Конспект уроку " Загальна характеристика класу Павукоподібні"

Про матеріал
Конспект уроку з біології у 7 класі на тему "Загальна характеристика Павукоподібних".
Перегляд файлу

 

 

 

 

Врадіївська ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

 

 

 

   

     

    

 

     Загальна характеристика

        класу   Павукоподібні

                  7 клас

Картинки по запросу "павукоподібні"

 

 

 

                                  Врадіївка - 2020

Тема. Загальна характеристика класу Павукоподібні

Мета: навчальна: створити умови для засвоєння учнями знань про особливості організації та процеси життєдіяльності павукоподібних на прикладі павука хрестовика, з’ясувати подібність  та відмінність у будові й життєдіяльності павукоподібних і ракоподібних як представників типу Членистоногі;

Розвивальна: розвивати  здатність до самостійної роботи, вміння запам’ятовувати, виділяти головне, здійснювати само оцінювання та взаємоперевірку;

Виховна: виховувати культуру праці, здійснювати естетичне виховання, виховання доброзичливості, привітності.

Тип уроку: урок формування компетентностей

Обладнання: таблиці до теми , зошит, підручник, дидактичний матеріал, презентація.

Поняття й терміни: хеліцери, ногощупальці, мальпігієві судини, легені, трахеї, гемолімфа, головний мозок.

                                            Хід уроку

І. Організаційний момент

 Створення психологічного мікроклімату на уроці

Учитель. У Ліни Костенко є такі поетичні рядки:

Мене сьогодні голуб розбудив:

Він прилетів і плакав на балконі.

Я не прошу поблажливості долі:

Хіба то мало – неповторна мить.

     Наше життя, діти, таке багатогранне і складається з неповторних миттєвостей: одні з них бувають сумними, інші – радісними. Деякі з них минають швидко, ледь залишивши слід у наших душах, інші оселяються там надовго й ми час від часу повертаємось до них. Діти, а чи були у вашому житті такі хвилини життя, які запам’яталися вам надовго? Чи можете ви  поділитися з нами, які саме миттєвості життя вам запам’яталися?

 Наша зустріч сьогодні – це теж якась мить: вона є зараз, а за декілька десятків хвилин її не стане. Чи залишиться вона в нашій пам’яті: вашій, моїй? Від чого це залежить, як ви вважаєте? ( Висловлювання дітей)

 Вправа «Мої очікування»

Пальчиками виріжте сердечко з паперу й напишіть відповідь на питання: Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? ( Відповіді дітей)

    Прийом « Зацікав»

 Один із найчисельніших типів тварин є тип Членистоногі. Чи не пригадаєте ви, діти, скільки видів тварин належить до цього типу? ( 1,5  млн. видів). І серед них виділяють групу тварин чисельністю 60 000 видів, які першими перейшли від водного до наземного способу життя. Їх можна побачити скрізь: у лісі, степу, на березі річки або озера й навіть у воді. Їх не можна назвати довгожителями, бо живуть лише один сезон, а в кінці літа, відклавши яйця гинуть. Серед них є чудові ткачі. За давньогрецькою легендою, лідійська дівчина Арахна наважилася викликати саму Афіну на  змагання у ткацтві, за що й була жорстоко покарана: ображена богиня перетворила рукодільницю  на павука. У Греції павук так і називається – арахна. А ми завдяки цій легенді маємо змогу на уроках біології вивчати тему « Клас Павукоподібні», що отримав свою наукову назву на честь Арахни – Арахніди.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 Завдання нашого сьогоднішнього уроку:

  • ознайомитися з основними особливостями класу павукоподібні, або Арахніди, звернувши увагу на сегментацію тіла;
  • виділити характерні ознаки внутрішньої будови: розвиток легеневих мішків і трахей, складну будову видільної та нервової системи, значний розвиток органів чуттів;
  • указати на характерну роздільностатевість та, в основному, прямий тип розвитку порівняно з Ракоподібними.

ІІІ. Актуалізація знань учнів

 Урок наш матиме дослідницький характер, а інструментом дослідження буде підручник (§ 10 ст. 37 – 41).

 Працювати будемо всім класом, індивідуально й у парах. І нехай нам допоможе девіз: «Ми разом розумніші, ніж кожен окремо».

Вправа «Слово грай»

 Працюємо в парах. Я пропоную вам з певної різноманітності слів обрати представників класу Ракоподібні: омар, лангуст, краб, креветка, рак – самітник, мокриці, павук хрестовик, косарик, кліщі, срібляка, скорпіон, соль пуга, каракурт, тарантул.

Прийом «Бліцопитування»

  1. Який спосіб життя ведуть ракоподібні?
  2. Їх органи дихання… (Зябра)
  3. Тіло рака складається з … ( Головогрудей і черевця)
  4. Скільки члеників мають голово груди?
  5. Скільки члеників має черевце?
  6. Скільки пар ходильних ніг?
  7. Скільки пар плавальних ніжок?
  8. Якого відділу не вистачає в травній системі: рот, шлунок, кишка, анальний отвір?
  9. З перелічених органів виділення виберіть ті, що характерні для річкового рака: протонефридії, шийна залоза, зелена залоза.
  10.  Якого кольору кров  рака?
  11. Скільки вічок входить до фасеткового ока рака?
  12. Як називають великих ракоподібних, що не мають клешень?
  13. Який краб потребує охорони?
  14. Який рак ховає черевце в черепашку молюсків? ( Рак – самітник)

Прийом « Лови помилку»

Под водой живет народ,  ходит задом наперед.

  • Як би ви змінили цю загадку? ( Під водою ходить головою вперед, а на суходолі задкує)

Прийом «Вірю – не вірю»

Чи вірите ви,  що…

  1. Омари живуть до 50 років? ( так)
  2. Серед раків, як і серед людей, є правші й лівші? ( так, найчастіше трапляються раки правші.)
  3. Що краб пальмовий злодій може розкусити кокосовий горіх? (ні, розкусити великі кокосові горіхи не може й задовольняється невеликими плодами, які збирає на пляжах)
  4. Що камчатський краб – це краб? (ні, це рак самітник)
  5. Що раки вилазять на берег і закопуються в пісок перед дощем? ( так)
  6. Що рак іде в лазню чорний, а виходить червоний? ( так. У разі дії високої температури його колір змінюється)
  7. Що річковий рак їсть тільки рослинну їжу.( ні, не відмовиться від мертвої риби й жаб)
  8. Чи вірите ви, що річковий рак і славнозвісно відомий павук хрестовик багато в чому схожі? А в чому проявляється відмінність між ними? Давайте спробуємо розв’язати ці питання під час вивчення нового матеріалу.

Спробуйте підібрати узагальнююче слово до всіх тих тварин, яких ми не віднесли до Ракоподібних. (Павукоподібні, або Арахніди)

Проблемне питання

 До речі, складається враження, що предки сучасних павуків були на диво багатоногими  істотами. Спробуйте знайти підтвердження цьому судженню в ході вивчення теми «Клас Павукоподібні: загальна характеристика».

ІV. В ивчення нового матеріалу

 Вправа «Найкраща пам'ять, або Вищий пілотаж»

 Спробуйте пригадати й відтворити інформацію про павукоподібних, яку я заховала, розповідаючи легенду про Арахну. ( 60 000 видів, поширені на суходолі, живуть у лісах, степах, на берегах річок)

 Вправа « Я так вважаю»

Пам’ятайте про нашу умову: вивчаючи павукоподібних, установлюємо родинні зв’язки між павукоподібними й ракоподібними хрестовика та річкового рака.

  1. Як ви вважаєте, з яких відділів складається тіло павука хрестовика? ( Голово груди й черевце). А в річкового рака?
  2. Як ви вважаєте, як співвідносяться між собою розміри черевця і головогрудей у павука й рака?
  3. Як ви вважаєте, скільки пар ходильних ніг у павука? (4). А в річкового рака? (5)
  4. Як ви вважаєте, скільки пар вусиків має павук? ( Жодної)

Самостійна робота з підручником ( підзаголовок «Які ознаки притаманні павукам?» , с.38)

Вправа «Підбери слова – синоніми)

1. Видозмінені кінцівки, що виконують роль щелеп, якими павук захоплює здобич, - хеліцери.

2. Видозмінені кінцівки, що є органами дотику й смаку, - ногощупальці.

3. Видозмінені кінцівки, розташовані на черевці біля заднього кінця, крізь які павук виділяє павутину, - павутинні бородавки ( три пари).

Самостійна робота з підручником ( підзаголовок «Які ознаки притаманні павукам?» , с. 38)

Вправа « Нісенітниці барона Мюнхаузена»

 Тіло павука хрестовика вкрите зверху кутикулою, яка складається з вапна, а зверху ще й шаром водонепроникної речовини. Такі покриви тіла не забезпечують збереження води в тілі, тому павукоподібні можуть жити у зволожених місцях.

Самостійна робота з підручником (  «Травна система»)

Вправа «Вилучи зайве»

 Травна система павука складається з таких органів: рот, глотка, стравохід, шлунок, кишечник, анальний отвір.

 Слинні залози, підшлункова залоза, печінка.

Самостійна робота з підручником (  «Видільна система»)

Вправа «Слово – речення – запитання – відповідь»

 Мальпігієві судини – слово; словосполучення.

 Мальпігієві судини – це органи виділення павука – речення.

 Куди впадають мальпігієві судини? – питання.

 Мальпігієві судини впадають у кишечник – відповідь.

Вправа «Тривожний дзвінок»

 Я хочу ознайомити вас зі своєрідним кодом: букви позначені цифрами.

      Л - 1

    А - 2

    Е - 3

   Г - 4

   Р  - 5

      І - 6

    Н - 7

    Х - 8

   Ї - 8

   Т - 0

 

Нам надійшов телефонний дзвінок, який повідомив нам органи дихання павука:

134376 – 052838.

Розшифруйте його й дайте відповідь на запитання: Як називаються органи дихання павука?

Самостійна робота з підручником  «Дихальна система»

А тепер перевірте себе самі: Чи правильно ви розшифрували телефонний дзвінок?

Цікава інформація: легені павука утворилися від зябер, які мали деякі предками павукоподібних, а їхні зябра виникли з кінцівок.

 Психологічна хвилинка для зняття втоми та приведення організму в бадьорий стан

 

Самостійна робота з підручником  Кровоносна система»

 Я говорю слова, а ви шукаєте відповідні « статті закону», тобто речення або фрази, які підтверджують слова

Незамкнена – кровоносна система павуків незамкнена.

Гемолімфа – безбарвна рідина, яка циркулює судинами кровоносної системи, а потім потрапляє безпосередньо в порожнину тіла.

Серце – серце павука розташоване на спинному боці черевця.

Учитель. Нервова система павука хрестовика має таку саму будову, як і в рака: черевний нервовий ланцюжок і навкологлоткові ганглії зливаються, утворюючи головний мозок.

Самостійна робота з підручником ( І група:  « Органи чуття; ІІ група:

 « Розмноження і розвиток»)

Вправа «Один за свіх і всі за одного»

 Прочитавши цю частину тексту, виберіть одного товариша, щоб він зробив повідомлення про органи чуття павука. Але якщо ваш товариш дещо забудеться, ви прийдете йому на допомогу.

( Органи дотику – ногощупальці, чутливі волоски на кінцівках і на тулубі сприймають дотикові подразнення. Органи нюху містяться в клітинах кутикули. Органи смаку – на ногощупальцях і в глотці. Органи зору – вісім простих очей.)

Вправа 2 «Кошик загадок»

  1. Сидить  у куточку і тче сорочку.
  2. Не руками снувалося, не руками і ткалося,

Десь далеко вродилося, у куточку вмостилося.

Сидить злодій тихо – тихо, буде мухам лихо – лихо.

  1. Без прядива пряде нитку і без глиці в’яже сітку.
  • Про кого йдеться в цих загадках? За якою ознакою ми здогадалися про це?

Усі павуки мають на черевці від двох до чотирьох пар павутинних бородавок. Кожна з них великою кількістю проток сполучена з павутинними залозами. Густа рідина, витікаючи з них і проходячи трубочками та протоками, формується в нитку і швидко застигає на повітрі. Є загадка « Що в хаті найтонше?». Безумовно, павутина. 340 г павутини вистачить, щоб обперезати Землю. У кожного павука своя технологія виробництва. Я буду вам розповідати, я будує свою ловильну сітку павук хрестовик, а ви намалюєте її, прислухаючись до моєї розповіді. Павук хрестовик починає будувати сітку з трикутної або чотирикутної рамки. Після цього прокладає кілька ниток, що перетинаються в центрі рами, а потім тягне від центра до сторін рамок 30 радіальних ниток. На них він кладе допоміжну спіральну нитку. Ловильна спіраль покривається липким павутинним секретом і замінює допоміжну нитку, яку павук відкушує частинами й викидає. Дуже цікаво спостерігати, як хрестовик з’єднує точки. Коли  відстань невелика, павук кидає в ціль клейкий клубочок або переповзає туди, тягнучи за собою нитку. Інколи він спускається на довгій нитці, гойдається, як маятник, і чіпляється куди потрібно. У павутині 120 000 липких вузликів. Коли сюди потрапляє здобич, павук миттєво мчить, впорскує в неї отруту з травними соками, обмотує павутиною й залишає на деякий час.

 А для вас я маю творче завдання:

- Група 1 . Чому павук хрестовик щоночі створює ловильну сітку, навіть у тому випадку, коли вона залишається непошкодженою? ( Допоміжні слова: висихання, пил)
- Група 2. Чому метелики ніколи не потрапляють у тенета павука хрестовика?

( Допоміжні слова: луски)

 Отже, засвоївши інформацію, давайте повернемся до проблемного запитання. Тож які підтвердження того, що предки павукоподібних були багатоногими тваринами, ви знайшли? (хеліцери, ногощупальці, павутинні бородавки, легені)

V. Узагальнення вивченого матеріалу

Тести

  1. Органи виділення павука:

а) зелена залоза;   б) мальпігієві судини;

в) шийна залоза;   г) нирки.

   2. Встановіть відповідність між органами й системами органів.

 1. Кровоносна система  а) Легені

 2. Дихальна система  б) Головний мозок

 3. Нервова система  в) Печінка

 4. Травна система  г) Серце

   3. Розмістіть органи травної системи в правильній послідовності: 1 – глотка; 2 – кишечник;  3 – ротовий отвір.

VІ. Рефлексія

Вправа «Само оцінювання»

Вправа «Подаруй радість»

 Сьогодні ми не тільки вивчали новий матеріал, але й училися спілкуватися.

 Щирість, доброзичливість, привітність є необхідними умовами приємного спілкування. Дарувати людям радість спілкування – це щастя. Ви сьогодні подарували мені незабутні миттєвості життя. І я щаслива від цього. М. Еріх  ( російський та український філософ і етнолог) зазначив: «Співчувати може й людина, а спів радіти – тільки ангел».

  • Чиї відповіді вас сьогодні порадували?
  • Чи справдилися ваші сподівання щодо уроку?

Тож давайте, піднявши руки  долонями до сонця, подаруємо радість тим, кому сьогодні не вистачає щастя, тепла, радості.

VІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати §10.
  2. Дати відповіді на запитання до параграфа.
  3. Записати нові терміни в зошит.
  4. Достатній і високий рівні: скласти два – три тести.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Тривожний дзвінок»

 Я хочу ознайомити вас зі своєрідним кодом: букви позначені цифрами.

 

      Л - 1

    А - 2

    Е - 3

   Г - 4

   Р  - 5

      І - 6

    Н - 7

    Х - 8

   Ї - 8

   Т - 0

 

Нам надійшов телефонний дзвінок, який повідомив нам органи дихання павука:

134376 – 052838.

Розшифруйте його й дайте відповідь на запитання: Як називаються органи дихання павука?

 

1

 

doc
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
2711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку