Конспект уроку з української мови на тему:"Написання похідних прийменників разом , окремо і через дефіс. Розбір прийменника як частини мови"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови на тему:"Написання похідних прийменників разом , окремо і через дефіс. Розбір прийменника як частини мови"
Перегляд файлу

 

ТЕМА   4. Написання  похідних  прийменників    разом ,  окремо

               і  через    дефіс.  Розбір  прийменника  як  частини  мови

 

МЕТА : поглибити  знання  учнів  про  похідні  прийменники,  способи  їх 

             творення ; формувати  вміння  відрізняти  прийменники  від  однозвучних

             слів,  здійснювати  заміну  похідних  прийменників  на  непохідні і 

             навпаки ;  розбирати  прийменник  як  частину  мови; розвивати  навички

             правильного  написання  прийменників,  будувати  словосполучення  і 

             речення  ; виховувати  любов  до  рідного  слова.

 

ОБЛАДНАННЯ: підручник, дидактичний  матеріал, комп’ютер.

 

ТИП  УРОКУ : формування  практичних  умінь  і  навичок  ( урок  - магазин)

 

                                                        Епіграф :        Розуму  за  гроші  не  купиш.

 

                                                                                                        Народна  мудрість

 

ХІД  УРОКУ

 

     І   ОРГАНІЗАЦІЙНА  ХВИЛИНКА

         Учням  роздаються  листи  самооцінювання (за  таким  зразком ),  в яких  вони  протягом  уроку  за  кожне  виконане  завдання  виставлятимуть  собі  бали. А  в  кінці  уроку  виведуть  середній  бал.

 

                                              ЛИСТ   САМООЦІНЮВАННЯ

 

Завдання

Назва  завдання

Бал

1

Кросворд

 

2

Незакінчені  речення

 

3

Вибіркове  письмо

 

4

Книжна  вітрина

 

5

Четвертий  зайвий

 

6

Дослідження  - зіставлення

 

7

Склади  речення

 

8

Замінники

 

9

Розбір  прийменника

 

Загальний  бал

 

Середній  бал

 

 

                 МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ  

  • Сьогодні  на  уроці  ми  помандруємо  до  магазину, магазину незвичайного,  в  якому  продаються і  купуються  різноманітні  завдання  з  теми.  Я  буду  продавцем  у  цьому  магазині ,  а  ви – покупці. Щоб  іти  додому  з  повною  сумкою ,  треба  при  купівлі  застосовувати  знання з попередніх  уроків.

 

ІІ   АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ  ЗНАНЬ  УЧНІВ

      - Здавна  так  ведеться ,  що  купити  хочеться   найкраще ,  найдобріше.  Але  ж  не  всім  подобається  одне  і  те  ж.  І  купити  може  не  кожен . Тож  і  ви  будете  купувати  ті  завдання ,  на  які  у  вас вистачить  знань. Хотілося  б, звичайно ,  аби  розкупили  весь  товар.

             Отже ,  вирушаємо  до  магазину .

         В  який  же  ми  відділ потрапимо  сьогодні ?

 

 Нам  потрібно  вписати  у  клітинки  кросворду  слова  і  у  вертикальному  рядку  прочитаємо  назву  відділу ,  в  якому  ми  будемо  робити  покупки.

  1. Незмінна  самостійна  частина  мови (прислівник).
  2. Слово  або  сполучення  слів , яке  називає  того,  до  кого  звернена  мова (звертання).
  3. Словниковий  склад  мови ( лексика).
  4. Тринадцята  буква  алфавіту ( й)

        5.Частина  мови  ,  яка  вказує  на  предмет ( іменник)

        6. Змінна  частина  слова  ( закінчення)

       7.Розділ мовознавчої  науки , який  вивчає  звуки  мовлення (фонетика)

       8. Слова  з  протилежним  значенням  ( антоніми)

       9. Буква  алфавіту ,  з  якої  не  починаються  слова (и)

       10. Частина  слова , що  стоїть  перед  коренем ( префікс)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   ІІІ  ПОВІДОМЛЕННЯ  ТЕМИ  Й  ЗАВДАНЬ    УРОКУ

   Так, значить  ідемо  ми  у  відділ ,  який  називається  Прийменник” ( слайд 1)

 

                                     Наші  завдання :

  1. Вчитися  правильно  писати  прийменники.
  2. Розбирати  прийменник  як частину  мови.

 

  ІV   ФОРМУВАННЯ  ПРАКТИЧНИХ  УМІНЬ  І  НАВИЧОК

 

   1. На  першій   вітрині  ми  бачимо    незакінчені  речення ( теоретичні  запитання  з  теми)    по  1  б

                (Кожному  учневі  за  його  бажанням  „продається”   запитання  з  певним  номером.)

                 1. Службова  частина  мови , що  виражає   залежність  .....( іменника ,  числівника , займенника  від  інших  слів  у словосполученні  та  реченні ).

                2.  Разом  із  іменником ,  числівником ,  займенником  прийменник  вказує   на  ....(просторові ,  часові ,  при чинові  мети  ...відношення)

               3. Прийменники  вживаються  з  .....  відмінками  ( непрямими).

               4. В  ролі  префіксів  можуть  виступати  такі  прийменники ... ( з, під, за, в, до, на ).

              5. Для  милозвучності  в  українській  мові  вживаються  такі  прийменники  ...( у-в, з-із-зі).

              6. За  походженням  прийменники  є  .... ( похідні  й  непохідні).

              7. Непохідні  прийменники – це  такі.... ( походження  яких  встановити  неможливо : у, в, під, до, з      іт.д.).

             8. Похідні  прийменники  - це  такі ...( які  творяться  від кількох  прийменників,  від  іменників  і  прислівників  з  прийменниками,  переходом  іменників  і прислівників у  прийменники).

             9. Прийменник  виступає  в  реченні  ....членом  речення (  ніяким )

             10. Похідні  прийменники  від  омонімічних  слів  можна  відрізнити  ....

 ( поставивши  запитання  до  них).

             11. Прийменники  пишуться  ...( разом , окремо, через дефіс).

 

     2.  На другій  вітрині  продається  вибіркове  письмо   :  виписати  похідні  ( І  в.) й                непохідні  ( ІІ  в. )  прийменники  ,    пояснити     їх    написання   3 б

                                                             (слайд  2)

  Навколо  станції на  пагорбах  і  в  долині ,  скільки  сягає  око,  дерева   вкрилися  цвітом.  Усередині  смерчу  частки  повітря  обертаються  з  дивовижною  швидкістю,  руйнуючи  все  на  своєму  шляху. На  воді  лежали  широкі  темно-зелені  листки  латаття ,  а  поміж  них  жовтіли  голівки  лілей.. Ще  в  сиву  давнину    на  Поділлі,  у  тихій  і  затишній  долині,  де  било  з-під  землі  кришталеве  джерело,  осіли  люди.  Коли  дерева  в  селі  розкутаються  ,  коли  хати  з-за  своїх  запон  зелених  та  жовтих  повиходять  на  шлях,  мерзлякувато  світячи  голими  своїми  стінами,  хочеться  тоді  піти  в  поле.

   ( непохідні  : на, в, з,на, на, в,на,у,в,на.в)

   ( похідні: навколо, усередині, поміж, з-під, з-за )

 

       3. Підходимо  до  третьої  вітрини   -  книжної.  Тут  ми  купуємо   роботу  з  підручником ( с. 205 – теоретичний  матеріал )  і  практичне  завдання   - впр. 395.

                                               3  б

 

       4. Вітрина   Четвертий  зайвий”          ( слайд 3)                 1,5  б

   Випишіть  з  кожного  рядка  зайве  слово.

   А . За/для , по/близу,  по/серед, на/відміну/від.

   Б.  З/попід,  з/поміж, на/зустріч, із/під.

   В. З/метою, на/чолі, з/за, за/допомогою.

 

       5. Дослідження  -зіставлення     1  б

             ( „ланцюжком”)

Пояснити правопис однозвучних слів. Визначити, до яких частин мови вони належать.

Зібратися (в)гори — котитися (з)гори — котитися (з)гори високої; говорити (в)третє — заглянути (в)третє вікно; приїхати (в)двох — (у)двох кімнатах; йти (на)зустріч — (на)зустріч з братом.

 

 

        6. Вітрина  Склади  речення”                   1 б

          ( кожен  учень  першого  ряду  з  непохідним  прийменником   ДЛЯ , з  другого  ряду  - У , з  третього  ряду –  ПРИ   складає     речення.)

 

        7.Вітрина  Замінники”                             2 б

Списати, розкриваючи дужки. Прокоментувати орфограму «Написання похідних прийменників разом, окремо й через дефіс».

(За)для нас; (з)поміж нас; (по)між людьми; (на)чолі(з) учителем; (з)під опіки батьків; (на)зустріч щастю; (у)напрямку(до) площі; (на)передодні свята; (по)над деревами; (у)ві сні; (з)(по)над гір; (з)над вершин дерев.

Замінити, де це можливо, похідні прийменники синонімічними непохідними. З’ясувати, чи змінюється при цьому відмінок іменника чи займенника.

 

         8. Розбір  прийменника                           

   Із  епіграфа   випишемо  словосполучення з  прийменником :

                  За ( гроші) – служб. част.мови – прийменник , незмінне  слово,

                                        непохідний,  не  купиш  за  гроші, З.в.  іменника  гроші;

                                       пишеться   окремо.

 

                V  ПІДСУМОК  УРОКУ

 

                             Самооцінка  досягнень  за  урок

 

                 VІ    Д/З

                               Підготуватися   до контрольної  роботи :

 

docx
Додано
3 вересня 2019
Переглядів
4169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку