Конспект уроку з зарубіжної літератури для 11 класу на тему "«Старий і море» - повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору. Вплив Хемінг"

Про матеріал

Мета: допомогти учням розкрити філософсько-символічне наповнення сюжету твору, окреслити його художню своєрідність, глибше усвідомити притчевий ха­рактер твору, особливості стилю письменника та його вплив на розвиток світової художньої прози; розвивати навички характеризування героїв, визначення ідей, особливостей стилю, уміння висловлювати особисте ставлення до проблем, висвітлених у творі; виховувати прагнення протистояти не­сприятливим обставинам життя, чинити мужній опір недосконалості світу й ніколи не втрачати людської гідності.

Перегляд файлу

Комунальний заклад

«Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів»

Запорізької  обласної  ради

 

 

 

 

«Старий і море» -

повість-притча про людину.

«Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору. Вплив Хемінгуея на розвиток художньої прози XX ст.

(конспект уроку з зарубіжної літератури –11 клас)

 

C:\Users\user\Desktop\Журнал атестація\images (9).jpg 

 

 

 

Підготувала

вчитель зарубіжної літератури

Тарасенко І. В.

«спеціаліст першої категорії»

«старший учитель»

 

 

 

2017-2018 н.р.

Конспект уроку підготувала

вчитель української мови та літератури

КЗ “Матвіївська ЗОСШ-інтернат І-ІІІ ступенів” ЗОР

Тарасенко Ірина Володимирівна

 

Тема: «Старий і море» - повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору. Вплив Хемінгуея на розвиток художньої прози XX ст.

Мета: допомогти учням розкрити філософсько-символічне наповнення сюжету твору, окреслити його художню своєрідність, глибше усвідомити притчевий ха­рактер твору, особливості стилю письменника та його вплив на розвиток світової художньої прози; розвивати навички  характеризування  героїв, визначення ідей, особливостей стилю, уміння  висловлювати  особисте  ставлення до проблем, висвітлених у творі; виховувати прагнення протистояти не­сприятливим обставинам життя, чинити мужній опір недосконалості світу й ніколи не втрачати людської гідності.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань .

Обладнання: портрет письменника, тексти повісті Е. Хемінгуея «Старий і море» та  ілюстрації до нього, схема-характеристика образу Сантьяго, комп’ютер, мультимедіа проектор, запис звуків морського прибою.

Хід уроку

 

«Усі хороші книжки мають одну спільну рису –

вони є правдивішими за реальність,

 і, перегорнувши останню сторінку такої книжки,

ви відчуєте, що описані в ній події відбувалися насправді,

 відбувалися саме з вами.

 І тоді щастя й горе, добро і зло, радість і сум, їжа, вино, люди, погода –

 все, що ви прочитали, залишиться частиною вашого минулого.

 Якщо ви можете це дати читачеві - ви справжній письменник».
                                            Е. Хемінгуей

 

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

У ч и т е л ь. «Сила книжок Хемінгуея в чуйній і вимогливій лю­дяності. У нього свій світ... Його книжки не розслаблюють, атмосфе­ру в них навіть не назвеш похмурою, бо їм притаманна напружена ра­дість боротьби, боротьби за людину, яку можна вбити, але не можна здолати»,— пише дослідник творчості письменника Д. Затонський.

Про героя, що залишається Людиною в будь-якій ситуації, особливості та значення повісті «Старий і море» й буде наша розмова на уроці.

Розгадайте ребуси та дізнаєтесь хто є героєм повісті «Старий і море».

 

 

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІV. Актуалізація опорних знань

1. Розповіді учнів про життєвий і творчий шлях Е. Хемінгуея, складання його психологічного портрета

2. Обмін враженнями про прочитану повість «Старий і море», складання «сюжетного ланцюжка»

Можливий варіант «сюжетного ланцюжка»

Старий рибалка Сантьяго рибалив на Гольфстрімі

84 дні по­спіль повертався без здобичі

40 днів із ним виходив у море хло­пець Маноліно, але батьки звеліли йому покинути нещасливого ри­балку

Маноліно провідував Сантьяго: годував його, розважав

старий вірив, що йому пощастить

удосвіта на 85 день Сантьяго вирушив у море

раптом клюнула величезна риба

три дні и ночі риба тягла човен, а Сантьяго, долаючи втому, голод                             і біль

нарешті риба втомилася и випірнула із води, вона була більшою                          за човен

Сантьяго подолав рибу і прив'язав до чов­на

на рибу напали акули — рибалка боронив здобич від них, але хижаки об'їли рибу до кісток

доплив до берега, знесилений, дій­шовши до халупи, заснув

рибалки зачудовано розглядали вели­чезний кістяк риби й розуміли, що старий переміг рибу небаченого розміру

старому снилися леви на березі моря

Маноліно пишав­ся своїм старілим другом.

 V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Евристична бесіда

  •   Чому Е. Хемінгуей більш ніж десять років «виношував» сюжет твору «Старий і море»?
  •   Як розвивається тема внутрішньої перемоги героя повісті над собою, своїм страхом, безсиллям навіть тоді, коли все видається втраченим?
  •   Що є головним у творі, про що він: про рибалку, звичайного трудівника, чи про людину взагалі?
  •   Як розв’язується така суперечність у повісті: трагічне безсилля людини та її нездоланність?
  •   Як Е. Хемінгуей утверджує тему життєвого призначення людини? У чому виявляється людська велич?

2.Інтерактивний прийом «Мозговий штурм»

Визначте тематику й проблематику повісті «Старий і море».

Очікувані відповіді

Теми та проблеми: людина і природа; внутрішнє наповнення життя, що обумовлює почуття людської гідності, самовідчуття лю­дини; сенс життя; наступність поколінь; людина серед людей, люд­ські спільноти.

3. Складання схеми-характеристики образу Сантьяго

4. Слово вчителя

У центрі повісті фігура старого рибалки Сантьяго. Це не звичайний старий. Так він сам говорить про себе, і далі ми можемо переконатися у справедливості цієї самохарактеристики.

Старий живе відповідно до власного трудового етичного кодексу, героїчно бореться за життя й людську гідність. Майже три місяці щодня він виходить у море і повертається без улову. На вісімдесят п’ятий день Сантьяго ловить величезного марліна. До речі, упіймати таку рибину, як марлін, дуже важко, оскільки вона розвиває швидкість до 140 км/год, а її маса сягає 1200 фунтів (близько 600 кг). Вона може легко повести за собою човен і навіть потопити його.

Рибу з’їдають акули. Здається, старий зазнає поразки. Сум, самотність, старість. Слабкість, згасання підкреслюються навіть в описі зовнішності рибалки.

Але згадаймо, як Сантьяго боровся з рибою. У вирішальний момент, коли після триденних перегонів марлін утомився й випірнув із моря, старий відчув, як у нього «каламутиться в голові». Проте спинив себе: «Треба, щоб голова була ясна. Отже, збери докупи свої думки й навчися терпіти, як чоловік. Або як оця риба». Рибалка намагався максимально мобілізувати всі свої сили, щоб здобути перемогу й довести тим, хто вважав його невдахою, самому собі, морській істоті, що він ще чогось вартий! «Безглуздо втрачати надію,— думав він.— Безглуздо й, мабуть, гріх».

У боротьбі старого з акулами виражено оптимізм. Хемінгуей невтомно знову й знову підкреслює тему непереможності людини. По суті, повість учить, що поки людина жива, поки вона відчуває себе людиною, є надія на краще. Старий залишається без зброї, утома його перевищує межі можливого. Він знає, що вночі акули нападуть знову. Що він може? Битися, поки не помре. Трохи пізніше мріє, щоб йому не довелося більше боротися, але знову і знову вступає в боротьбу. Коли ж поразка здається безумовною, коли від риби нічого не залишається, у самій поразці вимальовується перемога. Старий знову, як на початку повісті, несе додому — навіть без допомоги хлопчика — щоглу зі згорнутим вітрилом. Засинає, і сняться йому леви молодості, а хлопчик оберігає його сон, чекаючи нових, щасливих днів передачі мудрості від старого йому, представникові молодого покоління.

«Якщо хочете,— стверджує Д. Затонський,— образ старого Сантьяго з повісті-притчі Хемінгуея «Старий і море» піднесений до рівня міфу, міфу про людину, переможену й водночас непереможну».

 5. Самостійна робота

  • Складіть тези за вивченими матеріалами про новаторство Е. Хемінгуея в літературі та значення його художньої творчості.

VI. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Літературний диктант

  1. Скільки днів поспіль повертався старий рибалка без вилову? (84)
  2. Ким був Маноліно для Сантьяго? {Учнем, другом)
  3. Яку спортивну гру любили Сантьяго і хлопчик і вболівали за її лідерів? (Бейсбол)
  4. Як називався ресторанчик, у якому обідали рибалки, а Манолі­но носив із нього старому їжу? («Тераса»)
  1. Де жив старий рибалка? (У бідній халупці з пальмового ли­стя)
  2. Яку рибу використовували рибалки для приманювання вели­ких риб?(Сардини)
  3. Який сон часто снився старому? (Африка, леви)
  4. Скільки днів тривав двобій із рибою? (Три)
  5. Із ким розмовляв старий Сантьяго в човні? (Із самим собою, із пташкою, рибою, акулами)
  1. Що їв рибалка в морі? (Сиру рибу)
  2. Хто постійно переслідував човен рибалки і як той на це реагу­вав? (Акули; бився, відганяв як міг)
  3. Що пообіцяв Маноліно старому й чому? (Що виходитиме з ним у море, щоб багато чого навчитися.)

2. Слово вчителя

Хемінгуея люблять і високо цінують у світі, про нього дуже багато пишуть. Його творчість суттєво вплинула на численних митців Європи та Америки. Сам письменник до своєї літературної праці ставився надзвичайно серйозно: «Нема на світі справи важчої, ніж писати просту, чесну прозу про людину. Спочатку слід вивчити те, про що пишеш. А потім навчитися писати. На одне і на друге йде все життя». Видатний американський письменник У. Фолкнер писав про «Старого й море»: «Час, можливо, покаже, що це найкращий єдиний добуток кожного з нас». Так це чи ні, але твір Хемінгуея «Старий і море» гідно завершує творчий шлях людини, праця якої багато в чому визначила художній образ нашого часу.

Перегляд відео «Старий і море»

https://www.youtube.com/watch?v=9RX7qPZThT4

 VII. Домашнє завдання

Характеризувати образи повісті, висловлювати своє ставлення до проблем твору, визначати художні особливості та риси новаторства письменника.

Індивідуальне завдання:

Дати розгорнуту відповідь на питання:

«Е. Хемінгуей назвав свою повість «Старий і море» «посланням молодому поколінню». Які цінні роздуми про життя і людину письменник адресував молоді?»

docx
Додано
12 лютого 2018
Переглядів
12844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку