Конспект уроку з природознавства на тему: "Тварини рідного краю"

Про матеріал
Розширювати уявлення учнів про тварин рідного краю; ознайомити зі способом живлення різних тварин; розвивати мовлення, мислення, увагу; розкривати цінність тварин для людини;виховувати почуття захоплення красою тварин; вчити бережному відношенню до тварин.
Перегляд файлу

Тема. Тварини рідного краю (комахи, риби, птахи, звірі)
Мета: розширювати уявлення учнів про тварин рідного краю; ознайомити зі способом живлення різних тварин; розвивати мовлення, мислення, увагу; розкривати цінність тварин для людини;виховувати почуття захоплення красою тварин; вчити бережному відношенню до тварин
Обладнання: схеми, предметні малюнки з зображенням тварин, таблиці плакати «Тварини України», «Птахи України», презентація відеоматеріал «Світ тварин», малюнки тварин, фотографії тварин у зменшеному вигляді, загадки, кросворди, ребуси.
Література: Гільберг Т. Г. Природознавство : підруч. Для загальноосвіт. навч. закл.: 1–й кл. / Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак. – К. : Генеза, 2012. – 112 с..

Хід уроку

І Організаційний момент

Пролунав дзвінок,
починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
що у нашій першім класі
Діти – просто молодці!

-Щоб урок пройшов не марно, треба сісти рівно, гарно, Не крутитись на уроці як папуга чи сорока. Сказати хочеш – не кричи, а лише руку підніми.
ІІ Хвилинка спостереження
  Сьогодні до нас на урок завітала моя колега – вчителька з лісової школи Тітонька Сова. Вона дуже хоче перевірити, чи багато вже знають мої учні. Тітонька Сова припасла для нас багато різних завдань. Готові до їх виконання? Тоді вперед! 
- Наш урок сьогодні дещо незвичайний, ми разом з Совою вирушаємо в уявну мандрівку. Зазвичай вирушаючи в подорож, треба дізнатися про погоду, щоб в дорозі нас не спіткали негаразди. Це ми і зробимо.
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Який число?
- Тепло чи холодно надворі?
- Ви як вранці йшли в школу чи був вітер?
- А опади?
- Є така дуже цікава та корисна порада: «Незважаючи на погоду, посміхніться життю, і життя посміхнеться вам».
- Тому зараз давайте просто всі посміхнемося і подаруємо нашу посмішку нашим друзям.
2. Вправа «Барометр настрою»
- А зараз ми сідаємо зручніше, розслабляємо щоки, губи, плечі. Очима подивилися вгору, вниз, вправо, вліво, закрили очі. А тепер уявіть, що ви – квітка, а ваші долоньки – бутони. Наша квіточка повільно розкривається... і стає такою гарною квіткою. Який настрій викликає у вас ця квітка?
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
1. Розгадування загадок
- Наш урок ми продовжуємо завданням від Тітоньки Сови. Вона пропонує розгадати загадки.
(відгадуємо загадки і виставляю на дошці картки)
1. Дуже товсті ноги маю, тихо їх переставляю.
Височезний я на зріст, замість носа в мене хвіст. (Слон)
2. Сам чорний, та не ворон, є роги, та не бик, шість ніг без копит. (Жук)
3. Хто крилатий, гарний, гожий,
На красиву квітку схожий,
Має довгий хоботок,
Пє нектар ним із квіток? (Метелик)
4. Влітку гуляє, а взимку спочиває. (Ведмідь)
5. Не дрімають карасі,
Знають добре геть усі:
Стерегтись потрібно злюки,
Хижої, страшної … (Щуки)
6. За вікном гніздо будує,
тільки в нас не зимує. (Ластівка)
2. Вправа «Вилучи зайве»
- Всі загадки відгадані. Як назвати ці живі обєкти одним словом? (Тварини)
(на дошці виставлені картинки цих тварин)
- Давайте ж розглянемо галерею тварин, яка у нас утворилася.
- Назвіть серед цих тварин ту, яку ми не можемо побачити у нашому рідному краю.
- А де ж живуть слони?
- А як називають тварин, які живуть у лісі? (Дикі тварини)
- Яких ще диких тварин ви можете побачити у лісах нашого краю? (Відповіді дітей)
IV Повідомлення теми і мети уроку
- А тепер подумайте і скажіть, про що ми сьогодні будемо говорити?
(Ми будемо говорити про диких тварин рідного краю)
- Вірно, сьогодні ми разом із нашою Тітонькою Совою розширимо наші уявлення про диких тварин саме рідного краю – Черкащини.
V Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда із елементами розповіді
- Мова у нас сьогодні йтиме про тварин.
– А що вам відомо про тварин?
– Тварини, як і рослини, народжуються, дихають, живляться, ростуть,    старіють, вмирають. Це означає, що тварини належать до живої природи.
– То ж, до якої природи належать тварини?
- Чому?
– Тварини – це живі організми, що населяють нашу планету.
– Вони живуть скрізь, де для них є їжа, схованка від ворогів і місце для влаштування житла. На Землі немає такого куточка, де б не жили тварини.
2. Групування тварин за зовнішнім виглядом 
– Чи всі тварини у нас мають однаковий вигляд?  
– Давайте у цьому переконаємось.
(У кожного на парті лежить картка із зображенням тварини одного з основних видів.) 
- У кожного з вас зараз на парті лежить картка із якимось звіром.
- Розглядаємо наший малюнок.
– Зараз я запрошую вийти до дошки тих учнів, у яких на картці тварини, які мають дві ноги. (Виходять діти, у яких на картках птахи: лелека, синиця, лебідь, горобець)  
– Назвіть своїх тварин. (діти по черзі називають своїх птахів)
(ставлю одне запитання одній дитині)
1. Що ти знаєш про свого птаха?
2. А що вміє робити твій птах?  
3. Чим вкрите тіло твого птаха?
4. А де живуть ваші птахи?
– Як їх ми можемо назвати одним словом?  (Птахи.)
- Отже, тіло птахів вкрите пір’ям. Це ознака, яка вирізняє птахів від інших тварин. Вони мають крила, дзьоб. Люди шанують пташок. Взимку їх підгодовують. Не дарма в народі кажуть: «Де багато пташок – там нема комашок».
– Отже , яку назву має наша перша група тварин? 
– А зараз я запрошую до дошки учнів, де на картках тварини мають по 4 ноги. (Виходять діти з  картками, на яких зображені  звірі:вовк,миша, заєць, білка, лисиця)
– Назвіть своїх тварин. (діти по черзі називають своїх птахів)
(ставлю одне запитання одній дитині)
1. Що ти знаєш про свого звіра?
2. А що вміє робити твій звір?  
3. Чим вкрите тіло твого звіра?
4. А де живуть ваші звірі?
  Як ми їх називаємо одним словом? (Звірі.)
- Отже, тіло звірів вкрите густою шерстю, тому взимку вони не мерзнуть так, як ми. Звірі мають 4 ноги. Вони швидко бігають, бо треба або рятуватись, або полювати. 
– То яку назву має друга група тварин?  
– Я запрошую до дошки учнів, у яких на картках тварини із 6 ногами. (Виходять діти,  у яких на картках  комахи: муха, мурашка, колорадський жук, коник, хрущ) 
– Назвіть своїх тварин. (діти по черзі називають своїх птахів)
(ставлю одне запитання одній дитині)
1. Що ти знаєш про свою комаху?
2. А що вміє робити твоя комаха?  
3. Чим вкрите тіло твоєї комахи?
4. А де ми їх можемо зустріти?
5. А скільки ходильних ніг вони мають?
– Як їх назвати одним словом? (Комахи.)
- Отже, більшість тварин на нашій планеті – це комахи. Вони дуже різні: від ледь помітних мошок до жуків, що завбільшки з кулак.   
– І нарешті прошу вийти учнів, у яких на картках тварини зовсім не мають ніг. ( Виходять діти із зображенням риб: лин, окунь, червонопірка, сом, карась) 
– Назвіть своїх тварин. (діти по черзі називають своїх птахів)
(ставлю одне запитання одній дитині)
1. Що ви знаєш про свою рибку?
2. Чим вкрите тіло вашої рибки?
- Яким же словом ми називаємо цих наших тваринок? (Риби.) 
– То яку назву має ще одна група тварин?
- Отже, робимо висновок: тварини – це… (птахи, звірі, риби, комахи).
– На Землі відомо близько 2 млн. видів тварин, а в Україні живе понад 50000 видів.
3. Фізкультхвилинка (відео)
4. Усний журнал «Тварини Черкащини»
- Тваринний світ Черкаської області дуже різноманітний. Це зумовлено особливостями рослинності. У наших лісах ми можемо зустріти таких звірів:
(показую слайди презентації, а діти називають)
Слайди: дикий кабан, борсук, лисиця, їжак.
- Для полів Черкащини характерні такі тварини. Я показую, а ви називаєте: заєць, хом’як, ховрах, кріт, польова миша.
- Тварини річок представляють: бобер, ондатра, нутрія.
- Птахи гніздяться по всій території області. Найбільш поширені: лелека, дятел.
- У річках і численних ставках області водяться такі риби: окунь, лящ.
5. Робота за підручником (с. 80-81)
- Давайте відкриємо наші підручники на с.80 (8 і 0). Хто відкрив – поставив руку.
- Давайте розглянемо малюнки і назвемо, кого із зображених тварин ми бачимо?
- Так от, наше завдання віднести кожну з тварин до певної групи за допомогою кольорових стрічок, які розміщені у кожного з вас на парті.
VI Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті
- Зараз давайте відкриємо наші зошити на с. 39.
- Ми знаємо, що тварини дуже піклуються про своїх малят. Тому зараз наше завдання допомогти дитинчатам знайти своїх мам. Для цього ми виконаємо вправу – гру, яка називається «Лабіринт»
2. Гра «Лісові характери»
- А зараз я буду ставити запитання, а ви будьте дуже уважні, тому що вам потрібно ж буде і пояснювати чому ви так думаєте.
1. Хто в лісі найголовніший?
2. Хто в лісі найхитріший?
3. Хто в лісі найсильніший?
4.Хто в лісі найсміливіший?
5. Хто в лісі найдобріший тощо.
3. Хвилинка релаксації
- А зараз давайте закриємо оченята і уявимо, що ми завітали до лісу.
- Чий спів птахів ви впізнали? (дятел, зозуля, синиця, соловей)
4. Екологічна хвилинка «Добра справа»
- Розкажіть, які добрі справи ви робили взимку для птахів?
- А що ми можемо зробити навесні, щоб допомогти птахам?
VII Підсумок уроку
1. Гра «Упізнай тварину за описом»
- А зараз давайте пограємо в гру. Я вам описую тваринку, а ви повинні назвати хто ж це.
1. Язик із зазубринами далеко висовується із рота, тому вони можуть діставати їжу із щілин. Цих птахів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони. (Дятел)
2. Це невеличка тваринка. Замість волосся спина в неї вкрита колючими голками. У випадку небезпеки вона швидко згортається у колючий клубок із 6 – 8 тисяч голок. (Їжак)
3.Без нього не обходиться жодна казка про тварин. Його завжди змальовують як боягуза. Проте завдяки своїй лякливості та обережності він рятується від численних ворогів. (Заєць)
 Світ навколо нас дуже привабливий та цікавий, і ми живем у ньому, як у рідному домі, бо ми – теж частинка цієї природи. А щоб нам було тут затишно і добре, то слід поводитися мудро, оберігати довкілля, бо без нього ми не зможемо жити. Потрібно допомагати природі відновлювати свої сили. І кожен з нам це може!
 Тітонька Сова залишилися задоволена Вашими відповідями і роботою на уроці, ви вже дуже багато знаєте,  вона вам вдячна  за такий цікавий урок. Молодці! Запам’ятайте, діти, що ми повинні піклуватися про тварин і не можемо бути байдужими до них. Адже любов до природи, до тварин роблять людину добрішою. Будьте до природи уважнішими, вона вам обов’язково віддячить. 

 

                            





 

docx
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
3192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку