«Конспект уроку з української літератури для 6-го класу на тему ". Емма Андієвська. Штрихи до портрету сучасної української письменниці й художниця. Принципи толерантного ставленн

Про матеріал

Мета: допомогти учням глибше усвідомити притчевий зміст і художню вартість казки; розвивати навички визначення головної думки твору, ключових фраз; висловлювати свої думки про прочитане; сприяти вихованню поваги до морально-етичних цінностей, толерантного ставлення до оточення, що допомагає бачити і розуміти красу світу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з ІКТ-супроводом.

Перегляд файлу

Урок української літератури у 6 класі.

Тема: Емма Андієвська. Штрихи до портрету сучасної української  письменниці й художниця. Її казка-притча « Говорюща риба».  Принципи толерантного ставлення до оточення, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом.

Мета: допомогти  учням глибше усвідомити притчевий зміст і художню вартість  казки; розвивати навички визначення головної думки твору, ключових фраз; висловлювати свої думки про прочитане; сприяти вихованню поваги до морально-етичних цінностей, толерантного ставлення до оточення, що допомагає бачити і розуміти красу світу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з ІКТ-супроводом.

Методи, прийоми, форми роботи: гронування, «Займи позицію», технологія «Незакінчене речення», клоуз -тест.

Обладнання:  портрет письменниці, збірки її творів, репродукції її картин, мультимедійні слайди.

Епіграф:

Вірний приятель – то найбільший скарб.

Народна мудрість.

Очікування:

  • знатимуть окремі факти біографії Е. Андієвської;
  • зміст казки-притчі «Говорюща риба»;
  • умітимуть виразно і вдумливо читати казку, виділяти її фантастичні елементи;
  • визначати  головну думку твору, відшукавши в ньому ключові фрази.

 

 

 

 

 

 

 

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

 

II. Мотиваційний етап

Вчитель:

Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з творчістю української письменниці та художниці Емми  Андієвської. Домалюємо уявний портрет художниці новими рисами: моральними чеснотами, творчою індивідуальністю, мудрістю людини, що завжди готова поділитися власним життєвим досвідом.

Цим самим дамо відповідь на запитання: чому, особливе місце серед сучасних українських авторів посідає незвичайна письменниця й художниця Емма Андієвська?

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Найповніше характеризують письменника його герої, в чиї вуста він укладає власні думки й переконання. Послухайте цитати з творів письменниці та її щоденника й доповніть свої враження про неї.

«Цитатна палітра»

- Людина може реалізуватися, роблячи добро, навіть якщо за це отримуватиме довбнею по голові. Робити тільки добро, не очікуючи віддачі.

- Я вважаю, що кожна людина – це супергеній, тільки не кожна завдає собі труду розвинути це в собі.

- Я - Емма Андієвська, яка охоче дала б вирвати з грудей серце, аби Україна по-справжньому існувала. І все, що я творю, - для України, для її людей...

- Кожен є творцем власного життя. Вибір є і там, де немає жодного вибору. Кожна людина, коли хоче чогось усім своїм єством, вона цього обов'язково досягне. Справжня воля викристалізовує навколо себе події. Навіть мачина може змінити. Провидіння не любить ледачих...

- Найстрашніше не смерть, від неї й так ніхто не втече, - не вигнання, не каторга, а коли істота, створена на Божу подобу, зі страху за коротку секунду амебного животіння гасить у собі вічний вогник добра, забуваючи, що Всевишній усе знає і все чує, навіть коли людині, затисненій, завдяки власній слабодухості, з усіх сторін свинячими писками зла, в розпачі ввижається, ніби Він осліп і Йому позакладало.

- Людина до самої смерті має право вибору, що здатне переінакшувати перебіг світових подій, хоча цим правом рідко хто користується...

(З книг Емми Андієвської)

  • Як характеризують письменницю її слова?

Для висловлювання власних думок письменниця дуже часто використовує образні вислови, вживаючи їх в переносному значенні, при цьому їх не складно розтлумачити.

Як називаються художні твори які містять алегоричний зміст?(притчі)

Підготовка до сприймання казки-притчі

У Емми Андієвської є цикл не зовсім звичайних казок-притч, об'єднаних спільним початком і закінченням.

Казки були опубліковані разом у 2000 р. видавництвом «Зерна» і частина казок була видана видавництвом «Піраміда». Частина казок також опублікована у книжці «Джалапіта», виданій у 2006 р. львівським видавництвом «Піраміда».

Збірка казок містить вісімнадцять оповідань. Перед самими казками, між ними та після них відбувається розмова між шакалом та консервною бляшанкою. Ці двоє, зустрівшись ввечері, домовляються розповідати один одному казки. Вони почали розмовляти про те, що люди їх не розуміють, забувають, «що речі, які перебувають в людському оточенні, олюднюються», теж мають душу. При цьому шакал розповідає казки із сумним закінченням, а бляшанка – казки із щасливим кінцем. Кожну розказану казку обоє коментують та інтерпретують її мораль по своєму.

Як і в багатьох інших творах Андієвської, в казках відбувається олюднення речей. Шакал та бляшанка обговорюють власне уподібнення до людей.

Робота над змістом твору

          Виразне читання казки. Обмін враженнями.

Технологія «Незакінчене речення»:

Читаючи казку «Говорюща риба», я відчув …

Читаючи казку «Говорюща риба», я уявляв …

Читаючи казку «Говорюща риба», я подумав про …

Словникова робота.

Бляшанка – банка із жерсті.

Шакал – невеликі або середні за розміром хижаки, що харчуються падлом і рештками. Їх довгі ноги і вигнуті ікла пристосовані для полювання на невеликих ссавців, птахів та плазунів. Здатні підтримувати швидкість 16 км /год тривалий час. Найактивніші в сутінках.

Жанрова специфіка твору

Учні створюють порівняльну таблицю:

Жанрова специфіка твору

Казка – притча «Говорюща риба»

Як казка…

Як  притча…

 

 

Літературний словник.

Казка  фольклорний розповідний твір про вигадані, а часом і фантастичні події.

       Притча – невелике оповідання, яке містить повчання в алегоричній формі. В притчі події підпорядковані повчальній частині. Притча схожа на байку. Однак смисл притчі більш значимий: вона ілюструє важливу ідею, торкаючись проблем моралі, загальнолюдських законів. Притча часто служить для прямої настанови читачу щодо поведінки, вчинків.

 «Подумаймо разом»

1.Як ви гадаєте, чи така  пригода може відбутися насправді? («Займи позицію»)

2. Дочкою чи сином була «говорюча риба»? Чому ви так думаєте?

3. Чому батьки журилися через дар своєї дитини?

 

4. Які особливості «жіночої» поведінки втілено в казці?

 

5. Чи слушно вважати ці особливості чеснотою або вадою? Чому?

6. Чи зустрічали ви у житті людей, подібних до говорющої риби?

7. Яке ваше перше враження ві спілкування з такими людьми?

8.Чи у вас є часточка від говорющої риби?

Ідейно-тематичний аналіз казки

Тема життя риби, яка була не такою, як всі.

Ідея трагедія індивідуальності, яка не підозрює про свою не пересічність; роль дружби в житті людини.

Проблематика твору

  • Індивідуальності;
  • Дружби;
  • Буденності;
  • Добра;
  • Взаєморозуміння.

Система образів прийом «Гронування»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Характеристика образу Риби

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Перевірка засвоєння змісту казки (Клоуз-тест):

  1. Де жила рідня балакучої риби?… (в блакитних водостях).

2. Кого не знайшлося говорющій рибі і в іншому тaбуні? … (співрозмовникa).

3. Що робила бaлaкущa рибa, говорячи без упину? … aвaжaла рибaм зосередитися, a це порушує гідність риб'ячу).

4. Хто одним мaхом виніс її нa берег?... (виводок оселедців).

5. Що робив рибалка, коли щaстило добре продaти вилов?... (рибaлкa приносив пляшку винa, і вони удвох розпивaли її по чaрці, приємно гуторячи).

6. Кому сказала риба: Я йду до рибaлки в гості?... (сонцю).

7. Які дивні звички мaли люди? … (вони не вітaються й не помічaють інших).

V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

Чи легко бути не таким, як усі?

Яким би міг бути кінець казки, якби усі стали хоч трішки говорющими, як риба?

 Як розкрита проблема толерантності  у творі?

Чому письменниця й художниця Емма Андієвська  посідає  особливе місце серед сучасних українських авторів?

Технологія «Незакінчене речення»:

Я думаю, що казка «Говрюща  Риба» -  це казка про…

VI. Домашнє завдання

Середній рівень:

Намалювати ілюстрації до твору.

Достатній рівень:

       Скласти за казкою «Говорюща риба» колаж, акровірш, сенкан

Високий рівень:

Написати власне висловлювання: «Лист літературному герою»

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Вишинська Оксана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Горяинова Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
25114
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку