Конспект уроку з природознавства на тему "Океани. Особливості природи Тихого океану"

Про матеріал

При складанні уроку було використано відеозапис фільму "Світовий океан", діаграми, додатковий матеріал з енциклопедіїї. Розробка уроку буде корисною вчителям початкових класів та керівникам гуртків природничого циклу.

Перегляд файлу

Тема: Океани. Особливості природи Тихого океану.

Мета: продовжити роботу над формуванням поняття «океани», їх розміщенням на карті півкуль; розкрити значення океанів для природи і для людини, вчити дітей працювати з географічною картою; розвивати пізнавальний інтерес, уміння працювати з додатковою літературою; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль, узгоджено працювати в групах; виховувати дбайливе ставлення до природи, до природних багатств, до водного середовища, захоплюватися величчю природи

Обладнання: карта півкуль,  атласи,  малюнки тварин та рослин океанів,  ребус, мультимедійна дошка,  портрет Магеллана, діаграми.

Тип уроку : комбінований.

                                               Хід уроку

І.Самовизначення до навчальної діяльності.

 

1.Створення позитивного настрою.

- Діти,посміхніться мені, своїм товаришам.   Подивіться у віконечко. Посміхніться природі .    Що ви побачили за вікном?   Чого вам зараз хочеться найбільше? 

 

2. Повідомлення від Гідрометцентру .

-Підводити підсумки спостережень ми сьогодні не будемо. Бо на наступному уроці ми підведемо підсумки осінніх спостережень. Зараз послухаємо лише повідомлення синоптика.

 -Сьогодні 24 листопада,   день сонячний, ясний.   Вітер слабкий. Опадів немає. Денна температура складає +4тепла. Вранці був мороз.  Прохолодно. Дякую за увагу. Хай вам щастить!

ІІ. Перевірка домашнього завдання

-Діти, пригадайте, яку тему ми вивчали на минулому уроці.

- Ми вивчали тему «Материки Землі і океани.».

 - Зараз дізнаємося , як ви засвоїли цей матеріал.

1.Бліц-опитування

 

           -Що таке материк?

          - Скільки існує материків на нашій планеті? (6)

           - Які материки розміщені у Східній півкулі?( Австралія; Африка; Євразія;

                                                                                                   Антарктида)

          - Які -у Західній?( Північна Америка, Південна Америка; Антарктида) )              

          -Як по іншому можна назвати материки?  (континенти).

 

2.Гра « Відгадайка».

-Цей материк майже повністю знаходиться у північній півкулі, він є найбільшим.   

 Це - ?( Євразія)

Покажіть цей материк на карті.

 

-Третій за розміром материк, знаходиться у північній півкулі (Північна Америка.)

Покажіть його  на карті.

 

-Цей материк є найменший та найсухіший? ( Австралія.)

 Покажіть його на карті.

 

-Який материк називають «Королевою холоду»? (Антарктида.)

 Покажіть її на карті.

 

-Діти, а хто був уважний і назве  материки, які ми не назвали?  (Африка і Південна    Америка.)

  Покажіть їх  на карті.

 

- На минулому уроці ми ще познайомилися з  великими  водними  просторами, що       займають  значну ділянку земної поверхні.

Це-….(океани)

 

-Скільки їх? Назвіть.

- Що утворюють всі океани  разом взяті?  (Світовий океан)

 

2. Тестування

— Позначте правильну відповідь.(Можете користуватися атласами, картою)

1. Який материк омивається всіма океанами?

а) Австралія;                               

б) Африка;

в) Північна Америка;                   

г) Євразія;

д) Південна Америка;                      

е) Антарктида.

2. Який материк складається з двох частин?

а) Австралія;                               

б) Африка;

в) Євразія;                                              

г) Південна Америка.

3. Які материки містяться в східній півкулі?

а) Північна Америка;                       

б) Антарктида;

в) Євразія;                                  

г) Африка;

д) Південна Америка;                      

е) Австралія.

4. На якому материку немає річок?

а) Євразія;                                  

б) Африка;

в) Австралія;                                           

г) Північна Америка;

д) Антарктида;                                        

е) Південна Америка.

5. Скільки материків є на Землі?

а) 6;

б) 4;

в) 9.

Взаємоперевірка.

-Поміняйтеся аркушами з сусідом. Чи такий варіант відповіді,  як у вас, вибрав ваш   

  сусід? Співставте.

 -У кого відповіді співпали?

-А тепер перевірте за зразком.

 1)  Г  ) Євразія;

 2)  В) Євразія;

 3)  Б,В,Г,Е  Антарктида;  Євразія;   Африка;  Австралія

 4)  Д  Антарктида; 

 5)  А  6.

За кожне правильне завдання по 1 балу. Максимальна кількість балів -8.

Після уроку здасте листочки, я врахую це при виставленні оцінки за урок.

 

 

III.  Загальна мотивація. Постановка цілей і завдань.

1. Постановка проблемної ситуації

- Щоб дізнатися про що ми будемо говорити на уроці, пропоную відгадати ребус. (Океани)

   

                   

- Отже, сьогодні ми поговоримо про водну частину нашої планети – Світовий океан, його значення для людини і Земної кулі.

ІV. Засвоєння  нових  знань.

1.Уявна подорож-релаксація    ( на фоні класичної музики)

          - Сядьте зручно,закрийте очки,розслабтесь і приготуйтесь до подорожі.

Уявіть,що звідкись звисока до нас летить маленька  яскрава зірочка. Вона переливається, вітається з вами. Зірочка посилає вам свій промінчик. Він ніжно торкається вашої голівки, очок , рук,гладить ваші щічки, оповиває вас теплом і спокоєм і запрошує  помандрувати. Ви приймаєте його запрошення  і піднімаєтесь разом все вище і вище і потрапляєте у космічний простір. Ви плавно летите і зустрічаєте на своєму шляху зірки, комети,  планети. Кожна з них має свій колір. А придивіться уважніше - там вдалині нас вітає яскраво-блакитна планета. Вона така знайома і рідна… Та це ж наша Земля! Зверніть увагу, якого кольору більше на нашій планеті.  Спускаємося нижче і нижче. Виявляється, все що ми бачили блакитне - це вода. Наша планета окутана водним шлейфом.

Відкривайте очки, повертаймося  в клас. 

 

     - На Землі дуже багато води. Якщо поділити земну кулю на 4 частини,  то  три чверті всієї поверхні Землі зайнято водою. Мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита водою. Зараз Світовий океан займає близько 71% земної поверхні.

Світовий океан — це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі, комора різноманітних ресурсів.

 

2.Постановка проблеми та аналіз ситуації.

 

(Перегляд фільму про Світовий океан)

-Увага на екран.

Відповіді на запитання ( після перегляду)

-Чому ж  землю можна було б назвати Океанією?

-Що таке Світовий океан?

-Як ви думаєте,яку роль відіграють океани для всього живого на Землі?

 (відповіді дітей)

 3 Розповідь учителя .

       -Отже, Світовий океан  є дуже важливим для всього живого на Землі.

По-перше, водорості та інші рослини океану виділяють до атмосфери половину кисню з усього об’єму, що  надходить з планети Земля.

По-друге, океан зберігає тепло планети, регулює температуру   води і суші.

По-третє, Світовий океан відіграє велику роль у збереженні постійного клімату Землі, у визначенні погоди на нашій планеті.

А ще Світовий океан годує людей, дає їм різноманітні будівельні матеріали та корисні копалини.

 

 

4.Робота з картою півкуль.

Отже, Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами.

-Скільки океанів є на Землі?

 (4 океани: Північний льодовитий, Індійський, Атлантичний, Тихий.) 

- Чи зможе хтось показати їх на карті?

- А чи знаєте ви, яка вода у океані: прісна  чи солона?

 -Справді, вода в океанах солона. Якби, наприклад, випарити солі, розчинені в океанічній воді, то вони вкрили б дно Світового океану шаром завтовшки 60 м, а сушу – 153 м!

Якими океанами омивається кожен материк?

  • Північна Америка – Північно-Льодовитий океан, Атлантичний, Тихий океан,    
  • Південна Америка – Атлантичний, Тихий океан,
  • Африка - Атлантичний, Індійський океан,
  • Євразія – Північний Льодовитий океан, Атлантичний, Тихий океан, Індійський океан,
  • Антарктида- Тихий і  Атлантичний океани,

-Який материк ми не назвали?

  • Австралія- Тихий, Індійський.
  •  

    V.Фізхвилинка.

 

VІ. Систематизація і узагальнення знань.

 

  1. Робота з діаграмами.

- Подивіться на ці дві діаграми.

  • Довідка: наочне зображення співвідношень між величинами –це діаграми.

-Океан заселений тваринними  організмами на 94%, а на суходолі цей відсоток, складає всього 8%, Тоді ,як рослинний світ океану-6%,  а суходолу-92%.

Отже, океан-це середовище панування  тварин.

 

 

 

 

2.Робота з підручником с.47-48.

-А зараз попрацюємо з підручниками. Відкрийте с.47. Приготуйте олівець. Прогляньте текст і скажіть, на скільки б частин ви його поділили? (на 5 частин)

-Читаємо і визначаємо головне в кожній частині.

1ч.- океан-середовище панування тварин, на відміну від суходолу;

2ч.- дрібні рослинні й тваринні організми (бактерії, водорості, дрібні тварини);

3ч.- активно плаваючі організми  ( риби, кити й дельфіни);

4ч.- донні організми (черви, молюски, креветки);

5ч.- сонячні  промені,  солоність і температура  води.

3.Робота в зошиті с.35

- Відкрийте зошити на с.35. Виконаємо завдання №1.

1)     До 100м: бактерії, водорості, дрібні тварини.

2)     100-200м:  молюски, черепахи, риби, морські змії, а також морські ссавці:    дельфіни, кити, тюлені.

3)   Понад 200м :  черви, молюски, креветки.

VІ І. Засвоєння знань   про Тихий океан.

1.Бесіда.

— Який океан є найбільшим на Землі? Знайдіть на карті світу межі Тихого океану.

— У яких півкулях розташований Тихий океан?

— Береги яких материків він омиває?

— Розгляньте карту теплових поясів світу. У яких теплових поясах простягається Тихий океан?

2.Перегляд відеофільму.

-А зараз увага на екран.

3.Робота над матеріалом після перегляду.

-Хто ж першим відкрив Тихий океан?

Розповідь  вчителя про відкриття океанів.

- Діти, а чи  знаєте ви , хто  з мореплавців здійснив першу кругосвітню подорож, яка була найзнаменитішою в історії великих географічних відкриттів? (Фернан Магеллан.) Подивіться на портрет цієї сміливої людини. Без неї не вивчали б цю тему і ми. Він заперечив твердження, що Земля тримається на трьох слонах, китах та черепасі.

У червні 1519 р. п’ять кораблів під командуванням Магеллана залишили Португалію, перетнули Атлантичний океан і досягли Південної Америки, де зазимували. Навесні кораблі продовжили свій шлях. І у жовтні увійшли у вузьку протоку, яка пізніше була названа ім’ям Магеллана. Через  місяць кораблі експедиції вийшли в  невідомий океан. Була чудова, без вітру, спокійна погода, і Магеллан назвав його Тихим.

-Поставте питання до побаченого у фільмі.

4.Розповідь вчителя.

 Форми дна Тихого океану такі ж різноманітні, як і на суходолі. Якби можна було їх охопити зором, то відкрилися б велетенські рівнини, пасма гірських хребтів, перерізані глибокими ущелинами, та діючі вулкани. На дні Тихого океану гір і вулканів більше, ніж у всіх інших океанах разом.

 

 5.Робота  по підручнику, обговорення в парах.

- А зараз відкрийте підручники на с.49, самостійно прочитайте статтю і обговоріть в парі, що цікавого ви дізнались про Тихий океан.

6.Вправа «Мікрофон»

— Які цікаві факти про Тихий океан узнали?

— Чому Тихий океан хотіли перейменувати на Великий?

   (бо він становить1/2 частину всієї водної поверхні)

— Розкажіть про різноманітність форм дна Тихого океану.

(рівнини,гори, гірські хребти, ущелини,вулкани).

— Які живі організми населяють води Тихого океану?

(рослинні і тваринні: водорості.бактерії,молюски,риби, морські тварини)

— Назвіть морських ссавців.

   (дельфіни, кити, тюлені, котики).

— Яким є господарське значення природи Тихого океану?

 (годує людей, дає їм різноманітні будівельні матеріали та корисні копалини, морські транспортні шляхи).

 

 

VІ І І. Застосування нових знань.

 

1.Експеримент « Акваріум»

 

-А зараз ми з вами проведемо експеримент.

Ось перед вами акваріум. В ньому чиста вода, камінчики, водорості. Уявіть, що це модель океану.

По океану пливе багато суден. Різноманітні мастила, нафта,дизельне паливо потрапляють в океан  (вилити  кілька крапель мастила, йоду).

-Що відбувається з водою?

-Якого кольору вона стала?

-А запах?

-Як ви думаєте,як себе почувають рослини,тварини у такому середовищі?

-Подивіться на карту, на глобус. Якого кольору водні простори Землі?

-Давйте ж побажаємо, щоб вони завжди залишались блакитними, а не такими, як у нашому акваріумі.

   Відомий вчений-мандрівник Тур Хейєрдал зазначав: " Ми перетворюємо океан із всесвітньої фільтрувальної системи у всесвітню стічну яму. А загибель океану — це смерть всієї нашої планети".

  -У зв'язку з цим перед людством стоїть важливе завдання: не допускати забруднення морських та океанічних просторів.

  -Отже, Світовий океан просить допомоги. Що ж треба робити людям, щоб зберегти багатства Світового океану?

 

2. Робота в группах

-Я вас запрошую на екологічний симпозіум.

  • Довідка: Симпо́зіум -  від лат. symposium ,— нарада,наукова конференція з якогось наукового питання, 

- Попрацюйте в групах і поміркуйте над питанням «Як зберегти чистоту вод Тихого океану?»  

 

  1. Треба економно використовувати воду.
  2. Не засмічувати морські та океанічні простори, вивозити сміття на сміттєсховища. Забруднена вода не придатна для використання.
  3. Уникати обробки полів отрутохімікатами.
  4. Зберігати рибні багатства від хижацького винищення.
  5. Забороняти вилив стічних вод із заводів, фабрик, тваринницьких ферм, щоб не забруднювати воду. Забруднена вода — шкідлива для всього живого.
  6. Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.
  7. Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію. Насаджувати водоохоронні ліси

ІX Підсумок уроку.Рефлексія .

— Чи підходить назва океану, який назвали Тихим? Яку назву ви дали б цьому океану? ( Бурхливий.Буремний,Безмежний)

-Хто отримав задоволення від уроку?

-Що було, на вашу думку, найцікавіше?

-Чи були на уроці невдачі?

X. Домашнє завдання.

-Я пропоную домашнє завдання на вибір.

№1. Ще раз прочитати у підручнику статті на с .47-50 і переказати за планом.

                                 План

1. Розташування й межі Тихого океану. Форми дна. Глибина.

2. Рослинний світ  Тихого океану.

3. Тваинний світ Тихого океану

4. Природні багатства океану.

 

№2. Використовуючи різні джерела інформації, підготувати повідомлення про тварину, яка мешкає у водах Тихого океану. Презентувати повідомлення в класі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
5219
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку