При складанні уроку було використано відеозапис фільму "Світовий океан", діаграми, додатковий матеріал з енциклопедіїї. Розробка уроку буде корисною вчителям початкових класів та керівникам гуртків природничого циклу.
Тема: Океани. Особливості природи Тихого океану.
Мета: продовжити роботу над формуванням поняття «океани», їх розміщенням на карті півкуль; розкрити значення океанів для природи і для людини, вчити дітей працювати з географічною картою; розвивати пізнавальний інтерес, уміння працювати з додатковою літературою; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль, узгоджено працювати в групах; виховувати дбайливе ставлення до природи, до природних багатств, до водного середовища, захоплюватися величчю природи
Обладнання: карта півкуль, атласи, малюнки тварин та рослин океанів, ребус, мультимедійна дошка, портрет Магеллана, діаграми.
Тип уроку : комбінований.
Хід уроку
І.Самовизначення до навчальної діяльності.
1.Створення позитивного настрою.
- Діти,посміхніться мені, своїм товаришам. Подивіться у віконечко. Посміхніться природі . Що ви побачили за вікном? Чого вам зараз хочеться найбільше?
2. Повідомлення від Гідрометцентру .
-Підводити підсумки спостережень ми сьогодні не будемо. Бо на наступному уроці ми підведемо підсумки осінніх спостережень. Зараз послухаємо лише повідомлення синоптика.
-Сьогодні 24 листопада, день сонячний, ясний. Вітер слабкий. Опадів немає. Денна температура складає +4тепла. Вранці був мороз. Прохолодно. Дякую за увагу. Хай вам щастить!
ІІ. Перевірка домашнього завдання
-Діти, пригадайте, яку тему ми вивчали на минулому уроці.
- Ми вивчали тему «Материки Землі і океани.».
- Зараз дізнаємося , як ви засвоїли цей матеріал.
1.Бліц-опитування
-Що таке материк?
- Скільки існує материків на нашій планеті? (6)
- Які материки розміщені у Східній півкулі?( Австралія; Африка; Євразія;
Антарктида)
- Які -у Західній?( Північна Америка, Південна Америка; Антарктида) )
-Як по іншому можна назвати материки? (континенти).
2.Гра « Відгадайка».
-Цей материк майже повністю знаходиться у північній півкулі, він є найбільшим.
Це - ?( Євразія)
Покажіть цей материк на карті.
-Третій за розміром материк, знаходиться у північній півкулі (Північна Америка.)
Покажіть його на карті.
-Цей материк є найменший та найсухіший? ( Австралія.)
Покажіть його на карті.
-Який материк називають «Королевою холоду»? (Антарктида.)
Покажіть її на карті.
-Діти, а хто був уважний і назве материки, які ми не назвали? (Африка і Південна Америка.)
Покажіть їх на карті.
- На минулому уроці ми ще познайомилися з великими водними просторами, що займають значну ділянку земної поверхні.
Це-….(океани)
-Скільки їх? Назвіть.
- Що утворюють всі океани разом взяті? (Світовий океан)
2. Тестування
— Позначте правильну відповідь.(Можете користуватися атласами, картою)
1. Який материк омивається всіма океанами?
а) Австралія;
б) Африка;
в) Північна Америка;
г) Євразія;
д) Південна Америка;
е) Антарктида.
2. Який материк складається з двох частин?
а) Австралія;
б) Африка;
в) Євразія;
г) Південна Америка.
3. Які материки містяться в східній півкулі?
а) Північна Америка;
б) Антарктида;
в) Євразія;
г) Африка;
д) Південна Америка;
е) Австралія.
4. На якому материку немає річок?
а) Євразія;
б) Африка;
в) Австралія;
г) Північна Америка;
д) Антарктида;
е) Південна Америка.
5. Скільки материків є на Землі?
а) 6;
б) 4;
Взаємоперевірка.
-Поміняйтеся аркушами з сусідом. Чи такий варіант відповіді, як у вас, вибрав ваш
сусід? Співставте.
-У кого відповіді співпали?
-А тепер перевірте за зразком.
1) Г ) Євразія;
2) В) Євразія;
3) Б,В,Г,Е Антарктида; Євразія; Африка; Австралія
4) Д Антарктида;
5) А 6.
За кожне правильне завдання по 1 балу. Максимальна кількість балів -8.
Після уроку здасте листочки, я врахую це при виставленні оцінки за урок.
III. Загальна мотивація. Постановка цілей і завдань.
1. Постановка проблемної ситуації
- Щоб дізнатися про що ми будемо говорити на уроці, пропоную відгадати ребус. (Океани)
- Отже, сьогодні ми поговоримо про водну частину нашої планети – Світовий океан, його значення для людини і Земної кулі.
ІV. Засвоєння нових знань.
1.Уявна подорож-релаксація ( на фоні класичної музики)
- Сядьте зручно,закрийте очки,розслабтесь і приготуйтесь до подорожі.
Уявіть,що звідкись звисока до нас летить маленька яскрава зірочка. Вона переливається, вітається з вами. Зірочка посилає вам свій промінчик. Він ніжно торкається вашої голівки, очок , рук,гладить ваші щічки, оповиває вас теплом і спокоєм і запрошує помандрувати. Ви приймаєте його запрошення і піднімаєтесь разом все вище і вище і потрапляєте у космічний простір. Ви плавно летите і зустрічаєте на своєму шляху зірки, комети, планети. Кожна з них має свій колір. А придивіться уважніше - там вдалині нас вітає яскраво-блакитна планета. Вона така знайома і рідна… Та це ж наша Земля! Зверніть увагу, якого кольору більше на нашій планеті. Спускаємося нижче і нижче. Виявляється, все що ми бачили блакитне - це вода. Наша планета окутана водним шлейфом.
Відкривайте очки, повертаймося в клас.
- На Землі дуже багато води. Якщо поділити земну кулю на 4 частини, то три чверті всієї поверхні Землі зайнято водою. Мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита водою. Зараз Світовий океан займає близько 71% земної поверхні.
Світовий океан — це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі, комора різноманітних ресурсів.
2.Постановка проблеми та аналіз ситуації.
(Перегляд фільму про Світовий океан)
-Увага на екран.
Відповіді на запитання ( після перегляду)
-Чому ж землю можна було б назвати Океанією?
-Що таке Світовий океан?
-Як ви думаєте,яку роль відіграють океани для всього живого на Землі?
(відповіді дітей)
3 Розповідь учителя .
-Отже, Світовий океан є дуже важливим для всього живого на Землі.
По-перше, водорості та інші рослини океану виділяють до атмосфери половину кисню з усього об’єму, що надходить з планети Земля.
По-друге, океан зберігає тепло планети, регулює температуру води і суші.
По-третє, Світовий океан відіграє велику роль у збереженні постійного клімату Землі, у визначенні погоди на нашій планеті.
А ще Світовий океан годує людей, дає їм різноманітні будівельні матеріали та корисні копалини.
4.Робота з картою півкуль.
Отже, Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами.
-Скільки океанів є на Землі?
(4 океани: Північний льодовитий, Індійський, Атлантичний, Тихий.)
- Чи зможе хтось показати їх на карті?
- А чи знаєте ви, яка вода у океані: прісна чи солона?
-Справді, вода в океанах солона. Якби, наприклад, випарити солі, розчинені в океанічній воді, то вони вкрили б дно Світового океану шаром завтовшки 60 м, а сушу – 153 м!
Якими океанами омивається кожен материк?
-Який материк ми не назвали?
V.Фізхвилинка.
VІ. Систематизація і узагальнення знань.
- Подивіться на ці дві діаграми.
-Океан заселений тваринними організмами на 94%, а на суходолі цей відсоток, складає всього 8%, Тоді ,як рослинний світ океану-6%, а суходолу-92%.
Отже, океан-це середовище панування тварин.
2.Робота з підручником с.47-48.
-А зараз попрацюємо з підручниками. Відкрийте с.47. Приготуйте олівець. Прогляньте текст і скажіть, на скільки б частин ви його поділили? (на 5 частин)
-Читаємо і визначаємо головне в кожній частині.
1ч.- океан-середовище панування тварин, на відміну від суходолу;
2ч.- дрібні рослинні й тваринні організми (бактерії, водорості, дрібні тварини);
3ч.- активно плаваючі організми ( риби, кити й дельфіни);
4ч.- донні організми (черви, молюски, креветки);
5ч.- сонячні промені, солоність і температура води.
3.Робота в зошиті с.35
- Відкрийте зошити на с.35. Виконаємо завдання №1.
1) До 100м: бактерії, водорості, дрібні тварини.
2) 100-200м: молюски, черепахи, риби, морські змії, а також морські ссавці: дельфіни, кити, тюлені.
3) Понад 200м : черви, молюски, креветки.
VІ І. Засвоєння знань про Тихий океан.
1.Бесіда.
— Який океан є найбільшим на Землі? Знайдіть на карті світу межі Тихого океану.
— У яких півкулях розташований Тихий океан?
— Береги яких материків він омиває?
— Розгляньте карту теплових поясів світу. У яких теплових поясах простягається Тихий океан?
2.Перегляд відеофільму.
-А зараз увага на екран.
3.Робота над матеріалом після перегляду.
-Хто ж першим відкрив Тихий океан?
Розповідь вчителя про відкриття океанів.
- Діти, а чи знаєте ви , хто з мореплавців здійснив першу кругосвітню подорож, яка була найзнаменитішою в історії великих географічних відкриттів? (Фернан Магеллан.) Подивіться на портрет цієї сміливої людини. Без неї не вивчали б цю тему і ми. Він заперечив твердження, що Земля тримається на трьох слонах, китах та черепасі.
У червні 1519 р. п’ять кораблів під командуванням Магеллана залишили Португалію, перетнули Атлантичний океан і досягли Південної Америки, де зазимували. Навесні кораблі продовжили свій шлях. І у жовтні увійшли у вузьку протоку, яка пізніше була названа ім’ям Магеллана. Через місяць кораблі експедиції вийшли в невідомий океан. Була чудова, без вітру, спокійна погода, і Магеллан назвав його Тихим.
-Поставте питання до побаченого у фільмі.
4.Розповідь вчителя.
Форми дна Тихого океану такі ж різноманітні, як і на суходолі. Якби можна було їх охопити зором, то відкрилися б велетенські рівнини, пасма гірських хребтів, перерізані глибокими ущелинами, та діючі вулкани. На дні Тихого океану гір і вулканів більше, ніж у всіх інших океанах разом.
5.Робота по підручнику, обговорення в парах.
- А зараз відкрийте підручники на с.49, самостійно прочитайте статтю і обговоріть в парі, що цікавого ви дізнались про Тихий океан.
6.Вправа «Мікрофон»
— Які цікаві факти про Тихий океан узнали?
— Чому Тихий океан хотіли перейменувати на Великий?
(бо він становить1/2 частину всієї водної поверхні)
— Розкажіть про різноманітність форм дна Тихого океану.
(рівнини,гори, гірські хребти, ущелини,вулкани).
— Які живі організми населяють води Тихого океану?
(рослинні і тваринні: водорості.бактерії,молюски,риби, морські тварини)
— Назвіть морських ссавців.
(дельфіни, кити, тюлені, котики).
— Яким є господарське значення природи Тихого океану?
(годує людей, дає їм різноманітні будівельні матеріали та корисні копалини, морські транспортні шляхи).
VІ І І. Застосування нових знань.
1.Експеримент « Акваріум»
-А зараз ми з вами проведемо експеримент.
Ось перед вами акваріум. В ньому чиста вода, камінчики, водорості. Уявіть, що це модель океану.
По океану пливе багато суден. Різноманітні мастила, нафта,дизельне паливо потрапляють в океан (вилити кілька крапель мастила, йоду).
-Що відбувається з водою?
-Якого кольору вона стала?
-А запах?
-Як ви думаєте,як себе почувають рослини,тварини у такому середовищі?
-Подивіться на карту, на глобус. Якого кольору водні простори Землі?
-Давйте ж побажаємо, щоб вони завжди залишались блакитними, а не такими, як у нашому акваріумі.
Відомий вчений-мандрівник Тур Хейєрдал зазначав: " Ми перетворюємо океан із всесвітньої фільтрувальної системи у всесвітню стічну яму. А загибель океану — це смерть всієї нашої планети".
-У зв'язку з цим перед людством стоїть важливе завдання: не допускати забруднення морських та океанічних просторів.
-Отже, Світовий океан просить допомоги. Що ж треба робити людям, щоб зберегти багатства Світового океану?
2. Робота в группах
-Я вас запрошую на екологічний симпозіум.
- Попрацюйте в групах і поміркуйте над питанням «Як зберегти чистоту вод Тихого океану?»
ІX Підсумок уроку.Рефлексія .
— Чи підходить назва океану, який назвали Тихим? Яку назву ви дали б цьому океану? ( Бурхливий.Буремний,Безмежний)
-Хто отримав задоволення від уроку?
-Що було, на вашу думку, найцікавіше?
-Чи були на уроці невдачі?
X. Домашнє завдання.
-Я пропоную домашнє завдання на вибір.
№1. Ще раз прочитати у підручнику статті на с .47-50 і переказати за планом.
План
1. Розташування й межі Тихого океану. Форми дна. Глибина.
2. Рослинний світ Тихого океану.
3. Тваинний світ Тихого океану
4. Природні багатства океану.
№2. Використовуючи різні джерела інформації, підготувати повідомлення про тварину, яка мешкає у водах Тихого океану. Презентувати повідомлення в класі.