Конспект уроку з природознавства для 1 класу на тему "Які дерева належать до листяних, а які до хвойних?"

Про матеріал

Розширити уявлення учнів про різноманіття рослин, вчити порівнювати листяні і хвойні рослини, розрізняти рослини на вигляд, за листям; розвивати спостережливість, увагу, мислення, вміння працювати в групах; виховувати дбайливеставлення до природи.

Перегляд файлу

Тема уроку. Які дерева належать до листяних, а які до хвойних?

Мета. Розширити уявлення учнів про різноманіття рослин, вчити порівнювати листяні і хвойні рослини, розрізняти рослини на вигляд, за листям; розвивати спостережливість, увагу, мислення, вміння працювати в групах; виховувати дбайливе  ставлення до природи.

Обладнання. Фото-малюнки дерев, березовий сік, гербарій, кросворд.

 

Хід уроку

  1.           Організаційний момент. Привітання гостей.
  • Діти, сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості – це свято. Тож проведемо наш урок так, щоб нашим гостям було цікаво і радісно.

Учні.  Доброго ранку травам росистим!

           Доброго ранку квітам барвистим!

           Доброго ранку сонечку ясному!

Повертаються до гостей

            Людям усім і усьому прекрасному!

 

Учитель В школі справу хоч яку

                Починаєм по дзвінку.

                Тож хвилинок не втрачаєм

                І урок наш починаєм!

Девіз нашого уроку….       

 ЩОБ  УСПІХ  МАТИ,  ТРЕБА  ДОБРЕ  ПРАЦЮВАТИ!

Учитель. Сьогодні на уроці нам потрібні:

Уважні,

Розумні,

Організовані,

Кмітливі.

А ще дружні і веселі діти!

 

  1. Календар спостережень.
  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Тепло чи холодно надворі?
  • Який стан неба?
  • Чи були сьогодні вранці опади?
  1. Повідомлення теми і мети уроку.

 

На попередньому уроці ми з вами вивчали на які групи  поділяються рослини.

  • Які ви знаєте   дерева і кущі нашого краю?
  • Сьогодні ви дізнаєтеся, на які групи поділяються дерева. Працювати будемо  в групах, про свою роботу звітувати буде кожна група, а в кінці уроку ми з вами створимо книжку-розгортку, де будуть вміщені всі ваші роботи, які ви підготували з батьками  та протягом вивчення розділу «Світ живої природи».
  • Перед початком роботи давайте пригадаємо «правила роботи в групах»:
  1. Дотримуватися правила «піднятої руки.»
  2. Говорити по черзі, не перебиваючи інших.
  3. Уважно слухати завдання.
  4. Всім брати участь у роботі.
  5. Пам'ятати, що результат роботи – спільний!
  1. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.  Презентації.
  1. Повідомлення вчителя. Розгляд гербарію.
  • Усі дерева і кущі можна розподілити на дві групи: хвойні і листяні. Листяні рослини на гілочках мають плоскі зелені листочки, великі, як долонька у людини, наприклад, дуб, береза, тополя, акація, яблуня та ін. Листяні рослини  скидають листочки восени, а навесні у них виростає нове молоде листя.

    Хвойні  рослини замість листочків мають зелені голочки, наприклад, ялина, сосна, кипарис. Листки у хвойних рослин називають – хвоєю. На зиму ці рослини листочки не скидають. Їх називають вічнозелені, тому що замість голок, що опадають поступово, виростають нові, тому нам здається, що вони завжди зелені.

  1. Презентантація учнів.
    1.        Звітування першої групи.

Береза

Чорно-біла одежина,

Зверху — листяна хустина.

Як весна – дарує сік, —

П’ємо радо цілий рік.

 

       Білокора  береза. Скільки ж пісень, віршів складено про неї! Часто про неї згадують у казках, загадках, приказках. З берези виробляють фанеру, лижі, меблі, багато сувенірів. А береста? Це ж готовий природний папір! У берези є корисний сік.

Дуб

Чималеньким виростаю,

Міць з роками набираю,

Можу жити сотні літ –

Маю величезний рід.

 

        Потужність і велична краса дуба приваблює всіх. Корені його глибоко йдуть у землю, і тому  не страшні жодні бурі. За старих часів із дуба виробляли кораблі, а зараз меблі, паркет, вантажні вагони. Кору застосовують у шкіряній справі, а якщо покласти декілька листків у банку з солоними огірками – вони стануть хрусткими, міцними, смачними.

Клен

Дуже широке листя у мене
П'ятикутне і зелене.
Наче скульптор різаком
Працював над тим листком. (клен)

 

Клен – бажаний гість усіх парків і вулиць міст. Його листя таке гарне під час осіннього листопаду! У клена міцна деревина, її широко застосовують у токарній і столярній справі, а також з неї виготовляють музичні інструменти. Клен енергійно засвоює з повітря різні шкідливі речовини. Листя у клена восени червоніє.

Липа

Рясно в липні зацвітає,

Дуже гарний запах має,

Цвітом від хвороб лікує,

Щедро медом нас частує. (липа)

 

    Липу можна зустріти в різних місцях. Розмножується насінням, схожими на горішки.  За формою листя липи схоже на серце , тому греки вважали липу деревом подружнього кохання.  Древесіна липи використовується для виговлення електрогітар, бочкової тари.  На липових дошках писали ікони.

 

    З давніх часів і понині як липовий чай, так і запашний мед  - найкращі засоби лікування від простуди.

 

  1. Фізкультхвилинка
  • Ми з вами  з попередніх уроків вже знаємо що необхідно для життя тварин , рослин і всіх живих організмів на Землі . Це - тепло, повітря і вода. А вода звідки може з'явитися? (з хмари).
    1.        Звітування 3 групи.

Ялина

В мене гарні, пишні віти,

І колючок не злічити.

Не байдужа до прикрас

На свята спішу до вас.

        Це дерево знайоме всім із дитинства. Разом із ним напередодні нового року до наших будинків приходить казка. У ялиновому лісі можна сховатися спекотного дня, тому що в ньому завжди  похмуро і прохолодно. Живуть ялини дуже довго – до 200 років.

 

    Ялинковий ліс називається – ялинником. У дерева гостра верхівка, донизу крона розширюється. Любить вологу. Хвоїнки колючі, одиночні. Крона густа. З еластичної деревини  виготовляють меблі, скрипки, папір, штучний шовк.

Сосна

Сніг мене не наляає,

І на спеку не зважаю.

Зеленію навіть взимку,

Маю з голочок    хустинку.

 

         Сосновий ліс називається – бором. Сосна любить світло. Хвоїнки ростуть у парі. Сосна росте на будь-якому грунті. У сосновому лісі цілюще повітря. Деревина є хорошим матеріалом.

Модрина

Є у родички ялинки

Неколючі голочки,

Але, на відміну від ялинки,

Обпадають ті голки. (Модрина)

 

          Модрина – це єдине хвойне дерево , деревина якого відноситься до твердих порід.  Модрини можуть досягати 50м у висоту і віку в 300-400 років. Росте в Карпатах .  Хвоя модрини стоїть на першому місці серед наших хвойних за вмістом вітаміну С.  МОДРИНА  схожа на сосну кроною, голочками на ялину, але на відміну від них до зими як листяні дерева скидає голочки. Звідси і виникла російська назва дерева «лиственница». Хвоїнки зібрані в пучки по 20-60 штук.

 

Ялиця (пихта)

       Ялицю в основному можна зустріти в садах і парках, і посаджена вона людиною. Дерево вважається довгожителем, може зростати до 200  років. Багато хто з нас навіть не здогадуються, який лікувальною силою володіє хвоя ялиці. Лікує захворювання верхніх дихальних шляхів, таких, як пневмонія, бронхіт, туберкульоз, З хвої ялиці отримують цінне ялицеве масло, яке чудово дезінфікує, тому широко застосовується в косметології.

Кедр

Крислаті кедри з казки лісової

Чарують пряним ароматом хвої,

А серед хвої заховали в шишки

Смачні й корисні  КЕДРОВІ ГОРІШКИ.

          Кедр і сосна – два дерева, які належать до одного сімейства Соснових.  Кедр – це однодомна рослина, що досягає 50 метрів у висоту. Дерево є вічнозеленим з розлогою кроною. Хвоя розташована спірально, зібрана в пучки по 30-40 штук у кожному. У кедровому пучку більше хвоїнок, ніж в сосновому.

 

VII. Підсумок уроку.

7.1 Читання вірша учнями.

            Ліс

Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж ходімо в ліс, будь ласка.
В лісі є кущі і квіти,
В нім сплели дерева віти.
Трави, ягоди й грибочки,
В нім чарівні є куточки.
 

Ліс — це друг всьому живому.
Звір і птах живе у ньому.
Ліс дає всім прохолоду
І прозору робить воду.
Вміє поле захистити,
Щоб воно могло родити.
 

Він повітря очищає,
Ароматом напуває.
Щедро вміє роздавати
Все, що є, бо він багатий.
Людям вміє догоджати:
Дерево дає для хати,
Сірники, папір і ліки —
Все, що треба чоловіку.
 

В світі є ліси казкові:
Хвойні, листяні чудові,
Мішані є і тропічні,
Заповідні  і  незвичні.
В хвойних — сосни і ялини,
Кедри, піхти і модрини.
 

Пахне в лісі цім живиця,
Є морошка і брусниця.
Де ростуть берізки й клени,
Тис, ялиночка зелена,
Ясен, сосни і дубочки —
Це вже мішані лісочки.
 

А на півдні, де тепліше,
Ще буває цікавіше.
В пишнім листі все буяє,
Ліс тут листяним буває.
Та летять листочки долі,
Взимку всі дерева голі.
І стоять так до весни,
Дивляться чарівні сни.
 

Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж заходьте в ліс, будь ласка,
Але завжди пам’ятайте:
Диво-ліс охороняйте!

- Усі дерева - і хвойні, і листяні - потрібно берегти. Без них наша планета була б мертвою. не затишно б стало нам усім, не було б такої краси і, звісно, чистого повітря.

— З якими двома групами рослин ми ознайомилися на уроці?

— Які головні ознаки листяних і хвойних дерев ви запам'ятали?

 

http://image.slidesharecdn.com/gilbergprirodap1ukr48-11v-site-130722051224-phpapp01/95/slide-48-638.jpg?cb=1374488503

docx
Додано
5 листопада 2018
Переглядів
239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку