Тема. Перевір досягнення про материки. Що ти знаєш про природу материків і океанів?
Мета: навчити узагальнити і систематизувати знання учнів за темою «Природа материків і океанів»; сприяти розвитку комунікативної та природничої компетентностей; розвивати зорову пам’ять, логічне мислення, зв’язне мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи, самостійність.
Обладнання: зошит, атласи, картки із зображенням півкуль Землі, таблиці, малюнки, картки червоного та зеленого кольорів, «абетка успіху», кораблики, смайлики.
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
1. Привітання
- Доброго дня учні! Сьогоднішній урок природознавства проведу з вами я. Звати мене Олеся Миколаївна.
2. Хвилинка спостереження.
- Почнемо ми наш урок з хвилинки спостереження. Відкрийте свої зошити на десятій сторінці і зараз ми заповнимо календар спостережень на сьогодні.
- Скажіть, яка зараз пора року?
- Зараз зима.
- А який місяць?
- Місяць лютий.
- Яке число?
- Двадцяте число.
- У табличці вашого зошиту знаходимо 20 число. Знайшли?
-Знайшли.
- Далі у наступну колонку записуємо температуру повітря. А температура повітря у нас становить +2℃.
- А тепер подивіться на дерево за вікном. Чи гойдаються його віточки? (Так, ні, трошки)
- Ні, гілочки трішки гойдаються.
- Отже, на дворі не має вітру і ми нічого не записуємо у третю колонку.
- Хто може сказати, який стан неба. Подивіться у віконечко. (Небо похмуре, вкрите хмарами, ясне, чисте)
- Так, а як ми позначаємо хмарне небо?
- Зафарбованим кружечком.
- Як позначаємо ясне небо?
- Ясне небо позначаємо пустим кружечком.
- Позначте у себе в табличці стан неба.
- Пригадайте, коли ви йшли до школи були опади? (Так, ні)
- Падав сьогодні дощ? (Так, ні)
- Ні, ніяких опадів не було
- Отже в п’яту колонку ми не записуємо нічого.
-А чи спостерігали ви якісь інші явища сьогодні: туман, веселку, блискавку, іній.
- Ні, не спостерігали.
- Молодці, календар спостережень успішно заповнили.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку.
Вже вкотре милувались космонавти
З округлого віконця корабля
Блакитною планетою, що завжди
Ми звикли звати іменем Земля!
Сьогодні на нас чекає втіха:
Навколо Землі ми зможемо об'їхать.
І зробимо це не за довгі роки,
А за 40 хвилин уроку.
1. «АБЕТКА УСПІХУ»
- Учні, як ви вважаєте, що допомогло відомим космонавтам досягнути успіху?
- Працелюбність, цілеспрямованість, натхнення, наполегливість…
- Тож, якими ми повинні бути на уроці, щоб досягти мети? В цьому нам допоможе Абетка успіху. (Учні добирають слова, які починаються з поданих літер )
М - мудрими, А – активними, Т- точними, Е – енергійними, Р – розумними, И, К – кмітливими, І – ініціативними, О – організованими, К – креативними, Е – емоційними, А – артистичними, Н – наполегливими, И.
-Складіть з поданих літер слова і ви дізнаєтесь тему нашого уроку( МАТЕРИКИ І ОКЕАНИ). Сьогодні на уроці ми продовжимо мандрувати планетою Земля, узагальнимо знання за темою «Природа материків і океанів», поповнимо скарбницю знань.
ІІІ. Узагальнення і систематизація опорних знань.
1. Бесіда
-Але, перед тим як ми почнемо нашу з вами подорож, давайте пригадаємо з вами, що таке материки?
-Материки — це величезні ділянки суші, оточені з усіх боків водою.
-А скажіть будь ласка, чим відрізняється острів від материка?
-Острови теж оточені водою, але мають менший розмір.
-Так, правельно, учні. А скільки океанів є на планеті Земля?
-На планеті Земля є 4 океани.
- Назвіть та покажіть їх.
- Це – Тихий, Індійський, Північно – льодовитий, Атлантичний океани.
-Скільки всього є материків на нашій планеті?
-Всього на нашій планеті є 6 материків.
-Назвіть їх та покажіть на карті.
-Євразія, Африка, Північна Америка, Південня Америка, Австралія, Антарктида.
-Молодці учні, а тепер уявіть собі , що ми з вами знаходимось на гарному, великому кораблі, і на ньому ми з вами вирушаємо в нашу кругосвітню подорож.
1. Зупинка «Океани»
1. Бесіда
-Першу зупинку яку ми здійснимо називається «Океани», тому що вони омивають всі материки, і всю нашу планету Земля.
-Учні, а скільки всього океанів омивають планету?
-Планету омивають чотири океани.
-Назвіть їх.
-Тихий, Атлантичний, Північний Льодовитий, Індійський.
2. Робота на картках
-На ваших партах знаходяться картки на яких намальовані півкулі нашої Землі. Я зачитаю вам ознаку, яка характеризує певний океан, ваше завдання назвати його і позначити на карті.
*Найглибший і найбільший океан на Землі?(Тихий)
*Головний водний шлях на Землі?(Атлантичний океан)
*Найменший за величиною океан.(Північний Льодовитий океан)
*Океан, який розташований тільки у східній півкулі (Індійський)
(Перевірка виконаного завдання. Учні по черзі показують океани на карті світу)
2.Зупинка «Австралія»
1. «Відгадай кордон»
-Учні подивіться в атласи які знаходяться у вас на партах. Що ви там бачите?
- В атласах ми бачимо планету Земля, материки, океани.
- А тепер уважно погляньте на листок, який я тримаю у руках. Контури якого материка зображені на аркуші паперу?
- На аркуші паперу зображені контури материка Австралії.
-А в якій частині півкулі знаходиться цей материк?
-Австралія знаходиться у Південно - східній півкулях.
-Правильно учні. Тож зупинку яку ми здійснимо на нашому кораблеві, це зупинка під назвою «Австралія».
2)Гра «Червоний або Зелений»
-В кожного з вас на парті знаходяться картки двох кольорів – червоного та зеленого. Я буду зачитувати вам твердження, а ви повинні визначити чи стосуються вони нашого материка, чи-ні. Якщо так, ви піднімаєте зелену картку, а якщо ні, то червону.
*Омивається двома океанами(З)
*Евкаліпт, бамбуки, деревоподібні папороті, пляшковими деревами(З)
* Найменший континет.(Ч)
*Цей материк розташований у двох півкулях(З)
*Найменший і найпосушливіший материк.(З)
*Цей материк схожий на трикутник.(Ч)
*Качконіс, коала, кенгуру.(З)
*Увесь материк – це одна держава.(З)
3.Робота з таблицею. Робота в групах.
-На партах у вас є таблиця. Цю таблицю ми будемо заповнювати на протязі уроку, вона залишиться потім у вас, і буде вам маленьким помічником по даній нашій темі. Подивіться на першу колонку, до неї ми відносимо материк. Оскільки наша зупинка називається «Австралія», то відповідно, що ми запишемо в першу колонку?
- В першу колонку ми запишемо Австралія.
-Так. В другу колонку ви повинні записати чи є гори на цьому материку, якщо є ставимо плюс, якщо є найбільша гора записуємо її назву, а якщо зовсім нема гір ставимо мінус. Так само ми записуємо і в колонки про річки, озера та пустелі. І в останню колонку пишемо головну особливість. Наприклад, який це материк, найспекотніший, найхолодніший і так далі.а потім ми з вами перевіримо як ви виконали завдання.
Материк |
Гори |
Ріки |
Озера |
Пустелі |
Головна особливість |
Австралія |
+ |
Муррей |
Ейр |
+ |
Найсухіший |
(Учні заповняють таблицю. Перевірка виконаного)
3.Зупинка «Північна та Південна Америка»
-Учні, відкладіть ваші таблички, до них ми ще повернемось, і ми вирушаємо з вами далі. А зараз ми дізнаємось яка буде наша наступна зупинка. Для цього вам потрібно відгадати загадку.
1. Гра «Відгадай материк»
Там дивні рослини, там міднії гори,
А річка тече, широченна, як море.(Південна Америка)
Відкритий був він випадково –
Той світ що називають новим.(Північна Америка)
-Правильно, учні. Але наша ця зупинка буде незвичайна , тому що ми зупинимось між Північною та Південною Америками. Покажіть будь ласка на карті де знаходиться ці материки.
- А як ви гадаєте, чому саме ми зупинились між двома материками?
- Ми зупинились між двома материками, тому що ці два материки складають одну частину світу – Америку.
- Де екватор перетинає Південну Америку?
-Екватор перетинає Південну Америку на Півдні.
- А де розташована Північна Америка?
