Тема Атмосфера 6 клас
Мета: повторення, узагальнення та перевірка знань, отриманих під час вивчення теми; вдосконалення практичних умінь та навичок використовувати набуті знання; виховання самостійності та відповідальності.
Тіш уроку: перевірка та оцінювання знань і навичок, розширення й поглиблення знань.
Обладнання: загадки, завдання, підготовлений клас (парти розділені для роботи в групах).
Учні, заходячи в клас, вибирають аркушики із загадками, розгадують і сідають за відповідний стіл. Правильність відгадок перевіряє вчитель.
Кожна група вибирає собі капітана. Разом вони обмірковують поставлені їм завдання, при чому кожен і учень має брати активну участь і має і знати відповідь на всі питання.
Кожна група має якомога повно відповісти на поставлені запитання, використовуючи при цьому всі засоби. Якщо відповідь не повна, то решта учнів мають можливість доповнити і при цьому заробити відповідні бонуси.
Матеріали для проведення уроку-гри
І. Загадки
Про вітер
1.Рукавом махнув — дерева нагнув.
2.Без ніг біжить, без крил летить.
3. Гуляє в полі, та не кінь. Літа на волі, та не птах.
4. На городі здіймається, а під тином ховається,
5. Невидимий дух скинув з мене капелюх.
6. Шумить, гуде і все горою йде.
7.Неживе, а за людиною ходить.
8.Не звір, а виє.
9.Є на світі кінь — всьому світу не вдержати.
10.Літун-шелестун,
замітайло-клопотун,
Усе листя полистав,
усю хвою розчесав,
В усіх димах бруднився,
в усіх річках обмився.
11.Прийшов хтось та взяв щось, бігли за ним — не знали за ким, бо пішов туди — не знаю куди.
12.Летить коник, басує,
полем-долом пустує,
Ніхто його не впіймає
і ніхто не загнуздає.
13.Без рук, без ніг, а на гору побіг.
14.Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить.
15.Гуляє як хоче — то вліво, то вправо.
16.Хто співає, свище й плаче, а ніхто його не баче?
Про опади
1.Зоря-зірниця, красна дівиця,
По небу гуляла, плакала-ридала,
Місяць побачив — не підняв,
Сонце встало і забрало.
(Роса)
2.Розкидає перли свої, де лиш захоче. (Дощ)
3.Срібна зірка, біла-біла,
На долоню теплу сіла.
І як сіла — то й розтала,
Голуба водиця стала.
(Сніжинка)
4.Насупилось небо, плаче хмаринка,
поле сміється щасливо і дзвінко,
з сльози хмаринки несуть урожай.
Як сльози ці звуться? Ану, відгадай!
(Дощ)
5. Коли нема — чекають, а коли прийду — тікають. (Дощ)
6. Зірка сніжно-біла
на рукав мені злетіла,
Поки ніс її сюди —
стала краплею води.
(Сніг)
7.Біле, а не цукор, м’яке, а не вата, без ніг, а йде. (Сніг)
8.Впаде з неба — не розіб’ється,
Впаде у воду — розпливеться.
(Сніг)
9.Скатертина біла весь світ накрила. (Сніг)
10.Сиві воли усе поле злягли. (Туман)
11.Сидить дід за подушками, стріля в бабу галушками. (Град)
12.В нас зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом. (Іній)
13.Без рук, без ніг — вікна вибиває. (Град)
14.А що плаче без голосу? (Роса)
15.Вийшла пані з ганку,
Вилляла сметанку,
Місяць йшов-перейшов,
Сонце зійшло та й найшло.
(Роса)
16.«Що це? Що це? — Всі кричать.— Білі мухи он летять».
(Сніжинки)
17.Біле, як сорочка, пухнасте,
як квочка,
Крил не має, а гарно літає.
(Сніг)
18.Що це за птиця, що сонця боїться? (Сніг)
19.Мене просять і чекають, а як по? кажусь — утікають. (Дощ)
20.Сивий віл випив води повен діл. (Туман)
21.Сонце встало — слізки зібрало. (Роса)
22.Що це вранці на травичку сіло, таке, як вода, а насправді це... (Роса)
23.На дворі горою, а в хаті водою. (Сніг)
24.Летіло золото, а впало болото. (Дощ)
25.Не дід, а сивий, не спить, а стелиться. (Туман)
26.Як живе, то летить, як помре, то біжить. (Сніг)
Про хмари
1.Одне рядно сім баб тягло.
2.Летить орлиця по синьому небу, крила розкрила, сонце закрила.
3.Що повисло над землею?
4.Білі овечки по небу блукали,
Впали додолу, у річку попали.
5.Без крил, а літає. Ніхто її не б’є, а вона плаче.
6.Очима бачиш, а руками не візьмеш.
7.Що так сильно плаче?
8.Не труба і не димар, а дим пускає.
9.Біжать коні булані,
на них віжки порвані,
Хто їх може зупиняти,
на них віжки підлатати?
10. Горя не знаємо, а гірко плачемо.
Про грім
1.Реве віл на сто гір, на сто кроків, на сто потоків.
2.Біг кінь білобокий
через Дунай глибокий,
Як упав — заіржав,
увесь світ задрижав.
3.Як сіроокий кінь заіржав, то весь світ задрижав.
4.Біг кінь білобокий
понад яр глибокий,
Як упав — на весь світ заіржав.
5.Влітку чуємо, а взимку — ні.
6.Стукотить, грюкотить,
мов сто коней біжить,
Треба стати розгадати',
що тим коням їсти дати.
7.Що без леза та без зуба розтина міцного дуба? (Блискавка)
8.Летить стріла вогняна, ніхто її не спійма. (Блискавка)
9.Не куля, не снаряд і не меч, а людину б’є на смерть. (Блискавка)
Про мороз
1.Без сокири і дрючків ставить міст через річки.
2.Хоч сам не біжить, а стоять не велить.
3.Хто малюнок на вікні уночі зробив мені?
4.Білий дід-жартівник
за червоне вухо смик.
Взяв за носа тай веде до хати.
5.Зроду рук своїх не має, а узори вишиває.
6.Що росте догори коренем? (Бурулька)
7.Куди ступиш — всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш.
(Повітря)
8.Червоне коромисло через річку повисло. (Веселка)
9.Слізно мружиться на ясне сонце Довгоноса плакса над віконцем.
(Бурулька)
10.Біла морква зимою росте. (Бурулька)
11.Спершу блиск, за блиском тріск, за тріском плеск. (Блискавка, грім, дощ)
12.Без рук, без олівця малює без кінця. (Мороз)
13.Скрипу-скрипу — все мандрує,
Жартома, чи всерйоз
Геть шибки всі замурує
Білим сріблом Дід...
(Мороз)
14.Росте вона зимою донизу головою,
Тоненькою, прозорою,
біло-голубою.
(Бурулька)
Група 1
Тема. Атмосфера
Географічний практикум
Питання |
Спільні риси |
Відмітні риси |
Висота верхньої і нижньої межі шару |
|
|
Склад повітря |
|
|
Зміна температури повітря |
|
|
Природні явища |
|
|
Група 2
Тема. Температура повітря
1 год |
13 год |
19 год |
5 °С |
0°С |
-1°С |
За даними таблиці визначте середньорічну температуру й амплітуду коливань.
Січень |
-9 °С |
Лютий |
-7 °С |
Березень |
3°С |
Квітень |
4 °С |
Травень |
10 °С |
Червень |
17°С |
Липень |
20 °С |
Серпень |
19 °С |
Вересень |
12°С |
Жовтень |
13°С |
Листопад |
-1°С |
Грудень |
-5 °С |
Група 3
Тема. Атмосферний тиск
10. Що таке антициклон?
11. Що таке повітряна маса?
12. Які вітри називають постій-
13.Що таке «мусони»?
14.Назвіть типи повітряних мас.
Географічний практикум
Пн..., Пд..., Зх..., Сх..., ПнЗх..., ПнСх..., ПдЗх..., ПдСх...
Напрямок |
Кількість днів |
Пн |
4 |
Пд |
6 |
Зх |
3 |
Сх |
2 |
ПнСх |
5 |
ПнЗх |
3 |
ПдСх |
4 |
ПдЗх |
3 |
Група 4
Тема. Вологість. Хмарність
абсолютна вологість?
Географічний практикум
Обчисліть відносну вологість повітря.
Ясно |
Хмарно |
Змінна хмарність |
20 днів |
10 днів |
1 день |
Група 5
Тема. Атмосферні опади
Географічний практикум
1. Побудуйте стовпчикову діаграму розподілу опадів по місяцях і розрахуйте кількість опадів за рік.
Місяці |
Кількість опадів |
Січень |
15 |
Лютий |
20 |
Березень |
28 |
Квітень |
40 |
Травень |
60 |
Червень |
85 |
Липень |
87 |
Серпень |
145 |
Вересень |
ПО |
Жовтень |
60 |
Листопад |
40 |
Грудень |
10 |
Група 6
Тема. Погода. Клімат
Географічний практикум
2. Вигадайте свої умовні позначення для різних атмосферних опадів і розподіліть їх за порами року.
3. Складіть календар погоди сьогоднішнього дня.
4.Сформулюйте ознаки, що віщують погоду і непогоду.
5.Знайдіть на карті, в якому кліматичному поясі знаходиться ваш населений пункт. Які тут характерні погоди?
На столі вчителя розкладені картки з термінами і поняттями. Учень із команди підходить і вибирає картку, не називаючи поняття, дає його визначення чи свої пояснення. Інші члени його команди мають відгадати, про що йдеться. Якщо вони не відгадують, право вибору переходить до іншої команди.
Тропосфера. Хмари. Опади. Вітер. Термометр. Вологість. Анероїд. Гігрометр. Клімат. Погода. Тиск. Циклон. Антициклон. Гроза. Град. Блискавка. Дощ. Сніг. Туман. Іній. Мороз. Роса.
Складіть кросворд із назв основних показників погоди та назв приладів, якими вони вимірюються.