Тема: Вправи та задачі на засвоєння таблиць додавання і віднімання в межах
10.
Мета: Закріпити обчислювальні навички додавання та віднімання у межах вивчених випадків до 10; вчити правильно складати умову задачі та розв’язувати її; розвивати пізнавальний інтерес до навчання, увагу на уроці через ігрову діяльність, пам’ять, мислення, швидкість при розв’язуванні прикладів і задач; виховувати любов до природи, бажання піклуватися про тварин та птахів взимку.
Обладнання: малюнки лісових мешканців, птахів і годівничок; геометричний матеріал; набір цифр; матеріал для складання та розв’язування задач.
Хід уроку:
I. Організація класу:
-Діти! Сьогодні до нас на урок завітали гості. Привітайтеся з ними.
-Всі сідайте тихо, діти.
Домовляймось- не шуміти,
Руку гарно піднімати,
На уроці – не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Тож гаразд, часу не гаєм,
І урок вже починаєм.
Наш девіз: «Граючись – навчаємось».
II. Повідомлення теми і мети уроку:
-На сьогоднішньому уроці ми будемо розв’язувати приклади, повторимо лічбу в межах 10, відгадуватимемо загадки, гратимемо в ігри, а ще з героями казок.
III. Актуалізація опорних знань:
1. Усний рахунок.
- А ось і один із них- Лісовичок. Він хоче послухати, як ви навчилися рахувати усно.
- Назвати числа першого десятка.
- Назвати числа від 2 до 9.
- Назвати числа від 10 до 1.
- Порахувати двійками.
- Назвати сусідів числа 5, 7, 9, 2.
- Назвати число, яке передує числу 3, 4, 6.
- Молодці! Лісовичок задоволений вашою усною лічбою. І для того, щоб переконатися, що ви добре засвоїли таблиці додавання та віднімання, Він запро шує до нас своїх лісових друзів, які загадають вам свої математичні загадки.
(Запрошені вихованці дитячого садка, переодягнені в костюми звірят, загадують учням загадки).
Зайчик. Зайченят у зайця – сім.
Треба їсти дати всім.
Десять заєць мав,
По одному дітям дав.
Скільки залишилось в нього?
Хто прийде на допомогу? ( 10-7=3)
Білка. В білки – десять білченят,
-А горішків в неї – п’ять.
Хто ж із вас , малята, знає,
- Скільки ще не вистачає? ( 10-5=5).
Їжак. Назбирав біля пеньків
їжачок десять грибків.
Шість грибочків- маслючків
Він роздав для їжачків.
Хто з вас скаже вам, малята,
Скільки залишилось в тата? (10-6=4).
Вовк. Вовченята- сіроманці
Чистять зуби рано – вранці:
Тато, мама, двоє діток
Скільки ж їм потрібно щіток? ( 1+1+2=4).
Ведмідь. Троє бурих ведмежат,
Батько й мати сіли в ряд.
Скільки кружок із медком
Їм поставити рядком? (3+1+1=5).
Лисичка. У руденької лисички
Троє діток – всі сестрички.
Лиска на базар ходила
І спіднички всім купила.
-Діти, ви спостерегли,
Чи спіднички всі вдягли? (3=3)
Котик. В кішки – мами-п’ять малят,
П’ять пухнастих кошенят.
Сім млинців вона спекла,
По одному їм дала,
А собі лишила...?(7-5=2).
-Молодці! Гарно впорались з математичними загадками. А давайте порахуємо всіх наших звірят порядковим рахунком.
2. Каліграфічна хвилинка.
-Отже всіх звірят семеро. Можливо хтось з вас пригадає казки, де зустрічається число 7? ( «Вовк і семеро козенят», «Білосніжка і семеро гномів»).
-Ще у казках і легендах нерідко зустрічаються семимильні чоботи і дракони з сімома головами. Щасливою почуває себе людина, коли говорить, що вона на сьомому небі.
Цифра сім, що кочерга,
Це її стирчить нога!
Сім яскравих кожен знає,
Кольорів веселка має.
Є сім нот, відомо всім.
Днів у тижні також сім.
- Пригадайте і запишіть красиво і каліграфічно цифру 7. А щоб запис був правильним і красивим, підготуємо зошит до роботи.
IV. Повторення та узагальнення раніше вивченого:
1. Складання та розв’язування задач.
- Давайте ще раз подивимося на наших звірят:
Ви подумайте гарненько
І скажіть мені швиденько,
Щоб не натворити бід,
Серед них, хто зайвий? (Кіт).
-Чому? Поясніть.
- Скільки звуків у слові кіт?
- Скільки голосних звуків?
- Діти, а чим любить ласувати котик?(Молоком, мишками).
- А яке ще звірятко любить і молоко, і мишок, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте ось цю загадку:
Без ниток, а з колючок
Сірий котиться клубок.
Вовк, лисиця – не займай!
Вжалить носа – так і знай!
Спить всю зиму до весни!
Дивиться смачненькі сни. (Їжак).
- Дивлячись на малюнок, порахуємо ялини.(3 ялини).
- І пеньочки, що в долині. (2 пеньочка).
-А скільки грибочків?(3+4=7).
( Запис на місцях з коментуванням).
- А тепер за цим малюнком складемо і розв’яжемо задачу. Але спочатку пригадаємо, які складові задачі ви знаєте.( Умова, запитання, розв’язок, відповідь).
- Скільки їжачок назбирав грибочків?
- А скільки він загубив по дорозі?
- Яке запитання поставимо?
- Чи зможемо дізнатися скільки грибочків залишилося у їжачка?
- Як?
- Розв’язання задачі запишемо на дошці.
2. «Склад числа».
- А ось білочка – пустунка все літо готувала горішки для зими і ховала їх у різні дупла. Отже, вона хоче, Щоб ви назвали кількість горішків у кожному дуплі і пригадали склад цих чисел.
3. Розв’язування прикладів.
- Тож білочці і багатьом лісовим мешканцям з їхніми запасами зима не страшна.А ось кому скрутно в зимову негоду та морози, так це пташкам, які залишилися зимувати в наших краях. І ось деякі з них починають злітатися до нашого вікна, а які саме і скільки, послухайте:
Були у нашому дворі
5 горобців, 3 снігурі.
Хто може скласти лік птахам,
Всім горобцям і снігурам? (8).
Горобець і три синиці
Он летять до годівниці
Скільки птахів, підкажіть,
Будуть вдячні за обід? (4).
4. Фізкультхвилинка.
- А зараз Лисичка – сестричка пропонує вам відпочити.(Під мелодію пісні «Лисичка – сестричка», учні виконують вправи).
- Діти. А хто знає, як потрібно піклуватися взимку про птахів, як їм допомагати у лютий холод?
По селу мете сніжниця,
Розгулялася зима.
У сусідів годівниця,
А у нас її нема.
А навколо,- наче вати
Хто накидав на дахи
« Нумо, брате, працювати,
Щоб не гинули птахи».
Узялися ми за діло,-
Праця нам – не новина!
Аж рубанки засвистіли,
Аж запахла смолина.
Хай сніжиться, хай пороша,-
Ми радіємо гуртом:
Скоро буде в нас хороша
Годівниця під вікном.
- Отож, щоб птахи, які прилетіли до нашого вікна, поласували смачненьким, ми пограємо в гру « Годівниці». Це змагання ми проведемо між рядами. Чим більше правильно ви розв’яжете прикладів, тим більше годівничок повісите на дерево.
10-5+2 8-4+2
4-4 3+7
8+1 5+5
6+2 8-3
- Молодці! Я думаю, що пташки голодними не залишаться, а навесні віддячать нам зеленими садками та лісами і веселим співом. Діти, давайте пригадаємо, які прислів’я про птахів ви знаєте?
-Ластівка день починає, а соловей – кінчає.
Пташка красна пір’ям, а людина – ділом.
Восени і горобець багатий.
Прилетів снігур – чекай кучугур.
Гасло: В полі, в лісі, в лузі – птахи наші друзі!
5. Робота з підручником.
а).завдання 1.(с. 79).
- Діти, а як називаються птахи, які живуть у нас вдома?
- Свійські птахи – курочки пропонують вам скласти і розв’язати приклади.
- Давайте допоможемо кожній курочці порахувати яєчка, які вони знесли.
б).завдання 3.
- А тепер допоможемо порахувати яєчка бабусі.
в).- Діти, пригадаємо, які одиниці маси ви знаєте?
- Яка маса куска сиру?
- Як про це дізнатись? (2+2+1=5кг).
- Яка одиниця служить для вимірювання об’єму рідини?
- Скільки л рідини містить банка?
6. Робота з геометричним матеріалом:
а).- Діти, погляньте на цю дівчинку, чи пізнали ви її?
- Так, це Червона Шапочка. Стежина до бабусиної хатинки лежить через ліс. У вигляді яких геометричних фігур зображені стежки?
- Яку стежку ви б запропонували Червоній Шапочці, щоб швидше дістатися до хатинки?
б), «Робота в парах».
- Але Червона Шапочка пропонує вам виконати ще одне завдання:
- порахувати кількість геометричних фігур на малюнку.
V. Підсумок уроку.
- Ось і закінчується наш урок. Чи сподобався він вам?
- Яке завдання сподобалось виконувати найбільше?
- Що найбільше запам’яталося?
- Що цікавого дізналися?