Конспект уроку за твором Байрона "Паломництво Чайльд-Гарольда". Автор та герой у поемі

Про матеріал

Мета уроку : дослідити проблему співвідношення в поемі образів автора та головного героя; формувати в учнів навички аналізу проблемного змісту твору; розвивати асоціативне мислення, читацьку спостережливість, вміння аргументувати власну думку

Перегляд файлу

АВТОР ТА ГЕРОЙ У ПОЕМІ БАЙРОНА

«ПАЛОМНИЦТВО ЧАЙЛЬД-ГАРОЛЬДА»

Мета: дослідити проблему співвідношення в поемі образів автора та головного героя; формувати в учнів навички аналізу проблемного змісту твору; розвивати асоціативне мислення, читацьку спостережливість, вміння аргументувати власну думку

Вступне слово вчителя: Сьогодні на уроці ми звернемося до поеми Байрона, до поеми, яка є типовою для романтичної літератури, до поеми, яка мала величезний вплив на багатьох поетів, у тому числі російських, перш за все О.С.Пушкіна та М.Ю.Лермонтова.

Вести урок будуть допомагати група теоретиків, група дослідників, творча група.

Виступи теоретиків: Романтизм – літературний напрямок, як виник в 90-і рр. 18 століття та отримало художнє втілення протягом 19 століття. Соціально-політичними передумовами виникнення романтизму явилися розвиток капіталізму та універсальних товарно-грошових відносин, розпадання старої феодальної системи, сословної ієрархії, ослаблення позицій аристократії, прихід до влади в більшості європейських країн та США крупної буржуазії, яка звільнила дворянство від минулих привілей. Таким чином, романтизм як художня система з`являється в переломну епоху, коли стара феодальна система дала місце новій, капіталістичній. Романтики підкреслювали протиріччя сучасного їм суспільства, демонстрували владу золота, яке призводило до бездуховності їхніх сучасників. Романтики постійно порівнюють закони суспільства с законами дійсності, щоб підкреслити недоліки сучасної дійсності. Реальний світ немов би перевіряється ідеальним гармонічним світом, створеним в уявленні митця. Ідеальний світ – це мрія, яка дозволяє вірити в щасливе майбутнє, але для художника немає власного світу, він тісно пов'язаний з іншими людьми. Романтичний герой бачить ідеальну сутність дійсності, тому він вступає в боротьбу, але не здатен наодинці перетворити світ. Але романтики переконані, що їхній бунт має користь, тому покладають завдання перетворення світу на мистецтво. Задача мистецтва – показати недоліки, недосконалість суспільного пристрою та протисти вати йому свій ідеал духовних, внутрішньо багатих, романтичних героїв. Герой подається автором в таких ситуаціях, в яких він виявив би себе з найбільшою повнотою та показав недоліки реальної дійсності, тобто романтики прагнули зобразити виключні характери у виключних обставинах, представлених на фоні реальної дійсності. Взагалі герой займає важливе місце в романтизмі. Він може діяти як романтичний герой, але може й заради матеріального відмовитися від покликання. Тому задача мистецтва, за розумінням романтиків, повинно пробудити у кожній людині те найкраще, що закладено в ній ще з народження, перемогти в ній звичайне.

Вчитель: звернемо увагу на схему, яка відображає принцип подвійного світу у філософській концепції романтизму:

 

 

 

 

Учитель: Зачитаємо епіграф до поеми. Які очікування виникають після знайомства з ним?

Теоретики: Твір Байрона «Паломництво Чайльд-Гарольда» – яскравий зразок романтичної поеми. Незважаючи на те, що автор у час написання ще знаходився під впливом класицистів, читачі з перших рядків побачили в ній дещо нове, особливе, і навіть тривожне. У 1809-1811 роках Байрон під час мандрівки відвідав Португалію, Іспанію, Грецію, Албанію, Турцію, Мальту. Враження під час подорожі стали основою перших пісень поеми, виданих у 1812 році. Ці пісні принесли автору успіх.

Учитель: Відзначимо, що записи, які складаються автором під час мандрівки обов’язково супроводжують пояснення. В поемі важливе місце повинен займати образ автора. Але й образ героя для естетики романтизму дуже важливий. Тому наше завдання на уроці – з`ясувати, як автор поєднує в поемі обидва образи, яка роль в поемі кожного з них.

Працюють творча команда та команда дослідників.

Творча група пропонує плейкасти, створені за піснями 3-9 поеми.

Бесіда за змістом (звертання до дослідників):

  • Яким постає перед нами герой на початку поеми? (самотній, здатний на погані вчинки, завжди вірить у свою правоту, відсутнє відчуття провини)

Творча група пропонує плейкасти за 82-84 частинами.

  • Яке ставлення Чайльд-Гарольда до любові? До суспільства? (вільний від суспільства він нещасливий, але при цьому незалежність для нього дорожче спокою, щастя)
  • Чому Чайльд-Гарольд залишив рідні місця? Чому Байрон називає його подорож паломництвом? (він мандрує в пошуках сцілення душі)

Творча група пропонує плейкаст частини 16 другої пісні.

  • Чому при цьому Байрон називає шлях Гарольда безцільним? (герой тільки розглядає, не одне явище його не захоплює, ніде він не затримується)

Творча група представляє плейкасти за частинами 23-26 другої пісні.

  • Тоді чиї це думки? Який образ є ключовим у даному уривку? (образ моря) Що він символізує?
  • Яка основні ідея цих строф?
  • Як це пов’язано з основними принципами романтизму? (протиставлення світу реального та ідеального)

Плейкасти частини 76 другої пісні.

  • Кому тоді належать заклики до визвольної боротьби?
  • Зробіть висновок, яка роль образів автору та герою в 1 та 2 піснях поеми, яким чином вони поєднуються?

Формулювання висновку:

Таким чином, образ Чайльд-Гарольда та автора існують окремо. Рух від ліричної теми, що втілюється в образі автора, до епічного змісту, пов’язаному зі спостереженнями Чайльд-Гарольда, подано як зміну емоційних сфер героя та автора. Таке взаємовідношення ліричного та епічного характерне до ліро-епічної поеми. Епічний шар мандрівки отримує лірико-романтичний характер за допомогою образів природи, перш за все – моря, яке є символом незалежної вільної стихії. Однак майстерність Байрона виявилося в тому, що він досягнув такого синтезу епічного та ліричного, при якому не завжди можливо бути впевненим, кому належать ліричні роздуми – герою чи автору.

Учитель: Через декілька років Байрон написав продовження поеми (третю пісню у 1816 році в Швейцарії та четверту у 1818 році в Італії.

Плейкасти частин 12-13 третьої пісні.

  • Яким постає Чайльд-Гарольд на початку третьої пісні? Куди він вирушає тепер? (до місця битви при Ватерлоо)

 

Плейкасти частин 38-41.

  • Як характеризується Наполеон? Чия це оцінка – Гарольда чи автора?
  • Як ви розумієте місце особистості в історії?

Оглядова бесіда:

  • Який образ є центральним в четвертій пісні?
  • Як автор пояснює зникнення Чайльд-Гарольда?
  • Які проблеми розглядаються в четвертій пісні? (проблеми любові, часу, смерті, значення поета та поезії в боротьбі за свободу народів)
  • Чому автор відмовляється від образу Чайльд-Гарольду? (він далекий від народних інтересів)

Плейкасти частин 184-186.

  • Чому автор в фіналі твору ще раз підкреслює своє бажання злитися з морською стихією (море символізує народ, який прагне до свободи)
  • Яка ж мораль? Як потрібно жити, щоб в кінці життя зрозуміти, що твоє життя не було безплідним?

Підбиття підсумку уроку

docx
Додав(-ла)
ГЕТЬМАН Ірина
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
30 грудня 2018
Переглядів
8430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку