Конспект уроку літератури рідного краю на матеріалі поезій Григорія Івановича Лютого для учнів старших класів містить елементи аналізу поетичних творів, зразки віршів поета-земляка(Запорізький край)
Урок літератури рідного краю
Тема: Творчість поета-земляка Г.І. Лютого – лауреата премій ім. Михайла Андросова, Василя Лісняка та Миколи Нагнибіди.
Мета: ознайомлення учнів із творчістю Г. Лютого; закріплення навичок ідейно-художнього аналізу поетичних творів; виховання любові до рідного слова, поваги до творчих талановитих людей; прищеплення патріотичних почуттів; розвиток творчих здібностей учнів, заохочення дитячих талантів.
Наочність: презентація, аудіозаписи пісень Г.Лютого, фотографії, ілюстрації до творів поета.
Епіграфи до уроку:
Залишайте себе на землі,
Роздавайте щомиті, даруйте,
Жодну пісню в собі не змарнуйте,
Не затьміть жодній мислі політ!
Земле моя,
Дай мені бути самим собою,
І ще й бути від того щасливим.
ХІД УРОКУ
Звучить мелодія П.І. Чайковського «Пори року» (весняні мотиви)
Вступне слово вчителя: Сьогодні ми розглядаємо невичерпну й надзвичайно цікаву тему – творчість нашого земляка Григорія Івановича Лютого. Спробуємо збагнути її закономірності, проаналізувати складові поетичної майстерності.
Митець будує світ для всіх із свого власного світу, наділяючи нас багатствами, притаманними лише йому одному: життєвим досвідом, особистим світосприйманням, фантазією й талантом майстра слова. Вам уже знайома поезія Г. Лютого, тому поміркуйте над тим, що могло бути поштовхом до написання його творів. Що володіє поетом, коли він бере перо в руки – бажання чи обов’язок?
Учень: Для кожного митця творити – значить жити. У поета є природна потреба писати. Це і бажання, і обов’язок водночас. Підтвердженням цього є поезія Г. Лютого «Як я пишу вірші» (виразне читання твору учнем).
Поет просто, задушевно, тепло й довірливо бесідує з читачем; цей вірш - оповідь людини з власним поглядом на життя, блискучою ерудицією, високим інтелектом, помноженим на народну мудрість.
Учениця: Я думаю, що пережите чи почуте, просто настрій, емоційний стан: біль, радість, здивування, потрясіння; спогад, якась незначна деталь, асоціація – можуть викликати до життя поезії Григорія Лютого. Особисто мені близька своїм ностальгічним звучанням поезія «Літо»:
Літо аж півтора місяці
Купалося в ставку,
Ходило в кіно,
Цілувалося зі мною
Під вербами.
Тепер воно поїхало в інститут,
А літо ж не повертається…
Ой, як мені хотілося,
Щоб воно повернулось
Хоч на годину,
Хоч на мить.
І воно повернулося.
Летіло павутиння.
Бабуся сиділа під хатою,
Гріючи свої старенькі руки.
В хату влетіла ти,
Несучи в очах і сукні – літо.
І защеміло серце.
Бо бабине літо – не те літо…
Ця щемно-тремтлива сповідь, мабуть, з’явилася через бажання автора хоч уявно повернути те, що, на жаль, повернути не можна.
Учень: Поетичне натхнення може водночас і підносити, і спалювати. Мені здається, що стимулом до творчості для Григорія Івановича були його страждання та болі. Звернімося до поезії «В часи утрат»:
От і нема вогню.
Пориви мруть високі.
І цвіт душі на сонячних лучах
Уже стоптали коні сонцеокі,
І тирса погоріла на вітрах.
От і нема вогню.
А вчора ж, тільки вчора
Од всіх я дужчий був…
Хіба цей вірш – не підтвердження того, що стимулом до написання поезій є життєві негаразди?
Учитель: Саме над цим і слід зараз поміркувати. От і прийшов час проаналізувати тематичну спрямованість творчого доробку поета.
Групи, які отримали попереднє завдання проаналізувати певні твори та визначити мотиви творчості Г. Лютого, повідомляють, що лірика поета відзначається тематичною різноманітністю, а це свідчить про багатоаспектність поглядів митця, його світобачення та відображення моральних проблем.
Учні визначають і записують основні теми, які визначили під час обговорення:
1) відродження України («Ти жива ще, Вкраїно, поглянь…»);
2) моральні цінності людини («Кохаємо, потім хаємо…»);
3) пейзажна лірика («Рідне»);
4) віра у святість землі («Ця земля вже тому свята…»);
5) рідне місто, свій край («Столиця всіх степів»);
6) любов і дружба («Мій хліб – любов…»).
Учні доповнюють сказане: Слід відмітити типову для творчості Г. Лютого особливість: у його поезіях проблеми екології природи й душі часто перетинаються. Митець увиразнює те, що не вгледіти байдужому погляду (Виразне читання поезій «Навіщо губить голубів мільйон?» і «Як мене розпростерто вітали!»)
Учитель: А я хочу звернути вашу увагу на те, що Г. Лютий поставив у центр своїх поезій людину, бо нерозривний зв’язок автора з народом і є основою його творів. Якої теми не торкався би поет, під його пером усе оживає, набуває повнозвучності й глибини, це наслідок проектування особистості митця на його лірику.
Що можна сказати про мовленнєву специфіку поезій автора?
Відповіді учнів:
Учитель: У лютому 2017-го року ми відзначаємо 45-річчя творчої діяльності Григорія Лютого. Кажуть, що в поетів немає віку, бо вони безсмертні, як пророки, що сягають думками однаково легко і в далеке минуле, і в туманне майбутнє. Цікаво, а як сам митець ставиться до пророцтв? Учитель читає напам’ять притчу «Пророцтво», а діти виконують її філологічний аналіз.
Учитель підводить учнів до висновку про те, що майстер художнього слова – ще й глибокий філософ, який сприймає й приймає життя у всьому його розмаїтті, осмислює все з позицій активної особистості, увесь час продовжує шукати себе, не зупиняючись на досягнутому. Поет – невіддільна частка народу, якому він, за його ж словами, «залишає себе» щодня, щохвилини, щомиті.
Заключне слово вчителя:
Думаю, нікого з вас не залишив байдужим цей заклик. Пропоную написати твір у формі листа, адресованого поетові, у якому ви зможете поділитися враженнями від почутого сьогодні. Можете також спробувати свої сили в поетичній творчості.