Тема: Розчини у природі. Значення води у природі.
Мета: вивчити особливості властивостей води; сформувати уявлення про значення води і розчинів у природі та житті людини; допомогти учням усвідомити, що вони можуть заощаджувати чимало води у побуті; пояснити учням, що вони можуть економити воду, лише трохи змінивши щоденні звички та навички особистої гігієни; ознайомити учнів з різними джерелами забруднення річок; проаналізувати, як можна захистити чистоту водойм розвивати мовленнєві та художньо-естетичні компетенції учнів, здатності до логічних операцій, аналітичного мислення, вміння робити висновки; здійснювати екологічне та естетичне виховання.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
Епіграф уроку
«Ми всі споживаємо воду, тому кожен несе відповідальність
за її збереження та захист від забруднення»
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлелення теми, мети і завдань уроку.
Сьогодні ми з вами спробуємо розкрити деякі таємниці і дізнатися багато цікавого про воду. Ви будете подорожувати як струмочки, за планом нашого уроку. Скажіть будь ласка, а чи зрозуміло вам значення слова «Agua»? Поясніть, яке відношення воно має до теми нашого уроку?
Так, вірно. «Agua» в перекладі з латинської мови означає вода. Як абетка починається з літери А так і життя починається з води. Вода міститься в кожній людині, тварині й рослині і йде з них тільки разом із життям. Отже сьогоднішня тема звучить: «Розчини у природі. Значення води у природі»
ІІІ. Актуалізація опорних знань умінь і навичок.
Роздайте учням аркуші із завданням «Кругообіг води» та разом з ними впишіть у клітинки на малюнку цифри, які відповідають назвам різних етапів кругообігу води.(Додаток 1)
IV. Вивчення нового матеріалу
Більша частина поверхні Землі вкрита водою, саме тому Землю називають «блакитною планетою». На жаль, 97% води на Землі — це солона вода морів і океанів, непридатна для безпосереднього споживання людьми. Решта 3% — прісна вода, тобто «несолона». Прісну воду знаходимо в річках і озерах, під земною поверхнею, в живих організмах і в льодовиках, розташованих на полюсах і верхів’ях гір. За даними досліджень люди використовують лише 1% загальної кількості води, що існує на планеті.
Морська та прісна вода. Роздайте учням друкований інформаційний матеріал «Морська та прісна вода» (Додаток 2) і проаналізуйте, що подібного і чим відрізняються ці види води. Зазначте: незважаючи на те, що морська вода займає 70% поверхні Землі, вміст солі робить її непридатною для безпосереднього споживання, приготування їжі або зрошення сільськогосподарських угідь. Прісна вода складає лише 2% від загальних водних запасів Землі, отже, має бути захищена від забруднення.
Розкажіть(роздайте) учням першу частину («Жахливий ранок») оповідання «Висохле джерело»
Висохле джерело
Частина 1 — Жахливий ранок
Одного дня люди в невеличкому селі прокинулись і зрозуміли, що сталося щось жахливе. Єдиний струмок, що підтримував життя у селі, висох. Старійшини села зібралися на раду й довго міркували, що робити. Зрештою вони вирішили, що немає іншого виходу, як піти із села, яке століттями було їхньою домівкою. Треба було шукати нового місця для поселення деінде. Старійшини оголосили, що пошлють трьох лозошукачів, аби ті знайшли нове місце для майбутнього села.
Обговоріть з учнями такі питання:
• Чому селянам довелося піти з села? Чому людям у повсякденному житті потрібна вода (для особистих потреб: пиття, приготування їжі, особиста гігієна, прибирання, прання, водні розваги тощо; для господарських потреб: зрошення посівів, виробництво різноманітних товарів і надання послуг, перевезення людей і вантажів)? Запишіть відповіді на дошці чи у стендовому блокноті. Попросіть учнів назвати приклади використання води.
• Проаналізуйте, чому старійшини села доручили лозошукачам (фахівцям, що шукають воду за допомогою лози) виконати важливе завдання — знайти нове місце для поселення. Поясніть, що людські поселення завжди були прив’язані до води, тобто розташовувалися поблизу водойм (морів, річок, озер тощо).
Роздайте (прочитайте) учням другу частину («Нове поселення») оповідання «Висохле джерело».
Частина 2 — Нове поселення
Після тривалих пошуків лозошукачі натрапили на місце, що підходило для нового поселення. То було спокійне місце з родючою землею, але джерело води, яке вони знайшли, видалося їм замалим. З нього кожний селянин міг отримати лише 150 літрів води на день. Лозошукачі повернулися додому та розповіли односельцям про свою знахідку. Старійшини знову зібралися на раду й почали міркувати, як слід учинити. Чи зможуть селяни обійтися такою малою кількістю води?
Поміркуйте вголос, як могли б вчинити селяни за тих обставин. Запитайте в учнів поради для старійшин села щодо можливих шляхів економії води. Свої поради учні записують в інструктивну картку «Вода, яку я використовую». (Додаток 3)
Навіть незначні зміни у наших щоденних звичках можуть сприяти економії води.
За припущенням, учень підійде до раковини, відкриє кран та почне чистити зуби, поки вода тектиме. Якщо учень діятиме таким чином, альтернативи економії води є очевидними. Якщо ні, доброволець показав позитивний приклад. Примітка: якщо раковина незручна, доброволець може запропонувати просте пояснення.
Цей вид роботи можна виконувати з усім класом або розбити клас на декілька груп, якщо він великий.
1 Зробіть достатню кількість примірників завдання «Джерела забруднення води»(Додаток 3). Розріжте їх на картки з окремими малюнками та роздайте по одній кожному учню. Попросіть учнів намалювати частину річки на аркуші паперу формату A4 і написати на ньому джерело забруднення цієї річки. Складіть аркуші горизонтально. Попросіть учнів уважно прочитати текст біля розданих малюнків. Це допоможе їм творчо підійти до зображення джерел забруднення води.
2. Коли всі учні закінчать малювати, зберіть їхні малюнки та поясніть, що разом малюнки відтворюють великий відрізок річки, з якою пов’язано чимало видів людської діяльності. Кожний з видів діяльності по-своєму впливає на якість річкової води. Почепіть малюнки на дошку в один ряд так, щоб уявна річка «текла» зліва направо. Сконцентруйте увагу учнів на тих, хто забруднює річку. Запропонуйте кожному учневі розповісти однокласникам, як саме зображений ним/нею забруднювач погіршує якість води. Допоможіть учням усвідомити, що будь-яка людська діяльність, пов’язана з річкою, негативно позначається на якості води в ній.
V. Застосування засвоєних знань умінь і навичок.
Ви гостюєте у свого друга. У дворі другової хати ви бачите його батька, що тримає в руках шланг і збирається мити машину. Ви вирішуєте:
• запропонувати йому допомогу;
• сказати, що можна заощадити багато води, якщо помити машину щіткою з відра;
• запропонувати відігнати машину на мийку;
• нічого не казати, бо, по-перше, ви соромитесь, а по-друге, вважаєте, що вас це не обходить;
• зробити щось інше.
VI. Узагальнення і систематизація знань
1Менше 50% земної поверхні вкрито водою.
2 Вода на Землі існує у двох фізичних формах.
3 Вода може утримувати величезну кількість енергії.
4 Коли у воді розчиняються різні речовини, температура її замерзання підвищується.
5 Лише 3% води, яку використовують люди, є життєво необхідними для них.
6 Використовувати питну воду для поливання саду чи миття тротуарів розумно.
7 Охолоджувати речі за допомогою холодної води з-під крану розумно.
8 Основними забруднювачами води є промислові підприємства та водний транспорт.
9 Без води Земля була б пустельною планетою.
VI. Домашнє завдання
VII. Підсумок уроку
Учням пропонується по черзі висловити свої побажання людству щодо запобігання забрудненню води. Пропозиції, які висувають учні, можна коротко фіксувати на дошці.
Додаток 1.
Додаток 2.
Забруднення води
Додаток 2.
Забруднення води
Додаток 2.
Забруднення води
Додаток 2.
Забруднення води
Додаток 2.
Забруднення води
Додаток 2.
Забруднення води
Додаток 2.
Забруднення води
Додаток 2.
Забруднення води
Додаток 3
Воду, яку я використовую
ОСОБИСТА ГІГІЄНА |
ПРИБИРАННЯ |
ПРИГОТУВАННЯ ЇЖІ |
ПОЛИВАННЯ |