Державний навчальний заклад
«Глухівське вище професійне училище»
Конспект уроку
з української літератури на тему:
Прозові й драматичні твори. Перший український науково-фантастичний роман «Сонячна машина», його популярність у 1920-ті роки.
Успіх п’єс В.Винниченка на світовій сцені.»
Підготувала:
викладач української мови
та літератури
Московченко Оксана Миколаївна
2020 р.
Прозові й драматичні твори. Перший український науково-фантастичний роман «Сонячна машина», його популярність у 1920-ті роки. Успіх п’єс В.Винниченка на світовій сцені.
- н: намалювати живий образ митця, простежити витоки його таланту, ознайомитися із біографічними відомостями, сформувати уявлення учнів про багатогранність обдарування В.К.Винниченка, відкрити велич мистецької місії в українській літературі ;
- р: розвивати навички дослідницької роботи. Уміння аналізувати життєві факти і обставини, їх роль у становленні особистості;
- в: виховувати інтерес до постаті відомого письменника, повагу до землі, яка дала світові неперевершений талант.
Тип уроку: урок - проєкт.
МЗ: національно-визвольні змагання початку 1920-х років (історія).
МК: західноєвропейський модернізм. Малярські роботи В.Винниченка, К.Моне, О.Мурашка, М.Глущенка. Екранізація творів В.Винниченка
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Предметні компетентності
Учень / учениця:
знає основні події життєвого і творчого шляху письменника, про його громадську та політичну діяльність;
Ключові компетентності
Учень / учениця: проявляє активність, ініціативність в особистому чи/та суспільному житті; прагне бути рішучим/рішучою в реалізації особистісних і суспільних цілей; здатний/здатна виявляти свої почуття, керувати ними; розуміє почуття інших людей; уміє пов’язувати події художнього твору з реальним життям і робити висновки; логічно висловлює власні думки; дає оцінку героям, використовуючи навички критичного мислення.
НЛ ‒ 2, 3, 4
Емоційно-ціннісне ставлення
Усвідомлення художнього слова як увічненого для поколінь досвіду життя людини, її думок, переживань.
Форми і методи роботи: технологія формування креативної особистості (випереджальне завдання), групова робота, обробка (аналіз) даних про роботу групи, розгляд міні - проєктів.
Обладнання: інтерактивна дошка, електронний підручник (демонстрація відеолекції зі звуковим супроводом, фотоматеріалів)
Перебіг уроку
І. Організація групи
- Доброго дня, шановні учні. Сьогодні у нас з вами непроста робота. Перш ніж розпочти її, ми маємо пам’ятати, що під час співпраці слід бути добрими, порядними, ввічливими.
ІІ.Оголошення теми уроку та мотивація навчальної діяльності.
На фоні демонстрації слайдів звучить слово викладача.
У 1917 р.видавець Ю.Тищенко, поставив запитання: «Хто такий Винниченко?»
Полярність суджень про цю людину просто вражає: «Літературний геній України…», «Великий партач життя, політики і, передусім, душа нашої молоді…», «Український буржуазний націоналіст…», «Художник, розіп’ятий на хресті політики». У цьому різнобої розібратися нелегко, але – необхідно.
Шановні учні!
Сьогодні ми з вами здійснимо віртуальну подорож та спробуємо дослідити літературний та історичний портрет незвичайної особистості В.К.Винниченка.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Повідомлення теми і мети уроку.
Я сподіваюся, що, подолавши маршрут нашої літературної подорожі,ми з вами будемо
-знати: сторінки життя В.К.Винниченка, особливості його творчості як письменника і політика.
-уміти: розповідати про В.К.Винниченка, як талановитого письменника і політика ;пояснити, в чому полягають велич і трагедія Винниченка - митця.
-цінувати:творчість письменника
Наше перше знайомство з В.Винниченком буде незвичним: кадр за кадром переглянемо «уявний фільм», «прочитаємо кіноповість» його життя і творчості. У створенні цього уроку ми будемо розглядать запропоновані учнями міні - проєкти.
Презентація проєктів.
(Учні отримали випереджаючі завдання: дослідити дитячі, юнацькі роки В.Винниченка, характер, вдачу, захоплення, періоди творчості)
У кожної групи означене коло питань, які їй треба розкрити, заповнивши таблицю - звіт про роботу групи. Робота в групах - 10 хвилин.
Презентація першої групи. (Слайд № 1. )
Захист ознайомлювально — інформаційного міні - проєкту №1.
Назва теми: Життєвий і творчий шлях В.К.Винниченка
Мета і завдання, які ставила перед собою група:
- дослідження життєвого шляху В.К.Винниченка
- створення презентації.
Шляхи реалізації: дослідження, систематизація.
Засоби, що сприяли роботі: підручники, додаткові джерела, Інтернет.
Демонстрація міні- проєкту.
(Слайд № 2.)
Захист ознаномлювально - інформаційного мімі - проєкту №2.
Назва теми: В.К.Винниченко - політик
Мета і завдання, які ставила перед собою група:
- дослідження шляху В.К.Винниченка- політика.
- створення презентації.
Шляхи реалізації: дослідження, систематизація.
Засоби, що сприяли роботі: підручники, додаткові джерела, Інтернет.
Демонстрація міні- проєкту.
Презентація другої групи. Слайд № 3.
Захист дослідницько — пошукового міні — проєкту .
Назва теми: Творчість В.К.Винниченка - відомого письменника,
Мета і завдання, які ставила перед собою група:
- дослідження творчого шляху В.К.Винниченка
- створення презентації.
Шляхи реалізації: дослідження, систематизація.
Засоби, що сприяли роботі: підручники, додаткові джерела, Інтернет.
Презентація третьої групи. Захист міні — проєкту.
Під час роботи учні класу на основі почутих доповідей заповнюють таблицю.
Створення сенкану.
Учитель:
- для мене Винниченко – обдарована людина, драматург, письменник ще й маляр;
- палкий патріот України;
- людина незвичайної долі, яку не визнала у свій час Україна;
- видатний політик, лідер УНР, очолював Директорію;
- філософ і публіцист;
- неспокійний , непокірний, активний діяч української соціал-демократії;
- просто людина з трагічною долею;
- сенкан про Винниченка;
А які штрихи до портрета В.К.Винниченка можемо зробити ми?
Учні:
Винниченко
захоплює, вражає, сперечається
бореться за незалежність України,
політик
талановитий, емоційний
захоплює, вражає, дискутує
відтворює психологію людини
письменник
Виступ літературознавця
Літературознавець.
1) Дивна була пора в житті молодого Винниченка. Арешти, тюрма, солдатські казарми – і водночас напружена, літературна робота.
Восени 1902 року журнал «Київська старинна» надрукував його перше оповідання «Сила і краса». Літературний дебют Винниченка – прозаїка, відбувся. Це був перший вибух у літературі, його порівнювали з появою «Кобзаря» Тараса Шевченка. До збірки «Краса і сила» 1906 року, увійшли сім оповідань: «Заручини», «Контрасти», «Голота», «Біля машин», «Мнімий господін».
Новаторство «малої прози» Винниченка виявилося передусім у вмінні читати «Людські душі», тонко і глибоко проникати у душі своїх героїв.
Серед героїв романтики («Студент»)
стихійні бунтарі (« Біля машин»)
селяни («Голота»), «маленькі люди» і «титани духу», українці і «малороси», жінки – звитяжниці і жінки, викинуті на смітники життя.
Оформлення цих творів – «мала проза» (стисло, коротко, популярно). Деякі з оповідань випускались як політброшури.
Володимир Винниченко порушував у своїх творах теми моралі, мистецтва, людини і природи, розуму і підсвідомості, індивіду і громади, чесності з собою та теми краси.
Літературознавець Романи Винниченка
На особливу увагу заслуговує романна проза В.Винниченка, в якій умовно можна виділити дві групи творів.
Першу групу складають соціально – психологічні романи, написані Винниченком ще до еміграції 1920 року.
Це романи «Чесність з собою»,
«Рівновага», «Божки»
«Заповіт батьків»,
«Записки Кирпатого Мефістофеля»
2) Другу групу романів Винниченка складають науково –фантастичні, утопічні, пригодницько – авантюрні твори (1924 – 1950 р.р.),написані в еміграційний період.
Серед них: «Сонячна машина»
«Поклади золота»,
«Вічний імператив»,
«Лепрозорій»,
«Слово за тобою, Сталіне!»
Тритомний роман «Сонячна машина» був в українській літературі жанровою новиною та її візитною карткою в Європі. Це був перший науково – фантастичний роман в українській літературі.
3) Останнім епічним твором Винниченка став роман «Слово за тобою,Сталіне», написаний у 1949 – 1950 р.р. побачив світ у 1970 р. у Нью – Йорку. Роман має реальну основу, щодо якої сам автор у передмові зазначав: «Зроблено цю працю з найбільшою об’єктивністю. Події, дійові особи, картини буденного життя в Радянському Союзі представлено на підставі документів та свідчень багатьох живих людей
Висновок:
Винниченко – не професійний маляр. Він не дістав систематичної малярської освіти. Але він мав вроджене велике відчуття кольору та лінії, яке позначилося на його літературних творах і тягнуло його ще за молодих років до фарби і пензля.
ІV.Рефлексія.Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
1.Підіб’ємо підсумки.
2.Оцінювання.
3.Заповнення карток самооцінювання роботи на уроці.