Мета уроку : дослідити проблему співвідношення в поемі образів автора та головного героя; формувати в учнів навички аналізу проблемного змісту твору; розвивати асоціативне мислення, читацьку спостережливість, вміння аргументувати власну думку
АВТОР ТА ГЕРОЙ У ПОЕМІ БАЙРОНА
«ПАЛОМНИЦТВО ЧАЙЛЬД-ГАРОЛЬДА»
Мета: дослідити проблему співвідношення в поемі образів автора та головного героя; формувати в учнів навички аналізу проблемного змісту твору; розвивати асоціативне мислення, читацьку спостережливість, вміння аргументувати власну думку
Вступне слово вчителя: Сьогодні на уроці ми звернемося до поеми Байрона, до поеми, яка є типовою для романтичної літератури, до поеми, яка мала величезний вплив на багатьох поетів, у тому числі російських, перш за все О.С.Пушкіна та М.Ю.Лермонтова.
Вести урок будуть допомагати група теоретиків, група дослідників, творча група.
Виступи теоретиків: Романтизм – літературний напрямок, як виник в 90-і рр. 18 століття та отримало художнє втілення протягом 19 століття. Соціально-політичними передумовами виникнення романтизму явилися розвиток капіталізму та універсальних товарно-грошових відносин, розпадання старої феодальної системи, сословної ієрархії, ослаблення позицій аристократії, прихід до влади в більшості європейських країн та США крупної буржуазії, яка звільнила дворянство від минулих привілей. Таким чином, романтизм як художня система з`являється в переломну епоху, коли стара феодальна система дала місце новій, капіталістичній. Романтики підкреслювали протиріччя сучасного їм суспільства, демонстрували владу золота, яке призводило до бездуховності їхніх сучасників. Романтики постійно порівнюють закони суспільства с законами дійсності, щоб підкреслити недоліки сучасної дійсності. Реальний світ немов би перевіряється ідеальним гармонічним світом, створеним в уявленні митця. Ідеальний світ – це мрія, яка дозволяє вірити в щасливе майбутнє, але для художника немає власного світу, він тісно пов'язаний з іншими людьми. Романтичний герой бачить ідеальну сутність дійсності, тому він вступає в боротьбу, але не здатен наодинці перетворити світ. Але романтики переконані, що їхній бунт має користь, тому покладають завдання перетворення світу на мистецтво. Задача мистецтва – показати недоліки, недосконалість суспільного пристрою та протисти вати йому свій ідеал духовних, внутрішньо багатих, романтичних героїв. Герой подається автором в таких ситуаціях, в яких він виявив би себе з найбільшою повнотою та показав недоліки реальної дійсності, тобто романтики прагнули зобразити виключні характери у виключних обставинах, представлених на фоні реальної дійсності. Взагалі герой займає важливе місце в романтизмі. Він може діяти як романтичний герой, але може й заради матеріального відмовитися від покликання. Тому задача мистецтва, за розумінням романтиків, повинно пробудити у кожній людині те найкраще, що закладено в ній ще з народження, перемогти в ній звичайне.
Вчитель: звернемо увагу на схему, яка відображає принцип подвійного світу у філософській концепції романтизму:
Учитель: Зачитаємо епіграф до поеми. Які очікування виникають після знайомства з ним?
Теоретики: Твір Байрона «Паломництво Чайльд-Гарольда» – яскравий зразок романтичної поеми. Незважаючи на те, що автор у час написання ще знаходився під впливом класицистів, читачі з перших рядків побачили в ній дещо нове, особливе, і навіть тривожне. У 1809-1811 роках Байрон під час мандрівки відвідав Португалію, Іспанію, Грецію, Албанію, Турцію, Мальту. Враження під час подорожі стали основою перших пісень поеми, виданих у 1812 році. Ці пісні принесли автору успіх.
Учитель: Відзначимо, що записи, які складаються автором під час мандрівки обов’язково супроводжують пояснення. В поемі важливе місце повинен займати образ автора. Але й образ героя для естетики романтизму дуже важливий. Тому наше завдання на уроці – з`ясувати, як автор поєднує в поемі обидва образи, яка роль в поемі кожного з них.
Працюють творча команда та команда дослідників.
Творча група пропонує плейкасти, створені за піснями 3-9 поеми.
Бесіда за змістом (звертання до дослідників):
Творча група пропонує плейкасти за 82-84 частинами.
Творча група пропонує плейкаст частини 16 другої пісні.
Творча група представляє плейкасти за частинами 23-26 другої пісні.
Плейкасти частини 76 другої пісні.
Формулювання висновку:
Таким чином, образ Чайльд-Гарольда та автора існують окремо. Рух від ліричної теми, що втілюється в образі автора, до епічного змісту, пов’язаному зі спостереженнями Чайльд-Гарольда, подано як зміну емоційних сфер героя та автора. Таке взаємовідношення ліричного та епічного характерне до ліро-епічної поеми. Епічний шар мандрівки отримує лірико-романтичний характер за допомогою образів природи, перш за все – моря, яке є символом незалежної вільної стихії. Однак майстерність Байрона виявилося в тому, що він досягнув такого синтезу епічного та ліричного, при якому не завжди можливо бути впевненим, кому належать ліричні роздуми – герою чи автору.
Учитель: Через декілька років Байрон написав продовження поеми (третю пісню у 1816 році в Швейцарії та четверту у 1818 році в Італії.
Плейкасти частин 12-13 третьої пісні.
Плейкасти частин 38-41.
Оглядова бесіда:
Плейкасти частин 184-186.
Підбиття підсумку уроку