Конспект уроку з української мови для 8 класу."Сонце правди Шевченкового слова".Однорідні члени речення. Систематизація та узагальнення вивченого.

Про матеріал

Урок розроблено на матеріалах творчості Т.Г.Шевченка. Це останній урок з теми. Діти мають повторити вивчене про однорідні члени речення та підготуватися до контрольної роботи.

Перегляд файлу

Тема: «Сонце правди Шевченкового слова». Однорідні члени речення. Систематизація та узагальнення вивченого.

Мета: повторити, систематизувати й узагальнити знання учнів із вивченої теми; сформувати міцні вміння й навички визначати однорідні члени речення, правильно розставляти розділові знаки при них, вживати у власному мовленні; виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку : систематизація та узагальнення вивченого.

Ім’я уроку: І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь…

            Т. Шевченко

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

 Визначення емоційної готовності до уроку. Вступне слово вчителя. «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь»… так навчав своїх сучасників і нащадків Т. Г. Шевченко - наш безсмертний поет і пророк. Під його знаковим іменем проходить перший весняний місяць-березень.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 Ниточкою, що з’єднує націю, є саме мова, для нас – українська. Вагома роль єдиної державної мови не викликає сумніву, проте кожен має право на власну думку. Сьогодні ми будемо повторювати вивчене про однорідні члени речення, обміняємося думками про ставлення до рідної мови. Ниточкою, що з’єднує націю, є саме мова, для нас – українська.

 Запис теми уроку. А зараз потренуймося попрацювати з уявним мікрофоном. Передаючи його, скажіть, яку мету ми будемо переслідувати на уроці, зважаючи на його тему.(Проекція мети на дошці).

 

ІІІ. Систематизація й узагальнення знань учнів.

Зупинка І. Гра «Розумники».(  Пропоную Вам пригадати теоретичний матеріал про однорідні члени речення й дати відповідь у формі цифрового запису).

1.Між однорідними членами-підметами, не з’єднаними сполучниками, кома не ставиться.(-)

2. Між однорідними членами-підметами, не з’єднаними сполучниками, кома ставиться.(+)

3. У реченні (Перед нами старий цегляний будинок) означення однорідні члени речення.(-)

4. У реченні (Перед нами старий цегляний будинок) означення неоднорідні члени речення.(+)

5. Між однорідними членами речення, з’єднаними одиничними сполучниками, ставиться кома.(-)

6. Між однорідними членами речення, з’єднаними одиничними сполучниками ,не ставиться кома.(+)

7. Між однорідними членами речення, з’єднаними повторюваними сполучниками, ставиться кома.(+)

8. Між однорідними членами речення, з’єднаними повторюваними сполучниками,  не ставиться кома.(-)

9. Перед однорідними членами після узагальнювального слова ставиться тире.(-)

10. Перед однорідними членами після узагальнювального слова ставиться двокрапка.(+)

11.Після однорідних членів речення перед узагальнювальним словом ставиться тире.(+)

12.Перед однорідними членами після узагальнювального слова нічого не ставиться.(-)

Робота біля дошки. (Повний синтаксичний розбір речення).

По обіді Шевченко ішов у садок, лягав під яблунею і голосно скликав дітей на розмову.

Перевірка та оцінювання.

-Молодці. Тож рушаймо далі!

Зверніть увагу на дошку.

Зупинка ІІ. Робота з текстом О. Іваненко «Тарасові шляхи».

 Дали батіжок у руки, і Тарас, задоволений, гордий, сидить, сяє, як нова копійка. Ще б пак: як справжній чумак додому повертається!

Шлях не спить, не гуляє.

Їдуть, риплять на ньому мажі, поволі ступають спокійні круторогі воли. Далеко-далеко вони брели. Переправлялися через ріки, пили вони Дніпрову чисту воду і ревли на рев його непокірних порогів, ступали по цілинних безмежних степах, скуштували на півдні гіркого полину, спочивали коло самого Чорного моря, коло солоних озер. Нелегкий шлях пройшли вони, та, спокійні, міцні, були вірними товаришами в дорозі своїм хазяїнам. 1 без води не раз засинали й прокидалися, та йшли. 1 от повертаються додому, везуть сіль, везуть рибу. Рідний спориш уже під ногами. Чують вони - вже близько домівка. Турботливий хазяїн вийме занози і зніме надовго важкі ярма, а пестлива хазяйка чиститиме й годуватиме своїх сірих, чи полових, чи мурих годованців і доглядатиме до нової мандрівки.

  • Випишіть речення, ускладнене порівняльним зворотом;
  • Випишіть речення, ускладнені однорідними присудками;
  • Випишіть речення, ускладнені однорідними означеннями;
  • Випишіть речення з неоднорідними означеннями.

Зупинка ІІІ. Коментований диктант. (Визначте однорідні члени речення, смислові відношення та зв’язки між ними, складіть схеми до речень).

Вночі, і вдень,і ввечері, і рано витай зо мною і учи, учи.

Ти не лукавила зо мною, ти другом, братом і сестрою сіромі стала.

Встала, походила коло замкнутої брами та щось шепотала.

Посиджу трошки, погуляю, на степ, на море подивлюсь.

За сонцем хмаронька пливе, червоні поли розстилає.

По улиці вітер віє та сніг замітає.

В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля.

Зупинка ІV. Доповніть речення, пропущеними словами. Визначте в реченнях однорідні члени.

І блідий місяць на ту пору

Із хмари де-де … (виглядав),

Неначе човен в синім морі,

То виринав, то … (потопав).

По діброві вітер виє,

…(Гуляє) по полю,

Край дороги …(гне) тополю

До самого долу.

Чорна хмара з-за Лиману

Небо, сонце криє.

Синє море звірюкою

То …(стогне), то виє.

Наша дума, наша пісня

…(Не вмре), не загине…

На розпутті кобзар сидить

Та на кобзі …(грає),

Кругом хлопці та дівчата-

Як мак …(процвітає).

На панщині пшеницю жала.

Втомилася, …(не спочивать)

Пішла в снопи, …(пошкандибала)

Івана сина годувать.

ЗупинкаV. Поширте речення однорідними членами.

Тарас Шевченко – відомий…

Ще в дитинстві у Тараса виявилася любов до ….

До викупу з кріпацтва Шевченко читав твори …

Своє дитинство Т.Г.Шевченко описує в багатьох творах: 

Найбільш відомі малюнки, зроблені на Київщині …

ЗупинкаVІ. Запишіть уривок із дослідження Д. Чуба «Живий Шевченко», розставивши пропущені розділові знаки. Перебудуйте речення із зворотами на синонімічні із однорідними членами.

На ці гроші(,) дочекавшись неділі(,) він вирішив накупити дітям гостинців. Тарас Григорович вирушив на базар і накупив стільки ласощів, що ледве доніс до квартири. Подвір’я(,) посипане свіжою скошеною травою(,) манило дітей качатися й перекидатися. Але цим справа ще не закінчилася (,) по обіді перекупка привезла цілий віз яблук (,) груш(,)пряників тощо. Це друге угощання відбулося вже за містом(,) на прилеглому до Пріорки вигоні, куди господиня (,) боячись за цілість свого садка(,) випровадила галасливу ватагу разом зі своїм квартирантом.

ЗупинкаVІІ. Звучить пісня «Зоре моя вечірняя»  на слова

Т. Шевченка у виконанні учнів класу.

Пропоную Вам завітати до творчої майстерні й виконати завдання за вибором :

*Пейзажний етюд «Стоїть явір над водою»…

*Скласти діалог-дискусію щодо Шевченкової мудрості, спробувавши довести другові, що твори автора й досі актуальні.

Ось ми, діти, так нечутно і підійшли до кінцевої зупинки нашої подорожі.
VІІІ. Рефлексивно – оцінювальний етап.
Діти! Ви з честю справилися із завданнями, гідно долали всі труднощі й перешкоди.  Не забували й допомагати іншим, і самі працювали злагоджено й вміло.
Тож нехай вам завжди щастить у цікавій подорожі, бо дорога до пізнання істини відкривається лише перед добрими й мудрими. Щасти вам!
ІХ. Оцінювання діяльності учнів.
Х.  Домашнє завдання.

Повторити матеріал про однорідні члени речення, підготуватися до контрольної роботи.

*Скласти речення за схемами, записаними на дошці.

 

 

doc
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
7 січня 2018
Переглядів
6308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку