Конспект уроку з української літератури 11 клас на тему Василь Симоненко "Задивляюсь у твої зіниці", "Я"

Про матеріал
Матеріал конспекту дає можливість розширити знання про поетів-шістдесятників, ознайомити з життєвим і творчим шляхом Василя Симоненка і його неперевершеними творами.
Перегляд файлу

Українська література 11 клас

 

Тема: Поети – шістдесятники. Василь Симоненко «Задивляюсь у твої зіниці», «Я».

Мета: дати загальну характеристику творчості поетів-шістдесятників;

           поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях В. Симоненка,

           ознайомити з поезіями автора «Задивляюсь у твої зіниці», «Я»  ;

           вчити співставляти, порівнювати новий матеріал з вивченим ,

           з метою якісної підготовки до ЗНО.

           розвивати вміння аналізувати твори й робити висновки, дискутувати;

          виховувати інтерес до творчості В. Симоненка, патріотичні почуття.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: міні – підручник «Підготовка до ЗНО», проектор, аудіо-запис поезій,  

           запис голосу поета, план аналізу поетичних творів, епіграфи.

Василь був у всьому красивою, чистою людиною,

правдолюбцем, безкомпромісним до лицемірів,

ницих і убогих духом підлабузників

                                                                 Ілля Бердник

Витязь молодої української поезії

                                                                 Олесь Гончар

 

І. Організаційний момент

- Привітання.

- Слова вчителя: Розпочнемо наш урок з чудової поезії, яка починається питанням

Ти знаєш, що ти людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

                Очі твої – одні.

Більше тебе не буде.

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди –

Інші кохатимуть люди –

Добрі, ласкаві і злі.

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба –

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі - людина,

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

 

- Кому належать ці чудові рядки?

- Так, талановитому українському поету Василю Симоненку.

ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку

Тема нашого уроку -  поети – шістдесятники. Василь Симоненко і його поезії «Задивляюсь                 

                                    у твої зіниці», «Я».

Ми ознайомимося з загальною  характеристикою  творчості поетів-шістдесятників;

           більше дізнаємося про життєвий і творчий шлях В. Симоненка,

           ознайомимося з поезіями автора «Задивляюсь у твої зіниці», «Я»

План уроку

1. Поети – шістдесятники.

2. Життєвий і творчий шлях В.Симоненка.

3. Аналіз поезій «Задивляюсь  у твої зіниці», «Я».

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

- Домашнє завдання вам було дати відповідь на запитання:

«Чи так я живу? Чи гідний я високого імені Людина?  Що слід зробити, аби залишити по собі добру пам’ять?»

( діти висловлюють свої міркування)

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Лекція вчителя (учні конспектують пропонований матеріал)

1. Поети – шістдесятники.

    60 – ті роки назвали періодом відлиги, залякана репресіями, вкрай заполітизована література відчула вітер перемін. Напровесні 1960 р. в Києві, з волі пробудженого «відлигою» юнацтва був заснований  Клуб творчої молоді, поетів, які належали до цього Клубу, почали називати шістдесятниками.  Проте тривало це недовго. Антихрущовська змова різко повернула державне кермо в інший бік. Ті, в чиїх руках воно опинилось, вдалися до випробуваних методів і засобів боротьби з іномислячими.

   Мов метелики на світло, летіли самозречені юнаки і дівчата за теплим вітром відлиги, летіли і падали під студеним віянням зими, що так і не поступилася місцем омріяній весні.

Вільна і незалежна Україна викарбувала імена відважних своїх дочок і синів – щоб нашому поколінню було ким гордитися, кого брати за взірець.

   Відкриваю для себе нові імена.

   І глибинні думки, і душевні висоти…

   Скільки років ховала їх прірва страшна,

   Що хотіла наш дух, нашу суть побороти.

   Скільки їх, що приходять з далекої тьми,-

   Хоче серце усіх поіменно назвати…

   І на болях своїх знову пишемо ми

   Імена, імена … І вкорочені дати.

  І ми зараз запишемо і запам’ятаємо імена поетів – шістдесятників, якими ми можемо по праву гордитися:

  1. Василь Стус – десять років таборів і п’ять років заслання;  4 вересня 1985 р. у карцерній камері від сухої голодовки помер  поет помер, було  йому лише 47 р.

  2. Алла Горська – у грудні 1970 р. загинула за нез’ясованих обставин.

  3. Сергій Параджанов – судові процеси, принизливі звинувачення, у 1991 р. помер.

  4. Володимир Івасюк – зник 24 квітня 1979 р , а18 травня знайшли його тіло.

  5. Ліна Костенко

  6. Дмитро Павличко

  7. Іван Драч

  8. Іван Світличний

  9. Ігор Калинець

 10. Борис Олійник

  11. Євген Сверстюк

  12. Євген Гуцало

  13. Михайло Брайчевський

  14. Микола Вінграновський

  15. Валерій Шевчук

  16. Володимир Дрозд

  17. Василь Симоненко

   Вам доводилося бачити, як падає зірка? Гайне високим небом - і згасне, не долетівши до землі. То метеор – посланець космосу, що завжди згоряє в повітрі, котрим дихаємо, аби на мить нам стало так несамовито гарно і трішечки сумно лагідної серпневої ночі.

Ось таким метеором промайнув українським небосхилом вірний син свого народу, палкий патріот, люблячий син і вірний товариш, поет Василь Симоненко. Багатоталановитим українцям доля відвела на цій планеті часу в обріз. Т. Шевченко,Б.Грінченко, В.Стус прожили по 47 років, Л. Українка – 42 р., П. Грабовський - 38 р, В.Симоненко - ще на десяток менше. Якщо взяти до уваги, що перших 20 літ у цих талантів , як у звичайних людей, припадає на дитинство і юність. То не так уже й багато залишилося їм на реалізацію своїх здібностей, та святу справу - активного служіння народові й Україні.

   Двадцять вісім – це дуже мало.

   Двадцять вісім – це наче й не жив.

   І поклали поета у хмари –

   І до хмари немає стежин.

                                 ( А.Кравченко)

2. Виступ учнів із доповіддю про життєвий і творчий шлях В. Симоненка

 

    Народився Василь Андрійович Симоненко 8 січня 1935 р. в селянській сім’ї в Біївцях Лубенського району на Полтавщині. Дитинство припало на роки війни, було трудним, голодним, зростав Василь без батька, який залишив сім’ю. Мати тяжко працювала, заробляючи на шматок хліба. Допомагали дідусь і бабуся:

        В мене була лиш мати

Та був іще сивий дід, —

Нікому не мовив «тату»

І вірив, що так і слід, —

так згадував майбутній поет у поезії «З дитинства».

       Освіта :

1. Середня школа в с. Тарандинці за дев’ять кілометрів.

2. Київський університет  факультет журналістики.

      Працював :

1. Журналістом у газетах «Черкаська правда», «Молодь Черкащини».

2. Був власним кореспондентом «Робітничої газети».

  Як журналіст, він сміливо вторгався в різні сфери життя, різко критикував вияви бюрократизму, неуваги до трудівників, теплим словом відгукувався про добрих людей.

Як відомо, напровесні 1960 р. в Києві був заснований Клуб творчої молоді.

     Хоча на той час Симоненко жив і працював у Черкасах, проте з Аллою Горською й Іваном Драчем, Ліною Костенко й Іваном Світличним, Євгеном Сверстюком і Василем Стусом, Миколою Вінграновським і Михайлом Брайчевським він став душею й окрасою цього Клубу. Охоче роз’їжджав по Україні, як загальновизнаний поет брав участь у літературних вечорах і творчих дискусіях, були відкриті братські могили жертв сталінізму на Лук’янівському й Васильківському кладовищах, у хащах Биківнянського лісу.

А свободу творчості почали поступово обмежувати. А ось влітку 1963 року сталася страшна незрозуміла подія. Василя Симоненка було затримано на залізничному вокзалі в Черкасах під час дріб’язкової сварки з буфетницею, він опинився в камері затриманих лінійного відділення міліції, його там дуже жорстоко побили, після того випадку Василь весь час страждав на болі в попереку, які лікарі не в змозі були полегшити. Помер Василь Симоненко 14 грудня 1963 року.

Проте офіційною версією смерті 28-річного поета так і залишилося повідомлення про рак.

 Ми коротко нагадали життєвий шлях Василя Симоненка. А що ж сказав про себе сам поет давайте  ми послухаємо (відео-презентації №1 « Що я можу сказати про себе…»)

             Творчість :

За життя:

 - перша збірка « Тиша і грім» 1962 р.

 - казка «Цар Плаксій та Лоскотон», яку він написав за одну ніч для свого  сина Олеся.

Після смерті:

 - в 1964 р. вийшла друга збірка поезій «Земне тяжіння».

 - у 1965 р. вийшла збірка його новел «Вино з троянд».

 - у 1966 р.  вийшла збірка  «Поезії»,

 - у 1981 р. вийшла збірка «Лебеді материнства».

Великих зусиль довелося докласти друзям Василя Симоненка, щоб ці збірки побачили світ. Вірші поета завдяки гостроті своєї проблеми і зараз, через кілька десятиліть після його смерті , залишаються актуальними.

 

3. Аналіз поезій «Задивляюсь  у твої зіниці», «Я».

- Перша поезія з якою ми будемо працювати має назву «Задивляюсь  у твої зіниці», у тестових завданнях ЗНО зустрічалося  таке запитання:

Поезія «Задивляюсь  у твої зіниці» відноситься до

А) пейзажної лірики;

Б) інтимна;

В) патріотична;

Г) філософська.

(діти виходять і ставлять позначку напроти вибраного варіанта)

- давайте прослухаємо цю поезію, чи буде незмінним ваш вибір)

(аудіо запис №2 «Задивляюсь  у твої зіниці»)

- чи наполягаєте ви на своєму варіанті відповіді?

- робота в групах «Скласти асоціативний кущ»

«Задивляюсь  у твої зіниці»

І група

ІІ група

В.Симоненко асоціює Україну з ….

В.Симоненко асоціює ворогів з…

Дивом , мамою, ненею, молитвою, розпукою.

Недругами лукавими, чортами.

 

- визначим художні засоби, які використав поет у своїй поезії.

( діти читають по два рядка поезії і називають, які художні засоби зустрічаються)

- усний аналіз поезії.

Рід літератури – лірика.

Жанр – ліричний вірш (патріотична лірика)

Тема – роздуми над долею рідної землі, її історії; розкриття щирих синівських почуттів.

Ідея – возвеличення любові до рідної землі.

Віршовий розмір – шестистопний ямб.

Художньо – стильові особливості – написаний у формі монологу ліричного героя.

Художні засоби :

- епітети «червоні блискавиці»…

- метафори «пливе за роком рік»…

- порівняння «зіниці…ніби рань»…

- звертання «Україно!»…

- гіпербола «битви споконвічний грюк»…

- риторичне запитання « …без очей і рук?»

- риторичний оклик « Ти для мене диво!»…

- літота «Я проллюся крапелькою крові».

   Аналіз поезії «Я»

Пропоную вам прослухати поезію Василя Симоненка «Я», з якої ми відчуємо силу духа, незламність волі і заклик до людської гідності - сприймати неповторність кожної особистості.

    (аудіо запис №3 «Задивляюсь  у твої зіниці»)

(діти слухають поезію «Я»)

- Яка основна думка?

- Так, вона в рядках «І тільки тих поважають мільйони,

                                   Хто поважає мільйони «Я».

V. Закріплення вивченого матеріалу

Ви отримали багато інформації, а як ви її засвоїли ми дізнаємося,виконавши тестові завдання.

1. Напровесні 1960 р. в Києві був заснований 

А) організація «Ланка»;

Б) Клуб творчої молоді;

В) група «Неокласиків.

2. До поетів – шістдесятників належать:

А) В.Стус, Т.Шевченко, П.Мирний;

Б) Л.Костенко, І.Драч, І.Калинець.

В) Є.Сверстюк, В.Дрозд, В.Підмогильний.

3. Василь Симоненко народився на

А) Київщині;

Б) Черкащині;

В) Полтавщині.

4.  Вищу освіту В.Симоненко здобув у

А) Київському університеті факультет журналістики;

Б) Полтавський педагогічний інститут факультет філології;

В) Черкаський інститут факультет журналістики.

5. Роки життя В.Симоненка

А) 6 січня 1938 – 4 вересня 1985 року;

Б) 19 березня 1930 року – живий;

В) 8 січня 1935 року – 14 грудня 1963 року.

6. Яку назву мала перша збірка поета?

А) «Лебеді материнства»

Б) « Тиша і грім»;

В) «Земне тяжіння».

7. Поезія «Задивляюсь  у твої зіниці» відноситься до

А) пейзажної лірики;

Б) інтимна;

В) патріотична;

Г) філософська.

8. «Перли в душі сію» це

А) перифраз;

Б) літота;

В) метафора.

9.Установіть відповідність

1. «зіниці голубі, тривожні»                       а) гіпербола

2. « не стала на коліна гордість»               б) епітет

3. « ми океанна вселюдська сім’я»            в) уособлення

10. « Витязь молодої української поезії», - так сказав про В.Симоненка

А) Олесь Гончар;

Б) Іван франко;

В) Андрій Кравченко.

( за кожну правильну відповідь один бал )

VІ. Підсумок і аналіз уроку

От і підійшов до завершення наш урок. Результати наших підсумкових тестів показав, що ви володієте знаннями з даної теми (виставлення оцінок), для кращого закріплення опрацюйте довідниковий теоретичний матеріал ЗНО.

 VІІ. Домашнє завдання

 - опрацюйте довідниковий теоретичний матеріал ЗНО ст.375 – 360 (головне занотувати в зошит і вміти переказати) 9 балів.

 - додатково написати  власне висловлювання на тему «З усіх утрат утрава часу найбільша»  ( за афоризмом Г.Сковороди) 12 балів.

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 грудня 2021
Переглядів
5472
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку