Тема: Урок розвитку мовлення
«У гостях у Службових слів».
Мета: Формувати компетенції:
Предметна – закріпити поняття про службові слова, їх роль у реченні, повторити знання про частини мови;
Ключова – вміння вчитися; розвивати спостережливість, уміння користуватися опорними таблицями;
Загальнокультурна – виховувати культуру писемного і усного мовлення;
Соціальна – виховувати любов і повагу до працьовитих людей, бажання допомагати батькам.
Хід уроку
І.Актуалізація опорних знань.
1.Казка
— Колись у королівстві Граматики жили слова. І кожна група слів жила окремо. Окремо жили слова — назви предметів, слова — назви ознак, слова — назви дій. І от королева Граматика вирішила подружити їх і послала на допомогу службові слова.
Так і бігають ці маленькі помічники з речення в речення. Скрізь треба встигнути, всім допомогти, бо без них слова не можуть ні в гості сходити, ні на лаві посидіти, ні у вікно визирнути.
ТРУД ПРАЦЯ РОБОТА |
ХОРОША ПОЧЕСНИЙ ВАЖКА |
ТРУДИТИСЯ ПРАЦЮВАТИ РОБИТИ |
Службові слова: у, в, під, за, через, і, та, а, але… |
2.Висновок. Демонструючи таблиці скласти словосполучення і речення за допомогою службових слів.
Трудитися на славу.
Важка у мене робота.
Робота у класі.
Праця на городі.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Робота в зошитах із розвитку мовлення. (с.48-49)
1.Завдання 1. Колективна робота.
- З яким почуттям ми повинні іти в гості? (з добротою, з любов’ю)
- У завданні №1 нас просять прочитати поради мудреця, доповнюючи їх словами із довідки.
А)прочитайте слова із довідки.
Б) прочитайте поради, вставте слова і запишіть їх.
Зразок – Коли мовчиш – мовчи з любові.
Ви добре потрудились, а тепер попрацюємо далі.
2.Завдання 2.
- Кожен доберіть близькі за значенням слова до іменника ТРУД, зверніть увагу на підказку.
(труд, робота, праця)
- Складіть із одним із цих слів речення, вживаючи службові слова.
(Моя мама пішла на роботу. Труд прикрашає людину. Робота на полі - це важка праця).
Фізкультхвилинка
3. Робота в парах. Завдання 3.
- Складіть словосполучення, використовуючи службові слова, хто з ким буде працювати. Наприклад – Я працюю з Олею. Яке службове слово я використала? (2-3 учні)
- Доповніть речення і запишіть їх. Підкресліть службові слова.
- Прочитайте які речення склали. (викликаю 2-3 пари: один запитує, а інший – відповідає).
- Як вам працювалося у парі? (дружно, весело, швидко, легко, зручно).
Мені працювалося у парі дружно, весело….
4. Завдання 4.
(Звертаю увагу на таблицю №1 – труд, праця, робота).
(Трудитися на городі, Робити з любов’ю. Працювати на заводі).
5. Завдання 5.
- Потрібно встановити відповідність між частинами прислів’їв за допомогою стрілок.
Без охоти – немає роботи.
Маленька праця краща за велике безділля.
Не одежа красить людину, а добрі діла.
- Поясніть, що ж означають ці прислів’я.
- Підкресліть службові слова.
6.Вправа «Інтерв’ю». Завдання 6.
- Ми багато говорили про значення праці, про роботу, про те, що потрібно трудитися, що навчання це теж труд. А зараз ви поділитесь, які добрі справи ви робите вдома. Підказкою для вас буде Завдання №6.
- Даю вам хвилину, щоб ви підготувалися.
- Скажи, які добрі справи ти робиш дома?
- Ви уважно слухайте і запам’ятовуйте, які службові слова були вжиті в інтерв’ю.
- То які ж службові слова прозвучали?
- Для чого вживаються службові слова?
7.Підсумок уроку
- Побувавши у гостях у службових слів, що ви ще повторили і навчилися? (частини мови, спільнокореневі слова, вчилися складати речення, зрозуміли, що треба багато працювати, щоб добре вчитися, допомагати батькам.)
8.Оцінювання.
ІV. Домашнє завдання.
Завдання №7 у зошиті.