Конспект уроку з української літератури 9 клас

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури 9 клас на тему: "Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його морально-етичні ідеали та вчення про самопізнання і «сродну працю». Повчальний характер і художні особливості байки «Бджола та Шершень».
Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури

Клас: 9

 

Тема: Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його морально-етичні ідеали та вчення про самопізнання і «сродну працю». Повчальний характер і художні особливості байки «Бджола та Шершень».

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Г.Сковороди, його філософськими, педагогічними, естетичними поглядами; допомогти учням краще усвідомити моральні загальнолюдські цінності, про які пише Г. Сковорода; удосконалювати навички аналізу байки як жанру, пояснювати задум автора; розвивати логічне і творче мислення, уяву, пам’ять, допитливість; корегувати культуру мовлення, вміння висловлювати й аргументувати власну думку; виховувати почуття пошани до творчості Г. Сковороди, кращі моральні якості, любов до художнього слова, естетичний смак.

Обладнання: портрет  Г.Сковороди,  підручник,  роздатковий  матеріал, QR -Код Сканер, тестові завдання, аудіозапис.  

Тип уроку: формування нових знань.

Епіграф

Роби те, до чого народжений,

                                                                       будь справедливий і миролюбивий,

                                                                                                        і досить із тебе.

                                                                                                            Г.Сковорода

 

Хід уроку

І. Етап орієнтації, мотивації діяльності.

1. Організація класу

2. Нервово-психологічна підготовка.

Емоційне налаштування на урок

Посміхніться самі до себе, подаруйте посмішку один одному, посміхніться мені. Сподіваюся на такий настрій протягом уроку. Тим паче, що посмішка — це головна умова успіху. І нехай наш урок пробіжить так же легко, як посмішка пробігла на ваших чарівних личках!

Девіз уроку:

Працюй  наполегливо,

Швидко, старанно,

Щоб жодна  хвилинка

Не втратилась марно.

ІІ. Етап цілепокладання.

1. Мотивація навчальної діяльності

Погляньте  на  епіграф  уроку.  Як  ви розумієте ці слова? (Учні зачитують епіграф,  пояснюють  його).

Проблемне  запитання

Чи актуальна ідея  «сродної праці»  висловлена  у  байці  «Бджола  і Шершень»    сьогодні?  (До  нього  ми повернемося  наприкінці  уроку).

2. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Сьогодні ми познайомимося ще з одним представником української літератури  Ренесансу та  Бароко. На сьогоднішньому уроці ми охарактеризуємо збірку Г.С.Сковороди «Байки Харківські», зосереджуючи увагу на ідейно-тематичному спрямуванні байки «Бджола та Шершень».

Цілевизначення

1.Більше дізнатися про творчість Г. Сковороди.

2.Про особливості його байок.

3.Проаналізувати зміст запропонованих  творів.

4.Почерпнути істину, щоб у душу поселилось сонце.

ЗАВДАННЯ  ТА  ПЛАН   УРОКУ

Завдання:

- дати загальну характеристику розвитку жанру байки;

- з’ясувати особливості байок Г.С.Сковороди;

- проаналізувати байку «Бджола і Шершень»;

- поглибити розуміння вчення про «сродну працю»

Згадаймо правила роботи на уроці:

Один говорить, усі слухають

Активна участь у роботі

Доброзичливість, ввічливість

Кожна думка має право на існування

Залишатися в темі

Правило піднятої руки

- Правила роботи ми згадали. А чого ви чекаєте від нашого уроку?

Очікувані результати:

збагатитися новою інформацією;

розширити свій світогляд;

обмінятися знаннями із присутніми;

розуміти, що таке «сродна праця», «поклик особистості»

навчитися робити висновки.

 

- На  партах  перед  вами  план  уроку, працюючи, ви  скористаєтесь  цією  таблицею як  карткою  самооцінки  власної  діяльності  на  уроці.

Картка  самооцінки

Вид  роботи

Можлива   кількість балів

Результат

1.

Словникова робота за QR -Кодом 

1 б.

 

2.

Метод «Перевернутий клас»

1-2 б.

 

3.

Прийом «Сенкан» Г. Сковорода

1-2 б.

 

4.

Аналіз байки «Бджола і Шершень» (участь в обговоренні)

1-3 б.

 

5.

Робота в групах. Інформаційне гроно «Праця»

1-2 б.

 

6.

Інсценізація байки   

1-3 б.

 

7.

Незакінчене  речення.

 

1 б.

 

ІІІ. Етап цілереалізації

1. Актуалізація й корекція опорних знань.

Не менш важливе місце у творчому доробку Григорія Сковороди посідають байки. Письменник ставився до них дуже серйозно, бо вони давали йому можливість узагальнювати свої спостереження над життям, висловлювати в найбільш дохідливій формі свої погляди, виносити вирок негативним явищам тогочасної дійсності.

- Дайте визначення байці як жанру літературі.

Що ж таке байка і які її ознаки?

  •                   Словникова робота за QR -Кодом 

2. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу.

1. Вступне слово  вчителя.

Минуло багато часу, як самобутній письменник Григорій Ско­ворода ходив по землі. Проте голос його не стихає, а все дужчає. Його заповіді справедливості, добра, людяності, працьовитості знаходять відгук і в наших серцях. Ще за життя Сковороду називали «українським Сократом», «українським Горацієм», бо він значно розвинув на Україні філософію, літературу, педагогіку.

- Давайте пригадаємо найважливіші моменти життя та творчості письменника.

2. Метод «Перевернутий клас»

Повідомлення учнів

№ 1. Г. Сковородазвичайна людина

№ 2. Дитинство. Роки навчання

№ 3. Останні роки навчання Г. Сковороди в академії, його подальша діяльність.

№ 4. Мандрівний спосіб життя

№ 5. Творча спадщина митця

№ 6. Г. Сковородапросвітитель, філософ

3. Прийом «Сенкан»

Скласти сенкан з ключовим словом Г.Сковорода

Алгоритм     складання    сенкану.

У першому рядку   записується 1 слово, іменник, який є темою   сенкану. У другому рядку – 2 слова, прикметники, які є означеннями теми. У третьому рядку учні записують 3 слова, дієслова, які вказують на активність, дієвість, пов’язану з темою. У четвертому – записується фраза, якою висловлюється розуміння ( чи ставлення до теми ). Фраза складається з чотирьох слів. У п’ятому – записується одне слово, іменник, синонім ( висновок, асоціація ) до теми.

4. Робота над змістом байки «Бджола та Шершень» 

Аудіопрослуховування байки «Бджола та Шершень»

https://www.youtube.com/watch?v=LnXan0Vsjiw

4. Бесіда за питаннями.  Метод «Прес».

  • Чому Шершень, принижуючи гідність Бджоли, називає її дурною?
  • Що мав на увазі Шершень, звертаючись до Бджоли: «Видно, що ви без пуття закохані в мед»?
  • У чому вбачає своє призначення Бджола? Чим зумовлено те, що праця для неї — насолода?
  • Якої думки щодо праці дотримується Шершень? Чому він не розуміє Бджолу? 
  • Що є мукою для героїні?
  • Кого намагався засудити Г. Сковорода на прикладі Шершня?
  • Чому Бджола — символ мудрої людини?
  • Які життєві приклади наводить байкар у висновку («силі») твору? Про що вони свідчать?
  • Коли праця для людини є насолодою і задоволенням?
  • Яке виховне значення має ця байка?

5. Інформаційне гроно.

Скласти інформаційне гроно щодо розуміння слова «праця» у контексті змісту твору

6. Колективна  робота  над  складанням  паспорта  твору

 

ПАСПОРТ БАЙКИ

1

Назва твору

 

2

Автор

 

3

Жанр

 

4

Тема

 

5

Ідея

 

6

Головні  герої

 

7

Проблематика

 

 

8

Художні особливості

 

 

  1.                     Робота в групах. Інформаційне гроно.

Охарактеризувати образ  Бджоли (Iгр.) та Шершня (IIгр.),  склавши інформаційне ґроно  (учні виконують  письмово на картках).

3. Хвилинка  релаксації

https://www.youtube.com/watch?v=xGk9_xbI93A

4. Узагальнення й систематизація знань.

1. Інсценізація байки   

Розіграйте діалог між Шершнем, який сміється над працелюбністю Бджоли, і Бджолою, яка отримує від праці задоволення, за байкою «Бджола та Шершень».

2. Проведення  тестового  опитування за покликанням

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2474111

IV. Рефлексивно-оцінюючий етап.

1. Підсумок уроку

Проблемне  запитання

      Чи актуальна ідея  «сродної праці»  висловлена  у  байці  «Бджола  і Шершень» сьогодні? 

2. Рефлексія

Метод «Незакінчене  речення»

Продовжте  думку:

- Сьогодні  на уроці  я дізнався  (-лася)…

- Байка Г.Сковороди «Бджола та Шершень»  змусила мене замислитись над тим…

- Байка «Бджола  і Шершень» вчить…

Слово  вчителя

    Дорогі  дев’ятикласники!  Ідея «сродної праці»  актуальна і сьогодні, а  особливо  для  вас, адже ви  випускники,  і  вам потрібно вибрати правильний шлях  у життя,  віднайти оту ідею «сродної праці».  Тож  бажаю вам  не  помилитись    у  своєму  виборі   та  обрати  собі  таку   професію,  яка  буде  вам  подобатись,   стане  спорідненою. Я  дарую    кожному  по   бджілці  і  бажаю вам,  щоб  протягом    навчання  ви  збирали  плідно  ‘’мед  знань’’  й  обрали  свою  «сродну  працю».

Подарунок на згадку

Я дарую кожному по бджілці і бажаю вам, щоб протягом навчання ви збирали плідно «мед знань» і обрали «сродну» працю.

3. Самооцінювання.

Проставте бали до карток самооцінювання.

4. Повідомлення домашнього завдання.

 

Використані джерела:

1. https://citatosfera.top/czytaty-grygoriya-skovorody/

2.https://naurok.com.ua/urok-tema-uroku-grigoriy-skovoroda-zbirka-bayki-harkivski-povchalniy-harakter-i-hudozhni-osoblivosti-bayok-bdzhola-ta-shershen-i-sobaka-i-vovk-82025.html

3. https://www.youtube.com/watch?v=LnXan0Vsjiw

 

doc
Додано
5 березня
Переглядів
209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку