КРИЛ НЕ МАЄ, СКРІЗЬ ЛІТАЄ ТА ЩЕ Й КУРЯВУ ЗДІЙМАЄ
Мета: формування знань про вітер і причини його утворення, постійні та змінні вітри; розвивати навички визначення напрямку та сили вітру, побудови та аналізу рози вітрів; сприяти розумінню учнями важливості спостереження та вивчення вітрів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: атласи, підручники, модель флюгера.
Опорні поняття: атмосферний тиск, температура повітря, пояси атмосферного тиску, флюгер.
Базові поняття: вітер, роза вітрів, бриз, мусон.
і. Організаційний момент
Прийом «Інтелектуальна розминка» — «Світлофор»
Пам’ятаєте мультфільм про Вінні- Пуха та П’ятачка та їх бесіду про причини вітру? Вінні-Пух стверджував, що вітер піднімається тому, що дерева махають своїми гілками. Ні, скажете ви, якраз навпаки!
Який же тоді вічний двигун приводить у рух повітря? Та як пояснити, що таке вітер?
Прийом «Мозковий штурм»
Найкращий варіант записують у зошити.
Демонстрація таблиці «Визначення сили і швидкості вітру».
Учням пропонуються уривки прози для того, щоб визначити силу і швидкість вітру в балах.
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилі підійма.
* * *
Віють вітри, віють буйні,
Аж дерева гнуться...
* * *
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють...
Пд
Пд
Пд
а) намалювати сторони горизонту;
б) відкласти в масштабі відрізки, що відповідають кількості днів з вітром цього напрямку;
в) кількість днів із штилем позначаємо в центрі в кружечку;
г) кінці відрізків сполучаємо між собою;
2) Аналіз «рози вітрів».
6. Постійні та змінні вітри
Прийом «Творча лабораторія»
Учні працюють у групах. Ті учні, які отримали випереджальні завдання і готувалися самостійно вдома, є консультантами. Вони надають допомогу учням, але не беруть участі у виступах.
Група 1
2. Складіть стислу характеристику пасатів.
Група 2
Група З
Використовуючи текст і малюнки підручника, зобразіть на схематичних малюнках механізм утворення літнього та зимового мусону; підготуйте пояснення до них.
Група 4
Використовуючи текст і малюнки підручника, зобразіть механізм утворення денного та нічного бризу; підготуйте пояснення до них
(робота в парах)
Вивішуємо таблиці «Робота вітру», «Використання сили вітру». Один учень доказує, яку користь приносить вітер, а другий учень — яку шкоду.
Учень скотчем приклеює на дошці прямокутники із значеннями тиску і стрілочками, які вказують напрям вітру.
ПАСАТИ
Сухий, жаркий.
Насувається, зігріває, осушує.
Постійні вітри на Землі.
Вітри.
МУСОНИ
Вологі, рясні.
Рухаються, зливають, затоплюють.
Змінні вітри на Землі.
Злива.
Підсумком уроку є відповіді на запитання: