Конспект уроку з української літератури у 6 класі на тему: «Календарно – обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, ї

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури у 6 класі на тему: «Календарно – обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди».
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з української літератури

у 6 класі

на тему:

«Календарно – обрядові пісні.

Роль і місце пісні в житті українців.

Головні календарні обряди.

Народна обрядова пісня, її різновиди».

 

 

 

 

 

 

Підготовлено:

Вчителем української мови та літератури

Кушлак Н. Ю.

Тема. Календарно – обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди.

Мета:

-ознайомити учнів з українською календарно – обрядовою поезією; визначити роль і місце пісні в житті народу;

-розвивати навички виразного і вдумливого читання; стійкий інтерес до усної народної творчості;

-виховувати любов і пошану до духовної спадщини наших пращурів, прагнення засвоїти основи народної моралі й етики.

Обладнання: підручники, учнівські зошити, аудіо записи, відео матеріали, календарно – обрядові поезії, проекти учнів, словники, таблиця «Види народних пісень», схема «Різновиди календарно – обрядових пісень», мікрофон, канцелярські приладдя.

Теорія літератури: народна пісня, види народних пісень, календарно – обрядова поезія та її різновиди.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи і прийоми: слово вчителя, відповіді на питання, робота з підручником, проєктна робота, робота з таблицею, робота із схемою, словникова робота, метод «Мікрофон».

Епіграф до уроку:

Пісня – це душа народу.

ПЕРЕБІГ УРОКУ:

І. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Повідомлення учителем теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Перевірка виконання учнями домашнього завдання.

2. Відповіді на питання.

- Що таке народна пісня?

- Що таке літературна пісня?

- Яка різниця між літературною та народною піснею?

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Прослуховування аудіо записів зразків календарно – обрядової поезії, перегляд відео матеріалів.

2. Робота з епіграфом.

Учні пояснюють своє розуміння епіграфа до уроку  -  «Пісня – це душа народу».

3. Робота з підручником.

Зачитування інформації з підручника про пісні.

4. Виступ наперед підготовлених двох учнів.

Учень 1.

Українська пісня – це святиня із святинь нашого народу, є його найціннішим скарбом, гордістю і красою, геніальною поетичною біографією. З давніх – давен уславилася Україна піснями, які дбайливо, як найдорожча реліквія, передавалися від покоління до покоління.

Пісня супроводжує український народ від колиски до могили, бо не було жодної значної події в житті народу, нема такого людського почуття, яке б не озвалося в українській пісні ніжністю струни чи рокотанням грому.

Український народ створив так багато пісень, що, якби кожного дня вивчати одну нову пісню, на вивчення усіх не вистачило б цілого людського життя.

Учень 2.

Жити в Україні і не знати народних пісень просто не можна. Україна – це саме та нація, яка зростала на своїх піснях, яка вкладала в їх слова усі переживання, душевні потрясіння, все те, що не могла просто забути. Недарма ж говорять, що українська пісня – це бездонна душа українського народу, це його мова.

Українські обрядові пісні тісно пов’язані з хліборобським календарем і поділяються на пісні літнього циклу, зимового та весняного.

5. Словникова робота.

Народна пісня – невеликий усний віршований твір, що співається. Її автор невідомий, це колективна творчість народу.

Особливості народних пісень:

-         вираження почуттів, переживань, настроїв, роздумів;

-         стисле повідомлення про обставини, які їх викликали, елементи описів;

-         висока поетичність мови;

-         відповідність мелодій словесному тексту;

-         віршова форма;

-         малий обсяг;

-         одночасне виникнення слів і мелодій;

-         усне поширення;

-         існування тексту й мелодії у різних варіантах.

6. Робота з таблицею «Види народних пісень».

Види народних пісень

Історичні

Обрядові:

-веснянки;

-колядки;

-щедрівки;

-зажнивні;

-обжинкові;

-купальські;

-русальні;

-петрівчані.

Родинно – побутові:

-про родинне життя;

-про кохання;

-колискові;

-весільні;

-жартівливі.

Соціально – побутові:

-трудові;

-козацькі;

-чумацькі;

-кріпацькі;

-бурлацькі;

-рекрутські;

-стрілецькі.

Коломийки

 

7. Робота із схемою «Різновиди календарно – обрядових пісень».

Різновиди календарно – обрядових пісень

 

     Літнього циклу:                Зимового циклу:               Весняного циклу

    -русальні                              -колядки                            -веснянки

    -купальські                          -щедрівки                          -пісні – ігри (танці)

    -жниварські           

IV. Закріплення знань, умінь та навичок.

Метод «Мікрофон» (відповідає тільки той, у кого в руках мікрофон).

-Що таке пісня?

-Які є види пісень?

-Які особливості народних пісень?

-Які пісні належать до обрядових?

-Які пісні належать до родинно – побутових?

-Які пісні належать до соціально – побутових?

V. Підсумки уроку.

1.Підведення підсумків уроку.

2.Продовж речення «Цей урок був для мене цікавим, бо…».

 

VІ. Домашнє завдання.

1.Виконати проектну роботу  на одну із тем  (на вибір учнів): «Русальні пісні», «Купальські пісні», «Жниварські пісні», «Колядки», «Щедрівки», «Веснянки», «Обжинкові пісні», «Купальські пісні», «Русальні пісні», «Петрівчані пісні», «Трудові пісні», «Козацькі пісні», «Чумацькі пісні», «Кріпацькі пісні», «Бурлацькі пісні», «Рекрутські пісні», «Стрілецькі пісні», «Пісні про родинне життя», «Пісні про кохання», «Колискові пісні», «Весільні пісні», «Жартівливі пісні».

2. Зробити ілюстрації (за бажанням).

doc
Додано
6 березня
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку