Тема. За допомогою чого ми досліджуємо.
Мета: Розширити знання учнів про прилади, за допомогою яких досліджують природу. Вчити розрізняти методи вивчення природи: спостереження, вимірювання та досліди (експеримент). На основі пошуково-дослідницької діяльності познайомити дітей з властивостями води. Формувати вміння аналізувати явища та робити висновки з результатів спостережень. Розвивати дослідницькі навички та вміння працювати в групах, парах, спостережливість. Узагальнити знання дітей про органи чуття. Виховувати бережливе ставлення до води.
Методично-дидактичне забезпечення уроку: ілюстрації до теми, посуд для досліджень, лупа, Лего, мультимедійна презентація уроку, навчальний мультфільм "Корисні підказки", фізкультхвилинка "Вгору, вниз", ноутбук, картки для парної роботи, підручник Т. Г. Гільберг. Я досліджую світ. 1 клас – К.: «Генеза», 2018; зошит І.Жаркова. Я досліджую світ. 1 клас – Тернопіль: «Підручники і посібники», 2018.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок-дослідження.
І. Організація класу.
1. Привітання
Сьогодні урок – відкритий для всіх.
Багато гостей! То ж вітаємо їх!
Діти: Доброго ранку! Здрастуйте всі!
Добра і здоров'я бажаємо всім.
2. Емоційний настрій.
Нам настрою гарного й розумних думок,
Щоб вдалим й веселим в нас вийшов урок.
3. Девіз нашого уроку:
Серце і душу
в роботу вклади,
кожну хвилину
на уроці бережи.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Хвилинка фенологічних спостережень
Вправа "Мозкова атака"
– Яка зараз пора року?
– Який місяць розпочався?
– Яке число?
– Який день тижня?
– Як змінилася погода за цей тиждень? (Заповнюється віконечко погоди)
– Як ви про це дізналися? (Спостерігали за явищами природи)
– За допомогою чого ви спостерігали? (За допомогою органів чуття)
2. Дидактична гра "Знайди пару" – робота в парах
– Поєднайте за допомогою стрілок предмет та ознаку, яка йому відповідає.
– Які органи чуття вам допомогли?
3. Дидактична гра "Впізнай тварину".
– Впізнайте за звуком тварину. Який орган чуття допоміг?
– Що змінилося? Який орган чуття допоміг?
– Який метод вивчення природи застосували? (Спостереження)
– За чим ми можемо спостерігати? (За зміною погоди, за розвитком рослин, за поведінкою тварин, за спілкуванням людей)
4. Метод "Броунівський рух" – робота в групах.
– А який ще метод вивчили раніше? (Вимірювання)
– Що можна вимірювати? (Розмір, час, масу, температуру)
Група А (Представник від групи)
– Виберіть картки на яких зображено прилади для вимірювання:
1 група - розміру
2 група - часу
3 група - маси
4 група - температури
Група Б (Картки для парної роботи)
– З'єднайте орган чуття і предмет.
– Що можна розпізнати лише людським оком?
– Які прилади збільшують зображення, що сприймаються оком?
– Хто з дітей спостерігає, а хто вимірює?
–У побуті люди щодня використовують вимірювальні прилади: газові лічильники, електролічильники, лічильники для вимірювання води та інші. Ці прилади спонукають людей заощаджувати природні багатства та власні гроші.
Фізкультхвилинка
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
– Сьогодні у нас незвичайний урок. Наш клас перетвориться на дослідницьку лабораторію, а ми з вами станемо дослідниками, використовуючи новий метод вивчення природи – дослід або експеримент.
– До нашої лабораторії потрапила одна речовина, яку нам треба буде дослідити. А визначити, що це за речовина, нам допоможе відео.
Перегляд фрагменту мультфільму "Корисні підказки"
– Отже, речовина, яку ми будемо досліджувати в нашій лабораторії – вода.
– Які має властивості? Яке її значення? Над цими питаннями працювали дослідники багато років. А ви готові дати відповідь на ці запитання?
– Допомагатимуть нам у пошуку відповідей будуть краплинки.
– Як ви гадаєте чому? (Вода складається з краплинок)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Ознайомлення з приладами для дослідження.
– Для того щоб дізнатися якомога більше про певні предмети чи явища, треба провести багато різних дослідів.
– Для проведення дослідів використовують різні прилади. Розгляньте і назвіть, які вам вже відомі (лупа, мікроскоп).
Демонстрація набору "Юний дослідник"
Запам’ятайте! Зі скляними приладами потрібно поводитися дуже обережно!
2 . Дослідницька діяльність (робота в групах).
– Перед тим як приступити давайте повторимо правила роботи у групах.
В групах ми усі ...(працюєм)
Учнів всіх ми добре...(чуєм)
Руку вчасно...(підіймаєм)
З висновками... (поспішаєм)
Дослід 1 (демонструє вчитель). Воду по черзі наливаю у вузьку склянку, у широку.
– Чи можемо ми взяти до рук воду? Чому? (Рідка)
– Яка її форма? (Не має власної форми. Набуває форму посуду, куди її наливають).
– Які ще рідини ви знаєте? (Сік, молоко, чай,кава )
Дослід 2. Учитель наливає невелику кількість води на гладеньку поверхню і нахиляє її.
– Яка вода? (Текуча)
Дослід 3.
– Понюхайте воду. Чи має вода запах? (Не має запаху)
Дослід 4.
– Покуштуйте воду. Який смак у води? (Не має смаку)
– Як надати воді смаку?
Дослід 5.
– Опустіть ложку у воду. Що ви бачите?
– Чому видно ложку? (Вода прозора)
– А якщо опустили б ложку у склянку з молоком?
– Порівняйте колір молока і води.
– Чи має вода колір? (Безбарвна)
Дослід 6. Насипати у воду цукор, сіль, камінці, пакетик з чаєм та розмішати.
Висновок: вода розчиняє не всі речовини.
V. Узагальнення та систематизація знань
1. Робота в зошитах (ст. 49)
– Які прилади зображено? Для чого вони призначені?
Збільшувальні прилади: лупа, бінокль, підзорна труба.
Вимірювальні прилади: лінійка, рулетка, ваги, годинник, термометр, секундомір, терези.
2 . Дидактична гра "Склади вежу" – природничий диктант.
Лупа, термометр, телескоп, годинник, мікроскоп, бінокль.
3. Тест « Так чи ні» (відповіді показують цеглинками Лего)
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Закінчився наш урок.
Піднялись ще на один крок.
Стали трішки ми мудріші.
Про водичку взнали більше.
Цукор, сіль розчинить вмить,
а каміння, навпаки,
Не розчинить, хоч проси.
Дуже нам вона потрібна
Тож давайте берегти,
адже всі у світі знають,
Що без чистої води -
НІ ТУДИ І НІ СЮДИ!
— Як добре, що у нас є чиста, прозора, питна вода. Для того, щоб вона завжди була, її необхідно берегти. Без неї не може існувати жодна рослина, жодна тварина та людина.
Самооцінювання роботи (за допомогою Лего)