Конспект уроку з всесвітньої історії 7 клас "Вплив церкви на середньовічне суспільство"

Про матеріал

Конспект уроку з всесвітньої історії у 7 класі

Тема :Вплив церкви на середньовічне суспільство.

Мета : охарактеризувати вплив церкви на середньовічне суспільство.

В конспекті викладені особливості використання інформаційно-комунікативних технологій на уроці історії.

Перегляд файлу

Конспект уроку з  всесвітньої історії  у 7 класі

Тема :Вплив церкви на середньовічне суспільство.

Мета:охарактеризувати вплив церкви на середньовічне суспільство.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

Знати: 

  • дату розколу християнської церкви,
  • межі поширення впливу католицької та православної церков.

Розуміти:

  • основні відмінності між католицизмом і православ’ям;
  • роль вчення Томи Аквінського у формуванні європейської правової системи;
  •              поняття «єретик», «інквізиція», «альбігойські війни».

Вміти:

  •            показати на карті межі поширення впливу католицької і православної церков;
  •            обґрунтовано оцінити вплив церкви на культуру й освіту.

Обладнання: Пометун О.І.Всесвітня історія : підруч.для 7кл.загальноосвіт.

навч.закладів/  О.І.Пометун,Ю.Б.Малінко.-К.:Видавничий дім «Освіта»,2015.-224с.:іл.;  відеоматеріали (фрагменти фільмів: «Тома Аквінський» https://www.youtube.com/watch?v=s9nLNh6F054, «Тома Аквінський» https://www.youtube.com/watch?v=zfERgkwD23I, «Інквізиція» https://www.youtube.com/watch?v=ZgpY-u_C6Lo, «Легенди Львова. Монаші ордени» https://www.youtube.com/watch?v=2zXYHsDVfyM, «Релігія та церква в середньовічній Європі» https://www.youtube.com/watch?v=-PVuzKNCmU0),

відеофрагмент  середньовічного церковного гімну Adoro Te Devote https://www.youtube.com/watch?v=-xs67InkZ3A, віртуальний музей Ватикану http://www.christusrex.org/www1/vaticano/0-Musei.html,дидактична інтерактивна  вправа «Порівняння католицької та православної церкви епохи середньовіччя » https://learningapps.org/display?v=p0rskw8kc17,атлас «Історія середніх віків» «Картографія»,2010.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу,формування знань і навичок учнів.

Хід уроку

І. Бесіда:

1. Коли і де виникло християнство?

2. Яким спочатку було ставлення в Римській імперії до християнства?

3. Коли і ким було дозволено вільне сповідання християнства?

4. Де розв’язувалися головні питання церковного життя?

5. Яка книга була головною для християн?

6. Середньовічне суспільство поділялося на три стани. Чи представляло духовенство окремий стан? Які він мав права, обов'язки, привілеї?

Учні прослуховують фрагмент  середньовічного церковного гімну Adoro Te Devote і визначають тему уроку.

Вчитель з допомогою учнів формує  мету уроку.

 

IІ. Вивчення нового матеріалу.

Учні переглядають уривок фільму «Релігія та церква в середньовічній Європі» та на основі отриманої інформації записують в зошит  позитивні й негативні сторони впливу церкви на суспільство.

Використовуючи метод «Мозкового штурму», учитель пропонує дати від­ повідь на запитання: якими були джерела збагачення католицької церкви?

Орієнтовні відповіді учнів фіксують на дошці та у зошиті.

Робота з підручником. Опрацювати п.1 підручника та дати відповідь на питання:

  • Коли відбувся церковний розкол?
  •  Що стало його причиною?
  • Які назви отримали нові церкви та що вони означають?

 Робота з історичною картою.

C:\Users\Користувач\Desktop\культура 7 клас\картинки\slide_12.jpg  Учитель пропонує розглянути карту історичного атласу «Християнська церква в Європі у VI–XV ст.» і дати відповіді на питання.

    - Назвіть народи, які сповідували католицтво.

- Назвіть народи, які прийняли православ’я.

- Чи можна сказати, дивлячись на карту, що кордони церковного розколу повторюють кордони Східної та Західної Римської імперії?

 

Учні опрацьовують п.3 підручника та складають порівняльну таблицю «Церковні організації після схизми».                                                         

                                                                                                               Таб.1

Католицька церква

 

 Критерії для порівняння

Православна церква

 

 

 Як перекладається назва церкви?

 

 

 Територія поширення

 

 

 Голова

 

 

 Церковна ієрархія

 

 

Учні переглядають уривок відеофільму « Тома Аквінський» та  складають  інтелектуальну карту з допомогою інформаційної програми spiderscribe.net(див.зразок).

C:\Users\Користувач\Desktop\культура 7 клас\картинки\ФОМА АКВІНСЬКИЙ.jpg

 

 

Учні працюють з історичними документами та дають відповіді на питання.

Текст 1. Із «Едикту» германського короля та імператора Священної Римської імперії Фрідріха II (XIII ст.)

 

Фрідріх, Божою милістю імператор Римський, завжди священний… вірнопідданим нашим... Ухвалюємо і затверджуємо, щоб єретики, як би вони не позначались і в якому б місці імперії не були засуджені церквою і  передані до світського суду, були покарані з належним сумлінням. Якщо хтось з вищеназваних буде спійманий і, наляканий смертю, виявить бажання по­ вернутись в лоно церкви у вірі, то такі, згідно з канонічними постановами, повинні бути замкнені для відбування покарання — довічного ув’язнення.

 

Текст 2 . Із «Семи партид» (XIII ст.)

Єретики — це ті божевільні, які намагаються перекрутити слова Господа нашого Ісуса Христа і надати їм іншого змісту..., протилежного тому, якого надали їм Отці, і в який вірить Свята Римська церква, і який вона велить зберігати... «Єресь»... означає поділ, і звідси походить слово «єретик», тобто християнин, який відійшов від католицької релігії. Існує дуже багато... категорій єретиків, але дві з них найголовніші. До першої належать ті, хто вірує, але його вірування розходяться зі справжньою вірою, яку Римська церква велить сповідувати й оберігати. До другої категорії належать ті, хто взагалі не вірує, і це дуже негідні люди, які вважають, що душа вмирає разом із ті­ лом і що ні за добро, ні за зло, яке людина робить у цьому світі, вона не дістане ні нагороди, ні кари...

     Єретики можуть бути звинувачені будь-якою людиною з народу перед місцевим єпископом. І якщо трапиться, що будуть чинити опір, то їх треба судити... і передати їх потім світським суддям, і ті повинні покарати їх так: якщо проповідував єресь, був затятим, то його треба спалити на вогні так, щоб він помер. І на таке ж покарання заслуговують невірні, котрі, як ми вказали вище, в попередньому законі, не вірять ні в нагороду, ні в кару в іншому світі...

- Хто такі єретики?

    - Чому їх так називали?

    - Чому на вашу думку  виникли  єретики?

    - Як боролись з  єретиками?

    - Чому, на ваш погляд, падав авторитет церкви? Свою відповідь обґрунтуйте.

Учні переглядають уривок  відеофільму «Інквізиція» та з допомогою вчителя  формують  поняття «інквізиція» за планом:

1.  Учитель пропонує учням назвати ключові слова визначен­ня.

    2.  Учням пропонується назвати суттєві ознаки інквізиції

    3. Учні знайомляться з визначенням поняття інквізиція, вміщеним у підручнику.

4.Учням пропонується висловити власне ставлення до інкві­зиції та відповісти на запитання:    Як ви вважаєте, чи сприяла інквізиція підвищенню авторитету церкви в суспільстві? Чому?

 

ІІІ. Закріплення знань учнів.

Варіант 1. Інтерактивна дидактична гра «Відмінності католицької та православної церков». Виконується з допомогою програми learningapps.org

 

Варіант 2.   Визначте, які з перелічених імен, назв, понять і характеристик належать до католицької церкви, а які — до православної.

1) «Всесвітня», 2) Східна Європа, Русь, 3) Західна Європа, 4) Папа Римський, 5) кардинали, 6) «Істинна», 7) Константинопольський патріарх, 8) митрополити, 9) абати (на чолі монастиря), 10) настоятелі монастирів.

Відповідь: католицька церква — 1, 3, 4, 5, 9; православна церква — 2, 6, 7, 8,

ІV. Домашнє завдання.

1.Опрацювати параграф 21 підручника.

2.Виконати тестові завдання розміщені на блозі педагога. http://historycokal3.blogspot.com/p/blog-page_27.html https://goo.gl/forms/cLyRN2wRYeV4HBtF2 (ДОДАТОК 1)

3.Творче завдання  (на вибір учнів):

  •  історичний проект «Монаші ордени  нашого міста: історія та сучасність »
  • підготувати ілюстровану уявну екскурсію «Середньовічні собори: візитна картка туристичної Європи».
  • відвідати віртуальний музей Ватикану та підготувати ілюстровану уявну екскурсію.

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1. Тест до теми «Вплив церкви на середньовічне суспільство».

1. Позначте рік церковного розколу:

а) 988 р.; б) 1054 р.; в) 1096 р.; г) 1223 р.

2. Позначте країну, яка прийняла християнство в 988 р.:

а) Польща; б) Угорщина;  в) Франкське королівство;  г) Русь.

3. Позначте церкви, які утворилися після церковного розколу:

а) православна; б) греко-католицька; в) католицька; г) римо-католицька; д) мусульманська.

4. Чернеча чи духовно-рицарська католицька громада з певним статутом.

А)братство, Б)цех, В)орден,  Г) команда

5.Церковний суд у справах єретиків:

А) Конклав Б)інквізиція  В)індульгенція,Г)інтердикт

6.«Великий інквізитор» відзначався блискучим розумом, кипучою енергією, жорстокістю, безмежною відданістю католицизму. Він умовив іспанських монархів відродити в державі інквізицію. Спалював не лише єретиків, а й ті книги, які вважав небезпечними для церкви (зокрема, знищив бібліотеку принца — сина короля). Його постійно доймав страх за своє життя. Тримав численну особисту охорону, якої б вистачило для цілого війська.

 А)Бенедикт Нурсійський   Б)Томас Торквемада

 В)Бернар Клервоський       Г)Фома Аквінський

 

7. Розташуйте у хронологічній послідовності події

а) Велика схизма

б) хрещення Русі

в) альбігойські війни

г) винайдення книгодрукування Гутенбергом

 

8.Встановити відповідність :

А)інквізиція                                1.Вищий церковний суд

Б)єретик                                   2.Віровідступник

В)індульгенція                        3.Грамота на відпущення гріхів

Г)альбігойські війни             4.Хрестові походи католицької церкви для боротьби з єретиками

Д) Велика схизма

 

8. Встановіть відповідність між церквами та відмінностями в богослужіннях:

а) православна; 1) визнання чистилища;

б) католицька.   2) здійснення хрещення через занурення у воду;

                            3) посада кардинала;

                            4) здійснення богослужіння латинською мовою;

                            5) наявність ікон;

                            6) дозвіл на шлюб білому духовенству;

                            7) дозвіл на шлюб чорному духовенству.

 

docx
Додано
13 червня 2020
Переглядів
7003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку