Мета. Формувати уявлення про географічне положення України, її площу, державні кордони; виробляти вміння використовувати фізичну карту України як джерело нових знань, правильно працювати з контурною картою ( розрізняти й показувати держані кордони); розвивати спостережливість, пам'ять, увагу; виховувати любов до своєї Батьківщини, бережне ставлення до природи.
Тема. Україна на планеті Земля. Кордони України. Практична робота: визначення кордонів України.
Мета. Формувати уявлення про географічне положення України, її площу, державні кордони; виробляти вміння використовувати фізичну карту України як джерело нових знань, правильно працювати з контурною картою ( розрізняти й показувати держані кордони); розвивати спостережливість, пам'ять, увагу; виховувати любов до своєї Батьківщини, бережне ставлення до природи.
Обладнання. Карта світу, фізична карта України, карта півкуль, контурні карти, мультимедійний проектор, ілюстративний матеріал, підручник «Я і Україна», зошит «Я і Україна», записи українських пісень, вірші.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
Вчитель.
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Учень. Ми вам раді, люди добрі
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок в четвертий клас.
2. Психологічна установка щодо початку уроку.
Вчитель. Діти! Поверніться обличчям до сусіда по парті. Посміхніться. Посмішкою побажайте один одному щастя, здоров'я, добра. Уявіть, що ви даруєте природі і людям тепло своєї душі – доброту, привітність, співчуття і милосердя. Дарувати людям тепло своєї душі – буде основою вашого життя.
ІІ. Фенологічні спостереження.
Вчитель А зараз ми дізнаємося від чергового синоптика , якою буде погода .
Прогноз синоптика.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
-Перевірте роботи, звіряючи з написами на дошці.
- Підніміть руку , хто виконав без помилок?
-Молодці, ви гарно опрацювали домашнє завдання.
-Хто допустив одну помилку? Будьте уважнішими.
-Хто допустив дві помилки? Вдома повторіть вивчений матеріал і надалі будьте уважнішими під час виконання тестових завдань.
ІУ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Всього на карті світу 185 країн. Сьогоднішній наш урок буде присвяченій одній із цієї кількості країн, що є на фізичній карті. А якій саме ви здогадаєтеся, прочитавши акровірш.
У всіх людей - одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
Різні в світі є країни,
Гарні є, є і багаті,
Та найкраще в Україні,
Бо найкраще- в рідній хаті.
Отже, тема нашого уроку «Україна на планеті Земля», а працювати будемо під таким девізом: "Кохаю край наш дорогий, що зветься Україна". Недарма ми будемо працювати під цим девізом, бо в гості до нас завітала найрідніша, наймиліша, найдорожча країна для кожного з нас - це Україна, разом з якою ми здійснимо свою подорож , дізнаємось, яка наша країна та поповнимо, розширимо свої знання про рідну неньку Україну.
Україна :
Добридень усім присутнім
Ім’я моє Україна
Твоя і моя Батьківщина.
Це спів дівчини і спів калини,
Рушник вишиваний і коровай уквітчаний.
Зелені ліси і безкраї поля
Це все Україна моя.
ІУ. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
1. Розповідь учителя.
— Україна! Наша рідна земля! Чарівний і неповторний край. (Звучить уривок з пісні "Моя Україна " у виконанні нар. арт. України Р. Кириченко. Під супровід учитель продовжує розмову.)
Хіба можна відвести погляд від твоїх широких рівнин, покритих золотими нивами пшениці, від квітучих луків з вербами, що купають свої коси в тихій заводі річок, від густих лісів, наповнених дивними ароматами?
Погляньте, діти, на карту України. Ось зазначено межі української землі, де з давніх-давен жив і зараз живе наш український народ. Величезні простори займає наша земля. Якби ми задумали пройти пішки із заходу на схід, то на це треба затратити було б близько 100 днів, бо простір цей простягнувся на 1300 км.
Нині площа України становить 603,7 тис. кв. км. Розмірами території вона поступається лише Росії та Казахстану, а в Західній Європі (показати на кйрті) перевищує площу найбільших країн — Франції та Іспанії.
2. Практична робота.
— Знайдіть на карті півкуль нашу країну. На якому материку? У якій її частині вона розташована? У якій півкулі знаходиться цей материк?
Кожна країна має свій кордон. Кордон – це уявна лінія, межа, яка відділяє одну країну від іншої.
—Покажіть кордони України на фізичній карті.
3. Продовження розповіді учителя.
— Сусідами її є Росія, Білорусь, Молдова, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія. Західний кордон України проходить по р. Західний Буг, Волинській височині, Карпатах, виходить до Середньо-Дунайської низовини і далі повертає на схід, перетинаючи Карпати, виходить до меж з Молдовою.
— Відкрийте свої атласи і проведіть пальчиком по цьому кордону.
— На південному заході державний кордон проходить по Дунаю, на півдні України межа йде Чорним та Азовським морями.
Слово надамо центру гідрологів, який вивчав водні простори України.
Центр гідрологів - водні простори України
Чорне море є частиною Атлантичного океану і займає величезну глибоководну заглибину з плоским дном. Його найбільша глибина — 2245 м. Уявіть і порівняйте: ваш ріст — 1 м, а глибина моря — 2245 м. Як ви знаєте, Україна омивається ще й Азовським морем. Тому вона має сприятливі умови для розвитку морського транспорту. Важливим видом водного транспорту є річковий. Давайте знайдемо на карті ріки, які є в Україні. Україна багата річками. На кожний квадратний кілометр її території припадає 250 м річок. На її території налічується до 70 тис. річок і струмків. Найбільшими річками нашої країни є Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай.
Дніпро (довжина 2285 км) — це третя за величиною річка в Європі, належить до 27-ми найбільших річок світу. Живлять її приблизно 1200 річок. Впадає в Чорне море. З ім'ям Дніпра пов'язана історія становлення слов'янської держави — Київської Русі. Про Дніпро складено багато пісень, віршів, поем, написано художніх творів.
— Погляньте на фізичну карту України і скажіть, який колір на ній переважає. Про що це свідчить, нам розповість центр геологів, який вивчав рельєф та природні умови Укораїни.
Центр геологів – рельєф та природні умови України.
Більша частина (95%) території України — рівнина. Височини займають четверту частину рівнин. Гори знаходяться тільки на крайньому заході (Карпати) та півдні (Кримські). В Україні зима не дуже холодна, літо тепле і тривале, опадів достатньо, ґрунти родючі.
До слова запрошуємо центр інформаторів, який розповість про столицю України – Київ.
Центр інформаторів – Столиця України – Київ.
Київ — велике й красиве місто. Він стоїть на березі ріки Дніпро, більшою своєю частиною розкинувся на його горбистому правому березі.
У Києві багато красивих вулиць, вздовж яких посаджено дерева — клени, липи, тополі, каштани. І саме каштани стали символом міста. Навіть на гербі Києва (показати герб) зображено квітучу гілку каштана.
Головна вулиця столиці України — Хрещатик. На Хрещатику знаходиться центральна площа Києва — площа Незалежності. На ній відбуваються святкові паради, народні гуляння. Ошатності та урочистості надають площі фонтани.
Софійський собор — найбільша споруда давнього Києва. Це був головний храм Київської Русі. Саме тут коронували князів на київський престол. Чому собор має саме таку назву? "Софія" грецькою мовою означає мудрість. Побачити Софію приїжджають тисячі туристів з різних країн.
Києво-Печерська Лавра — один із найдавніших храмів міста. Це святиня українського народу. Тут все овіяне легендами: печери, церкви, дзвіниці, життя людей. Більше сотні печерських ченців визнані святими і їхні мощі покояться у печерах. Лавра і досі приваблює тисячі віруючих людей, які йдуть поклонитися божим угодникам.
Зараз Київ — великий історичний, культурний, промисловий і освітній центр України, наша гордість і наша слава.
Фізкультхвилинка.
Аудіозапис мелодії "Звуки природи"
– У ці довгі холодні дні нам так хочеться тепла, тому: сядьте зручно, вирівняйте спинки, закрийте оченята, покладіть руки на коліна або за спинку .
Вирушаймо до моря. Повіває теплий літній вітерець. Пісок чистий, ніби просвічує крізь пінисту воду. Роззуваємось і йдемо берегом босоніж. Хвилі лагідно торкаються наших ніг, ніби вітаються з нами. Море завжди має велику притягальну силу. Ви дивитесь на море, і відчуття впевненості та спокою наповнює вашу душу. Ви – володар цього світу, його центр і частинка. Втома зникла, ви наповнились світлом, радістю… І ось ми знову у класі.
Тож продовжимо нашу уявну подорож і розпочнемо роботу з підручником.
У. Осмислення учнями знань.
1.Читання статті "Україна на планеті Землі" с. 106 (3 хв)
Проблемне питання
– Прочитайте і дайте відповідь на питання, яке місце в Європі Україна посідає за площею і за територією? (Найбільша серед країн Європи, на 40 місці за територією.)
– Яка довжина усього кордону? (Уся довжина кордону 7643км).
- Пропоную самостійно виконати дуже цікаве завдання. Яке саме?
– Розкрийте зошити на с.33, позначте кордони України, столицю. Допоможе вам у цьому фізична карта України.
– Зверніть увагу на умовні позначення
– Працюємо в парах, при потребі можна звернутися до свого товариша, якщо будуть виникати труднощі. (Працюють).
– Ви дуже добре виконали роботу.
3.Розповіді дітей
– Група "Експертів", яка працює у класі, підготувала сьогодні для нас цікавий матеріал.
Я досліджував чому на околиці с. Ділове Рахівського району Закарпатської області встановлено знак, на якому зазначено, що там знаходиться географічний центр Європи Так у 1887 році Австрійська геодезична служба методом обчислення провела дослідження і з’ясувала, що на даній місцевості знаходиться географічний центр Європи. Там було встановлено пам’ятний знак, на якому латинськими буквами написано: «Постійне, точне, вічне місце». Це підтверджує, що Україна дійсно розташована у самому центрі Європи.
- Україна прийшла до нас не просто так, а підготувала завдання. Тож давайте виконаємо їх.
УІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
Гра «Юні географи»
- Я буду називати різні країни, якщо це країна, що межує з Україною, ви плещете в долоні, якщо ні - то ні.
Польща, Італія, Білорусь, Словаччина, Франція, Індія, Угорщина, Німеччина, Румунія, Бразилія, Молдова, Швеція, Росія, Японія.
- Дуже добре. Молодці. Справились із першим завданням.
Гра «Плутанка».
Всі букви в назвах міст переплутані. Спробуємо їх прочитати.
їиКв. вьЛів, кцоДень, влоПата, жраиП.
Україна питає:
-Чудово! Ви виконали і друге завдання.
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал на с. 106 – 107 підручника, дати відповіді на запитання після статті, виконати завдання в зошиті с. 34, скласти сенкан «Україна».
Завдання групам.
- А хто бажає більше дізнатися про форми земної поверхні України, то підготуйте цікавий матеріал про рівнини, височини та гори.
УІІ. Підсумок уроку
- Назвіть міста України.
Давайте подякуємо Україні, яка допомогла здійснити подорож, принесла багато завдань, а також пообіцяємо, що ми - українці будемо любити, шанувати свою країну, гарно вчитися.
Закiнчити наш урок я хочу словами поета Володимира Сосюри:
Любiть Україну, як сонце любiть,
Як вiтер, i трави, i води.
В годину щасливу i в радостi мить,
Любiть у годину негоди.
Любiть Україну у снi й наяву,
Вишневу свою Україну.
Красу її, вiчно живу i нову,
І мову її солов’їну.
А тепер подаруйте Україні тепло своїх сердець (Під мелодію пісні учні прикріплюють на карту України зображення сердець).