Конспект уроку з української літератури 6 клас "Е. Андієвська "Казка про яян""

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури за твором Е. Андієвської "Казка про яян". Урок можна провести за допомогою інтерактивного інструменту Wizer.me, перейшовши за посиланням https://app.wizer.me/editor/preview/z6RP08pjP300
Перегляд файлу

Тема: Емма Андієвська. «Казка про яян»

 

Мета: ознайомити учнів із неординарною особистістю – Еммою Андієвською,  допомогти учням глибше усвідомити притчовий зміст і художню вартість казки; розвивати мовлення учнів, мислення, уміння критично працювати з текстом, висловлювати власну думку; виховувати морально-етичні цінності

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Вправа «Побажання»

Учитель. Добрий день. Рада усіх вас бачити. Щоб усе нам вдалося, розпочнемо урок з хороших побажань. Я хочу вам побажати щастя, здоров’я та рідної землі під ногами.

Тож плідної і творчої нам роботи. 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми та мети уроку

Наш урок я б хотіла розпочати притчею

 

«Зерна кави»

 

Одного разу до батька прийшла дочка і скаржиться:

- Батьку, я втомилася долати труднощі та розв’язувати проблеми, я весь час пливу проти течії. Я виснажена, у мене більше немає сил. Що мені робити?

Батько ж замість відповіді поставив на вогонь три однакові каструлі з водою.

В одну вкинув моркву, в другу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву, яйце і налив у чашку кави.

- Що змінилося? – запитав він свою дочку.

- Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, - відповіла вона.

- Ні, доню моя, це лише на перший погляд так… Подивися – тверда морква в окропі стала м’якою та вразливою. Рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих умов. Так і люди – сильні зовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі і ніжні лише тверднуть і міцніють.

- А кава?

- Це найцікавіше. Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому оточенні та змінили його – перетворили окріп в чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставини – вони змінюють обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання в даній ситуації…

 

Проблемне питання уроку: «У чому полягає щастя людини?»

 

Відповідь на це питання ви зможете дати, коли розглянемо казку-притчу Е.Андієвської «Казка про яян». Насамперед запишіть в зошитах сьогоднішню дату і тему уроку.

Тож до роботи, адже наш девіз:

Ми працюємо щоденно!

Ми працюємо натхненно!

А завдання наше таке:

“Віднайди у людині “людське”!

ІІІ.Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1.Перегляд відео про письменницю

2. Бесіда за біографічною довідкою.
Дайте відповіді на запитання.
В якому місті народилася Емма Андієвська? ( Народилася у місті Сталіно (нині Донецьк).
− Де зараз проживає Емма Андієвська? (Зараз письменниця живе в Німеччині).
− В яких жанрах працює письменниця? (Письменниця малює, сторює казки).

 А знаєте, що Е. Андієвська намалювала близько 9 000 картин.
− У чому полягає обдарування, незвичайність творчості письменниці? (Її неповторна індивідуальність полягає в тому, що вона все сприймає по-своєму, прагне оживити, переломити крізь призму власного бачення буденні речі).
 

3.Опрацювання теорії літератури

         Казка – один із основних жанрів, розповідний, сюжетний художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події; казка відзначається чіткою будовою: зачин, основна подія, розв’язка.

         Притча – коротенький фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру, орієнтований переважно на алегоричну форму змалювання етичних цінносте життя.

4. Робота з твором

4.1. Одночасне читання мовчки учнями казки-притчі в підручнику (с. 112 -113) і прослуховування аудіо.

4.2.Словникова робота 

4.3. Бесіда за змістом

- Куди потрапив пастушок, розшукуючи козу?

- Яке враження справили на нього й на вас яяни?

- Чому вони не відповідали на запитання пастушка?

- Чому тільки дідусь почув запитання хлопчика?

- Про що розповідав хлопчикові дідусь?

- Чому мешканці міста були «майже вічні»?

- Чому пастушок не захотів стати яянином?

- Як хлопчикові вдалося вибратися з країни? Чому він вирішив забрати дідуся з собою?

- Що символізує мішок із самоцвітами?

- Діти, а ви знаєте, хто такий киянин, львів’янин, луганчанин, горянин?

- То хто ж такий яянин?

4.4. Робота з ілюстраціями

4.5. Словникова робота.

- А чи знаєте ви як називається людина, яка думає лише про себе, ставить свої інтереси над усе?

- А як називається людина, яка безкорисливо піклується про інших?

Словник:

Егоїст − людина, яка ставить власні інтереси над усе.

Альтруїст − людина, яка безкорисливо піклується про благо інших.

- Хто у творі егоїст, хто альтруїст?

-  Чому автор не дає яянам імен?

Яяни – іменник, що називає осіб за територіальною ознакою (місцем народження чи проживання). Наприклад, львів’янин. Але: іменики з суфіксами      -анин,  -янин називають також жителів місцевостей, які не є географічними назвами: горянин – житель гір, хуторянин – мешканець хутора, побережанин – житель побережжя. Отже, яянин – це той, хто живе на території власного Я.

3.6. Ідейно-тематичний аналіз казки.

Тема: зображення фантастичної події: хлопець-козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни.

Ідея: засудження тих, хто чує тільки власне «я», до іншого – байдужі;  возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує.

ІV. Виконання інтерактивних вправ.

Виконати завдання на інтерактивному аркуші wizer.me «Емма Андієвська «Казка про яян»»

V. Рефлексія.

- Після цього уроку я зрозумів...

- Найбільше мене вразило...

- Чи згодні ви, що «я» – остання літера в алфавіті?

VІ. Підсумок уроку

Пояснення висловів

Живе лиш той, хто не живе для себе,

Хто для других виборює життя.

В. Симоненко

                                                          Ніколи не будьте спрямовані лише на                      

                                                           своє “Я”, зберігайте в собі чистоту 

                                                             помислів дитинства, і доля вам

                                                             віддячить новими відкриттями,

                                                             повнотою життя…                          

                                                                                     Е.Андієвська

 

VІІ. Домашнє завдання

1. Вивчити значення поняття «притча».
2. Прочитати казку «Говорюща риба» на сторінці 115-120.
3. Пройти тести за відомостями з біографії Е. Андієвської та змістом казки «Казка про яян».
 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 березня 2021
Переглядів
4962
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку