Тема: Загальна характеристика грибів. Екологічні групи грибів
Мета:
формування предметних компетентностей: сформувати уявлення про середовища проростання та поширення представників Царства Гриби, про способи розмноження грибів, особливостями будови і біології грибів-паразитів, визначити їх значення в природі і житті людини та засоби боротьби з ними;
формування ключових компетентностей - саморозвитку й самоосвіти, інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки й узагальнення;
продовжувати розвивати логічне мислення, компетенцію продуктивної творчої діяльності.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, гербаріїв), практичні (робота з таблицями, виконання лабораторного дослідження).
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, географія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.
Очікувані результати: учні називають і характеризують способи розмноження грибів, вказують спільні ознаки в будові клітин грибів і рослин, спільні ознаки в будові клітин грибів і тварин; описують особливості проростання та поширення грибів та різних середовищах існування.
Обладнання та матеріали: таблиця «будова шапинкових грибів», комп’ютер, відео фрагмент «Проростання грибів»
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.
Тип уроку: формування компетентностей
Базові поняття та терміни: грибна клітина, грибниця, гіфи, глікоген, міцелій, гіменофор.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Вправа в групах «Серденько побажань»
|
|
|
(учні передають в своєму ряду одне серденько та бажають один одному гарного дня, роблять комплімент, говорять слова підтримки та віри в товариша)
1.2. Аналіз контрольної роботи. Оголошення оцінок.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
«Асоціативний кущ»
Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «гриби». Усі відповіді записуються до асоціативного куща, який зображено на дошці.
Можливі варіанти відповідей учнів: їстівні, отруйні, шапинка, ніжка, білі, прикріплені, відсутні пластиди тощо.
Узагальнення результатів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Послухайте загадки:
1. Вдяг він шапку червоненьку
(Не стареньку, а новеньку),
Ще й сметанкою покрапав,
Щоб ніхто його не хапав. (Мухомор.)
2. Ніжки тоненькі,
Шиї мов цівки.
Круглі голівки.
І на пні, й коло пня
Нас велика рідня. (Опеньки.)
3. В лісі виросли сестрички,
Жовті та смачні… (Лисички.)
4. Росте біля осичок звично
Красноголовець — … (Підосичник.)
5. Виросли гриби прекрасні —
Капелюшки в них, мов в маслі.
І збирають грибники
Маслянисті… (Маслюки.)
6. Шапка коричнева, ніжка міцна,
Гриб цей найкращий, і кожен це зна,
Тому бажає усякий грибник
В лісі великий знайти… (Боровик.)
7. Капелюхи в них яскраві:
Жовті, сірі, зеленаві,
Зачекайте, любі, трішки —
Я зберу вас… (Сироїжки.)
Отже, ви зрозуміли, що ми починаємо вивчати дивовижні організми — гриби.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Кожен з вас бачив гриби, можливо, збирав їх, вживав у їжу (пригадайте, чому гриби не відносять ані до рослин, ані до тварин). Ознайомимося із цими організмами детальніше.
Яка різноманітність грибів? Нині відомо понад 100 тисяч видів грибів. Учені щорічно описують сотні видів цих організмів. Знайти в природі нові види зможе й дехто з вас, хто цікавиться цією незвичайною й водночас загадковою групою мешканців нашої планети.
Мал. 203. Клітини рослин (А), тварин (Б) і грибів (В): 1 - клітинна оболонка; 2 - клітинна мембрана; 3 - цитоплазма; 4 - ядро; 5 - мітохондрія; 6 - хлоропласт; 7 - вакуоля. Завдання. Порівняйте будову клітин рослин, грибів
Серед грибів є одноклітинні організми, як-от дріжджі, та багатоклітинні організми, наприклад шапинкові гриби.
Риси схожості грибів
З рослинами |
Із тваринами |
• Прикріплений спосіб життя; • необмежений ріст; • наявність клітинної стінки; • розмноження спорами; • поглинання їжі шляхом усмоктування |
Відсутність хлорофілу; • у складі клітинної оболонки — хітин; • гетеротрофний спосіб живлення; • запасна речовина — глікоген; • утворення й виділення продукту життєдіяльності — сечовини |
Які ознаки притаманні грибам? Гриби - одні з найдавніших мешканців нашої планети. Вони заселили всі можливі середовища життя: ґрунт, водойми. Багато грибів оселяється на поверхні або всередині інших живих істот. Клітини грибів, як і клітини рослин, оточені щільною клітинною оболонкою. Вона розташована над клітинною мембраною (мал. 203). До складу клітинної оболонки грибів входить вуглевод хітин (пригадайте, у клітинних стінках рослин - целюлоза). Ця сполука трапляється в деяких тварин: комах, павуків, раків.
Клітини грибів, так само як і клітини рослин і тварин, мають ядро (одне або два) та мітохондрії. А от хлоропластів вони не містять, тому до фотосинтезу гриби не здатні. У клітинах грибів, як і в клітинах рослин, є вакуолі з клітинним соком.
Тіло багатоклітинних грибів складається з ниткоподібних утворів, які називають гіфами. У шапинкових грибів вони складаються з багатьох клітин, розташованих одна за одною. Основна їхня функція - вбирання з ґрунту води з розчиненими в ній поживними речовинами. Сукупність гіфів грибів називають грибницею, або міцелієм (мал. 204). На відміну від більшості багатоклітинних рослин і тварин, гриби не утворюють справжні тканини. Ріст гриба забезпечується поділом та ростом клітин міцелію.
Цікаво знати, що в найбільш просто організованих грибів, наприклад у одноклітинного мукора, гіфи не поділені перегородками на окремі клітини і тому містять багато ядер.
За рахунок щільного переплетення гіфів утворюються плодові тіла, розташовані над поверхнею ґрунту. У діаметрі вони можуть бути десятки сантиметрів і важити кілька кілограмів. У спеціальних структурах плодових тіл утворюються спори (мал. 205). Завдяки спорам гриби розмножуються та поширюються.
Мал. 204. Схема будови печериці: 1 - гіфи; 2 - міцелій, 3 - плодове тіло
Тривалість життя грибів різна. Якщо в дріжджів час від одного брунькування клітини до іншого за сприятливих умов становить усього 20-30 хвилин, то шапинкові гриби живуть десятки років.
Гриби, як і багатоклітинні рослини, не здатні до активного руху. Вони поширюються або за рахунок розростання міцелію, або за допомогою спор. Спори можуть розповсюджуватися вітром, водою чи тваринами.
Гриби, як і тварини, - гетеротрофні організми. Необхідні їм речовини гриби створюють з тих органічних речовин, які вбирають з навколишнього середовища. У їхніх клітинах, як і в клітинах тварин, відкладається не крохмаль, як у рослин, а інший вуглевод - глікоген. Гриби не здатні споживати тверду їжу, їхні клітини вбирають через оболонку лише розчини різних сполук. Тверді поверхні вони можуть розкладати, виділяючи особливі речовини, що відіграють роль своєрідного травного соку. Мабуть, на нашій планеті немає жодної органічної речовини, яку б не могли розкласти гриби.
Газообмін у більшості грибів відбувається через оболонки їхніх клітин. Нестатеве розмноження, крім спорами, можливе відокремленням ділянок грибниці (пригадайте, як називається нестатеве розмноження, коли від організму відділяється багатоклітинна частина) (мал. 206).
Мал. 205. Структури грибів, у яких утворюються спори: 1 - цвілевого одноклітинного гриба мукора; 2 - нижній трубчастий шар шапинки гриба
Мал. 206. Розмноження грибів відокремленням ділянок грибниці
Для грибів також характерні різні форми статевого процесу.
Отже, ви переконалися, що гриби не є ані рослинами, ані тваринами. Вони утворюють окрему групу організмів.
Які способи живлення притаманні грибам? Ми вже згадували, що всі гриби - гетеротрофи (пригадайте, до гетеротрофних організмів належать багатоклітинні тварини, більшість бактерій та одноклітинних тварин). За характером живлення виділяють кілька екологічних груп грибів. Багато грибів споживають органічні речовини решток рослин і тварин. Такі організми називають сапротрофами. На малюнку 207 зображено сапротрофний гриб гнойовик чубатий. Він оселяється на гної, рідше - на ґрунті з високим умістом органічних речовин. Молоді плодові тіла гнойовика чубатого можна в невеликих кількостях вживати в їжу. Але щойно нижній шар шапки гнойовика набуває рожево-фіалкового кольору, він стає непридатним для споживання.
Мал. 207. Плодові тіла гнойовика чубатого
На ґрунті, у скупченнях органіки (наприклад, на соломі) ростуть різні види пеніцилу (мал. 208).
Мал. 208. Гриб пеніцил
Гриби-сапротрофи в природі виконують важливі функції. Вони здатні розкладати рештки рослин і тварин, очищуючи від них поверхню ґрунту та підвищуючи його родючість. Їх широко використовують у різних галузях господарства, отримуючи ефективні ліки (наприклад, антибіотики) та продукти харчування.
Деякі види грибів-сапротрофів псують продукти харчування та спричиняють харчові отруєння людини. Вони виділяють токсичні для організму людини речовини. Їх відносять до групи цвілевих грибів. Це, наприклад, пеніцил, мукор (див. мал. 12, 2) та аспергіл (мал. 209). Розмножуються аспергіл і пеніцил спорами.
Мал. 209. Цвілевий гриб аспергіл
Цікаво знати, що аспергіл може спричинити небезпечні захворювання людини зі зниженим імунітетом. З повітрям спори аспергіла потрапляють на слизову дихальних шляхів. Аспергіл уражає легені, призводячи до їх запалення.
Запам’ятайте! Ніколи не споживайте харчові продукти, уражені цвілевими грибами! Такі продукти потрібно негайно знищити.
Цвілеві гриби у вологих приміщеннях можуть псувати різні будівельні матеріали: деревину, штукатурку, кахлі, вироби з пластмас тощо. Підвищена вологість створює сприятливі умови для розвитку цвілі. Клітини цвілевих грибів можуть поглинати лише розчини поживних речовин. При цьому вони виділяють назовні речовини, здатні розщеплювати поверхні, на яких зростають, руйнуючи їх. Тому в приміщеннях слід боротися із зайвою вологою.
Ознайомтеся з будовою цвілевих грибів (на прикладі мукора), виконавши лабораторне дослідження.
ДОВЕДЕМО НА ПРАКТИЦІ
ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ
БУДОВА ЦВІЛЕВИХ ГРИБІВ
Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: готовий мікропрепарат, таблиці.
Хід роботи
Розгляньте готовий мікропрепарат мукора під мікроскопом за малого й великого збільшення. Знайдіть гіфи, утвори, у яких формуються спори. Зверніть увагу на їхні форму та забарвлення.
Мал. 210. Взаємовигідне співжиття рослин і грибів: гіфи гриба проникають у корені рослин або обплутують їх зовні
Шапинкові гриби можуть вступати в симбіоз з кореневою системою різних рослин. Ви, можливо, помічали, що певні види шапинкових грибів трапляються лише під деякими видами дерев. Часто це відображено в їхніх назвах (підберезник, підосичник). Білий гриб (його ще називають боровик) зростає разом з дубами, ялинами, соснами. У сосняках можна знайти лисички, маслюки та ін.
Гіфи гриба обплутують корені рослин і навіть можуть проникати всередину кореня, утворюючи мікоризу (мал. 210). Завдяки цьому гриб отримує від рослини органічні речовини, необхідні йому для забезпечення процесів життєдіяльності: живлення, росту та ін. Гіфи гриба допомагають збільшити площу поверхні кореневої системи рослини.
Серед грибів є й багато паразитів. Вони оселяються на поверхні або всередині рослин, людини, інших грибів. Живляться соками організму хазяїна, спричиняючи різні небезпечні захворювання. Наприклад, фітофтора картопляна (мал. 211) уражає такі культурні рослини, як картопля, помідори, перець, баклажани. Спори паразита зимують на уражених бульбах картоплі, що залишилися в ґрунті. За сприятливих умов міцелій гриба починає швидко розвиватися. Ознакою захворювання є поява темних плям на листках і стеблах рослини. В уражених бульбах з’являються темні ділянки. При сильному ураженні бульби картоплі перетворюються на водянисту масу з неприємним запахом. Це захворювання, яке ще називають картопляна гниль, може знищувати до 75 % урожаю картоплі.
Мал. 211. Фітофтора - небезпечний паразит рослин: 1 - листок картоплі, уражений паразитом: 2 - бульба картоплі, уражена фітофторою; такі овочі стають непридатними для споживання; 3 - плоди помідорів, уражені фітофторою, часто вони не встигають дозріти
У помідорів фітофтора вражає всі надземні органи. На стеблах і листках цих рослин з’являються темні плями, засихають суцвіття. На плодах помідорів можна помітити коричнево-бурі плями, і через певний час весь плід розм’якшується.
V. Узагальнення та систематизація знань
5.1. «Вірю — не вірю».
Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.
1. Гриби належать до рослин.
2. Гриби-паразити можуть оселятися на поверхні або в середині живих істот.
3. Гриби — це автотрофні організми, здатні до фотосинтезу.
4. У клітинних стінках грибів міститься хітин.
5. У клітинах грибів містяться пластиди й мітохондрії.
6. Серед грибів є одноклітинні й багатоклітинні організми.
7. Справжніх тканин гриби не утворюють.
8. Для грибів, як і для тварин, характерний обмежений ріст.
9. Гриби, як і рослини, не здатні до активного руху.
10. Одноклітинні гриби дріжджі є анаеробними організмами.
11. Запасною речовиною грибів є глікоген.
12. Гриби й лишайники належать до царства Гриби.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
– |
+ |
– |
+ |
– |
+ |
+ |
– |
+ |
+ |
+ |
+ |
5.2. «Закінчи речення».
1. На продуктах харчування може оселятися… (мукор).
2. Цей гриб належить до… (нижчих).
3. Спори в мукора утворюються в кулястих… (спорангіях).
4. На відміну від мукора, пеніцил — (багатоклітинний гриб).
5. Пеніцил став відомим на весь світ завдяки тому, що з нього був виділений перший… (антибіотик).
6. До грибів, які не утворюють грибницю, належать… (дріжджі).
7. Їх використовують для… (отримання спирту, у хлібопекарській та пивоварній промисловості).
5.3. Уставити пропущені слова. (Текст роздається вчителем на кожну парту або проектується на екран.)
Гриби — група ________________ організмів, які позбавлені ___________ . Це одноклітинні й _____________ організми. Вегетативне _______________ гриба називають ____________________ , воно складається з окремих ниток — _______ . За допомогою міцелію гриб __________ поживні речовини. Клітинна стінка містить ____________ . Розмножуються __________ , _______ і ______________ способами. За типом живлення гриби поділяються на ________ групи. Це ____________________ . Більшість грибів, як і інших живих організмів, дихають ________ , але трапляються й такі, які живуть у безкисневому середовищі. Вони називаються __________ .
Відповіді: гетеротрофних; хлорофілу; багатоклітинні; тіло; міцелієм, або грибницею; гіфів; поглинає; хітин; статевим; нестатевим; вегетативним; три; сапротрофи, паразити, симбіонти; киснем; анаероби.
VI.Підбиття підсумків уроку
VII. Домашнє завдання
Гриби — група ________________ організмів, які позбавлені ___________ . Це одноклітинні й _____________ організми. Вегетативне _______________ гриба називають ____________________ , воно складається з окремих ниток — _______ . За допомогою міцелію гриб __________ поживні речовини. Клітинна стінка містить ____________ . Розмножуються __________ , _______ і ______________ способами. За типом живлення гриби поділяються на ________ групи. Це ____________________ . Більшість грибів, як і інших живих організмів, дихають ________ , але трапляються й такі, які живуть у безкисневому середовищі. Вони називаються __________ .
Гриби — група ________________ організмів, які позбавлені ___________ . Це одноклітинні й _____________ організми. Вегетативне _______________ гриба називають ____________________ , воно складається з окремих ниток — _______ . За допомогою міцелію гриб __________ поживні речовини. Клітинна стінка містить ____________ . Розмножуються __________ , _______ і ______________ способами. За типом живлення гриби поділяються на ________ групи. Це ____________________ . Більшість грибів, як і інших живих організмів, дихають ________ , але трапляються й такі, які живуть у безкисневому середовищі. Вони називаються __________ .
Гриби — група ________________ організмів, які позбавлені ___________ . Це одноклітинні й _____________ організми. Вегетативне _______________ гриба називають ____________________ , воно складається з окремих ниток — _______ . За допомогою міцелію гриб __________ поживні речовини. Клітинна стінка містить ____________ . Розмножуються __________ , _______ і ______________ способами. За типом живлення гриби поділяються на ________ групи. Це ____________________ . Більшість грибів, як і інших живих організмів, дихають ________ , але трапляються й такі, які живуть у безкисневому середовищі. Вони називаються __________ .
Гриби — група ________________ організмів, які позбавлені ___________ . Це одноклітинні й _____________ організми. Вегетативне _______________ гриба називають ____________________ , воно складається з окремих ниток — _______ . За допомогою міцелію гриб __________ поживні речовини. Клітинна стінка містить ____________ . Розмножуються __________ , _______ і ______________ способами. За типом живлення гриби поділяються на ________ групи. Це ____________________ . Більшість грибів, як і інших живих організмів, дихають ________ , але трапляються й такі, які живуть у безкисневому середовищі. Вони називаються __________ .
Гриби — група ________________ організмів, які позбавлені ___________ . Це одноклітинні й _____________ організми. Вегетативне _______________ гриба називають ____________________ , воно складається з окремих ниток — _______ . За допомогою міцелію гриб __________ поживні речовини. Клітинна стінка містить ____________ . Розмножуються __________ , _______ і ______________ способами. За типом живлення гриби поділяються на ________ групи. Це ____________________ . Більшість грибів, як і інших живих організмів, дихають ________ , але трапляються й такі, які живуть у безкисневому середовищі. Вони називаються __________ .
1