Конспект уроку з природознавства для 4 класу на тему: «Форми земної поверхні України і свого краю»

Про матеріал

ТЕМА: Форми земної поверхні України і свого краю.

МЕТА: формувати уявлення про форми земної поверхні України, сформувати поняття рівнини,височини,низовини, горби, гори, гірські хребти,долини, поглибити знання учнів про краєвиди довкілля, розвивати пізнавальний інтерес, практичні навички роботи з картою, зошитом, підручником, вміння порівнювати, знаходити спільні та відмінні ознаки, збагачувати словниковий запас, виховувати любов до природи рідного краю, бережливе ставлення до довкілля.

Перегляд файлу

 

ТЕМА: Форми земної поверхні України і свого краю.

МЕТА: формувати уявлення про форми земної поверхні України, сформувати поняття рівнини,височини,низовини, горби, гори, гірські хребти,долини, поглибити знання учнів про краєвиди довкілля, розвивати пізнавальний інтерес, практичні навички роботи з картою, зошитом, підручником, вміння порівнювати, знаходити спільні та відмінні ознаки, збагачувати словниковий запас, виховувати любов до природи рідного краю, бережливе ставлення до довкілля.

ОБЛАДНАННЯ: таблиці, роздавальні карти, фотокартки, листівки із зображенням різних форм земної поверхні України, відеофільм з краєвидами рідної України.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент.

Створення емоційно-сприятливого мікроклімату на уроці.

Діти, давайте посміхнемося один одному. Я сподіваюсь, що з посмішкою ваш настрій покращився, залишайтеся у такому настрої  і розпочнемо роботу на нашому уроці. Проводити  урок мені будуть сьогодні допомагати: експерти, члени інформаційного бюро. А разом ми розпочинаємо урок природознавства.

Україна! Чарівний і неповторний край. Неможливо відвести очей від її широких полів, від тихих заводей річок із вербами, від густих лісів, сповнених ароматами, від хлібородних степів. А чудова земля півдня, омита теплими водами Чорного та Азовського морів, із цілющим кліматом і незабутніми пейзажами. А Українські Карпати? Це симфонія природи, звуки якої хвилюють в усі пори року: гірські схили і долини з невеличкими селами і містами – то засніжені, то полум'яні в осінньому вбранні, то заквітчані навесні, то яскраво-зелені влітку.

 

                                                Найкраща в цілім світі

Люблю я в рідному краю
Веселі співанки пташині,
і річки бистру течію,
і руту-м’яту при долині.
Пропахлі вітром колоски,
гінке-гінке безмежне поле,
і мамин хліб, і ті стежки,
Як ними вранці йду по школи.
І перші проліски в гаю,
і щедре сонечко в блакиті.
Люблю Вітчизну я свою,
Вона – найкраща в цілім світі.

                                                                                                 Л.Компанієць

- А що ви вже знаєте про Україну?

Це я зараз перевірю за допомогою тест-опитування. На партах у вас лежать картки.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Тест-опитування

  1.          На якому материку розташована Україна?

а) Африка;     б) Євразія;     в) Австралія.

 

2) Скільки країн мають спільні кордони з Україною?

  а) 7;                б) 6;                      в) 9.

3) Які моря омивають береги України?

а) Карибське;     б) Балтійське;     в) Чорне;     г) Азовське.

4) Які річки протікають територією України?

а) Дніпро;     б) Дністер;     в) Нева;     г) Дунай.

5) Яке місто є столицею нашої держави?

а) Донецьк;     б) Київ;    в) Черкаси;     г) Харків.

6) Які гори розташовані на території України?

а) Анди;     б) Карпати;     в) Кавказькі;     г) Кримські.

                                                                                                         Бал  

Перевірка:

1

2

3

4

5

6

б

а

в г

а б г

б

б г

 

 

 

 

 

IIІ. Повідомлення теми і завдань уроку

 Сьогодні на уроці ви продовжите вивчати тему «Природа України»  і познайомитесь із формами її земної поверхні, розкриєте поняття рівнини, височини, низовини, горби, гори, гірські хребти,долини,  порівняєте і знайдете спільні та відмінні їх ознаки.

IV. Актуалізація опорних знань учнів

  •              Що ми знаємо про форми земної поверхні?

Про це нам розповість інформатор.

(Земна поверхня неоднорідна: в одних місцях вона рівнинна, в інших піднімаються гори, є ділянки знижені і, навпаки, підвищені. Сукупність усіх нерівностей земної поверхні називають рельєфом. Основними формами рельєфу Землі є гори і рівнини.

На фізичній карті різними кольорами зображені форми рельєфу: гори – коричневим, низовини – зеленим)

V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

  •              Якщо поглянути на карту, то можна сказати, що Україна має рівнинну  форму поверхні.
  •              А що таке рівнина? Знайдіть відповідь на це запитання у підручнику  на  с.104

 Рівнини – це території суші, які мають рівну поверхню. Рівнини   поділяються   на  низовини   і височини.

  •              Про низовини нам розповість експерт.

(Низовини позначаються зеленим кольором. На півночі України розташована Поліська низовина. Поверхня її заболочена, здебільшого з невисокими підвищеннями – горбами. На північному сході її продовжує Придніпровська низовина. Територія її горбиста з безліччю ярів і балок. Через це поверхня здається хвилястою. Південь України займає Причорноморська низовина.)

  •              Про  височини  нам розповість експерт.

(Височини  позначаються на карті жовтим і світло-коричневим кольором.

На території України знаходяться височини: Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька і Приазовська. Це також рівнини. Але на них підвищення сягають іноді близько 500 м.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже, на рівнинах є горби.

  •              А що таке горб?

Пагорби це височини на поверхні рівнини заввишки від 10 до 200м.

  • Розгляньте зображення горба.

 

Частини пагорба

1 – підніжжя; 2 – крутий схил; 3 – пологий схил; 4 – вершина

З яких частин він складається? (У горба розрізняють: підніжжя, крутий схил, пологий схил, вершину. Як правило, схили вкриті рослинністю.)

  • Порівняйте схили горба. (Один схил горба крутий, інший – пологий).

- Крім рівнин, горбів до форм земної поверхні належать і гори.  Погляньте на зображення різних гір.

  •              А що таке гори?

Знайдіть відповідь на це запитання у підручнику  на с. 105

Гори – це ділянки земної поверхні, що високо підняті над рівнинами.

Їх висота може бути від 1000 до 2000 метрів. Залежно від висоти гори бувають низькі (від 500м до 800м), середні (від 800м до 2000м) і високі (понад 2000м). А за віком гори поділяють на старі і молоді. Поодинокі гори на планеті зустрічаються рідко. Частіше вони тягнуться рядами. Ряд гір називають гірським хребтом.

  • Розгляньте  будови гори.

Частини гори

1 – підніжжя; 2 – крутий схил; 3 – пологий схил; 4 – вершина

- Так як і горб, гора має підніжжя, схили і вершину. Схили можуть бути пологими і крутими. Вершини високих гір гострі, вкритті снігами та льодовиками.

Заповнення таблиці «Порівняльна характеристика гори та горба»

  •              Складемо порівняльну характеристику .
  • Визначте спільні ознаки гори і горба. (І горб, і гора мають однакові складові частини: підніжжя, схили, вершину.)
  •  Визначте їх відмінні ознаки. (Гори є набагато вищими, ніж горби. У горба вершина заокруглена, а у гори – гостра. У гори чітко виражене підніжжя, а у горба відбувається плавний перехід від рівнини до схилу. Схили
    у гори є крутішими, ніж у горба.)
  •              Які  гори є на території України про це нам повідомлять експерти.

Карпати це гірська система, яка розташована в центрі Європи. Вона простирається дугою на 1500 км. На  заході України лежить лише частина цієї системи Українські Карпати.

Українські Карпати молоді гори, з конусоподібними вершинами, із невисокими хребтами та положистими схилами, між яких знаходяться долини. Найвища вершина Карпат гора Говерла. Її висота 2061 м. Льодовиків в Карпатах немає, але сніг лежить дуже довго. Часто він сходить лавинами, і тому завдає шкоди природі,  людям. Карпати вкриті густими лісами.

На Кримському півострові дугою височіють Кримські гори. Їх найвища вершина гора Роман-Кош заввишки 1545 м. Кримські гори розташовані в південній частині Кримського півострова. Вони складаються з трьох паралельних рядів, розділених між собою неширокими долинами. Частина Кримських гір складається з вапняків. Це свідчить про те, що в давні часи Кримський півострів був під водою. Кримські гори молоді, не дуже високі. В них знаходиться велика кількість печер. Це робота вітру, сонця і води. Характерна особливість гір круті південні схили, а положисті північні. В Криму росте багато вічнозелених рослин.

Фізхвилинка 

А зараз трішки відпочинемо.

Станьте, глибоко вдихніть.

До гори ми вже йдемо.

Ось – підніжжя, ось – вершина,

Лівий схил і правий схил.

Піднімаємсь на вершину

Оглядаєм все довкола.

Уявіть, що ви – гора.

Покажіть своє підніжжя,

вершину,

правий схил крутий,

а лівий схил – пологий.

Молодці! Продовжимо роботу.

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Практична робота з фізичною картою України 

Відкрийте  атласи на с. 6-7, розгляньте на карті України поверхню землі.

– Який колір переважає? Про що це свідчить?

– Знайдіть і прочитайте назви низовин, покажіть їх.

– Знайдіть і прочитайте назви височин, покажіть їх.

  • Визначте, де на території України знаходяться гори.

VII. Узагальнення та систематизація знань

  1. Виконання завдань у зошиті

2. Дидактична гра «Упізнай мене»

  •             У мене є підніжжя та схил, а моя вершина так високо піднімається в небо, що доводиться одягати білу шапку, бо холодно! (Гора)
  •             А я - територія суші, яка має рівну поверхню.(Рівнина)
  •             Я – підвищення на рівнині. (Височина)
  •             А ми гори розміщені рядами. (Гірські хребти)
  •             А ми знаходимось між гірськими хребтами. (Долини)

VІІI. Підсумок уроку.

– Що нового ви дізналися на уроці?

– Якою є форма  поверхні України?

ІX. Домашнє завдання

  1.   Опрацювати статті підручника (с. 103-106). Підготувати відповіді на запитання.
  2.   Закінчити виконання завдань у зошиті .
  3.   Творче завдання: скласти невеличкий твір на тему «Де я побував» (за бажанням)

X. Рефлексія

  •              Подумайте і визначте якість своєї роботи на уроці.

На дошці висять ілюстрації «Рівнина», «Горб», «Гора»

 

Ті діти, хто згоден з висловлюванням:

«На уроці мені було нецікаво, я слухав неуважно, матеріал уроку не зрозумів»,

прикріпіть малюнок «Веселого туриста»  біля «Рівнини».

 

Ті учні, хто вважають:

«Я уважно слухав, але зрозумів не весь матеріал урок»  прикріпіть малюнок «Веселого туриста» до «Горба».

 

Ті учні, які впевнені, що «Я уважно слухав. Я все зрозумів. Я можу скористатися отриманими на уроці знаннями», прикріпіть малюнок « Веселого туриста» до «Гори».

 

Майже всі «Веселі туристи» опинилися на горі, значить, ви відмінно попрацювали, і тепер вам будь-які гори будуть по плечу.

 

                                                j0223745

 

 

За роботу на уроці відмінні оцінки отримують мої помічники, а також ті хто активно працював.

  •              Урок закінчено. Спасибі за співпрацю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інформатор

(Земна поверхня неоднорідна: в одних місцях вона рівнинна, в інших піднімаються гори, є ділянки знижені і, навпаки, підвищені. Сукупність усіх нерівностей земної поверхні називають рельєфом. Основними формами рельєфу Землі є гори і рівнини.

На фізичній карті різними кольорами зображені форми рельєфу: гори – коричневим, низовини – зеленим)

Експерт 1

(Низовини позначаються на карті зеленим кольором. На півночі України розташована Поліська низовина. Поверхня її заболочена, здебільшого з невисокими підвищеннями – горбами. На північному сході її продовжує Придніпровська низовина. Територія її горбиста з безліччю ярів і балок. Через це поверхня здається хвилястою. Південь України займає Причорноморська низовина.)

Експерт 2

 (Височини  позначаються на карті жовтим і світло-коричневим кольором.

На території України знаходяться височини: Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька і Приазовська. Це також рівнини. Але на них підвищення сягають іноді близько 500 м. Часто трапляються яри і балки.)

 

Експерт 3

Карпати це гірська система, яка розташована в центрі Європи. Вона простирається дугою на 1500 км. На  заході України лежить лише частина цієї системи Українські Карпати.

Українські Карпати молоді гори, з конусоподібними вершинами, із невисокими хребтами та положистими схилами, між яких знаходяться долини. Найвища вершина Карпат гора Говерла. Її висота 2061 м. Льодовиків в Карпатах немає, але сніг лежить дуже довго. Часто він сходить лавинами, і тому завдає шкоди природі,  людям. Карпати вкриті густими лісами.

 

 

 

Експерт 4

На Кримському півострові дугою височіють Кримські гори. Їх найвища вершина гора Роман-Кош заввишки 1545 м. Кримські гори розташовані в південній частині Кримського півострова. Вони складаються з трьох паралельних рядів, розділених між собою неширокими долинами. Частина Кримських гір складається з вапняків. Це свідчить про те, що в давні часи Кримський півострів був під водою. Кримські гори молоді, не дуже високі. В них знаходиться велика кількість печер. Це робота вітру, сонця і води. Характерна особливість гір круті південні схили, а положисті північні. В Криму росте багато вічнозелених рослин.

 

                      Найкраща в цілім світі

Люблю я в рідному краю
Веселі співанки пташині,
і річки бистру течію,
і руту-м’яту при долині.
Пропахлі вітром колоски,
гінке-гінке безмежне поле,
і мамин хліб, і ті стежки,
Як ними вранці йду по школи.
І перші проліски в гаю,
і щедре сонечко в блакиті.
Люблю Вітчизну я свою,
Вона – найкраща в цілім світі.

                                        Л.Компанієць

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізхвилинка 

 

А зараз трішки відпочинемо.

Станьте, глибоко вдихніть.

До гори ми вже йдемо.

Ось – підніжжя, ось – вершина,

Лівий схил і правий схил.

Піднімаємсь на вершину

Оглядаєм все довкола.

Уявіть, що ви – гора.

Покажіть своє підніжжя,

вершину,

правий схил крутий,

а лівий схил – пологий.

Молодці! Продовжимо роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шилова Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
5 серпня 2018
Переглядів
26668
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку