Віршовані рядки»

Якщо молекули в речовині Розташовані близенько. То цей стан речовини Називають усі тверденьким.

Інший стан речовини

Має відстані побільше,

І молекули у них

Проникають у проміжки швидше.

Що за стан речовини такий?

Правильно, дітки, —рідкий.

Останній стан взагалі вільний, 

Бо проміжки має такі, 

Що молекули у ньому 

Всі летючі та швидкі.

Здогадались, любі дітки, Що за стан речовини такий? Правильно, його назва... (газоподібний).

* Прийом «Доповни речення»

* (Хаотичний)_________________рух молекул, за якого молекули

однієї речовини заповнюють проміжки між __________________

(молекулами) іншої речовини, називають ____________________

(дифузією).

- Швидкість___________________________________(руху) молекул

__________________________________(залежить) від температури

речовини.

- Відкриття___________________(броунівського) руху підтвердило

припущення про те, що всі речовини складаються з __________

(молекул), які перебувають у ________________________________

(безперервному) русі.

* Прийом «Логічний ланцюжок»

Завдання. Допишіть логічний ланцюжок.

Молекули далеко одна від одної —> притягання їх дуже слабке —> ...

(переміщуються на значні відстані -» заповнюють простір -> —> не зберігають форму, об'єм —> газоподібний агрегатний стан).

VI.  Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Рух молекул

* Прийом «П'ять речень»

Завдання. За допомогою п'яти речень сформулюйте висновки уроку.

* Прийом «Показуха»

Завдання. Покажіть агрегатні стани води, дифузію, рух молекул при збільшенні температури тощо.

VII. Домашнє завдання

* Опрацювати параграфи підручника: § 8-9(1), § 6(11).

* Творче завдання: скласти синквейн за темою уроку.

* Підготувати коротке інформаційне повідомлення або презентацію про цікаві явища, пов'язані з дифузією.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шарапенко Тетяна Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 травня 2019
Переглядів
10426
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку