Конспект уроку за темою: «Рід іменників»

Про матеріал

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Перегляд файлу

Тема. Рід іменників. Іменники спільного роду.

Мета:

навчальна: поглибити знання учнів про рід іменників; дати поняття про іменники спільного роду; удосконалювати вміння визначати рід іменників;

розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; розвивати навички самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання;

виховна: виховувати відповідальність і цілеспрямованість.

Внутрішньопредметні зв'язки: синтаксис, орфографія, лексикологія.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, біологія, українознавство.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

ПЕРЕБІГ УРОКУ -

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Каліграфічна хвилинка

                                                 Щоб гарно вчитися була охота,

                                                хвилинка каліграфії маленьким патріотам.

 В.О.Метелиця 

Р   р   Рр   Ро   Рі   Ра   кр

Щасливий, кому побувать довелось,

В краю, де в’ється красуня Рось

 (Вчитель нагадує шестикласникам каліграфічне написання літери Рр   та інших буквосполучень).

II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

  •  Діти, сьогодні у нас з вами буде дуже цікавий урок на тему «Рід іменників. Іменники спільного роду».

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання

Деякі учні зачитують твір-мініатюру «Ходить, ходить осінь гаєм», 2        учні працюють на закритій дошці з картками)

Мій товариш ..ндрій ..олуб живе  в ..еркаській області. Він працює в редакції газети «..онячне коло». Проживає на вулиці імені..вана..ранка.

(Робота в парах. Взаємоперевірка учнями виконаної роботи біля дошки, оцінювання виконання д.з. )

2. Комунікативний практикум

 Визначте правильні формулювання. Якщо є неправильні, виправте:

▼Іменник — це частина мови, яка має значення дії предмета.

▼Іменники є власні й загальні.

▼Іменники поділяються на істоти і неістоти.

▼Власні іменники пишуться з великої букви.

▼До власних іменників належать тільки імена та прізвища людей.

▼Більшість іменників мають форму однини і множини.

▼Іменники в реченні є підметом і додатком.

 Робота в групах

Повтореня теоретичного  матеріалу

 

 

 

 

 

Скласти повідомлення на лінгвістичну тему за схемою:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 3. Словниковий диктант

 Запишіть слова, поясніть орфограми.

Свято Різдва, Чорне море, озеро Байкал, Карпатські гори, День знань, День Незалежності України, ректор Харківського національного університету внутрішніх справ Олександр Маркович Бандурка, сузір’я Лебедя, Будинок науки, Верховна Рада України.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота з підручником

► Прочитайте матеріал підручника, дайте відповіді на запитання.

▼Які частини мови мають граматичну категорію роду?

▼Як визначають рід іменників?

▼Коли неможливо визначити рід іменників?

▼Які іменники належать до спільного роду?

▼До якого роду належать іменники, що означають професії?

2. Робота з таблицею

Методом «Ти – мені, я - тобі» виконання вправи

Іменники чоловічого роду

 

Іменники жіночого роду

 

Іменники середнього роду

 

Іменники спільного роду

 

3. Колективна робота

 Запишіть іменники. Визначте рід кожного. З’ясуйте лексичне значення слів.

Дріб, накип, насип, пил, нежить, поли, рояль, рукопис, біль, Сибір, собака, степ, толь, тюль, шампунь, вуаль, зала, путь, розкіш.

 Порівняйте рід цих іменників у російській та українській мовах.

4. Вибіркова робота

►Випишіть іменники, які не мають роду. Поясніть, чому.

Невістка, окуляри, сани, холод, жаль, ковзани, лижі, син, дочка, піч, річ, канікули, мандри, іменини, вільха, осика, шахи, Лубни, Чернівці, тропіки.

Пізнавльне завдання

 У  багатьох мовах світу (наприклад,  в англійській, турецькій, вірменській, китайській) іменники не мають ознаки роду. А в деяких інших іменники належать до інших родів. Наприклад, у німецькій  мові ніж – «дас мессер» - середнього роду, а ложка – «дер льоффель» - чоловічого роду.

Завдання:  завершіть оповідання, використавши наступне повідомлення.

 

Суперечка

 Якось у ресторані сиділи за обіднім столом три жінки:  українка, німкеня і вірменка. Раптом на підлогу впала ложка.

  • Ой! – вигукнула українка, згадавши давню прикмету. – Ложка впала – якась дама спішить до нас у гості.
  •  Чому дама? – здивувалась німкеня…

2. Робота в групах. (Методом «Прес» спікери груп висловлюють свою позицію)

Коментар дослідників (вдома 2 учні заздалегідь готували повідомлення)

  Отже, кожному іменнику властива граматична категорія роду. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать і вік істот: хлопець – дівчина,  голуб – голубка – голубеня. Проте є багато назв тварин, у яких розрізнення родових іменникових форм відсутнє: оса, синиця, білка, жайворонок, короп. Це пов’язано з тим, що людина не мала потреби розрізняти стать таких істот.

    У назвах неістот рід не має реального значення, бо ми не можемо пояснити, чому одні іменники належать до певного роду: понеділок, середа, клен, береза, смуток, любов, захоплення.

       Крім жіночого, чоловічого та середнього роду іменники можуть належати до спільного роду: бідолаха, сирота, нероба, лівша. У реченні вони виступають то як іменники чоловічого роду, то як іменники  жіночого роду, наприклад: сирота Марійка, сирота Іван.

     Деякі іменники належать лише до чоловічого роду, але можуть позначати осіб чоловічої і жіночої статі: Валентина Іванівна – досвідчений  лікар.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Творча робота. Стань творцем!

 Складіть речення з використанням іменників спільного роду.

1, 3 групи — молодчина, добряга, сердега, розумниця.

2, 4 групи — задавака, гуляка, задирака, роззява.

2. Ігрова хвилинка

 Визначте рід іменників. Якщо чоловічий — підніміть ліву руку, жіночий — праву, середній — обидві руки, спільний — встаньте.

Заєць, директор, земля, ніч, вікно, потвора, оборонець, метелик, сорока, суддя, батько, майстриня, море, білка, вівця, сонце, плакса, учитель, сирота, двері, Карпати.

1. Творчий диктант

Завдання: замінити  іменниками спільного роду подані словосполучення.

Синонім до  слова «ледар». (Нероба)

Людина, яка говорить багато і беззмістовно. (Базіка, пустомеля)

Роботяща, працьовита людина. (Трудяга)

Неуважна людина. (Роззява)

Дитина, яка росте без батьків. (Сирота)

Пихата людина. (Задавака)

Службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам. (Листоноша)

Додатково: розібрати два іменники спільного роду за будовою. (для учнів достатнього рівня)

Навести власні приклади іменників спільного роду. Увести їх у самостійно складені речення.  (для учнів високого рівня)

2. Творча робота «Поетична синонімія» (Діти працюють в групах)

Завдання: учні одержують віддруковані поетичні фрагменти, у яких на місці вжитих автором слів у дужках подано кілька синонімів, що з цими словами перебувають у одному синонімічному ряду.  Необхідно швидко і правильно встановити вжите автором слово.

Текст №1

Вигріваються на сонці

Осокори у (тузі, смутку, журбі),

А дуби, мов полководці,

Вийшли з вітром на (дуель, двобій, поєдинок)

Відповідь

Вигріваються на сонці

Осокори у  журбі,

А дуби, мов полководці,

Вийшли з вітром на двобій.

 

 

Текст №2

А вітер завихриться в вітах,

Дерева гойдне  - і в ту ж (секунду, хвилю, мить)

Із жалем за втраченим літом

Обірване листя (лине, летить, кружляє).

Відповідь

А вітер завихриться в вітах,

Дерева гойдне  - і в ту ж мить

Із жалем за втраченим літом

Обірване листя  летить.

Текст №3

Осінь в саду (розхлюпалася, розіллялася, розлилася),

Осінь, як повінь червлена,

Вишня в багрянець (прибралася, нарядилася, одяглася),

Мов молода наречена.

Відповідь

Осінь в саду  розлилася,

Осінь, як повінь червлена,

Вишня в багрянець одяглася,

Мов молода наречена.

 

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ І УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Тести

1. Скільки іменників у наведеному реченні Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема?

А Один;

Б два;

В три.

2. Укажіть назви істот:

А кущ, втікач, жаба;

Б дерево, книга, прищ;

В людина, нападник, неук.

3. З великої букви пишемо:

А іменники — загальні назви;

Б іменники — власні назви;

В іменники — назви істот.

4. У якому рядку допущена помилка?

А Гори Карпати, шоколад «Корона»;

Б Леся Українка, журнал Пізнайко;

В казка «Котигорошко», ріка Дніпро.

5. Укажіть іменник середнього роду:

А фламінго;

Б піаніно;

В шимпанзе.

6. Укажіть іменник спільного роду:

А замазура;

Б плавчиха;

В кравчиня.

7. У якому рядку всі іменники незмінювані?

А Місто, Сочі, коридор;

Б пілот, пюре, море;

В журі, шосе, кафе.

8. Укажіть власну назву:

А Дніпро;

Б печаль;

В день.

9. Знайдіть рядок з іменниками спільного роду:

А груша, лівша;

Б ледащо, невдаха;

В нероба, дівча.

10. Іменники спільного роду називають:

А малят безвідносно до їхньої статі (немовля, оленя);

Б осіб як чоловічої, так і жіночої статі (сирота, плакса);

В осіб жіночої статі за професією (професор, токар)

11. Укажіть, у якому рядку всі слова є іменниками:

А звертання, синява, сміливість, радість, читання.

Б дія, молодий, природа, життя, рухатися.

В змагання, дорога, дорогий, відділ, відділяти.

12.  У якому рядку іменники тільки жіночого роду?

А Соло, рагу, шасі, депо;

Б канікули, Суми, Чернівці, стіл;

В куниця, сорока, гусінь.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Рефлексія

 1. Метод «Незакінчене речення».

Завдання:

продовжити речення: «Сьогодні на уроці я  не знав(ла), а тепер знаю…»

2. Оцінювання учнівських відповідей  відповідно до результатів засвоєного на уроці.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)

Опрацювати п.14;

Високий рівень – скласти  невелику розповідь «Мої домашні обов’язки», скориставшись одним із запропонованих початків.

1) Я зневажаю нероб і змалку допомагаю мамі в домашньому господарстві…

2) Кажуть, з ким поведешся, того й наберешся. Мій товариш – трудяга: вчиться добре і батькам допомагає. Я в усьому беру з нього приклад…

3) Мій дідусь не здобув освіти, бо мав важке дитинство. Він – самоучка, але, здається, немає такого, чого б він не вмів. Про таких кажуть: на всі руки майстер. Я теж не хочу вирости білоручкою і охоче допомагаю батькам…

Достатній рівень  скласти 4-5 речень зі словами, що вживаються лише в чоловічому роді, але можуть позначати і осіб жіночої статі. (Зразок: Моя мама – спеціаліст вищої категорії.)

Середній рівень – вправа 136 с.80

.

docx
Додано
26 листопада 2021
Переглядів
842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку