Урок "Нагрівання поверхні Землі сонячними променями."

Про матеріал
Мета уроку: навчальна мета: ознайомити учнів із тепловими поясами Землі та причиною їх виникнення; продовжувати формувати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, учити користуватися довідковою літературою; розвиваюча мета: розвивати науковий світогляд, спостережливість, уміння порівнювати та робити висновки; виховна мета: виховувати інтерес до наукових знань, бажання берегти навколишнє середовище.
Перегляд файлу

Предмет. Природознавство  

Клас. 4 - Б  

Вчитель. Самофат Ірина Олексіївна

Тема уроку: Нагрівання поверхні Землі сонячними променями.

Тема СР: Енергетичні ресурси планети.

Аспект СР: екологічний, соціальний, економічний.

Мета уроку:

 навчальна мета: ознайомити учнів із тепловими поясами Землі та причиною їх   виникнення; продовжувати формувати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, учити користуватися довідковою літературою;

розвиваюча мета: розвивати науковий світогляд, спостережливість, уміння порівнювати та робити висновки;

виховна мета: виховувати інтерес до наукових знань, бажання берегти навколишнє середовище.

Міжпредметні звязки: читання, математика.

Тип уроку:

  • Урок формування вмінь і навичок.

        Обладнання: підручники, таблиці, схеми, посібники, словники, довідники, текстові                           

        завдання, учнівські повідомлення, диференційовані завдання, роздатковий матеріал, 

         ілюстративний матеріал, плакати з висловлюваннями відомих людей,  завдання на картках,                

         контрольні запитання.

 

Хід уроку

 

На дошці або на листках паперу висловлювання відомих людей:

 

  Для иных природа — это дрова, уголь, руда, или дача, или просто пейзаж. Для меня природа — это среда, из которой, как цветы, выросли все наши человеческие таланты.

(Пришвин М. М.)

 

«… Подальший розвиток людства залежить від його моральних засад, а не від рівня технічних досягнень.»… 

                            А.Ейнштейн 

 

Схаменіться! Будьте люде,

Бо лихо вам буде…

                                                          Т.Г. Шевченко

 

«Дивлячись на землю з космосу, ти розумієш, що все на нашому світі взаємозв'язано, що всі ми, незалежно від того, на якому континенті ми живемо, і в якому місті, всі ми - брати і сестри. Земля - наш спільний  дім, який ми повинні оберігати і про який повинні піклуватися»

Янн Артюс-Бертран

 

 

 

 

І. Організаційний момент.

Девіз нашого уроку:

                    Не просто слухати,а чути.

                    Не просто дивитись,а бачити.

                    Не просто відповідати,а міркувати.

 Дружно й плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Що є джерелом енергії, що несе на Землю світло і тепло?
  • Як змінюється висота Сонця на небосхилі?
  • Чи однаково освітлюються північна і південна кулі?
  • Сьогодні ми з вами і дізнаємось, як нагрівається поверхня Землі сонячними променями, а також розглянемо важливе питання, яке пов’язане із енергетичними ресурсами планети.

ІІІ. Робота над новим матеріалом.

  1. Розповідь учителя.
  • Вам уже відомо, що Земля має форму кулі. Тому на її поверхню потрапляє неоднакова кількість світла і тепла: біля полюсів менше, на екваторі – більше. Залежно від цього, земну поверхню умовно поділяють на три частини, які називають тепловими поясами Землі. (використовування словника та довідника)
  • Погляньте на схему. 

Описание: http://www.lnu.edu.ua/faculty/geology/phis_geo/fourman/E-books-FVV/Interactive%20books/Meteorology/About%20Meteorology-climatology/thumb/6872_001.jpg Описание: http://vchitel.info/uploads/posts/2013-03/1363370885_klimatichni-poyasi-zemli.png

  • У кожній півкулі ви бачите три теплових пояси: жаркий, помірний і холодний.
  • У жаркому поясі сонячні промені падають на Землю майже весь час прямовисно. Тому ця частина поверхні Землі отримує багато тепла. Тут цілий рік спекотно і не буває зими. Замість зими і літа розрізняють сухий період року, коли випадає мало опадів, і дощовий – період злив.
  • Другий тепловий пояс – помірний. На поверхні помірного поясу промені Сонця падають по – різному, залежно від пір року: взимку – косо, а влітку – пряміше. А тому зимового дня земна поверхня нагрівається слабо. У цей час дні є короткими, а ночі – довгими. Улітку ж Сонце піднімається високо над горизонтом, і сонячні промені, що падають на Землю прямовисно, добре нагрівають земну поверхню. Між цими порами року є ще прохолодні – весна і осінь. Коли до Сонця більше обернена Північна півкуля, то простір навколо Північного полюса весь освітлений. Тобто там тривалий час панує полярний день . у цей час на полюсі Сонце не заходить за горизонт протягом шести місяців. Узимку, коли Північна півкуля менше освітлюється і нагрівається Сонцем, Північний полюс тривалий період перебуває в тіні. Там панує довга полярна ніч (теж 6 місяців).
  1. Практична робота. Дослід із глобусом, або телурієм.
  • Під час зміни положення глобуса відносно джерела світла краще освітлюється і нагрівається то Північна, то Південна  півкулі.

IV. Осмислення учнями знань.

  1. Бесіда з використанням інтерактивних технологій.
  • А для чого нам потрібні ці знання?
  • А чи можна сказати, що знання нам потрібні, щоб захищати?

 

  • Кого ми можемо захищати за допомогою знань?
  • А чи можемо ми захищати всю нашу Планету?
  • Від кого її треба захищати?
  • А чи треба захищати Планету від людей?

 

  • Діти! Чим це літо відрізняється від попередніх?

(Діти говорять про дуже спекотне літо)

Описание: http://www.volynpost.com/img/modules/news/a/94/875d1234b0676d851756e5a4ce7b994a/top-photo.jpg Описание: http://www.k1.ua/uploads/news/2010/05/06/ac92e1f3e748150f4406cd8d2abfa0098a4e3160.jpg

 

  • Якщо ви слідкували за інформацією Гідрометцентру та ЗМІ, то в них часто наголошувалось про те, що такої температури не було в Україні вже багато років! А деякі країни в той же час заливало дощем і навіть гинули люди.
  • На всій Землі клімат почав сильно змінюватися. За останнє сторіччя середня температура Землі збільшилася майже на 1 градус Цельсію!
  • Нас, людей, на Планеті зараз вже більш ніж 6,5 мільярдів! Щоб жити краще, з кожним роком нам потрібно все більше й більше енергії. Сьогодні люди 80% енергії, що використовується, отримують від спалення нафти, газу та вугілля. Електрична енергія, без якої ми просто не можемо сьогодні обійтись, виробляється головним чином на теплових електростанціях. Там для її отримання спалюють викопне паливо, в основному це вугілля та газ, які є невідновними джерелами енергії. Їхні запаси на нашій Планеті різко скорочуються.
  • Чи ви знаєте, що під час згоряння однієї тони вугілля в атмосферу викидається майже 2 тони вуглекислого газу? Отже, виходить, що коли ми користуємось власними холодильниками, телевізорами, пральними машинами, комп’ютерами, в атмосферу викидається вуглекислий газ та інші гази, які мають назву парникові.

Описание: http://schools.keldysh.ru/avt096887/parnikoviy_effekt/parnicef.files/image002.jpg

  • Чому вони парникові? А тому, що, потрапляючи до атмосфери, вони створюють над нею немов би «дах» від парнику, під яким накопичується тепло від Сонця. І температура на Землі підвищується!
  • Як ви думаєте, що буде відбуватись на Землі, якщо на ній буде все тепліше й тепліше?

 

(варіанти відповідей учнів вчитель записує на дошці у вигляді діаграми)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Сучасні засоби виробництва енергії завдають шкоди природі та людині. Лікарі вважають, що здоров’я людей на 20% залежить від стану навколишнього середовища. Забруднення атмосфери в процесі використання невідновних джерел енергії призводить до глобального потепління. Що ж буде далі?
  • зросте швидкість танення льодовиків, обміліють ріки та не буде вистачати питної води
  • відбуватиметься танення полярних  льодовиків та підвищиться рівень Світового океану, внаслідок чого:
  • прибережні території  будуть затоплюватися
  • у південних країнах люди страждатимуть від голоду в результаті спеки
  • багато видів тварин та рослин зникнуть внаслідок змін умов життя
  • в результаті підвищення температури погіршиться здоров’я людей.
  • Ми не знаємо, коли саме ці зміни відобразяться на нас, але комісія ООН зі змін клімату стверджує, що глобальне потепління вже почалося, і робити щось для запобігання всесвітньої екологічної катастрофи необхідно вже сьогодні і зараз.
  • Як ви думаєте – чи ми з вами винні в тому, що клімат змінюється?
  • Відповіді учнів
  • Людина не може жити без використання природних багатств, не змінюючи світ навколо себе. Але при цьому дуже важливим є не наносити шкоди природі. Необхідно знати межу допустимих змін в навколишньому середовищі та розуміти, що Земля – це не нескінченне джерело природних багатств.
  • Ми усі повинні пам’ятати, що якщо в нас  включене зайве освітлення, або працює комп’ютер, якім ми не користуємось зараз, працює телевізор, якій ніхто не дивиться, вони усі споживають ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЮ! А для її виробництва спалюють паливо і у повітря потрапляють парникові гази, які викликають зміні клімату на Землі. Отже, від невеликих повсякденних дій кожного з нас залежить благополуччя нашої великої Планети!
  • Що ж нам треба робити, діти?

Відповіді учнів можна записати на дошці

  • Якщо кожен з нас повинен нести відповідальність за майбутнє Планети, то як навчитись правильно діяти? Чи знаєте ви про це?

Відповіді учнів

  • Сьогодні дуже важливу роль у попередженні екологічної катастрофи грає енергозбереження. Але для того, щоб навчитись розумно використовувати енергію, ресурси та захистити нашу Планету, нам поки що не вистачає знань. Щоб отримати ці знання, які дозволять нам покращити своє життя та життя усієї Планети, ми з вами в цьому році будемо вивчати новий предмет «Енергозбереження та пом’якшення змін клімату». Але вивчати його ми будемо не самі. Його вивчають тисячі школярів у різних країнах і ми з вами станемо учасниками великого міжнародного проекту SPARE (шкільний проект з раціонального використання ресурсів та енергії). Усі разом ми навчимось правильно використовувати енергію та ресурси, економити сімейний і шкільний бюджет, а також будемо вчиться поводити себе так, щоб не нашкодити Природі.
  • Щоб вчитися було цікаво, учасники проекту СПАРЕ можуть брати участь у дослідницьких і практичних проектах і конкурсах, організовують агітбригади й екологічний театр, відпочивають у літніх еколого-енергетичних таборах та роблять ще багато цікавих та корисних справ, до яких можемо приєднатись і ми з вами.

Чи думали ви колись про те, що енергію треба витрачати економно? Давайте спробуємо заповнити анкету.

 

  1. Анкетування учнів.

 

№ п\п

вопросы

так

ні

1.

Я не боюсь спати вночі без світла

 

 

2

Я не дивлюсь телевізор, якщо мені не цікаво

 

 

3.

Я не забуваю вимикати чайник, якій вже кипить

 

 

4.

У холодну погоду я не розмовляю з друзями через відкрите вікно

 

 

5.

Якщо я останнім виходжу з кімнати, то завжди вимикаю світло

 

 

6.

Днем я роблю домашнє завдання біля вікна, а не вмикаю настільну лампу

 

 

7.

Я допомагаю батькам заклеювати вікна до зими, щоб зберегти тепло у квартирі

 

 

 8

Якщо я виходжу з кімнати більш ніж на 10 хвилин, я завжди вимикаю телевізор, магнітофон, радіо

 

 

9.

Я миюсь під душем замість того, щоб приймати ванну

 

 

10.

Я завжди нагадую своїм батькам про необхідність вимикати світло та електроприлади, коли вони ними не користуються

 

 

 

  • Що ж в нас вийшло? Поясніть, будь-ласка, чому ви відповідали ТАК або НІ. Чому ви так робите?

Відповіді учнів

  • Діти! Зараз я задам вам кілька питань, пов’язаних з розумним використанням ресурсів та енергії. Ваші правильні відповіді допоможуть вижити білому ведмедю на нашій Планеті.

(Питання можна задавати усно, заздалегідь записати на аркуші паперу або на частині дошки. Але тимчасово не треба показувати їх учням.)

  1. Опитування учнів. (у вигляді тестів) . Використання довідкової літератури

 

Питання

Найкраще у світі та найбільш потужне джерело енергії?

А) Сонце (+)

Б) Вугілля

В) Природний газ

Г) Енергія, властива предметам, що рухаються (внутрішня, кінетична, потенціальна)

 

Як можна допомогти зберегти ліса на Планеті? (економити папір, збирати і здавати макулатуру, саджати дерева)

 

Як ми можемо зекономити електричну енергію в домі? (вимикати світло, вимикати електроприлади, коли ми ними не користуємось)

 

Якщо ємність для сміття на кухні швидко наповнюється, то:

А) ви купуєте нову ємність більшого розміру

Б) картонні упаковки, старі газети складаєте окремо і здаєте у пункт прийому вторинної сировини

В)  пластикові пляшки, упаковки типу «тетрапак» і металеві пляшки від напоїв ви ущільнюєте, зменшуючи їхній об’єм

 

Яка найбільш велика екологічна катастрофа відбулася в Україні?

(аварія на Чорнобильської АЕС у 1986 році)

 

Як правильно викидати сміття?

А) окремо збирати паперові відходи (+)

Б) усе викидати в один смітник

В) окремо виносити пластиковий і скляний посуд (+)

 

Які види транспорту є екологічно чистими? (ті, що не використовують паливо – бензин або дизельне паливо – наприклад, велосипед)

V. Рефлексія.

  • Про що ви дізналися ?
  • Як змінюється кількість сонячного тепла, яке отримує поверхня Землі, від екватора до полюсів?
  • Чому виникають теплові полюси на Землі? Чому вони різняться між собою?
  • Як впливає кількість тепла на життя на Землі?
  • Чи у наших силах щось змінити?

Описание: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR_-hew-ZJUEq_vy5u4aUAFe92rYBxlSJkkpUHNRV8TofAqYSy12g

VІ. Підсумок уроку.

  • Діти! Вам треба буде ще багато чому навчитись, і потім ви зрозумієте, що знання і доброта нам потрібні для того, щоб наша Україна завжди була такою ж красивою і багатою, а наша блакитна планета Земля завжди залишалась нашим спільним затишним домом .

 

1

 

doc
Додано
27 серпня 2020
Переглядів
3535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку