Тема: Емма Андієвська. «Казка про яян»
Мета: ознайомити учнів із неординарною особистістю – Еммою Андієвською, допомогти учням глибше усвідомити притчовий зміст і художню вартість казки; розвивати мовлення учнів, мислення, уміння критично працювати з текстом, висловлювати власну думку; виховувати морально-етичні цінності
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Вправа «Побажання»
Учитель. Добрий день. Рада усіх вас бачити. Щоб усе нам вдалося, розпочнемо урок з хороших побажань. Я хочу вам побажати щастя, здоров’я та рідної землі під ногами.
Тож плідної і творчої нам роботи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми та мети уроку
Наш урок я б хотіла розпочати притчею
«Зерна кави»
Одного разу до батька прийшла дочка і скаржиться:
- Батьку, я втомилася долати труднощі та розв’язувати проблеми, я весь час пливу проти течії. Я виснажена, у мене більше немає сил. Що мені робити?
Батько ж замість відповіді поставив на вогонь три однакові каструлі з водою.
В одну вкинув моркву, в другу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву, яйце і налив у чашку кави.
- Що змінилося? – запитав він свою дочку.
- Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, - відповіла вона.
- Ні, доню моя, це лише на перший погляд так… Подивися – тверда морква в окропі стала м’якою та вразливою. Рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих умов. Так і люди – сильні зовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі і ніжні лише тверднуть і міцніють.
- А кава?
- Це найцікавіше. Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому оточенні та змінили його – перетворили окріп в чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставини – вони змінюють обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання в даній ситуації…
Проблемне питання уроку: «У чому полягає щастя людини?»
Відповідь на це питання ви зможете дати, коли розглянемо казку-притчу Е.Андієвської «Казка про яян». Насамперед запишіть в зошитах сьогоднішню дату і тему уроку.
Тож до роботи, адже наш девіз:
Ми працюємо щоденно!
Ми працюємо натхненно!
А завдання наше таке:
“Віднайди у людині “людське”!
ІІІ.Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1.Перегляд відео про письменницю
2. Бесіда за біографічною довідкою.
Дайте відповіді на запитання.
− В якому місті народилася Емма Андієвська? ( Народилася у місті Сталіно (нині Донецьк).
− Де зараз проживає Емма Андієвська? (Зараз письменниця живе в Німеччині).
− В яких жанрах працює письменниця? (Письменниця малює, сторює казки).
А знаєте, що Е. Андієвська намалювала близько 9 000 картин.
− У чому полягає обдарування, незвичайність творчості письменниці? (Її неповторна індивідуальність полягає в тому, що вона все сприймає по-своєму, прагне оживити, переломити крізь призму власного бачення буденні речі).
3.Опрацювання теорії літератури
Казка – один із основних жанрів, розповідний, сюжетний художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події; казка відзначається чіткою будовою: зачин, основна подія, розв’язка.
Притча – коротенький фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру, орієнтований переважно на алегоричну форму змалювання етичних цінносте життя.
4. Робота з твором
4.1. Одночасне читання мовчки учнями казки-притчі в підручнику (с. 112 -113) і прослуховування аудіо.
4.2.Словникова робота
4.3. Бесіда за змістом
- Куди потрапив пастушок, розшукуючи козу?
- Яке враження справили на нього й на вас яяни?
- Чому вони не відповідали на запитання пастушка?
- Чому тільки дідусь почув запитання хлопчика?
- Про що розповідав хлопчикові дідусь?
- Чому мешканці міста були «майже вічні»?
- Чому пастушок не захотів стати яянином?
- Як хлопчикові вдалося вибратися з країни? Чому він вирішив забрати дідуся з собою?
- Що символізує мішок із самоцвітами?
- Діти, а ви знаєте, хто такий киянин, львів’янин, луганчанин, горянин?
- То хто ж такий яянин?
4.4. Робота з ілюстраціями
4.5. Словникова робота.
- А чи знаєте ви як називається людина, яка думає лише про себе, ставить свої інтереси над усе?
- А як називається людина, яка безкорисливо піклується про інших?
Словник:
Егоїст − людина, яка ставить власні інтереси над усе.
Альтруїст − людина, яка безкорисливо піклується про благо інших.
- Хто у творі егоїст, хто альтруїст?
- Чому автор не дає яянам імен?
Яяни – іменник, що називає осіб за територіальною ознакою (місцем народження чи проживання). Наприклад, львів’янин. Але: іменики з суфіксами -анин, -янин називають також жителів місцевостей, які не є географічними назвами: горянин – житель гір, хуторянин – мешканець хутора, побережанин – житель побережжя. Отже, яянин – це той, хто живе на території власного Я.
3.6. Ідейно-тематичний аналіз казки.
Тема: зображення фантастичної події: хлопець-козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни.
Ідея: засудження тих, хто чує тільки власне «я», до іншого – байдужі; возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує.
ІV. Виконання інтерактивних вправ.
Виконати завдання на інтерактивному аркуші wizer.me «Емма Андієвська «Казка про яян»»
V. Рефлексія.
- Після цього уроку я зрозумів...
- Найбільше мене вразило...
- Чи згодні ви, що «я» – остання літера в алфавіті?
VІ. Підсумок уроку
Пояснення висловів
Живе лиш той, хто не живе для себе,
Хто для других виборює життя.
В. Симоненко
Ніколи не будьте спрямовані лише на
своє “Я”, зберігайте в собі чистоту
помислів дитинства, і доля вам
віддячить новими відкриттями,
повнотою життя…
Е.Андієвська
VІІ. Домашнє завдання
1. Вивчити значення поняття «притча».
2. Прочитати казку «Говорюща риба» на сторінці 115-120.
3. Пройти тести за відомостями з біографії Е. Андієвської та змістом казки «Казка про яян».