Конспект уроку
з української мови (навчання грамоти)
в 1-му класі
(адаптаційний період)
Тема. Обведення фігури по контуру, розфарбовування кольоровими олівцями фігури всередині.
Мета. Учити обводити фігуру, розмальовувати її.
Вправляти у частковому звуковому аналізі слів.
Розучити вірш.
Обладнання: наочний матеріал для демонстрації етапів послідовного малювання коня на основі контуру руки; простий олівець, кольором олівці, альбомний аркуш, гумка; плакати типу «Сиди правильно за партою», «Сиди правильно під час письма».
Стислий організаційно-методичний супровід уроку. У конспекті наводиться пояснення вчителя для дітей, які пишуть правою рукою. Якщо в класі є діти-лівші, треба пояснювати їм паралельно, ураховуючи їхні особливості письма, малювання, посадки за партою.
Коли діти малюють, учитель ходить по класу, допомагає школярам правильно тримати олівець, правильно розмальовувати. Дуже добре, якщо педагог візьме олівець сам і щось також розфарбує (якщо дитина не проти).
Учитель постійно стежить за посадкою дітей під час письма, не забуває проводити зарядку для очей.
Хід уроку
І. Організаційний момент: учні займають місця за партами, перевіряють- наявність індивідуального дидактичного матеріалу.
ІІ. Робота з визначення голосних звуків, наголошеного звуку в слові, «збирання» слова зі звуків, частковий звуковий аналіз слів (використовуються ігрові прийоми).
Фізкультхвилинка
ІІІ. Формування позитивної мотивації навчально-ігрової діяльності. Визначення теми уроку.
Учитель. На попередньому уроці ми згадували, у які гри вам сподобається грати, які іграшки є у вас найулюбленішими. У багатьох дітей найулюбленішою іграшкою є іграшковий кінь, лоша або поні. Агнія Барто склала такий вірш про іграшкового коня:
Лошатко
Я люблю свої лошатко,
Причешу його спочатку,
Гребінцем пригладжу хвостик –
Ми ж ним поїдем в гості.
(Переклад з російської В.Г.Германа, Н.В. Кир’ян)
Учитель. На попередніх уроках ми зробили малюнки для їжачка і півника. Пропоную сьогодні намалювати коня (або лоша, або поні).
ІV. Малювання коня.
Учитель. Наші руки – чарівники. Раніше вони допомогли нам намалювати їжачка та півника, а сьогодні допоможуть намалювати коня (або лоша, або поні) – залежно від того, яким кольором потім ви будете розмальовувати малюнок. Подивіться, наприкінці уроку у кожного з вас буде малюнок, схожий на такий. (Учитель демонструє малюнок.)
Учитель. Починаємо малювати. Покладіть руку долонею на альбомний аркуш. Тільки подивіться: раніше у вас пальчики були в різні боки, а зараз чотири пальчики треба тримати разом, а «великий» пальчик треба відвести вбік – потім з нього вийде вухо коня. (Учитель демонструє готовий малюнок, показує, як треба покласти руку на аркуш.) Починаємо обводити. Не поспішаємо.
Учитель. Зараз треба альбомний аркуш перегорнути. Ось так.
Учитель. Намалюємо око, рот та шию.
Фізкультхвилинка
Учитель. Починаємо розмальовувати. Подумайте, яким кольором буде кінь у кожного з вас. Можна розмалювати голову коня коричневим олівцем, а гриву – оранжевим, як на малюнку, що я вам показувала. Можна і по-іншому.
Не поспішаємо. Намагаємося не виходити за контур.
Після того, як кінь розмальований всередині, можна обвести її фломастером коричневого або іншого кольору (але це не обов’язково).
V. Розучування вірша А. Барто (якщо є час).
VІ. Виставка дитячих робіт з їх позитивним коментуванням.
VІІ. Підсумок уроку.
Учитель. Чи гарні вийшли у вас малюнки? Хто майже не виходив за контур? Хто зовсім не виходив за контур?