Конспект уроку з української мови для учнів 11 класу «Повторення й узагальнення вивченого з лексикології »

Про матеріал
План-конспект уроку з української мови для учнів 11 класу «Повторення й узагальнення вивченого з лексикології»
Перегляд файлу

Дата: 18.05.2021

Конспект уроку з української мови для учнів 11 класу  «Повторення й узагальнення вивченого з лексикології »

Мета уроку: повторити і систематизувати знання учнів про лексику української мови , зокрема про  синоніми, омоніми, антоніми та пароніми; формувати уміння творчо використовувати синоніми  у власному мовленні, доцільно – антоніми , омоніми    та правильно – пароніми; розвивати творчі здібності учнів, виховувати повагу до кожного слова зокрема і до української мови загалом.

Тип уроку: урок повторення знань.

Обладнання:  презентація.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності. 1 хв

Всім доброго дня! Рада вітати вас на уроці української мови, ізапрошую вас підготуватись  до ЗНО. Лексичною темою і практичним матеріалом для уроку будуть вправи з культури мовлення.

III. Актуалізація опорних знань.

Оголошення теми та мети уроку 2хв

Сьогодні ми розглянемо презентацію,  та після теорії закріпимо знання невеличкими вправами.

Запишіть будь ласка тему уроку:  «Повторення й узагальнення вивченого з лексикології »

Презентація 30 хв

Згадаємо , що таке лексика. Лексика- це словниковий склад мови, сукупність всіх слів, що вживаються в мові. Лексикологія- розділ науки про мову, що вивчає лексику, значення слів тобто їх виживання та функціонування. Лексичне значення слова –це те поняття, той зміст, який вклали слово люди.

Якщо будемо говорити про лексему, тобто про слово. То воно має такі ознаки: фонетична оформлення - слово складається з певних звуків,  графічне оформлення - слово пишеться , позначається певними літерами, наголос,-повнозначні слова які мають склади з голосними обов’язково наголошується, лексичне та граматичне значення. Що таке лексичне значення ми вже згадали, стосовно граматичного значення .Граматичне значення- це ті ознаки, які мають слова певної частини мови. Візьмемо за приклад слово «Київ»: лексичне значення- місто ,столиця України; граматичне значення- іменник чоловічого роду, що вживається лише в однині і в даному випадку в називному відмінку.

За кількістю значень, слова (лексеми) поділяються на однозначні та багатозначні.

Якщо  говорити про багатозначні слова, варто  пригадати, що вони мають пряме - тобто первинне значення і переносне- тобто додаткове

.Серед  переносних  значень  розрізняємо метафору,  метонімію та синекдоху.

Метафора-  це перенесення ознак з одного предмета на інший. Далі метонімії-  це вживання одного слова замість іншого на основі подібності або сумісності Синекдоха- це різновид метонімії, вживання частини чогось,  замість цілого.

Згадаємо групи слів за значенням, це чотири великі групи: синоніми, антоніми, пароніми та омоніми. Що таке синоніми пригадаймо, синоніми- це слова, які схожі або однакові за значенням, але різні за звучанням та написанням (друг/товариш, пес/ собака). Антоніми - це слова, які протилежні за значенням (білий/чорний, холодний/теплий). Пароніми- це слова, які подібні за звучанням та написанням, але різні за своїм лексичним значенням (дружний/дружній, авторитетний/авторитарний). Омоніми - це слова, які однакові за звучанням або написанням ,але мають різні лексичні значення (коса дівоча, коса морська і коса якої скошують траву).

Варто зазначити, що синоніми формують так звані синонімічні ряди або синонімічні гнізда. Серед синонімічного ряду є одне основне, так зване стрижнева слово, яке є емоційно-нейтральним (наприклад йти, пересуватися, рухатися, чимчикувати та інші слова -слово йти є стрижневим). Антоніми формують антонімічні пари. Пароніми можуть теж  сформувати пари, але й можуть бути і три слова пароніми.

Згадаємо, яка лексика може бути за походженням. Це власне українська лексика, її ще називають питомою (скажімо людина, мрія, кмітливий, жіноцтво, день) та запозичена лексика (тобто, що  прийшла до нас з інших мов: фантазія, історія, театр, лінгвістика, козак).

Які бувають групи слів за вживанням? Перша група - це загальновживана лексика, тобто ті слова, які вживаються в усіх стилях мовлення ,усіх сферах діяльності людини. Професійні слова  та терміни, тобто такі слова, які будуть зрозумілі тільки людям певної професії (скажімо термін «морфема» -мовознавці вам розкажуть про неї, але не кожен пересічний громадянин може вам розказати, що це таке. Наступна група - це діалектні слова, це такі слова які, можуть бути зрозумілими лише людям з певної території (скажімо існує Галицький діалект, і ті слова які вживають на Галичині зрозумілі  людям цієї місцевості.  Неологізми наступна група. Неологізми- це слова, які з’явилися в нашій мові відносно недавно скажімо (iPad iPhone Smart ). Застаріла лексика - це лексика м’яку ми не почуємо на вулиці з вами, скоріше представимо десь в якихось працях або в художній літературі.  І поділяється вона на дві групи-  це історизми та архаїзми. Історизми-  це ті слова ,які вийшли з ужитку в нашому мовленні, тому що зникли ті речі які вони позначала бо ті процеси. Архаїзми - це ті слова, які вийшли з ужитку через те, що з’явилися нові відповідники до них.

За емоційним забарвленням маємо дві групи лексики: емоційно нейтральна та емоційно забарвлена .До нейтральної лексики належить дуже багато слів української мови, використовуємо в усіх сферах діяльності людини, зрозумілі вони теж кожному.

Отож, коли ми пригадали все, варто згадати про лексичні помилки. На зовнішньому незалежному оцінювання обов’язково буде питання, що стосується визначення лексичної помилки або навпаки треба буде виправлення лексичної помилки в тексті. Лексична помилка - це повтор одного слова, чи спільно кореневих слів, в одному або в усіх реченнях, так звана тавтологія або спільнокореневі слова .вживання зайвих слів, що називається плеоназмом, дублювання значення в двох словах, перекручування слів, уживання їх  у невластивому значення.

Отож, сьогодні ми пригадали з вами, що таке лексика, лексема, які ознаки має слова та на які групи поділяються. Також ми попрактикувалося в тому, як уникати лексичних помилок у своєму мовленні. Рідна українська мова – найкраща, наймелодійніша. І сьогодні ми в цьому переконалися.

Вивчайте мову, дзвінкоголосу, ніжну, чарівну. Прекрасну, милу і чудову.

V. Підсумки уроку 2хв

От і добіг до завершення наш урок. Які висновки ви винесли з нього? Що корисного дізналися? Я вам  дякую за увагу, до нових зустрічей!

VI. Домашнє завдання 1хв

Скласти твір- опис майбутньої професії , використовуючи вивчені групи слів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 травня 2021
Переглядів
949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку