Тема. Рід іменників. Іменники спільного роду
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього і спільного роду у висловлюванні, визначати їх роль у реченнях; виховувати повагу до дорослих, любов до рідного краю.
Обладнання: підручники, таблиці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчання школярів
1.1. Організаційний момент
«Малюнкове вітання».
Зараз пропоную вам обрати «Смайл уроку», який би відображав ваш настрій, намалювати його в зошит на полі олівцем.
Аутотренінг.
Для того, щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте за мною:
Я – шестикласник!
Я хочу якомога більше знати!
Я думаю, замислююся, пригадую!
Я – творча особистість!
1.2. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
II. Актуалізація опорних знань учнів
2.1. Перевірка домашнього завдання
Вправа 207 на с. 99.
Гра „Ерудит” .
До поданих загальних назв дібрати іменники - власні назви.
Журнал ... Письменник ...
Річка ... Місто... Країна...
2.2. Лексико-орфографічна робота
Словниковий диктант
Великдень, Великий піст, Різдво, Псалтир, річка Святого Лаврентія, Син Божий, Бог, медаль «За трудову доблесть», острів Нова Земля, не приведи Боже, гори Карпати, планети Земля і Марс, Чумацький Шлях, телевізор «Славутич», поема «Сон», Організація Об'єднаних Націй, фабрика «Сіверянка», Спаський собор, місто Біла Церква, автомобіль «Запорожець», Хмельниччина, античні боги, Коліївщина, байка «Вовк та Ягня».
III. Сприйняття й розуміння учнями навчального матеріалу
3.1. Слово вчителя
Кожному іменникові властивий граматичний рід. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать і вік істот: хлопець — дівчина, голуб — голубка — голубеня. Проте існує багато назв тварин, у яких розрізнення родових іменникових форм відсутнє: оса, синиця, білка. Це пов'язано з тим, що людина не мала потреби розрізняти стать таких істот. Майже всі іменники, за невеликим винятком, належать до певного роду: чоловічого, жіночого чи середнього; деякі іменники можуть вживатися як у чоловічому, так і в жіночому роді.
3.2. Записати речення, визначити в них рід іменника сирота.
Сирота Ярема, сирота убогий; ні сестри, ні брата — нікого нема. Я сирота, без матері, без батька осталась.
3.3. Слово вчителя
Крім жіночого, чоловічого, середнього роду, іменники можуть належати до спільного роду. Наприклад: бідолаха, нероба, сирота, базіка, лівша. Іменники, що означають осіб як чоловічого, так і жіночого роду, називаються іменниками спільного роду. Їх рід визначається в контексті. Деякі іменники — назви осіб за професією чи характером діяльності (інженер, педагог, суддя, професор, льотчик, лікар) — можуть означати осіб як чоловічої, так і жіночої статі, але належать тільки до чоловічого роду. Софія Василівна Ковалевська, перша жінка-професор,— видатний математик XIX століття. Ірина Петрівна — досвідчений лікар. Рід іменників в українській і російській мовах здебільшого збігається. Це пояснюється спільним розвитком обох мов. Проте є іменники, що мають в обох мовах однакове значення, але різний рід (біль, собака, око, Сибір).
3.4. Робота з підручником
а) Вправа 209 (усно).
б) Вправа 211.
IV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
4.1. Виконання вправи 214.
4.2. Гра «Ребус»
Розгадавши ребуси, визначте рід іменників. Якого роду не названо?
Ребуси
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
5.1. Творче спостереження
Прочитати прислів'я й приказки. Пояснити їх навчальний зміст.
Базіка набалака — і в торбу не збереш.
Соня та ледацюга — рідні брати.
Білоручки — дармоїди та недоучки.
Вереда сам себе раз на рік любить (Нар. творчість).
а) Виписати іменники спільного роду.
б) Скласти два речення з одним із виписаних іменників так, щоб у першому він належав до чоловічого роду, а в другому — до жіночого.
5.2. Виконання пізнавального завдання аналітичного характеру.
Під диктовку записати іменники. Визначити рід кожного. Аргументувати свій вибір.
Путь, біль, магістраль, Сибір, полин, степ, дріб, рояль, тюль, шинель, собака, невістка, сирота, жайворонок, голова, академік, фламінго, місіс, озеро Ері, острів Хоккайдо.
VI. Підсумок уроку
6.1. Бесіда :
1. Як визначити приналежність іменників до одного з трьох родів?
2. Що слід пам'ятати про іменники спільного роду?
3. Навести приклади речень з іменниками спільного роду.
4. Як визначається рід в незмінюваних іменниках? Пригадайте правила.
6.2. Гра «Множачки»
Відгадай загадки. Що ти знаєш про ці іменники?
1. По сінях то так, то сяк, а в хату ніяк. (Двері)
2. Книжки читаю, а грамоти не знаю. (Окуляри)
3. Дві дощечки – дві сестри, несуть мене із гори. (Лижі)
4. Пливуть пливушки, позадирали вгору вушки. (Сани)
VII. Домашнє завдання
Вивчити правила & 20 на с. 100-101, виконати вправу 216 на с. 102; вправа 215 *.
Тема. Рід іменників. Іменники спільного роду
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього і спільного роду у висловлюванні, визначати їх роль у реченнях; виховувати повагу до дорослих, любов до рідного краю.
Обладнання: підручники, таблиці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчання школярів
1.1. Організаційний момент
«Малюнкове вітання».
Зараз пропоную вам обрати «Смайл уроку», який би відображав ваш настрій, намалювати його в зошит на полі олівцем.
Аутотренінг.
Для того, щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте за мною:
Я – шестикласник!
Я хочу якомога більше знати!
Я думаю, замислююся, пригадую!
Я – творча особистість!
1.2. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
II. Актуалізація опорних знань учнів
2.1. Перевірка домашнього завдання
Вправа 207 на с. 99.
Гра „Ерудит” .
До поданих загальних назв дібрати іменники - власні назви.
Журнал ... Письменник ...
Річка ... Місто... Країна...
2.2. Лексико-орфографічна робота
Словниковий диктант
Великдень, Великий піст, Різдво, Псалтир, річка Святого Лаврентія, Син Божий, Бог, медаль «За трудову доблесть», острів Нова Земля, не приведи Боже, гори Карпати, планети Земля і Марс, Чумацький Шлях, телевізор «Славутич», поема «Сон», Організація Об’єднаних Націй, фабрика «Сіверянка», Спаський собор, місто Біла Церква, автомобіль «Запорожець», Хмельниччина, античні боги, Коліївщина, байка «Вовк та Ягня».
III. Сприйняття й розуміння учнями навчального матеріалу
3.1. Слово вчителя
Кожному іменникові властивий граматичний рід. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать і вік істот: хлопець — дівчина, голуб — голубка — голубеня. Проте існує багато назв тварин, у яких розрізнення родових іменникових форм відсутнє: оса, синиця, білка. Це пов’язано з тим, що людина не мала потреби розрізняти стать таких істот. Майже всі іменники, за невеликим винятком, належать до певного роду: чоловічого, жіночого чи середнього; деякі іменники можуть вживатися як у чоловічому, так і в жіночому роді.
3.2. Записати речення, визначити в них рід іменника сирота.
Сирота Ярема, сирота убогий; ні сестри, ні брата — нікого нема. Я сирота, без матері, без батька осталась.
3.3. Слово вчителя
Крім жіночого, чоловічого, середнього роду, іменники можуть належати до спільного роду. Наприклад: бідолаха, нероба, сирота, базіка, лівша. Іменники, що означають осіб як чоловічого, так і жіночого роду, називаються іменниками спільного роду. Їх рід визначається в контексті. Деякі іменники — назви осіб за професією чи характером діяльності (інженер, педагог, суддя, професор, льотчик, лікар) — можуть означати осіб як чоловічої, так і жіночої статі, але належать тільки до чоловічого роду. Софія Василівна Ковалевська, перша жінка-професор,— видатний математик XIX століття. Ірина Петрівна — досвідчений лікар. Рід іменників в українській і російській мовах здебільшого збігається. Це пояснюється спільним розвитком обох мов. Проте є іменники, що мають в обох мовах однакове значення, але різний рід (біль, собака, око, Сибір).
3.4. Робота з підручником
а) Вправа 209 (усно).
б) Вправа 211.
IV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
4.1. Виконання вправи 214.
4.2. Гра «Ребус»
Розгадавши ребуси, визначте рід іменників. Якого роду не названо?
Ребуси
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
5.1. Творче спостереження
Прочитати прислів’я й приказки. Пояснити їх навчальний зміст.
Базіка набалака — і в торбу не збереш.
Соня та ледацюга — рідні брати.
Білоручки — дармоїди та недоучки.
Вереда сам себе раз на рік любить (Нар. творчість).
а) Виписати іменники спільного роду.
б) Скласти два речення з одним із виписаних іменників так, щоб у першому він належав до чоловічого роду, а в другому — до жіночого.
5.2. Виконання пізнавального завдання аналітичного характеру.
Під диктовку записати іменники. Визначити рід кожного. Аргументувати свій вибір.
Путь, біль, магістраль, Сибір, полин, степ, дріб, рояль, тюль, шинель, собака, невістка, сирота, жайворонок, голова, академік, фламінго, місіс, озеро Ері, острів Хоккайдо.
VI. Підсумок уроку
6.1. Бесіда :
1. Як визначити приналежність іменників до одного з трьох родів?
2. Що слід пам’ятати про іменники спільного роду?
3. Навести приклади речень з іменниками спільного роду.
4. Як визначається рід в незмінюваних іменниках? Пригадайте правила.
6.2. Гра «Множачки»
Відгадай загадки. Що ти знаєш про ці іменники?
1. По сінях то так, то сяк, а в хату ніяк. (Двері)
2. Книжки читаю, а грамоти не знаю. (Окуляри)
3. Дві дощечки – дві сестри, несуть мене із гори. (Лижі)
4. Пливуть пливушки, позадирали вгору вушки. (Сани)
VII. Домашнє завдання
Вивчити правила & 20 на с. 100-101, виконати вправу 216 на с. 102; вправа 215 *.