Конспект
уроку з української літератури
з елементами біоадекватної методики
Леся Українка.
«Хотіла б я піснею стати…»
Підготувала і провела
вчитель української мови
та літератури
Антонюк Н.А.
Тема: Леся Українка «Хотіла б я піснею стати».
Мета: опрацювати ідейно-художній зміст програмового твору Лесі Українки, пов’язуючи його з життям поетеси; з’ясувати основні мотиви даного вірша; розвивати вміння коментувати прочитане, логічно мислити, зіставляти, узагальнювати; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття поваги, любові до поетичної творчості Лесі Українки, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: формування компетентностей;
Обладнання: портрет Лесі Українки, тексти її творів, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Нумо, діти, підведіться!
Всі гарненько посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
- А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями,
вам потрібно не просто слухати, а чути.
не просто дивитися, а бачити.
не просто відповідати, а міркувати,
дружно і плідно працювати.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
- Діти, пригадайте, що вам було задано на домашнє завдання.
(Відповіді дітей: кросенс, вікторина, сенкан)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда за питаннями:
- Дайте визначення пісні як жанру художньої літератури. (Пісня-це словесно-музичний твір, призначений для співу).
- Які пісні бувають? У чому їх призначення. (За жанром пісні бувають: трудові, обрядові, календарні (колядки, щедрівки, веснянки, русальні, купальські, обжинкові), колискові, весільні, похоронні, історичні, баладні, коломийки).
- У чому полягає значення пісень для людини? (Помітну роль в нашому житті відіграють українські пісні. Без них ми б не дізналися про минуле наших предків, які оспівували правдиве життя людей. Не дізналися про трагізм у цих піснях і про гумор. Люди не могли обійтися без пісень, тому що вони підіймали дух, якщо воїни ішли на війну і підіймали настрій, розповідали про долі різних людей).
- Хто є авторами пісень? Наведіть 2-3 приклади.
- Як Леся Українка ставилася до музики, пісень? (Твори геніальної поетеси мають свій неповторний стиль, свою окрему філософію, за якою можна одразу впізнати авторку. Інтелект, поетична інтуїція, глибока ніжність жіночої душі, сильна творча воля, орлиний лет душі, уміння відмежуватися від сірої буденності й без галасу і самовихваляння творити образ вільної людини - усе це гармонійно поєдналось у творчості Лесі Українки. Музика стала для неї затамованою стихією, глибоким відлунням, яке лягло на літературну творчість. А поміж тим сама Леся зізнавалася: «Мені інколи здається, що з мене вийшов би далеко кращий музика, ніж поет, та тільки біда, що природа мені утяла кепський жарт . Мрія, не здійснена»).
ІY. Оголошення теми, мети уроку. Метод «мікрофону». Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Дорогі діти! Сьогодні ми продовжимо знайомитись з творчістю найсильнішої духом жінки в українській літературі. Давайте пригадаємо основні життєві миті великої дочки нашого народу.
(Повідомлення учнів про захоплення та обдарування Лесі Українки).
- Можна сказати, що Леся – це суцільне захоплення: красою природи, мелодійністю рідної мови, гармонією української пісні, Шевченковим „Кобзарем”, грою кобзарів, силою і могуттям органної музики, красою і грізністю морської стихії, обдарованістю рідного народу, його героїчною історією.
- У шість років вона вишиває батькові сорочку. У наступні, вже більш дорослі роки, Леся вишивала багато, навіть тоді, коли хвора рука була вся перебинтована. Пришпиливши роботу до пов’язки, продовжувала вишивати. Наприклад, на Різдво Христове 1883 р. вона вишила значну частину узорів до подарованих мамою різдвяним гостям сорочок. Йшов тоді дівчинці всього-на-всього 12-й рік. А в перервах цієї роботи висаджувала Леся квіти на клумбу.
- У Колодяжному Леся захоплювалася волинськими пущами й дібровами. Її зачаровували велич-таємничість старезних лісів, їх безмежні простори, первозданність і розмаїття рослинного світу.
- Захопилася Леся випіканням булочок і до того, що конкурувала в цьому навіть з бабусею.
- Дуже любила танцювати, плавати, стрибати, бігати наперегони, лазити по деревах, тобто любила різноманітні ігри.
- Леся Українка дуже захоплювалася народною піснею. Цілими днями і вечорами допізна захоплено виспівувала їх.
- Пісня! Як багато вона важить у житті людини! У ній – минуле, сучасне, майбутнє. У ній найповніше виявилася душа народу. Українська пісня ніколи не відривалася від життя. Вона завжди була її джерелом і об’єктом відображення. Народна пісенність як дзеркало життя і поглядів трудових мас мас відзначається винятковою вірністю, бо вона вивірена багатим досвідом поколінь, відшліфована впродовж віків найталановитішими представниками народу, облагороджена чистим народним сумлінням. Саме в цьому секрет її невмирущості, краси і звучання.
Сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, чому лірична героїня поезії Лесі Українки виявила бажання стати піснею.
(Запис у зошити теми уроку).
- А з чим у вас асоціюється пісня? (Запис на листках асоціативне гроно пісня).
- Сенкан «Пісня». Зачитайте. (Діти зачитують)
V. Засвоєння нових знань. (Сенсорно – моторний етап). REAL – метод (навчальна релаксація).
- У нас ще панує осінь, а осінь, зазвичай асоціюється із дозріванням різних фруктів та овочів, жовтим листям, дощем, туманом.Але сьогодні я вам пропоную здійснити мандрівку до моря. Для того, щоб відбулась сьогоднішня подорож, необхідно виконати деякі умови. Ви готові, подорожуючи, відпочити і потрудитись.
(Для релаксації запалюється аромолампа з ефірною олією мандарина, вмикається аудіозапис співу пташок).
Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, плечі, руки, тіло, ноги. Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими…Відчуйте свою розслабленість. Заплющіть очі, зробіть глибокий вдих і видих. Посміхніться і уявіть, які ви гарні, коли посміхаєтесь… Ви відчуваєте себе розслабленими… Ми вирушаємо на прогулянку безкрайніми просторами моря…
Літній спекотний день. Небо блакитне, сонячні промінчики, пронизуючи солону воду, сягають дна, лагідно торкаються золотавого піску та яскравих сяючих мушлей, гладеньких камінців та зеленуватих водоростей, ловлять маленьких спритних рибок, що зграйками весело бавляться біля берега. Ви відчуваєте їх кожною клітинкою свого тіла. Це приємне тепло, яке зігріває і тіло, і душу. Легенький вітерець дихає в обличчя… Прислухаєтесь до звуків навколо. М'які хвилі докочуються до ваших ніг, і ви відчуваєте приємну свіжість морської води. Навіть колір морської води часто змінюється - то вона майже блакитна, то темно синя, то зеленувата. Всі її відтінки навіть не перелічити. З'являється відчуття, що обдуває легкий і свіжий вітерець все тіло. Повітря чисте і прозоре. До вашого слуху доноситься крик чайки. Десь високо у небі, так високо, що і розгледіти важко, вона виконує свій урочистий гімн морю, який зворушує людське серце. Ви прислухаєтесь…
Приємне відчуття свіжості і бадьорості схоплює все тіло: лоб, обличчя, спину, живіт, руки і ноги. Ви відчуваєте, як тіло стає легким, сильним і слухняним. Дихається легко і вільно. Примруживши очі, ви мрієте про щось, роздивляєтесь все навкруги, ніби фотографуючи красу літнього дня.
А зараз час повертатися… Відчуйте ступні ніг… приплив сил до рук і ніг… Відчуйте спину, плечі… Поверніть голову наліво, направо… Поворушіть пальцями, стисніть їх… Порухайте долонями, плечима… Настрій стає бадьорим і життєрадісним, хочеться встати і рухатися. Посміхніться та зробіть глибокий вдих… Повільно кожний у своєму режимі повертайтесь до класу… Розкрийте очі.
Ви сповнені сил і енергії. Постарайтеся зберегти ці відчуття на весь день
Бесіда
– Чи сподобалася вам уявна мандрівка?
– Чи відчули ви красу того місця, де побували?
– Якими були ваші відчуття, коли ви «споглядали» картини природи моря?
– Які кольори, запахи, звуки, вас оточували? Чи зуміли ви їх відчути? Хто хоче про це розповісти?
- А зараз хочу вам показати відеоколаж Шеденко Зореслави «Хотіла б я піснею стати». На жаль, виконавець невідомий.
- Поезія «Хотіла б я піснею стати…» вперше був надрукований 1894 року в журналі "Зоря". Вона увійшла до другої збірки поетеси «Думи і мрії», циклу «Мелодії». що вийшла у Львові 1899 року. Згодом ліг в основу однойменного романсу, музику до якого написав видатний український композитор Кирило Стеценко. Поезія Лесі Українки настільки різноманітна, що навіть не знаєш, як почати говорити про неї. Хіба ще раз можна підкреслити, що творчість письменниці насправді багата й різноманітна. Леся Українка, слабосила, хвора жінка, мала могутню зброю — поетичне слово. Та ще — багату уяву, палке серце. Тому й захотілося їй стати піснею, щоб вільно по світу літати, допомагати людям у горі й радіти з ними в радості.
Хотіла б я піснею стати
У сюю хвилину ясну,
Щоб вільно по світі літати,
Щоб вітер розносив луну.
Щоб геть аж під яснії зорі
Полинути співом дзвінким,
Упасти на хвилі прозорі,
Буяти над морем хибким.
Лунали б тоді мої мрії
І щастя моє таємне,
Ясніші, ніж зорі яснії,
Гучніші, ніж море гучне.
— Які бажання висловлює лірична героїня?
— Який у неї настрій?
— Чи мріяли про щось подібне і ви?
— З чим в уяві героїні вірша асоціюється воля?
— Продовжіть синонімічний ряд: «Ця поезія легка, чиста...»
5. Словникова робота (запис у зошит).
У вірші зустрічаються такі слова, як:
Сюю – цю;
луна – відголос;
хибким – хистким, таким, що хвилюється, знаходиться у неспокої;
гучне – голосне, те, що шумить.
Тема: бажання ліричної героїні вірша стати піснею, яка була б відомою в усьому світі, яка б допомагала мріяти про щастя, радіти та долати життєві труднощі.
Ідея: возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя, возвеличення людської мрії, що осягає найвищі висоти та найглибші глибини пізнання.
Основна думка: пісня допомогає кожному мріяти про щастя, долати життєві труднощі, «хотіла б я піснею стати…щоб вільно по світі літати».
Жанр: лірична сповідь.
- В образі кого постає перед нами лірична героїня? (Самої себе, пісні, зірок, моря, мрій, щастя.)
- Що виражає людина через пісні? (Мрії, бажання, думки.)
- Символом чого є для нас зорі? (Високого, недосяжного, інколи незрозумілого)
- Що таїть в собі море? (Глибини життя, негаразди)
- Чим є для героїні щастя? (Прихованими мріями, які, можливо, здійсняться)
- В якому образі виступають мрії? (Моста, що приведе до щастя)
- Які мотиви присутні у вірші? (Волелюбність, оптимізм, мрія, дійсність)
- Чому поетеса, на вашу думку, прагнула стати піснею?
- Опишіть море, застосовуючи текст поезії.
- Яким настроєм пройнятий твір Лесі Українки? Чим це пояснити?
- Чи можна, на вашу думку, вважати шум моря його піснею? Пофантазуйте, про що воно співає?
- Які враження на вас справила ця поезія?
- Отже, ліричну героїню ваблять стихії, космос. їй хочеться вітром літати від ясних зір до глибокого моря. Має вона й свої таємниці, "щастя... таємне", яке засіяє разом із нею ясніше ясної зорі й гучніше, ніж море. Лірична героїня Лесиної поезії прагне стати відомою піснею, бо саме вона допомагає кожному мріяти про щастя, радість. Долати життєві труднощі.
- Які художні образи зустрічаються в поезії Лесі Українки? (Я (мрійниця), пісня (виразник мрій ліричної героїні), вітер (воля та всюдипроникність), зорі (найвищі висоти, незбагненість), мрії (складова щастя ліричної героїні), щастя таємне (приховані мрії, можливо, нездійснені), море хибке (життєві труднощі).
- Які зорові образи? (Зорі ясні, вільний вітер, хвилі прозорі, море хибке)
.
- Які образи кольорів? (Яснії зорі, хвилі прозорі).
- Які слухові образи? (Луна вільного вітру, спів дзвінкий, гучний звук моря).
- Художні засоби.
Епітети: «хвилину ясну», «яснії зорі», «співом дзвінким», «хвилі прозорі», «морем хибким», «море гучне», «щастя таємне».
Порівняння: «ясніші, ніж зорі яснії», «гучніші, ніж море гучне».
Метафора:
«Щоб геть аж під яснії зорі
Полинути співом дзвінким,
Упасти на хвилі прозорі,
Буяти над морем хибким»,
«Полинути співом», «вітер розносив луну», «поминути співом», «упасти на хвилі»,
«лунали мрії»;
Персоніфікація: «вітер розносив луну», «лунали б … мрії і щастя».
Анафора (єдинопочаток): «щоб…».
Повтори: «ясніші… яснії», «гучніше… гучне», «мої…», «моє..»;
Порівняння: «ясніші, ніж зорі яснії», «гучніші, ніж море гучне».
Рими: стати – літати, ясну – луну, зорі – прозорі, дзвінким – хибким, мрії – яснії, темне – гучне.
Візьміть цукерки, які лежать у вас на парті (діти їдять цукерки).
- А про що мрієте ви?
- Якого кольору ваші мрії?
- А на смак, які ваші мрії?
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Леся Українка виявила бажання стати:
а) легендою,
б) піснею,
в) казкою,
г) мудрою порадою.
2. Поетеса прагне:
а) возвеличити красу на землі,
б) бути корисною суспільству,
в) вільно по світу літати,
г) порозумітися з природою.
а) ясний,
б) гучніший,
в) прозорий,
г) вільний.
4. Спів героїні можна буде почути:
а)на хвилях людських,
б)на узбережжі моря,
в)під зорями небесними,
г)серед ланів широких.
5. Як Леся характеризує свої мрії? Вони:
а) ясні і гучні,
б) крилаті й вільні,
в) щирі й благородні,
г) чисті й прозорі.
6. Вітер у творі розносив:
а) пісню поетеси,
б) бризки морські,
в) пахощі квітів,
г) луну.
7. Щастя в поетеси:
а) чарівне,
б) таємне,
в) приховане,
г) здобуте в боротьбі.
8. Одним із бажань ліричної героїні було:
а) піднятися на гору високу,
б) буяти над морем,
в) віднайти квітку щастя,
г) насолоджуватися красою квітів.
9. Художній засіб, який допомагає Лесі Українки в поезії виявляти свої почуття, ставши піснею:
а) порівняння,
б) епітет,
в) метафора,
г) повторення.
10. Спів поетеси під зорями буде:
а) дзвінким,
б) гучним,
в) знайомим,
г) тривалим.
11. Якими в поезії зображені хвилі морські?
а) каламутними,
б) високими,
в) прозорими,
г) сяючими.
12. Яким настроєм пройнята поезія Лесі Українки:
а) веселий,
б) сумний,
в) байдужий,
г) життєстверджуючий.
- Продовжте «Хотіла б я…» або «Хотів би я…»
- Поезія Лесі Українки надихнула мене на…
VII. Підсумок уроку. Метод «6 капелюхів».
- Поділіться своїм враженням від уроку. Що вас найбільше вразило? Що запам’яталось?
- Виконуючи який із видів робіт на уроці, ви почувалися найбільш комфортно?
- Назвіть колір свого настрою. Спробуйте пояснити, чому саме такий.
VIII. Оголошення результатів навчальної діяльності.
- А на кінець хочу подарувати вам невеличкі зірочки. Налийти воду у тарілочки і покладіть у них зірочки. Їхні промінчики повинні розкритись і побачити невеликий сюрприз.
ІХ. Домашнє завдання
- Написати есе «Хотіла б я…» або «Хотів би я…».
- Вивчити поезію «Хотіла б я піснею…» напам”ять.