Розробка уроку з теми "Атмосфера"

Про матеріал
Мета: повторення, узагальнення та перевірка знань, отриманих під час вивчення теми; вдосконалення практичних умінь та навичок використовувати набуті знання; виховання самостійності та відповідальності.
Перегляд файлу

Тема Атмосфера 6 клас

Мета: повторення, узагальнення та перевірка знань, отриманих під час вивчення теми; вдосконалення практичних умінь та навичок використовувати набуті знання; виховання самостійності та відповідальності.

Тіш уроку: перевірка та оцінювання знань і навичок, розширення й поглиблення знань.

Обладнання: загадки, завдання, підготовлений клас (парти розділені для роботи в групах).

ХІД УРОКУ

  1.   Організаційний момент

Учні, заходячи в клас, вибирають аркушики із загадками, розгадують і сідають за відповідний стіл. Правильність відгадок перевіряє вчитель.

  1. Робота в групах

Кожна група вибирає собі капітана. Разом вони обмірковують поставлені їм завдання, при чому кожен і учень має брати активну участь і має і знати відповідь на всі питання.

  1. Перевірка завдань

Кожна група має якомога повно відповісти на поставлені запитання, використовуючи при цьому всі засоби. Якщо відповідь не повна, то решта учнів мають можливість доповнити і при цьому заробити відповідні бонуси.

  1. Підсумок уроку
  2.    Домашнє завдання

Матеріали для проведення уроку-гри

І. Загадки

Про вітер

1.Рукавом махнув — дерева нагнув.

2.Без ніг біжить, без крил летить.

3. Гуляє в полі, та не кінь. Літа на волі, та не птах.

4. На городі здіймається, а під тином ховається,

5. Невидимий дух скинув з мене капелюх.

6. Шумить, гуде і все горою йде.

7.Неживе, а за людиною ходить.

8.Не звір, а виє.

9.Є на світі кінь — всьому світу не вдержати.

10.Літун-шелестун,

замітайло-клопотун,

Усе листя полистав,

усю хвою розчесав,

В усіх димах бруднився,

в усіх річках обмився.

11.Прийшов хтось та взяв щось, бігли за ним — не знали за ким, бо пішов туди — не знаю куди.

12.Летить коник, басує,

полем-долом пустує,

Ніхто його не впіймає

і ніхто не загнуздає.

13.Без рук, без ніг, а на гору побіг.

14.Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить.

15.Гуляє як хоче — то вліво, то вправо.

16.Хто співає, свище й плаче, а ніхто його не баче?

Про опади

1.Зоря-зірниця, красна дівиця,

По небу гуляла, плакала-ридала,

Місяць побачив — не підняв,

Сонце встало і забрало.

(Роса)

2.Розкидає перли свої, де лиш захоче. (Дощ)

3.Срібна зірка, біла-біла,

На долоню теплу сіла.

І як сіла — то й розтала,

Голуба водиця стала.

(Сніжинка)

4.Насупилось небо, плаче хмаринка,

поле сміється щасливо і дзвінко,

з сльози хмаринки несуть урожай.

Як сльози ці звуться? Ану, відгадай!

(Дощ)

5. Коли нема — чекають, а коли прийду — тікають. (Дощ)

6. Зірка сніжно-біла

на рукав мені злетіла,

Поки ніс її сюди —

стала краплею води.

(Сніг)

7.Біле, а не цукор, м’яке, а не вата, без ніг, а йде. (Сніг)

8.Впаде з неба — не розіб’ється,

Впаде у воду — розпливеться.

(Сніг)

9.Скатертина біла весь світ накрила. (Сніг)

10.Сиві воли усе поле злягли. (Туман)

11.Сидить дід за подушками, стріля в бабу галушками. (Град)

12.В нас зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом. (Іній)

13.Без рук, без ніг — вікна вибиває. (Град)

14.А що плаче без голосу? (Роса)

15.Вийшла пані з ганку,

Вилляла сметанку,

Місяць йшов-перейшов,

Сонце зійшло та й найшло.

(Роса)

16.«Що це? Що це? — Всі кричать.— Білі мухи он летять».

(Сніжинки)

17.Біле, як сорочка, пухнасте,

як квочка,

Крил не має, а гарно літає.

(Сніг)

18.Що це за птиця, що сонця боїться? (Сніг)

19.Мене просять і чекають, а як по? кажусь — утікають. (Дощ)

20.Сивий віл випив води повен діл. (Туман)

21.Сонце встало — слізки зібрало. (Роса)

22.Що це вранці на травичку сіло, таке, як вода, а насправді це... (Роса)

23.На дворі горою, а в хаті водою. (Сніг)

24.Летіло золото, а впало болото. (Дощ)

25.Не дід, а сивий, не спить, а стелиться. (Туман)

26.Як живе, то летить, як помре, то біжить. (Сніг)

Про хмари

1.Одне рядно сім баб тягло.

2.Летить орлиця по синьому небу, крила розкрила, сонце закрила.

3.Що повисло над землею?

4.Білі овечки по небу блукали,

Впали додолу, у річку попали.

5.Без крил, а літає. Ніхто її не б’є, а вона плаче.

6.Очима бачиш, а руками не візьмеш.

7.Що так сильно плаче?

8.Не труба і не димар, а дим пускає.

9.Біжать коні булані,

на них віжки порвані,

Хто їх може зупиняти,

на них віжки підлатати?

10. Горя не знаємо, а гірко плачемо.

Про грім

1.Реве віл на сто гір, на сто кроків, на сто потоків.

2.Біг кінь білобокий

через Дунай глибокий,

Як упав — заіржав,

увесь світ задрижав.

3.Як сіроокий кінь заіржав, то весь світ задрижав.

4.Біг кінь білобокий

понад яр глибокий,

Як упав — на весь світ заіржав.

5.Влітку чуємо, а взимку — ні.

6.Стукотить, грюкотить,

мов сто коней біжить,

Треба стати розгадати',

що тим коням їсти дати.

7.Що без леза та без зуба розтина міцного дуба? (Блискавка)

8.Летить стріла вогняна, ніхто її не спійма. (Блискавка)

9.Не куля, не снаряд і не меч, а лю­дину б’є на смерть. (Блискавка)

Про мороз

1.Без сокири і дрючків ставить міст через річки.

2.Хоч сам не біжить, а стоять не велить.

3.Хто малюнок на вікні уночі зробив мені?

4.Білий дід-жартівник

за червоне вухо смик.

Взяв за носа тай веде до хати.

5.Зроду рук своїх не має, а узори вишиває.

6.Що росте догори коренем? (Бурулька)

7.Куди ступиш — всюди маєш,

Хоч не бачиш, а вживаєш.

(Повітря)

8.Червоне коромисло через річку повисло. (Веселка)

9.Слізно мружиться на ясне сонце Довгоноса плакса над віконцем.

(Бурулька)

10.Біла морква зимою росте. (Бурулька)

11.Спершу блиск, за блиском тріск, за тріском плеск. (Блискавка, грім, дощ)

12.Без рук, без олівця малює без кінця. (Мороз)

13.Скрипу-скрипу — все мандрує,

Жартома, чи всерйоз

Геть шибки всі замурує

Білим сріблом Дід...

(Мороз)

14.Росте вона зимою донизу головою,

Тоненькою, прозорою,

біло-голубою.

(Бурулька)

 

 

 

II. Завдання для груп

Група 1

Тема. Атмосфера

  1.                Що таке атмосфера?
  2.                З яких основних газів складається повітря?
  3.                Який відсоток вмісту кисню в повітрі? азоту? вуглекислого газу?
  4.                З яких шарів складається атмосфера?
  5.                Назвіть джерела забруднення атмосфери.
  6.                Яких заходів щодо охорони повітря вживають?
  7.                На якій висоті знаходитеся озоновий шар?
  8.                Яка основна функція озонового шару?
  9.                Що належить до атмосферних явищ?
  10.             Яке значення має атмосфера для життя на Землі?
  11.             Уявіть, що атмосфера зникла. До яких наслідків це може призвести?
  12.             Іншими компонентами атмосфери є...

Географічний практикум

  1. Використовуючи текст підручника та схеми в атласі, порівняйте тропосферу та стратосферу, а результати занесіть у таблицю:

Питання

Спільні

риси

Відмітні

риси

Висота верхньої і нижньої межі шару

 

 

Склад повітря

 

 

Зміна температури повітря

 

 

Природні

явища

 

 

  1. У класі міститься 300 м3 повітря. Чому дорівнює маса повітря в класі, якщо 1 м3 = 1 кг 300 г?
  2. Чи може на вершині вулкану Кіліманджаро в Африці лежати сніг, якщо біля підошви температура повітря дорівнює +24 °С?
  1. Складіть схему будови атмосфери. Блакитним кольором зафарбуйте тропосферу, синім— стратосферу, темно-синім — верхні шари атмосфери. Штрихуванням виділіть район розташування озонового шару.
  2. Намалюйте на цій схемі пасажирський літак на висоті 10 тис. метрів і розрахуйте температуру за його бортом, якщо біля земної поверхні вона дорівнює +20 °С.

Група 2

Тема. Температура повітря

  1. Від чого нагрівається повітря?
  2. Яким приладом вимірюють температуру?
  3. Яка одиниця вимірювання температури повітря?
  4. Від чого залежить температура повітря на різних широтах?
  5. Як змінюється температура повітря з висотою?
  6. Що таке амплітуда коливання температури? Як її можна визначити?
  7. Як можна вичислити середньодобові, середньомісячні та середньорічні температури повітря?
  8. Поясніть поняття «ізотерма».
  9. Назвіть основні чинники розподілу температури на поверхні Землі.
  10.  Що таке температура повітря?
  11. Чи змінюється висота Сонця над горизонтом протягом доби? Протягом року?
  12. Поясніть, чому вершини високих гір укриті снігом.
  13. Визначте температуру повітря на висоті 3 км, якщо на рівні моря вона становить +20 °С.
  14. На якій висоті пролітає літак, якщо за його бортом температура становить —25 °С, а на зем­ною поверхнею — +10 °С.
  15. Накресліть графік зміни температури повітря, використовуючи дані:

1 год

13 год

19 год

5 °С

0°С

-1°С

  1. Визначте за даними таблиці середню температуру й амплітуду коливань.
  2. Побудуйте графік «Річний хід температури».

За даними таблиці визначте середньорічну температуру й амплітуду коливань.

Січень

-9 °С

Лютий

-7 °С

Березень

3°С

Квітень

4 °С

Травень

10 °С

Червень

17°С

Липень

20 °С

Серпень

19 °С

Вересень

12°С

Жовтень

13°С

Листопад

-1°С

Грудень

-5 °С

Група 3

Тема. Атмосферний тиск

  1. Що таке атмосферний тиск?
  2. Яким приладом його вимірюють?
  3. Що таке анероїд?
  4. Як пов’язані між собою температура повітря й атмосферний тиск?
  5. Що таке вітер?
  6. Яким приладом визначають напрямок і силу вітру?
  7. Із підняттям на висоту на кожні 1000 м тиск падає чи піднімається?
  8. Який нормальний атмосферний тиск?
  9. Що таке циклон?

10. Що таке антициклон?

11. Що таке повітряна маса?

12. Які вітри називають постій-

13.Що таке «мусони»?

14.Назвіть типи повітряних мас.

Географічний практикум

  1. Позначте вітер:

Пн..., Пд..., Зх..., Сх..., ПнЗх..., ПнСх..., ПдЗх..., ПдСх...

  1. Використовуючи дані таблиці, побудуйте розу вітрів:

Напрямок

Кількість днів

Пн

4

Пд

6

Зх

3

Сх

2

ПнСх

5

ПнЗх

3

ПдСх

4

ПдЗх

3

  1. На якій висоті пролітає літак, якщо за бортом атмосферний тиск 320 мм рт. ст.?
  2. Обчисліть, на яку висоту піднялися альпіністи, якщо біля підошви гори атмосферний тиск складає 750 мм рт. ст., а на вершині 550 мм рт. ст.
  3. Намалюйте схеми бризу, циклону, антициклону.

Група 4

Тема. Вологість. Хмарність

  1. Що таке випаровування?
  2. Що таке абсолютна вологість?
  3. 3 яких одиницях вимірюється

абсолютна вологість?

  1. Від чого залежить абсолютна вологість?
  2. Що таке відносна вологість? В яких одиницях вимірюють? Від чого залежить?
  3. Що таке хмари?
  4. Які види хмар ви знаєте?
  5. Що таке хмарність?
  6. Як її визначають?
  7. Назвіть стани, в яких знаходиться вода у атмосфері.
  8. 3 чого складається хмара?
  9. Поясніть, що відбулося б, якби в атмосфері не було водяної пари.
  10. Як змінюється абсолютна вологість із підвищенням температури?

Географічний практикум

  1. За температури -20 °С абсолютна вологість складає 0,55 г/м3.

Обчисліть відносну вологість повітря.

  1. За температури +27 °С відносна вологість повітря складає 33 %. Обчисліть абсолютну вологість повітря. (За І = + 27 °С абсолютна вологість дорівнює 26,1 г/м3.)
  2. Побудуйте діаграму хмарності, використовуючи таблицю:

Ясно

Хмарно

Змінна

хмарність

20 днів

10 днів

1 день

Група 5

Тема. Атмосферні опади

  1. Що таке атмосферні опади?
  2. Поясніть, як вони утворюються.
  3. Які види опадів ви знаєте?
  4. З’ясуйте, ясі з них випадають з хмар, а які — з насиченого вологого повітря.
  5. За допомогою якого приладу визначають кількість опадів? Якими одиницями їх вимірюють?
  6. Назвіть основні чинники, від яких залежить розподіл опадів на земній кулі.
  7. Які види опадів характерні для теплого періоду року, а які — для холодного?
  8. Поясніть, як вимірюють висоту сніжного покриву. Для чого потрібно це знати?
  9. В яку пору року найчастіше буває гроза?
  10. Чи можна штучно викликати грозу? дощ?

Географічний практикум

1. Побудуйте стовпчикову діаграму розподілу опадів по місяцях і розрахуйте кількість опадів за рік.

Місяці

Кількість опадів

Січень

15

Лютий

20

Березень

28

Квітень

40

Травень

60

Червень

85

Липень

87

Серпень

145

Вересень

ПО

Жовтень

60

Листопад

40

Грудень

10

  1. Охарактеризуйте найбільш позитивні дії атмосферних опадів.
  2. Охарактеризуйте найбільш негативні дії атмосферних опадів.
  3. Користуючись кліматичною картою, визначте найбільш «мокрі» та «сухі» райони України.
  4. Користуючись кліматичною картою, визначте середньорічну кількість опадів, що випадає у вашій місцевості.

Група 6

Тема. Погода. Клімат

  1. Що таке погода?
  2. Які показники характеризують погоду?
  3. Що таке календар погоди?
  4. Яка наука вивчає зміни показників стану погоди?
  5. Що таке клімат?
  6. Яка наука вивчає клімати Землі?
  7. Назвіть кліматоутворювальні чинники.
  8. Назвіть кліматичні пояси.
  9. Як пояси є головними, а які перехідними?
  10. За якими ознаками характеризують кліматичний пояс?
  11. Які теплові пояси ви знаєте?
  12. Чому кут падіння сонячних променів є головним чинником формування клімату?
  13. Що таке тропік і що таке полярне коло?

Географічний практикум

  1. Заповніть схему «Елементи погоди»:

2. Вигадайте свої умовні позначення для різних атмосферних опадів і розподіліть їх за порами року.

3. Складіть календар погоди сьогоднішнього дня. 

4.Сформулюйте ознаки, що віщують погоду і непогоду.

5.Знайдіть на карті, в якому кліматичному поясі знаходиться ваш населений пункт. Які тут характерні погоди?

  1. Гра «Упізнай мене!»

На столі вчителя розкладені картки з термінами і поняттями. Учень із команди підходить і вибирає картку, не називаючи поняття, дає його визначення чи свої пояснення. Інші члени його команди мають відгадати, про що йдеться. Якщо вони не відгадують, право вибору переходить до іншої команди.

Тропосфера. Хмари. Опади. Вітер. Термометр. Вологість. Анероїд. Гігрометр. Клімат. Погода. Тиск. Циклон. Антициклон. Гроза. Град. Блискавка. Дощ. Сніг. Туман. Іній. Мороз. Роса.

  1. Гра «Юні дослідники»

Складіть кросворд із назв основних показників погоди та назв приладів, якими вони вимірюються.

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
3 листопада
Переглядів
17
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку