Конспект уроку з української літератури для 8 класу на тему: "«Слово про похід Ігорів». Образи руських князів, князівни Ярославни та узагальненого образу Руської землі

Про матеріал
Розробка уроку української літератури для 8 класу на тему«Слово про похід Ігорів». Образи руських князів, князівни Ярославни та узагальненого образу Руської землі
Перегляд файлу

 

 

 

 

                                  Урок

з української літератури

на тему

 

«Слово про похід Ігорів». Образи руських князів, князівни Ярославни та узагальненого образу

Руської землі

 

 

 

 

 

                                Підготувала: вчитель                         

                                Клепець Т.І.

 

 

2015 рік

 

 

 

 

 

Тема: «Слово про похід Ігорів». Образи руських князів, князівни Ярославни та узагальненого образу  Руської землі

Мета:   допомогти учням глибше усвідомити ідейно – художнє значення «Слова про похід Ігорів»; розвивати навички аналізу, зіставлення, характеристики образів, спостереження над текстом; розкрити втілення в образах твору ідеї патріотизму,  виховувати почуття патріотизму, щирості, вірності, розважливості, активну громадянську позицію.

Тип уроку: комбінований

  

            Хід уроку:

Хай живуть князі та їх дружина,

Нездоланні руські вояки!

Оборонцям вірним батьківщини

Слава хай гримить на всі світи й віки!

Н. Забіла

1. Оголошення теми та мети уроку

2. Мотивація навчальної діяльності

 12 століття у «Старому світі» - це доба лицарства. Благородні рицарі могли показати свою сміливість, хоробрість лише у військових походах, на війні. Тому в багатьох народів ми знаходимо героїчні епоси, в центрі яких – славні захисники своєї землі, що заради любові до неї і просто любові (наприклад, до прекрасної дами) готові пожертвувати своїм життям. Згадаймо іспанську «Пісню про мого Сіда», грузинського  «Витязя в тигровій шкурі», киргизький «Манас», литовську  « Калевалу» та твори цього періоду, як народні, так і анонімні чи авторські. Сьогодні на уроці ми з вами будемо розглядати образи захисників руської землі, тобто образи ліро – епічної поеми «Слово про похід Ігорів» . Ці образи, безперечно, мають світове значення.

 

3. Актуалізація опорних знань учнів

 1. Історична основа «Слова…»

Невідомий автор розповідає про похід новгород-сіверського князя на половців 1185 р. Міжусобні змагання князів Київської Русі за землю призвели до жахливої руїни: пограбування міст, спалення сіл, захоплення полонених, убивства родичів. Ситуацією скористалися половці, які з 1061 р. нападали на східнослов’янські землі. Керуючись головним завданням (захист Руської землі), у 1183 р. Великий князь київський Святослав з допомогою ще кількох князів переміг половців. Князь Ігор також вирішує завоювати половців: перший похід князя Святослава був вдалий, другий (через 2 роки, у 1185 р.) Ігоря  – закінчився поразкою у битві на р. Каялі.

2. В чому полягають особливості композиції твору?

 

 

 

 

Вступ   (пісня Бояна) – роздуми автора над манерою описування подій.

Основа частина   (кілька оповідань):

         - виступ Ігоревої дружини; похід;

         - битви з половцями;

         - сон і «золоте слово» Святослава; «плач Ярославни»;

         - втеча Ігоря з полону;

 Закінчення   Величання Ігоря, князів і дружини

 

                    3. Літературний диктант (взаємооцінювання )

1) З творами якого відомого співця порівнює свій твір невідомий автор «Слова…»

           (віщого Бояна)   с.42

2) Як звали брата Ігоря, з котрим князь збирався в похід, звідки він?

    ( Всеволод із Курська)  с. 43

3) Яка недобра прикмета передувала походу Ігоря?

    ( затемнення сонця ) с. 44

4) На яку ріку повів Ігор свою дружину?  

     (на Дон ) с. 44

5) Як закінчилася перша битва князевого війська з половцями?

    (повною перемогою)  с.46

6)Що робили дружинники із золотом та дорогими тканинами?

        ( Мостили болотисті дороги) с. 46

7) Як називається художній засіб, вжитий в уривку?

    Чорна земля під копитьми

    Кістьми була засіяна,

    А кров’ю полита

    Тугою зійшло це по Руській землі!

     (метафора)

8) Коли «упали стяги Ігореві»?

        (На третій день битви під полудень – у неділю) с. 49

9) Що сказав Святослав, дізнавшись про поразку Ігоря?

  («Золоте слово» - картав нерозважливість, міжусобиці князів) с. 52

10. Хто і де плакав рано за Ігорем?

           (Дружина Ярославна в Путивлі) с. 58

11. Хто допоміг Ігореві втекти з полону?

                  (Овлур, сама природа) с.59

12. Як на Русі зустріли Ігоря?

         ( З радістю, славлячи) с. 61

 

4. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

 

 

 

 

                          Розкриваючи зміст подій, що описані в «Слові…», автор розповідає про поведінку окремих людей, їхні вчинки, наводить їхні висловлювання, з чого поступово вимальовуються образи героїв. Усі образи твору підпорядковані єдиному ідейному задумові становлять складну й водночас струнку сукупність засобів його вираження. Образи «Слова» відзначаються великою художньою місткістю, виразністю. Людські характери змальовані скупо, але в кожному підкреслено найприкметнішу рису особи: в Ігоря – хоробрість, у Святослава – мудрість, у Ярославни – вірність. Розкрити ці властивості в найхарактерніших для даного героя обставинах: воїна – у битві, політика – у промові, жінки – в очікуванні повернення коханого –наше сьогоднішнє завдання.

 

Складання схеми-опори (через призму вчинків Ігоря та Святослава)

Ігор                                                                           Святослав

          хоробрість                                                                      мудрість

 

             воїн                                                                         політик

                                                               «Розпізнай героя»

(метод «доміно»)

                        За цитатними характеристиками, які записані на окремих аркушах паперу, відшукати ті, які стосуються образу Ігоря (група істориків) і Святослава (група літературознавців)

1. Браття і дружино!

Лучче ж би потятим бути,

аніж полоненим бути!

2. Хочу бо, – сказав, –

списа переломити кінець поля половецького,

з вами, русичі,

хочу голову свою положити…

3. Вступіте, господарі, в золоті стремена

за обиду часу нашого,

 

 

 

за землю Руськую,

за рани Ігореві,

сміливого Святославовича!

4. … ізронив злоте слово… і прорік:

«О мої синовці,

… рано есте почали Половецькую землю мечами разити,

а собі слави шукати».

5. В цю ніч з вечора одягали мене…

чорним покривалом…

Уже дошки без князька в моїм теремі злотоверхім.

Всю ніч з вечора сірі ворони крякали…

6. …Хоч і тяжко голові без плечей –

Зле і тілу без голови, –

Руській землі без…

 

              1. Робота в групах.

    

Зараз вам пропонується попрацювати в групах. Ваше завдання – за планом, користуючись текстом «Слова …», дати характеристику образу.

Образ Ігоря

      План

1.  Головний герой твору.

2.  Як виступає в похід, які якості виявляє?

3.  Як поводиться під час битви?

4.  Ставлення до Всеволода та воїнів під час поразки.

5.  Ставлення до нього князів.

6.  Авторська позиція (+ цитати).

 

Запис до зошитів та на дошці

Ігор -  чесний і відкритий, гордий і відважний, мужній і рішучий, хоробрий і кмітливий(зумів утекти з полону), вольовий, зневажає смерть, полон для нього найбільша ганьба («Лучче ж потятим бути, аніж полоненим…»),не звертає уваги на погані прикмети,  але необачний, надміру запальний, нерозважливий, славолюбний.

 

 

 

Висновок  Автор «Слова» відроджує героїчний образ Ігоря – полководця, вождя,    який вийшов у похід за землю Руськую.

                   Образ Святослава

План:

  1. «… Грізний, великий» Святослав, перемоги героя.
  2. Сон Святослава.
  3. Його промова, її ідея.
  4. Головні якості князя.
  5. Авторське ставлення (+ цитати).
  6. Висновок.

(Висуває ідею єдності руських князів з метою зміцнення Київської держави)

 

 

Запис до зошитів та на дошці

Святослав - великий державний діяч, справжній патріот і благородна людина, мудрий, хоробрий,  гірко картає князів за міжусобиці

                                        Образ Ярославни

                       План:

  1. Єдиний жіночий образ, справжнє ім’я.
  2. Її душевний стан (+ цитати).
  3. Плач героїні

а) до кого звертається;

б) з яким проханням;

  1. Якими рисами характеру наділена (вірність, активна життєва позиція, патріотизм)?
  2. Ставлення автора до Ярославни.
  3. Значення образу для української літератури.  (Ярославна заступниця всіх воїнів Київської Русі, уособлення всіх руських жон.)

 

Запис до зошитів та на дошці

 

Ярославна -(справжнє історичне ім’я Єфросинія, дочка галицького князя Ярослава Осмомисла) єдиний жіночий образ твору. Вірна й самовіддана дружина князя Ігоря, щира, наділена моральною красою, глибоким ліризмом, здатна на самопожертву заради коханого, усієї держави. Вона звертається до сил природи (Дніпра-Славутича, Вітру, Сонця), щоб ті послабили полонські муки не лише її чоловіка, а й інших воїнів-русичів

  2. Вікторина «Хто з героїв»

 

 

 

Завдання: за поданою цитатою визначити, кому з героїв вона належить або кого стосується.

  1. «Тоді … ізронив злоте слово, із сльозами змішане…». (Святослав)
  2. «…Хочу голову свою положити або напитися шоломом з Дону».(Ігор)
  3. «…свої віщії персти на живії струни накладає, - і вони самі князям славу розкотали». (Боян)
  4. «…Біжить сірим вовком». (Гзак)

5. Закріплення вивченого матеріалу

                                        Інтелектуальна гра «Так чи ні?»

(Відпові ді давати лише слова ми «Так» чи «Ні»

  1. Боян – це «Соловій години дивньої» (так .)
  2. Князь Ігор хоче напитися шоломом води з Волги (ні)
  3. «Чорнії тучі з моря йдуть, хотять прикрити чотири сонця» - це гіпербола? (ні)
  4. Гзак і Кончак допомогли Ігорю втекти з полону (ні)
  5. Всеволод славно загинув у битві з половцями (так)
  6. Воїни князя Ігоря - християни( так)
  7. Князь Святослав взяв в полон Кобяка (так)
  8. Князь Святослав перед звісткою про поразку Ігоря бачив поганий сон (так)
  9. Дружину Всеволода звали ГлІбівна (так)
  10. Ярославна хоче чайкою полетіти на Чорне море, щоб побачити свого судженого (ні)
  11. «Землі раді, городи веселі», тому що повернувся Ігор (ні)
  12. Головна думка «Слова…» - уславлення краси рідної природи.(ні)

6.   Підведення підсумків уроку, оцінювання учнів

  Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Якою спільною рисою наділені всі герої «Слова …»?

                     Для кожної з історичних осіб, про яких розповідається у «Слові…», Київська Русь, рідна Батьківщина є  головним сенсом їхнього життя, адже жоден з них не усвідомлює особистого щастя без добробуту та свободи Батьківщини. Любов до рідної землі супроводжує усі дії персонажів твору, їхні думки та вчинки.

 

 

  • Який з образів твору вас найбільше вразив? Чому?

Світова література знає не так уже багато творів, які б захоплювали нові й нові покоління, перетинали межі країн і материків, здобували все ширшу й гучнішу славу. Саме до таких пам'яток належить безсмертне «Слово о полку Ігореві» -  героїчна, сповнена палкої любові до Вітчизни, до свого народу поетична пісня – заклик, що лине з глибини сивих віків й відлунює в наших серцях. Ці памя’тки  -ніби маяки, що вказують нам путь з глибини віків. Їхнє світло ніколи не згасало тому, що поруч обов’язково знаходились люди, які були готові піддержувати світле та чисте полум’я і не боялися опектися…

Непомітно промайнув час. Добігає до кінця наш урок. І закінчити його я б хотіла на поетичній ноті.

                        (  Переспів Т. Шевченка « Плач Ярославни» )

7. Домашнє завдання

Підготуватися до характеристики інших образів «Слова…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Затемнення сонця Авторський поетичний прийом, за допомогою якого повністю реабілітується князь Ігор і його похід. Згідно з уявленнями XII ст. затемнення було провісником можливої біди, яка, однак, не вважалася неминучою. Тому князь Ігор приймає рішення вийти в похід назустріч небезпеці і відвести біду від рідної землі навіть ціною власного життя. Це і є найвищий подвиг в ім’я Вітчизни.

Тема: зображення Київської Русі у другій поливі XII ст..

Ідея : заклик до єдності князів

Основна думка: тільки в єдності – сила

Ідейно - художній зміст «Слова…»

Повість розкаже про надії, пов’язані з невдалим походом весною 1185 року Новгород –Сіверського князя Ігоря Святославича, його брата Всеволода, сина Володимира та племінника Святослава Ольговича проти войовничих степових кочівників – половців.

Ігор рушає в похід; загрозливі віщування. Ігор підготував військо до виступу проти ворога. Його бажання – відстояти рідну землю від набігу кочівників.

Князя підтримує брат Всеволод.

Виступ у похід Руських воїнів проти половців збігався із затемненням сонця. Але це не зупинило Ігоря.

Сон і золоте слово Святослава. У Києві Святослав бачить незрозумілий, смутний сон, що попереджувало його про біду.

Невідомий поет описує і втечу Ігоря, та те як половці пустилися за ним в погоню, але не здогнали його. Ігор летів птахом і щасливо дістався у Новгород. І тоді зраділа вся Україна.

Робота над змістом твору.

На запитання вчителя учні відшукують у тексті відповідь – цитату, виразно її зачитують.

Яка прикмета перешкоджала руху Ігоря?

Що свідчить про неминучість битви?

В чому полягала мета походу Ігоря і його дружини?

Чим закінчилися перша битва Ігоря з половцями?

Як на ваш погляд, чи отримали русичі насолоду від перемолот?

Який сон бачив Святослав?

Яке золоте слово «зронив» князів?

  • Проблемне запитання.

Хто може вважати твір «Слово…» більше «своїм» - російський, український чи білоруський народ? Чи варто «ділити» твір?

VII. Закріплення вивченого матеріалу. Проведення тестового опитування

  1. Елемент природи, до якого Ярославна звертається як до людини, як до своєрідного вищого покровителя:а) Дону; б) Сонця;  в) хмар;  г) моря.

2. Спів – плач Ярославни у творі «Слово…» порівнюється з :

а) соловейком;       б) жайворонком;   

    в)зозулею;      г) шумом вітру.

3. Місто, де перебувала Ярославна, очікуючи свого коханого Ігоря:

а) Суздаль;             б)Путивль;

в)Новгород;               г)Київ.

  1. Порівняєте поведінку Ігоря під час першої битви і наступної.
  1. Від якого ворога захищав князь Ігор землю Руську

а) хазарів                б)печенігів;

в)половців;              г)варягів.

2. Князь який протиставляється Ігорю

а)Всеволод;                        б)Ярослав;

в)Святослав;                       г)Володимир.

3. День тижня, коли князь Ігор вперше виступив проти ворога

а)понеділок;                  б)субота;

в)п’ятниця;                        г) четвер  

 

Характеристика образу  князя Ігоря

Відповідь учнів на 1 і 2 пункти плану.

  1. Аналіз репродукції картини І.Глазунова «Князь Ігор»:
    • Яке враження справляє на вас картина?
    • Які кольори використовує автор? Чому?
    • Які символи ви побачили на картині?
  2. Розповідь учнів про те, як відбувається битва, якості, що виявляє князь Ігор, його досягнення (звертання до ілюстрації С.Кобуладзе до «Слова …». Битва з половцями).
  3. Аналіз картини В.Васнєцова «Після побоїща Ігоря Святославича з половцями». (Ми бачимо, що художник зобразив поле після битви. Йому важливо було показати велич почуттів руських воїнів, які віддали свої життя за рідну землю. Хто падає без сил на труп свого ворога, в хто, вмираючи, широко розкинув свої могутні руки, намагаючись і мертвим тілом прикрити, захистити рідну землю.)

Характеристика образу Святослава

  1. Аналіз учнями образу Святослава за планом.
  2. Порівняльна характеристика Ігоря й Святослава (на дошці записуються риси характеру, які називають учні).

Характеристика образу Ярославни

  1. Представлення роботи групи за 1, 2 пунктами плану.
  2. Виразне читання плачу Ярославни в переспіві Т.Шевченка, його аналіз.
  3. Обговорення гравюри В.А.Фаворського «Плач Ярославни»:
    • Який момент зображено?
    • Який настрій передається?
  4. Методом «ПРЕС» обговорюється питання:

Чому християнка у тяжку хвилину звертається до сил природи, що є уособлення язичеських богів?

  1. Аналіз образу Ярославни за 4-6 пунктами плану.
  2. Порівняльний аналіз ілюстрацій І.Я.Білібіна та Р.Бєлоусова «Ярославна»
  • Який стан героїні передає митець?
  • Які риси героїні найважливіші для художника?
  • Як він зміг це відобразити?
  • Чи відчуваємо ми присутність автора? Як само?
  • Як автор висловлює своє ставлення до героїв? (Через епітети та символічно-метафоричні образи птахів, тварин. Автор відкрито звинувачує князів у міжусобиці та закликає їх до об’єднання й боротьби за рідну Русь.)

 

 

docx
Додано
20 січня 2021
Переглядів
9004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку