ПЛАН-КОНСПЕКТ
УРОК № _____________
КЛАС: _______________
ДАТА: _______________
ТЕМА: Техніка пошуку роботи
ТЕМА УРОКУ: Вступ. Інструктаж з безпеки життєдіяльності.
Класифікацію професій, типи, групи. Їх характеристика
Специфіка роботи кухаря, кулінара.
МЕТА: - ознайомити учнів із умовами навчання, основними правила техніки безпеки; класифікацією професій за Є.О. Клімовим; специфікою професії кухара;
- вчити враховувати чинники свого здоров'я при виборі професії; вказати значення профорієнтації як необхідного чинника в сучасних умовах для визначення професії відповідно до свого фізичного, фізіологічного та психічного здоров'я;
- розвивати прагнення до самовизначення та саморозвитку;
- виховувати почуття відповідальності за своє життя.
ХІД ТА ЗМІСТ УРОКУ
I. ОРГ АНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
1) знайомство з учнями;
2) перевірка присутності учнів;
3) перевірка підготовленості учнів до уроку
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вибір професії - важливий крок у житті кожної людини, і мотиви можуть бути різними. У когось помер улюблений песик, і він вирішив стати ветеринаром, щоб лікувати всіх нещасних тварин. Хтось пішов стопами батьків, або, навпаки, усупереч їхнім очікуванням. Для когось важливо те, що обрана ним професія престижна, що гарантує високу зарплату в майбутньому.
Професійну діяльність людей вивчає професіографія, завданням якої є опис професій або спеціальностей, основних вимог, які вона пред'являє до людини, ії психофізіологічних та фізичних якостей, а також фактори, які обумовлюють успішність або неуспішність, задоволеність або незадоволеність особистості даною професійною діяльністю.
Розрізняють такі поняття як «професія», «спеціальність» і «кваліфікація».
Професія - це певний вид трудової діяльності, який виникає в процесі суспільного розподілу праці і вимагає для його виконання певних здібностей, спеціальних теоретичних знань і практичних навиків. Професія визначається характером створюваного продукту, знаряддями, які використовуються, і специфічними умовами виробництва в даній галузі народного господарства (наприклад, токар, фрезерувальник, шліфувальник, слюсар, зварювальник, менеджер, секретар).
Спеціальність являє собою підвид професії, що визначається подальшим розподілом праці в рамках однієї професії (наприклад, слюсар-складальник, слюсар-інструментальник, слюсар-ремонтник або менеджер з туризму, менеджер інвестиційний, менеджер фінансовий, менеджер по управлінню персоналом).
Кваліфікація працівника визначається рівнем спеціальних знань, практичних навичок і характеризує ступінь складності виконуваного ним даного конкретного виду робіт. До кваліфікованих робочих кадрів відносяться працівники, які мають теоретичні знання і практичні навички, які вимагають відповідного навчання і атестації.
Кожна людина повинна розуміти значення правильного вибору, професії, усвідомити необхідність погодження його з інтересами суспільства. Водночас, кожна людина має право на вибір професії, роду занять і праці відповідно до покликання, здібностей, професійної підготовки, роду занять, освіти і праці, з урахуванням потреб суспільства. Звідси випливає, що вибір професії повинен бути не тільки вільним, але і певною мірою усвідомленим, відповідати як інтересам особистості, так і інтересам суспільства.
Якщо вибір професії виявився випадковим, то у подальшій трудовій діяльності реалізуються, як правило, нетипові і несуттєві для даної особистості можливості, в результаті чого наступає незадоволення або апатія до роботи. Якщо в процесі праці людина може реалізувати і активізувати найбільш чіткі і характерні для неї риси, настає духовна гармонія. Останнє можливе лише в тому випадку, якщо вимоги професії, зміст праці збігаються з індивідуальними особливостями і можливостями особистості, тобто професію вибрано свідомо.
Повне розкриття задатків людини можливе, якщо вона правильно підготується до майбутньої діяльності, вибере професію, оцінить свої здібності, визначить свою придатність, глибоко усвідомить можливості професійного росту в певній сфері, враховуючи вимоги суспільства і свої інтереси.
Основою ефективного і якісного забезпечення організацій і підприємств кадрами необхідних професій і кваліфікацій є профорієнтаційна робота серед учнів загальноосвітніх шкіл, які в сучасних умовах відновлення робочої сили є основним джерелом поповнення трудових ресурсів у всіх сферах виробництва.
В умовах багатогалузевого господарства випускнику школи непросто уявити собі потребу виробництва в кадрах тих чи інших професій, реальні можливості працевлаштування або продовження навчання, специфіку різноманітних професій, правильно оцінити свої нахили і здібності. В даний час існує більше 40 тисяч професій. Кожного року народжується більше 500 нових професій, причому природне відмирання старих професій відбувається повільніше, ніж виникнення нових.
У цей же час результати численних досліджень свідчать про те, Що продуктивність праці робітників, які за своїми якостями відповідають вимогам професій, у середньому на 20-40% вища, ніж у тих, хто таким вимогам не відповідає, а близько 40% робітників, які змінюють місце роботи, - це ті, які вибрали роботу не за здібностями. Допомогти людям, особливо випускникам шкіл, вибрати життєвий шлях, адаптуватися до професії, вплинути на раціональний розподіл трудових, ресурсів покликана система профорієнтації.
III. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
План:
1. Вступна частина. Умови навчання за фахом.
2. Інструктаж з безпеки життєдіяльності.
3. Класифікація професій.
4. Специфіка роботи кухаря
В залежності від основного предмета праці всі професії поділяються на п'ять головних типів: «людина-природа», «людина-техніка», «людина-людина», «людина-знакова-система», «людина-художній образ».
У професіях типу «людина-людина» домінуюче значення мають комунікативні здібності, які проявляються в успішній взаємодії з людьми, легкості встановлення контактів з ними, в розумінні інтересів інших людей, у погоджених діях з колективом, в умінні організовувати спільні дії людей і ефективно впливати на них.
Професії типу «людина-техніка» пред'являють підвищені вимоги до технічного мислення, просторово-образної уяви, технічного сприйняття, сенсомоторної координації, спритності і точності рухів, особливостей уваги, динамічного окоміру. Для регуляції виробничих процесів у деяких видах діяльності суттєве значення мають зорові, слухові, вібраційні і м'язевосуглобові сприйняття.
Професії типу «людина-природа» вимагають від людини здібностей передбачати, оцінювати мінливий стан природи. Терпіння, наполегливість, спостережливість, здатність до систематичного ведення" записів у щоденниках, здатність працювати в умовах, коли результати праці виявляються через певний проміжок часу.
Для професій типу «людина-знакова система» важливі точність сприйняття, оперативна пам'ять, стійкість уваги, терпіння, посидючість, вміння з інтересом працювати з цифрами, формулами, хімічними символами, схемами, графіками тощо. Людина, яка має деякі дефекти мови, а також такі індивідуально-психологічні особливості, як скованість, швидка втомлюваність, може успішно оволодіти і з задоволенням працювати за професіями даного типу.
Професії типу «людина-художній образ» вимагають розвиткуаналізатора, який відповідає різновидності художньої діяльності, образної пам'яті, уяви, образного мислення, естетичного почуття.
Професійна орієнтація на виробництві може досягти ефективних результатів, якщо вона буде сформована в єдину, стійку та динамічну систему. Мета цієї системи - знайти оптимальне поєднання особистих побажань і суспільних потреб.
Правильність вибору індивідом професії полягає в знаходженні відповідності його психофізіологічних даних, схильностей та інтересів вимогам професії, вибраному виду трудової діяльності та інтересам суспільства. Допомогти в цьому - обов'язок і завдання всіх органів професійної орієнтації, в тому числі кадрових служб підприємств і організацій.
4. Психофізіологічні якості.
5. Професіограма
Виконання протягом дня дрібних і точних рухів вимагає від людини високої зорово-рухової координації, чутливості пальців, доброї координації рухів, гостроти зору, доброго лінійного і об'ємного окоміру. Необхідний розвиток наочно-образного мислення, оперативної пам'яті, просторової уяви, стійкої уваги.
Професіографічні карти допомагають ознайомитися з особливостями даної професії. В профкарті конкретної професії відображені об'єктивні особливості виробничого процесу, його організаційні, технологічні, технічні та інші характеристики, а також психологічні, фізіологічні та соціальні вимоги, які будь-яка професія пред'являє людині. Це потрібно для того, щоб створити єдину систему співставлення, особливостей людини і вимог професії. Наявність професіографічних матеріалів дає можливість кожній особі свідомо оцінити свої психологічні особливості і «приміряти» професію до себе, формуючи тим самим свій професійний вибір.
Велике значення для свідомого вибору професії мають професіограми і професіографічні карти.
Професіограма - це комплексний, систематизований багатосторонній опис конкретного виду роботи, призначений для проведення психологічного вивчення праці і використання в подальшій практичній діяльності. Професіограми основних робітничих професій містять дані про процес роботи, відомості про необхідну професійну та фізіологічну підготовку, гігієнічні та фізіологічні особливості, медичні протипоказання, перспективи професійно-кваліфікаційного росту, економічні дані тощо.
Професіограма включає в себе такі розділи:
Важливою складовою частиною професіограми є психограма, яка включає опис психологічних особливостей професії. Кожна конкретна професія визначає кількісне і якісне вираження окремих психічних утворень (відчуття, сприйняття, пам'ять, мислення, уява, мова, увага, воля тощо), їх взаємозв'язок і взаємодію в процесі виконання виробничих операцій, що обумовлює наявність певних здібностей. Психограма повинна відобразити цю своєрідність і дати людині зрозуміти, які вимоги до психіки особистості пред'являє дана професія.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Яка різниця між професією, спеціальністю, кваліфікацією?
2. 3 врахуванням чиїх інтересів повинен проходити вибір професії?
3. Що покладено в основу професіограми та з яких розділів вона складається?
4. На які типи поділяються всі професії в залежності від основного предмета праці?
5. Які ви знаєте фізичні та психічні вимоги до здоров'я щодо професії, яку ви обрали? Чи відповідають фізіологічні та психічні вимоги вашого організму цій професії?
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Методика «Незакінчених речень»
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.