Українська мова. 2 клас Розділ: Мова і мовлення УРОК-ПОДОРОЖ Тема: Вживання слів ввічливості у мовленні. Подорож у місто Милосердинськ (Королівство Чарівних Слів)

Про матеріал

Мета: на матеріалі творів різних жанрів розкрити зміст "чарівних слів"; розвивати та удосконалювати навички правильного вживання даних слів; виробляти навички правильного літературного мовлення; прищеплювати дітям любов до рідної мови, культури спілкування; виховувати шану, повагу до людей, бажання приносити добро людям.

Перегляд файлу

Українська мова.

2 клас

Розділ: Мова і мовлення

УРОК-ПОДОРОЖ

 

 

Тема: Вживання слів ввічливості у мовленні. Подорож у місто Милосердинськ (Королівство Чарівних Слів)

 

Мета: на матеріалі творів різних жанрів розкрити зміст "чарівних слів"; розвивати та удосконалювати навички  правильного вживання даних слів; виробляти навички  правильного літературного мовлення; прищеплювати дітям любов до рідної мови, культури спілкування; виховувати шану,  повагу до людей, бажання приносити добро людям.

Обладнання: карта-маршрут (плакат), слова-написи  "красиві" і "звичайні", книга "Азбука ввічливості" Л.Васильєвої, малюнок Шапокляк, лист, малюнок Феї, малюнки дітей з теми «Доброта», плакат з написом «Доброта врятує світ!».

ХІД УРОКУ

I.Організація класу.

Звучить запис пісні:

"Ласкаво просимо, ласкаво просимо ", —

 Моя Вкраїна щиро промовля.

 Ласкаво просимо, ласкаво просимо.

– Із цих чарівних слів-запросин ми сьогодні розпочинаємо наш  урок-подорож.

 II. Оголошення теми і мети уроку.

– Сьогодні    ми  вирушимо з нашого рідного міста Теребовлі (табличка-напис) в Королівство Чарівних Слів, зокрема до  головного його міста Милосердинська (прикріплюємо табличку-напис на ілюстрованій карті-маршруті).

– Вдумайтесь: Милосердинськ. Від яких слів походить це слово? (Миле серце).

Доберіть синоніми: добре, ласкаве, чуйне, золоте серце.

– Шлях до міста далекий. Нам слід зробити багато зупинок і може таке статися, що ми не потрапимо сьогодні до цього чарівного міста.

III. Сюрприз (правила поведінки).

Стук в двері. Заходить  дівчинка і несе лист в чарівному конверті від Шапокляк.

– Вам лист! (читають)

Хлопчиська і дівчиська 2 -А!

Я знаю, що ви сьогодні подорожуєте в Королівство Чарівних слів, значить, ви хочете бути вихованими і дисциплінованими. Та це ж зовсім нецікаво бути дисциплінованим, ввічливим, ніколи не бешкетувати, ні з ким не битися. Беріть приклад з мене. Я приготувала для  вас чудові правила і впевнена, що знайдуться учні, які будуть їх виконувати. Якщо ви будете дотримуватися цих правил, то потрапите в Королівство Чарівних Слів дуже швидко.  Отож, правила.

* На уроки завжди треба запізнюватися.

* Не чекайте, коли вас запитає вчитель, зразу починайте викрикувати відповідь.

*  В зошиті пишіть як-небудь, щоб вчителька нічого не могла розібрати.

* У їдальню біжіть наввипередки і відразу починайте стукати ложкою, вимагаючи свій сніданок.

 * Ніколи не їжте мовчки, це нецікаво.

 * Можна сусіду в склянку з чаєм вкинути солоний огірок.

  * Домашні завдання краще не виконувати. Більше часу лишиться погуляти.

Вчителька:

– Дякуємо, Іринко! Вам сподобався лист, діти? Візьмемо собі ці правила? Я пропоную відправити лист Шапокляк в іншому варіанті – зовсім протилежному за змістом тексті. Згодні?

4. Вчителька:

– Отож, Шапокляк ми з собою не беремо, хоч вона і  написала нам, що сама мила і чарівна. Ні, в місті Милосердинську таким не місце. Там живуть ввічливі, добрі люди, і однією з них є чарівна Фея, яка супроводжуватиме нас в дорозі. (Малюнок Феї)

IV. Тлумачення слів. Словникова робота.

– Я вже вам сказала, що в місті Милосердинську живуть добрі, милі люди. Тому, хто хоче потрапити до цього міста, зробити це не так просто. Слід не лише знати «чарівні» слова, але й значення окремих складних слів. Домашнім завданням вам було пояснити значення слів совість, скромність, доброта,  ввічливість…

Це і буде перепусткою до наступної зупинки. (Відповіді дітей)

На дошку прикріплюються таблички-написи:

Милосердинськ – почуття моральної відповідальності, миле серце. Синоніми: добре серце, ласкаве серце, чуйне серце.

Скромність – скромна людина та, яка не має звички підкреслювати свої позитивні якості, хвалитися своїми заслугами, вихованням.

Ввічливість – дотримання добрих манер, виявлення доброї вихованості, уважності у поведінці з іншими людьми.

Доброта    чуйність, прагнення робити добро іншим

 

V. Гра "Хто більше?"

Ділить дітей на 3 команди, придумують кожній назву.

– Назвіть якнайбільше "чарівних" слів. Виграє та команда, яка назве останнє слово.

– Гру закінчено. За її підсумками нас вестиме далі команда …

Я вибрала найкращі "чарівні" слова (відкриваю дошку із написаними на таблицях "чарівними" словами). Вони вам знадобляться в дорозі. Тепер давайте виберемо найбільш вдалі, найчарівніші слова, які візьмемо в дорогу. (Добрі, доброта, ввічливість).

VI. Маршрут.

 – Погляньте на карту-маршрут. Щоб дістатись до Милосердинська, нам потрібно пройти провулком Милосердя до вулиці Ввічливості, далі через площу Доброти і провулок Справедливості дійти до вулиці Совісті, а потім нас чекає площа Дружби і провулок Скромності. Можливо, ми сьогодні пройдемо окремими із них.

VII. Вулиця Ввічливості.

– Отже, ми з вами зробимо невеличку зупинку на вулиці Ввічливості. Присядьмо на хвилинку. (Розповідає вчитель)

– Лісовою стежиною ідуть батько і маленький синок. Тиша. Світить сонце. Стукає дятел. Дзюрчить струмок в  лісовій глушині. Раптом син побачив, що їм назустріч іде  старенька бабуся.

            – Тату, куди іде бабуся? – запитав синок.

           – Побачити, зустріти чи привітати. Коли зустрінемося з нею, ми скажемо їй: «Здрастуйте!» – сказав батько.

           – Для чого говорити ці слова? – здивувався хлопчик. Ми ж зовсім незнайомі.

           – А ось зустрінемось, скажемо їй здрастуйте, тоді побачиш, для чого. Ось і бабуся.

           – Здрастуйте, – сказав син.

           – Здрастуйте, – сказав батько.

І син із здивуванням побачив: все навкруги змінилося. Сонце засяяло яскравіше. По верхів'ях дерев пробіг легенький вітерець, листочки заграли, затремтіли. В кущах заспівали птахи – до цього їх не було чути. На серці у хлопчика було радісно.

  Чому це так? – запитав хлопчик.

– Тому що ми сказали людині "здрастуйте" і вона усміхнулась.

Вчителька:

Здрастуйте! Добра ласкавість слова

Стерлась зовсім у щоденнім привіті.

Здрастуйте! Адже це – будьте здорові!

Адже це – довше живіть на світі!

– Як слід говорити ці слова?

– Доберіть синоніми з таблиці. (Добрий день! Світлої днини)

 – Чи можемо ми сказати, що батько і син були ввічливими? Підберіть синонім до цього слова. (Чемними)

 – Ми подорожуємо далі по вулиці Ввічливості. Заходимо в трамвай

Сценка "У  трамваї».

1 учениця:

 Сашко в трамваї повному,

Розсівся він, "як слід".

 А біля нього згорблений

 Стоїть старенький дід.

 Хтось до Сашка звертається:

2 учениця:

"Чи вас у школі вчать,

Як місце дати старшому,

Як старших поважать? "

 Хлопчик:

"Та вчать ", – Сашко відказує. –

Але оце якраз розпочались канікули –

Ніхто не учить нас!

– А як би ви вчинили? (Відповіді дітей: Сідайте, будь ласка. Дякую)

– Ось дідусь відповів: "Спасибі!"

– А чи знаєте ви, коли вживається це слово? А історію його виникнення хочете знати? Послухайте.

Дрімучим лісом ішли двоє, дідусь і внук. Було душно, подорожнім хотілося пити. Та ось вони підійшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Мандрівники нахилилися і  напилися. Дідусь сказав: "Спасибі тобі, струмочку". Хлопчик  усміхнувся. "Чого ти смієшся?" – запитав дідусь. "Навіщо ви, дідусю, сказали струмочку спасибі? Адже він нежива істота, не почує ваших слів, не дізнається про вашу подяку". "Це  так, – відповів дідусь. – Струмочок не почує. Якби води  напився вовк, він міг би і не дякувати. Але ж ми не вовки, а  люди. Людина говорить спасибі, щоб не стати вовком".

     – Діти, вдумайтеся в слова, сказані дідусем. Як ви їх  розумієте?

 – Ми залишаємо вулицю Ввічливості. Надіюся, що вона вас багато чому навчила. Переходимо далі на провулок Милосердя.

   VIII. Провулок Милосердя.

– Я думаю, діти, ви погодитесь зі мною, що ввічливість і милосердя  мають багато спільного. Тому  зверніть ще раз увагу на карту-маршрут: поруч з вулицею Ввічливості знаходиться провулок Милосердя. Давайте пройдемо ним.

 (Малюнок «Хлопчик дає кролику капусту»)

  – Який цей хлопчик? (Добрий, милосердний)

 – Пригадайте, чи проходили ви коли-небудь цим провулком, чи проявляли милосердність, доброту? (Відповіді дітей).

 А далі нас проведе ваш однокласник Данило.(розповідає вірш)

 Звичайні слова

Ішов у кіно я цієї неділі.

Навколо дерева, обмерзлі та білі.

Слизький під ногами видніється лід,

Ще й вітер холодний зривається вслід.

 

Аж бачу: бабуся виходить з крамниці.

Спинилась і рушити з місця боїться.

Не зважиться й кроку ступить по льоду.

І тихо про себе шепоче: "Впаду".

 

А лід під ногами темніє навколо.

І тут мене щось наче в серце вкололо.

Назад повернувся, до неї біжу:

"Давайте, бабусю, я вам допоможу!"

 

І, взявши за руку, по бруку слизькому

Повів я бабуся до самого дому.

А в неї всі зморшки, немов промінці:

"Спасибі! Оце в нас ростуть молодці!»

 

І так мені хороше стало раптово

Від цього простого, звичайного слова.

-Як бачите, ми ще раз переконалися, що слово "спасибі" дійсно чарівне.

IX. Площа Доброти.

– Я думаю, що всі переконалися, що провулок Милосердя і вулицю Ввічливості ми пройшли успішно. А тепер наш маршрут пролягає через площу Доброти, де нас чекає дуже добрий хлопчик Віталик. А що це дійсно так, ми переконаємося, коли послухаємо його.

         Добрі слова

– Доброго ранку ! –

Мовлю за звичаєм.

  Доброго ранку ! –

Кожному зичу я.

– Доброго дня вам! –

Людям бажаю.

Вечором добрим

Стрічних вітаю.

І посміхаються

У відповідь люди.

– Добрі слова ж бо

Для кожного любі!

 – Готуючись до подорожі в місто Милосердинськ, ви намагалися бути добрими і про це малювали малюнки. Давайте зробимо виставку ваших робіт на дошці. (Діти прикріплюють малюнки про доброту на дошку)

X. Провулок справедливості.

– А тепер зверніть увагу, як ділять сир між собою ці чарівні герої. Як ви гадаєте, вони можуть жити в провулку Справедливості? (Малюнок)

 На жаль, наш час закінчується. Ми також не можемо зупинитися в цьому провулку за браком часу. Але ми ще сюди повернемося. Не потрапили ми і до міста Милосердинська. Трохи затримала нас Шапокляк, трохи Неввічливість та пасажири. Але я гадаю, що ми багато чого зрозуміли, пройшовши цим маршрутом, і обов'язково дістанемось до міста Милосердинська, познайомимось і подружимося з його чарівними жителями, коли прочитаємо книгу «Азбука ввічливості» (демонструю), з якої більше дізнаємося про чарівні слова, навчимося ними правильно користуватися і вдало вживати їх. А зараз давайте ще раз згадаємо про ті «чарівні» слова, з яких ми почали нашу подорож.

Декламування вірша.

Чарівні слова

До всіх сердець, як до дверей,

Є ключики малі,

Їх  кожен легко підбере,

Якщо йому не лінь.

 

Ти, друже, мусиш знати їх.

Запам’ятай, як казку,

Маленькі ключики твої:

«Спасибі» і «будь ласка»

Знають люди всі на світі

 Про «чарівнії» слова.

 Це спасибі, дай, будь ласка,

 Вибач, прошу до стола,

 Перепрошую, добридень,

 На добраніч, в добрий путь.

 Ну і ти, мій любий друже,

 Про слова ці не забудь.

 

– А зараз давайте перевіримо, чи уважно ми мандрували вулицями і провулками до міста Милосердинська. Розберемо ситуації.

Моральні задачі:

1. Я розмовляю з учителем, гостем. Вам терміново треба звернутися до мене. Як ви вчините?

2. Ви виходите з класу і ненароком штовхнули товариша. Що  ви зробите?

3. Хлопчик і дівчинка зустрілися біля дверей класу. Хто і що  повинен зробити

-Ну що ж, мої любі мандрівники, подорож наша закінчується. Думаю, що після сьогоднішнього дня ми всі будемо намагатися не забувати про «чарівні» слова, які сьогодні прозвучали, частіше вживатимемо їх у своєму житті, у спілкуванні і ставленні один до одного. Від цього ми станемо не просто культурними, ввічливими, а, перш за все, людяними, добрими. А всім відомо, що ДОБРОТА ВРЯТУЄ СВІТ!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Sidorczuk Helena
    Дуже дякую) Цікавий урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 грудня 2017
Переглядів
8937
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку