Метою уроку є: допомогти учням осмислити творчу постать І.П.Котляревського та його місце в українській літературі, проаналізувати поему “Енеїда", засвоїти поняття травестія, бурлеск, алюзія. Розвивати усне мовлення учнів. Виховувати свідомих громадян України, які знали б свою мову, культуру, історію.
Мета. Допомогти учням осмислити творчу постать І.П.Котляревського та його місце в українській літературі, проаналізувати поему “Енеїда”, засвоїти
поняття травестія, бурлеск, алюзія. Розвивати усне мовлення учнів.
Виховувати свідомих громадян України, які знали б свою мову, культуру, історію.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу
Обладнання. Оформлення дошки: епіграф, аркуші з висловлюваннями про
письменника, портрет І.П.Котляревського; схема, що буде заповнюватися
учнями під час уроку; схема подорожі троянців; виставка творів пись-
менника; словник літературознавчих термінів.
Епіграф
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди;
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть!
Т.Г.Шевченко
Вислови, надруковані на аркушах.
В.Короленко:
якою не писали. Він зробив м”яку, виразну, сильну, багату мову літературною, і українська мова, яку вважали лише місцевим наріччям, з його легкої руки зазвучала так голосно, що звуки її рознеслись по всій Росії. На ній потім співав пісні і Шевченко.
сферадіяльності |
риси характеру |
кредо |
світ захоплень |
улюблені письменники |
театр, музика |
Учитель, канцелярист, етнограф та фольклорист, історик, мовознавець, військовослужбовець, домашній учитель, директор Полтавського театру, актор, попечитель богознавчих закладів у Полтаві.
Добрий, благородний душею, енергійний, мудрий, гуманний, справедливий.
У своїх творах перелити гарячу любов синівську до рідного народу, його героїчної історії, до його пісень і дум.
Театр, література, ставив домашні вистави.
Вергілій, Овідій, Горацій, К. Рилєєв, О. Бестужев.
І. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Вступне слово вчителя
Учнів класу поділено на кілька груп:
біографи, літературознавці, дослідники.
ІІ. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Розгляд портрета
Спершу хочу вам запропонувати поглянути на портрет письменника й визначити риси характеру, які , на вашу думку, притаманні цій особі. Опишіть зовнішність поета.Занотуйте свої здогадки у зошити.
1.Учень-біограф
2.Учень-дослідник
Епоха Котляревського припала на важкий для українства період: зруйновано Запоріжську Січ.
1764 року скасовано тінь гетьманського уряду, організовано перші губернії.
1783 року козацькі полки реорганізовано на загальноімперський зразок.
1785 року з”явилась знаменита ”жалованая грамота дворянству”, з якою благополучно з козацької старшини вилупилася жменя ”благородного дворянства й померли мільйони вільних людей, з цього часу зовсім у кріпацтво повернутих”.
3.Учень-дослідник
Відомо, що перші частини ”Енеїди” були популярні й між задунайськими козаками. Під час російсько-турецької війни, перевозячи ад”ютанта Котля-
ревського через Дунай, вони дізналися, що перед ними автор улюбленої поеми і запросили його стати їхнім кошовим, називали ”батьком”.
4.Учень-біограф
Родина Котляревських
Можна гадати, що Котляревські походили з дрібної зубожілої козацької стар-
шини, яка встигла в правах зрівнятися з дворянством. Дворянство стверджується наявністю у них земельної власності й кріпаків. Оскільки родина зубожіла вона змушена була заробляти на прожиття: дід був дияконом Полтавської соборної успенської церкви, батько – канцеляристом.
Народився І.П.Котляревський 9 вересня 1769 року в Полтаві. Батько був небагатим чиновником, тому прагнув своїй дитині таку освіту, яка б забезпечила насамперед хліб насущний.
5.Учень-біограф
Освіта
Малий Івась спочатку вчився у дяка, а з 1780р. до 1789р. – у Полтавській ду-
ховній семінарії. Тут вивчали латинську, грецьку, російську, французьку, ні-
мецьку мови, аще арифметику, пиїтику, філософію та інші прндмети. Але оскільки кар”єра не приваблювала майбутнього письменника, на останньому
курсі семінарії Котляревський перериває навчання.
Сфера діяльності
Протягом 4-х років І.Котляревський працював канцеляристом, якийсь час - домашнім учителем у поміщицьких родинах, цікавився етнографією та фольклором. Вважають, що 1794р. розпочав свою довготривалу працю над власною ”Енеїдою”. 1798р. твір з”явився друком. Це пародія на античний твір,виклик історії – твір, який примусив українську націю повірити всебе й своє майбутнє.
1796-1808рр.- перебував на військовій службі. Брав участь у боях під Бендера
ми та Ізмаїлом, 1808р. – у чині капітана вийшов у відставку. В 1810 році Кот-
ляревському запропонували посаду наглядача в Будинку для виховання дітей
бідних дворян, де він працював до самої смерті.
6.Учень-біограф
У 1818 році М.М.Новіков заснував у Полтаві масонську ложу з метою поши-
рювати ідеї декабристів. Весною 1819р. її було закрито, діяльність цієї організації- певною мірою декабристського напрямку – навіть протягом такого невеликого відрізку часу не могла не накласти свого відбитку на культурне життя Полтави, на світогляд і діяльність Котляревського. Наскільки активною була його діяльність як члена цієї організації, судити важко, бо дуже мало збереглося матеріалів.
Розповідь учня-біографа
Доброта й благородство душі – основні риси характеру.
І.П.Котляревському знову посміхнулася доля вчителя і наставника юнацтва, зокрема дітец збіднілих дворян і чиновників. Як вихователь і вчитель він від-
значався високою гуманністю, батківською ласкою й теплотою, розсудливою вимогливістю. Про івана петровича далеко линула слава, як про доброго, чес-
ного і вмілого вихователя молодого покоління, знаючого, високоерудованого
вчителя.
О.А.Новіков писав про Котляревського:
«Чиновник цей у колі вихованців є шанованим і строгим батьком, задоволення внутрішнє і схвалення совісті проступає в усіх його рисах»
Учень-біограф
Світ захоплень
1818-1821рр. за сумісництвом І. Котляревський був ще й директором Полтавського театру. Але був не лише директором, а й виступав як режисер, актор.
У цей час до нього приходить велике кохання до актерки із відомої театральної трупи І.Штейна Тетяни Пряженківської, але до весілля так і не дійшло.
Знайомство з Щепкіним переросло в щиру дружбу. Приймав участь у викупленні Щепкіна з театру. Для театру написа п”єси ”Наталка Полтавка”,
”Москаль-чарівник”. Саме ролі Макогоненка, Чупруна призначено для
Щепкіна.
У середовищі передових людей Росії І.Котляревського знали як доброго істо
рика, мовознавця, етнографа і фольклориста. До нього за консультаціями зверталися історики І.Срезневський, Д.Бантиш-Каменський. Консультував Рилєєва,коли поет-декабрист писав поему ”Войнаровський”.
Помер письменник 10 листопада 1838 року в Полтаві, був похований на місь
кому кладовищі з великими почестями.
Вчитель.
За своє досить довге життя написав 4 оригінальні твори – поема ”Енеїда”,
”Пісня на Новий 1805 рік князю Куракіну”, п”єси ”Наталка Полтавка”,
”Москаль-чарівник”.
Запитання
Повідомлення учня-літературознавця про джерела ”Енеїди”, коли вперше ознайомились з поняттями берлеск, травестія.
Вчитель пояснює значення термінів:
Бурлеск (від італійської –жарт) – один із засобів сміху, комічний ефект якого
Досягається підміною високого стиля низьким і навпаки низького високим.
Травестія (від латинського ”переодягати”) – один із різновидів гумору, коли герої наділяються рисами людей іншої епохи чи перевдягається в інший одяг,
переносяться в інші історичні умови або інший побут.
Вчитель. Вергілієва ”Енеїда” ”перелицьована” Котляревським на український лад – тобто сюжет одного твору взято для висвітлення зовсім іншої теми й ідейного змісту. Засобами травестії та бурлеску письменник створив цілком самобутню, оригінальну поему, пройняту українським духом, сповнену народного гумору.
Виразне читання вступу поеми.
Далі аналізуємо:
викликав у вас твір і чому?
ІV. Узагальнення і систематизація матеріалу
Екскурсія символічною картою Енеєвих мандрів
Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал про систему образів в Енеїді, дібрати цитати для характеристики Енея, троянців, Низа, Евріала, богів, царів, князів, (високий, достатній рівень), вивчити уривок напам’ять. Опрацьовати матеріал підручника “середній”.