Тема уроку: «Корінь слова Спільнокореневі слова.»
Тема: Формувати в учнів уявлення про спільнокореневі слова на основі споріднених слів. Вчити виділити спільну частину споріднених слів – корінь. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати пам’ять учнів засобами усної народної творчості (заучування напам’ять скоромовок).
Обладнання: предметні малюнки, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
1. Вчитель читає вірш.
Продзвенів дзвінок.
Починаємо урок,
З Божої ласки,
З маминої казки,
З щирого старання,
З вашого бажання.
2. Девіз уроку.
(На екрані монітора – слайд №2)
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Фронтальне опитування.
- З чого складається наше мовлення? (3 речень)
- Наведіть приклади:
1 ряд – розповідні речення;
2 ряд – питальні;
3 ряд – спонукальні.
- З чого складається речення? (Зі слів).
2. Проблемна ситуація
А чи знаєте ви, що в українській мові є слова – родичі. Ціла родина, які схожі між собою. Знайдіть таку сімейку у вірші.
(На екрані монітора слайд № 3 )
Віхола – метелиця вийшла за село –
Холодно метелиці у селі було.
Гув на вулиці вітрище
Що у вербах вітер так і свище –
Вранці стихло … Випав сніг …
Сонце сяє, вітерець колише віти …
Як же вітерцеві і сонцю не радіти?
- Знайдіть слова родичі?
(Діти знаходять слова: вітрище, вітер, вітерець)
- Дайте їм характеристику
(На екрані монітора слайд № 4)
Вітер – спокійний, лагідний;
Вітерець – ніжний, грайливий;
Вітрище – сильний, середній вітер.
Вчитель: Їхню силу і міць чути за звучанням. Хто найсильніший? А найніжніший?
Каліграфічно записати слова – родичі
Вітер, вітерець, вітрище.
Усно складіть із ними речення.
ІІІ. Робота над новими матеріалом
(На екрані монітора слайд № 5)
Повідомлення теми і завдань уроку.
Усі слова родичі про які ми з вами говорили – це сім’я. А сім’я живе в одному домі. У мові прийнято цей дім називати гніздом, точніше словотворчим гніздом, в яке, як чарівні пташки « злітаються слова».
Тема сьогоднішнього уроку: «Корінь слова. Спільнокореневі слова.»
Сьогодні на уроці ми дізнаємося, які слова називаються спільнокореневими, навчимося складати словотворчі гнізда, визначати спільну частину споріднених слів – корінь.
IV. Формування поняття «Споріднені слова»
(На екрані монітора слайд № 6)
- Що спільного є між предметами, зображеними на малюнках?
( Кленок – це маленький клен, кленовий листок – частина клена)
(На екрані монітора слайд № 7)
(Клен, кленок, кленовий листок.)
Отже, ці предмети – «родичі», вони споріднені між собою. Слова, які означають назви цих предметів (клен, кленок), або виражають їх ознаку (кленовий) – теж споріднені.
Слова родичі можна називати спорідненими словами.
(На екрані монітора слайд № 8)
Клен, кленок, кленовий листок.
Зразок
Сад, садок, садовий.
Раз! Два!Всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три!Чотири!Нахились,
Із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Всі веселі,
Крутимось на каруселі.
Сім!Вісім! В поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять!Десять!Відпочили,
І за парти дружно сіли.
Виконання вправи 378 (колективно)
Прочитати слова. Назвати споріднені слова.
- А які слова не є спорідненими з ними?Чому?
- Виписати споріднені слова. Позначити у них дужкою спільну частину.
Гуска, гусочка, гусеня, гусак.
V. Засвоєння поняття «Корінь»
(На екрані монітора слайд № 9)
Послухайте, діти, казку.
Багато тисяч років тому жив був Корінь – літ - . Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А Корінь каже:
- Посадіть мене, і я розростусь у велике гарне дерево.
Посадили люди Корінь –літ - , і став він рости. Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій… Багато паростків з’явилося від Кореня – літ- . Усі вони були подібні до Кореня, але і соє щось у кожному з них було. Ось яке дерево виросло. Подивились люди, порівняли паростки і побачили, що в усіх одна спільна частина – літ-. Відтоді люди почали спільну частину споріднених слів називати Коренем. І правильно вирішили: від неї, як від кореня дерева утворюються нові споріднені слова.
(Робота з підручником)
(На екрані монітора слайд № 10,11)
Спільна частина споріднених слів називається коренем. Тому такі слова ще називають спільнокореневими. Наприклад вода, водичка, водний.
Міркуй так! Щоб визначити в слові корінь треба дібрати до нього споріднені слова.
Наприклад : спорідненими словами до слова лісовий будуть ліс, лісок.
(На екрані монітора слайд № 12)
Запишіть слова. Позначте у них спільну частину – корінь.
Рід, рідний, рідненька, споріднені, поріднилися.
(На екрані монітора слайд № 13)
Робота в парах
- Прочитайте скоромовки.
На покосі косар косою косить.
Ворона проворонила вороненя.
- Запишіть їх з пам’яті. Знайдіть у кожній скоромовці спільнокореневі слова і позначте в них корінь.
(На екрані монітора слайд № 14)
- Утворіть спільнокореневі слова, позначте корінь.
І – група ІІ – група
Хата - Мороз –
Дуб - Риба –
До яких частин мови належать спільнокореневі слова?
7. Розрізнення нових форм слів від споріднених слів.
(На екрані монітора слайд № 15)
Я ходив сьогодні в ліс,
З лісу казочку приніс.
Розповім про голоси,
Що дарують нам ліси.
М. Сингаївський
У лікаря грачиха, грак,
І граченята встали в ряд;
Робити щеплення пора –
Для зміцнення пера.
Г. Соколов
- Прочитайте вірші.
- Які слова віднесемо до нових форм, а які до споріднених слів? Чому?
8.Розрізнення слів, близьких за значенням, від спільнокореневих.
(На екрані монітора слайд № 16)
А) Розгляд таблиці.
- Що спільного між словами?
Слова, близькі за значенням Спільнокореневі слова
Пастух
чередник пастушок
чабан пасовисько
вівчар пасти
Б) Висновок:слова, близькі за значенням і спільнокореневі слова – це різні поняття.
VІ. Заключна частина.
(На екрані монітора слайд № 17)
(На екрані монітора слайд № 18)
І – група ІІ - група
Зібрати слова родичі до слова сніг Зібрати слова родичі до слова зима
VІІ. Рефлексія.
(На екрані монітора слайд № 19)
Тестові завдання
А) спільна частина слів;
Б) спільна частина споріднених слів;
В) різна частина слів.
2. Як визначити в слові корінь?
А) дібрати споріднені слова;
Б) дібрати різні слова;
В) дібрати багато слів.
3. Виберіть спільнокореневі слова
А) сова, совеня, совок;
Б) білий, білочка, білизна;
В) син, синок, синівський.
VІІІ. Домашнє завдання. Диференційоване.
- Завдання для дівчаток. До слова мама добрати споріднені слова, позначити корінь.
- Завдання для хлопчиків. До слова мова добрати споріднені слова, які належать до різних частин мови, позначити корінь.