- Вона розташована на північно - західній півкулях.
2. Вікторина.
- А зараз ми пограємо з вами у вікторину, і пригадаємо, що цікавого ви дізнались про ці материки.
*Яка тварина Південної Америки живе на деревах, у лісах, чіпляється кігтями за гілки і рідко спускається на землю?(Лінивець)
*Як називається один із найкрасивіших і найдивовижніших водоспадів світу який знаходиться в Північній Америці?(Ніагарський)
*Чому вологі екваторіальні ліси Південної Америки називають «легенями» нашої планети? (Бо вони належать до найбільших постачальників кисню).
*Як перекладається слово Анди? Чому?(Мідні гори. Тому , що тут є мідь)
*Яка хижа риба живе у річці Амазонці? (Піранья)
*Яка найбільша річка Північної Америки? Яка її притока?(Міссісіпі, Міссурі)
3.Гра «Фрукти і продукти»
- Учні, а зараз ми пограємо в гру яка називається «Фрукти і продукти». В мене в рукає є малюнки фруктів, овочів. Кожен з вас по черзі підійде до мене, вибере малюнок, і визначить чи той чи інший фрукт або овоч має своє походження з Південної Америки або з Північної. (картопля(Пвд), томати(Пвд), кава(Пвд), овочевий перець(Пвд), кукурудза(Пвн), соняшник(Пвн), дерево-какао(Пвн))
4. Робота в групах
- Тепер, ми знову повертаємось до наших таблиць. Ваше завдання – заповнити про Південну та Північну Америку. Потім ми з вами перевіримо, як ви виконали.
Материк |
Гори |
Ріки |
Озера |
Пустелі |
Головна особливість |
Північна Америка |
Кордильєри |
Міссісіпі |
Великі Американські озера |
+ |
|
Південна Америка |
Анди |
Амазонка |
+ |
+ |
Найвологіший |
5.Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
4. Зупинка «Антарктида»
- Наша подорож триває. Цікаво, де ж ми зупинимось на цей раз? Зараз я вам охарактеризую один з материків, а ваше завдання буде, назвати його.
«Це найвищий материк Землі. Тут немає комах. Часто дмуть ураганні вітри. На високих скелях улітку з’являються мохи, лишайники, водорості. З берегів материка повільно сповзають льодовики, плавучі крижані гори — айсберги. Це найхолодніший материк. Майже вся його поверхня вкрита крижаним панциром. Тиша материка іноді уривається криками птахів — альбатросів, чайок і пінгвінів. У прибережних водах цього материка багато морських тварин. Найбільші з них — кити, тюлені, морські леви.»
-Учні, як ж називається материк, який я тільки що описала?
- Цей материк називається Антарктида.
1. Проблемна ситуація.
- А тепер в мене до вас з’явилось одне запитання. «Люди хочуть жити в Антарктиді, але не можуть. Чому?» . Давайте, подумаємо і спробуємо знайти правильну відповідь на це запитання.
Варіанти відповідей:
*Низька температура повітря цілий рік
*Віддаленість материка від Великої землі.
*Відсутність рослинності в Антарктиді.
*Вічний льодовий покрив.
*Відсутність їжі.
*Півроку - ніч.
2. Робота з таблицею
-А тепер повернемось до нашої таблички, і заповняємо про материк Антарктиду. (Учні заповнюють таблицю. )
Материк |
Гори |
Ріки |
Озера |
Пустелі |
Головна особливість |
Антарктида |
Під льодовиком |
_ |
Під льодовиком |
_ |
Найхолодніший |
5. Зупинка «Африка»
- Наш корабель вирушає далі. Цікаво, де ж буде наша зупинка? Ви дізнаєтесь тоді, коли відгадаєте загадку.
1. Відгадування загадки
Чи насправді так, чи може сон це?
Наче казка, неповторний дивний світ.
Цей материк — улюблениця сонця
Де бував чудовий лікар Айболить. (Африка)
2.Бесіда
- Учні, хто мені скаже яка головна особливість Африки.
- Африка - найспекотніший материк.
- Яка найбільша пустеля Африки?
- Найбільша пустеля Африки – Сахара.
- Подивіться будь ласка в атласи і скажіть, який найбільший острів знаходиться біля берегів Африки
-Біля берегів Африки знаходиться найбільший острів Мадагаскар.
- Природа Африки – дорогоцінна перлина Землі. Її дбайливо охороняють у багатьох заповідниках і природних парках. Які ж тварини знаходяться на даному материку? Ми дізнаємось, погравши з вами гру яка називається «Відгадай тваринку»
3. Гра «Відгадай тваринку»
- Зараз я охарактеризую вам певну тваринку , яка знаходиться в Африці. Ваше завдання, назвати що це за тварина.
* Це - велика дика кішка. Тіло звіра витягнуте й мускулисте, разом з цим гнучке і легке. Відмінна риса - це красивий довгий хвіст, він перевищує половину довжини всього тіла. Коли звір відпочиває на дереві, сховавшись в густому листі, його можна виявити хіба що по звисає вниз хвоста, хоча його запросто можна сплутати з ліаною. Лапи потужні і широкі, голова не надто велика, округлої форми, з маленькими закругленими вухами. Очі невеликі, з круглими зіницями. (ЛЕОПАРД)
* Африканський родич нашого коня, відноситься до кінського сімейства. Тіло середнього розміру, зазвичай близько 2 метрів в довжину, вкрите смужками двох кольорів, притому, що ще до 50 см виростає хвіст. Грива жорстка і коротка, а шия мускулиста. Також володіє досить міцними копитами.(ЗЕБРА)
* Африканська тварина. Мешкають у відкритих степах - саванах з рідко розташованими деревами та чагарниками. Живуть невеликими стадами по 12-15 особин. Харчуються переважно листям та гілками різних акацій. Найвищий наземний савець на планеті. Має плямисте забарвлення, довгу шию, міцні ноги. (ЖИРАФА)
4. Робота над таблицею.
-А зараз візьміть свої таблички, і ми запишемо про цей материк на якому ми зупинились.
Материк |
Гори |
Ріки |
Озера |
Пустелі |
Головна особливість |
Африка |
Кіліманджаро |
Ніл |
+ |
Сахара |
Найжаркіший |
6. Зупинка «Євразія»
-Наша подорож добігає кінця. І остання наша зупинка відбулась на тому материку, який складається з двох частин.
1.Бесіда.
Як ви гадаєте як називається цей материк?
-Цей материк називається Євразія.
- Правильно. Аз яких двох частин він складається?
-Він складається з Європи та Азії.
-А в якій частині ми живемо?
-Ми живемо в Європі.
2.Гра «Так чи Ні»
-А чи багато ви запам’ятали під час вивчення цього материка, ми дізнаємось погравши з вами в гру «Так чи Ні». На ваших партах знаходиться сумний і веселий смайлик. Я зачитуватиму вам запитання. Якщо відповідь так – ви піднімаєте веселий смайлик, якщо ні – сумний.
*Назва материка Євразія походить від двох частин світу – Європи та Азії. Так чи ні?
*Євразія – це найменший материк на Землі. Так чи ні?
*На материку знаходиться наша держава Україна. Так чи ні?
*У Євразії ростуть сосни, ялини, дуби, ягідні чагарники, кипариси. Так чи ні?
*У тундрі, тайзі, степах живуть слони, тигри, крокодили. Так чи ні?
*У Євразії знаходиться найбільше озеро світу – Байкал. Так чи ні?
3. Робота над таблицею.
-Учні, наша подорож добігає кінця. І зараз ми запишемо в таблицю про нашу останню зупинку на чудовому материку «Євразія»
Материк |
Гори |
Ріки |
Озера |
Пустелі |
Головна особливість |
Євразія |
Гімалаї Еверест |
Янцзи |
Байкал |
+ |
Найбільший |
ІV. Підсумок уроку.
-На цьому наш урок добігає кінця. Що допомогло нам зробити кругосвітню подорож?
- Карта, кораблики у вигляді зупинок.
-Якими місцями ми подорожували?
- Материками, океанами.
-Чому людина прагне подорожувати та пізнавати нові Землі?
- Щоб вчитись чомусь новому, пізнавати світ.
До уроку готували:
Вчитель класу: Пішковці Тетяна Андріївна
Керівник практики: Горват Мар’яна Василівна
КОНСПЕКТ
пробного уроку
з природознавства
проведеного студенткою – практиканткою
Педагогічного факультету, МДУ
ІІІ курсу, групи ПО – 3
Чепинець Олесею Миколаївною
Мукачівська ЗОШ І – ІІІ ступенів №13, 4 – Б клас
До уроку допустили:
Вчитель класу: Пішковці Тетяна Андріївна
Керівник практики: Горват Мар’яна Василівна