ТЕМА 4. Написання похідних прийменників разом , окремо
і через дефіс. Розбір прийменника як частини мови
МЕТА : поглибити знання учнів про похідні прийменники, способи їх
творення ; формувати вміння відрізняти прийменники від однозвучних
слів, здійснювати заміну похідних прийменників на непохідні і
навпаки ; розбирати прийменник як частину мови; розвивати навички
правильного написання прийменників, будувати словосполучення і
речення ; виховувати любов до рідного слова.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, дидактичний матеріал, комп’ютер.
ТИП УРОКУ : формування практичних умінь і навичок ( урок - магазин)
Епіграф : Розуму за гроші не купиш.
Народна мудрість
ХІД УРОКУ
І ОРГАНІЗАЦІЙНА ХВИЛИНКА
Учням роздаються листи самооцінювання (за таким зразком ), в яких вони протягом уроку за кожне виконане завдання виставлятимуть собі бали. А в кінці уроку виведуть середній бал.
ЛИСТ САМООЦІНЮВАННЯ
№ Завдання |
Назва завдання |
Бал |
1 |
Кросворд |
|
2 |
Незакінчені речення |
|
3 |
Вибіркове письмо |
|
4 |
Книжна вітрина |
|
5 |
Четвертий зайвий |
|
6 |
Дослідження - зіставлення |
|
7 |
Склади речення |
|
8 |
Замінники |
|
9 |
Розбір прийменника |
|
Загальний бал |
|
|
Середній бал |
|
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
- Здавна так ведеться , що купити хочеться найкраще , найдобріше. Але ж не всім подобається одне і те ж. І купити може не кожен . Тож і ви будете купувати ті завдання , на які у вас вистачить знань. Хотілося б, звичайно , аби розкупили весь товар.
Отже , вирушаємо до магазину .
В який же ми відділ потрапимо сьогодні ?
Нам потрібно вписати у клітинки кросворду слова і у вертикальному рядку прочитаємо назву відділу , в якому ми будемо робити покупки.
5.Частина мови , яка вказує на предмет ( іменник)
6. Змінна частина слова ( закінчення)
7.Розділ мовознавчої науки , який вивчає звуки мовлення (фонетика)
8. Слова з протилежним значенням ( антоніми)
9. Буква алфавіту , з якої не починаються слова (и)
10. Частина слова , що стоїть перед коренем ( префікс)
ІІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
Так, значить ідемо ми у відділ , який називається „Прийменник” ( слайд 1)
Наші завдання :
ІV ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК
1. На першій вітрині ми бачимо незакінчені речення ( теоретичні запитання з теми) по 1 б
(Кожному учневі за його бажанням „продається” запитання з певним номером.)
1. Службова частина мови , що виражає залежність .....( іменника , числівника , займенника від інших слів у словосполученні та реченні ).
2. Разом із іменником , числівником , займенником прийменник вказує на ....(просторові , часові , при чинові мети ...відношення)
3. Прийменники вживаються з ..... відмінками ( непрямими).
4. В ролі префіксів можуть виступати такі прийменники ... ( з, під, за, в, до, на ).
5. Для милозвучності в українській мові вживаються такі прийменники ...( у-в, з-із-зі).
6. За походженням прийменники є .... ( похідні й непохідні).
7. Непохідні прийменники – це такі.... ( походження яких встановити неможливо : у, в, під, до, з іт.д.).
8. Похідні прийменники - це такі ...( які творяться від кількох прийменників, від іменників і прислівників з прийменниками, переходом іменників і прислівників у прийменники).
9. Прийменник виступає в реченні ....членом речення ( ніяким )
10. Похідні прийменники від омонімічних слів можна відрізнити ....
( поставивши запитання до них).
11. Прийменники пишуться ...( разом , окремо, через дефіс).
2. На другій вітрині продається вибіркове письмо : виписати похідні ( І в.) й непохідні ( ІІ в. ) прийменники , пояснити їх написання 3 б
(слайд 2)
Навколо станції на пагорбах і в долині , скільки сягає око, дерева вкрилися цвітом. Усередині смерчу частки повітря обертаються з дивовижною швидкістю, руйнуючи все на своєму шляху. На воді лежали широкі темно-зелені листки латаття , а поміж них жовтіли голівки лілей.. Ще в сиву давнину на Поділлі, у тихій і затишній долині, де било з-під землі кришталеве джерело, осіли люди. Коли дерева в селі розкутаються , коли хати з-за своїх запон зелених та жовтих повиходять на шлях, мерзлякувато світячи голими своїми стінами, хочеться тоді піти в поле.
( непохідні : на, в, з,на, на, в,на,у,в,на.в)
( похідні: навколо, усередині, поміж, з-під, з-за )
3. Підходимо до третьої вітрини - книжної. Тут ми купуємо роботу з підручником ( с. 205 – теоретичний матеріал ) і практичне завдання - впр. 395.
3 б
4. Вітрина „Четвертий зайвий” ( слайд 3) 1,5 б
Випишіть з кожного рядка зайве слово.
А . За/для , по/близу, по/серед, на/відміну/від.
Б. З/попід, з/поміж, на/зустріч, із/під.
В. З/метою, на/чолі, з/за, за/допомогою.
5. Дослідження -зіставлення 1 б
( „ланцюжком”)
Пояснити правопис однозвучних слів. Визначити, до яких частин мови вони належать.
Зібратися (в)гори — котитися (з)гори — котитися (з)гори високої; говорити (в)третє — заглянути (в)третє вікно; приїхати (в)двох — (у)двох кімнатах; йти (на)зустріч — (на)зустріч з братом.
6. Вітрина „Склади речення” 1 б
( кожен учень першого ряду з непохідним прийменником ДЛЯ , з другого ряду - У , з третього ряду – ПРИ складає речення.)
7.Вітрина „Замінники” 2 б
Списати, розкриваючи дужки. Прокоментувати орфограму «Написання похідних прийменників разом, окремо й через дефіс».
(За)для нас; (з)поміж нас; (по)між людьми; (на)чолі(з) учителем; (з)під опіки батьків; (на)зустріч щастю; (у)напрямку(до) площі; (на)передодні свята; (по)над деревами; (у)ві сні; (з)(по)над гір; (з)над вершин дерев.
Замінити, де це можливо, похідні прийменники синонімічними непохідними. З’ясувати, чи змінюється при цьому відмінок іменника чи займенника.
8. Розбір прийменника 3б
Із епіграфа випишемо словосполучення з прийменником :
За ( гроші) – служб. част.мови – прийменник , незмінне слово,
непохідний, не купиш за гроші, З.в. іменника гроші;
пишеться окремо.
V ПІДСУМОК УРОКУ
Самооцінка досягнень за урок
VІ Д/З
Підготуватися до контрольної роботи :