План-конспект уроку
ТЕМА: РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ КІСТКОВИХ РИБ.
МЕТА: Познайомити учнів з різноманітністю кісткових риб на прикладі рядів Осетроподібні , Оселедцеподібні, Окунеподібні, Короподібні, Лососеподібні, надрядів Кистепері та Дводишні; виявити залежність різноманітності від умов водного середовища; розкрити господарське значення риб , вплив діяльності людини на їхнє життя , підвести до висновку про необхідність охорони , раціонального використання та відтворення рибних багатств; розвивати вміння порівнювати , узагальнювати , логічно мислити , робити висновки ; продовжувати формувати вміння учнів працювати з підручником , схемами, додатковою літературою ; розвивати в учнів пізнавальний інтерес , виховувати бережливе ставлення до природи , захоплення красою і неповторністю кожного живого створіння на землі.
БІОЛОГІЯ 7 КЛАС
План-конспект уроку
ТЕМА: РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ КІСТКОВИХ РИБ.
МЕТА: Познайомити учнів з різноманітністю кісткових риб на прикладі рядів Осетроподібні , Оселедцеподібні, Окунеподібні, Короподібні, Лососеподібні, надрядів Кистепері та Дводишні; виявити залежність різноманітності від умов водного середовища; розкрити господарське значення риб , вплив діяльності людини на їхнє життя , підвести до висновку про необхідність охорони , раціонального використання та відтворення рибних багатств; розвивати вміння порівнювати , узагальнювати , логічно мислити , робити висновки ; продовжувати формувати вміння учнів працювати з підручником , схемами, додатковою літературою ; розвивати в учнів пізнавальний інтерес , виховувати бережливе ставлення до природи , захоплення красою і неповторністю кожного живого створіння на землі.
ОБЛАДНАННЯ І МАТЕРІАЛИ: таблиці «Різноманітність риб», підручник, мультимедійний проектор, ноутбук, мультимедійна презентація до уроку, роздаткові матеріали.
ОПОРНІ ТА БАЗОВІ ПОНЯТТЯ: Кісткові риби, хрящові риби, Осетроподібні , Оселедцеподібні, Окунеподібні, Короподібні, Лососеподібні, Кистепері, Дводишні.
МЕТОДИ: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, проблемний,
пошуково-дослідницький.
ПРИЙОМИ: робота з комп’ютерною презентацією, робота з роздатковими картками, робота з підручником, моделювання.
ФОРМИ РОБОТИ: фронтальна, колективна (робота в різнорівневих парах),
індивідуальна (різнорівнева).
ТИП УРОКУ: Урок засвоєння нових знань
Етапи уроку
№ етапу уроку |
Назва етапу уроку |
Час |
1. |
Організаційний момент. Психологічне налаштування. |
1хв. |
2. |
Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів |
4хв. |
3. |
Мотивація навчальної діяльності |
3хв. |
4. |
Оголошення теми, мети, завдань уроку |
2хв. |
5. |
Вивчення нового матеріалу |
20хв. |
6. |
Закріплення знань, застосування вмінь і навичок |
10 хв. |
7. |
Підсумок уроку |
3хв. |
8. |
Домашнє завдання |
2хв. |
ХІД УРОКУ
Організаційний момент. Психологічне налаштування. (Мотиватори)
|
|
Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів Запитання до учнів : фронтальна бесіда
Робота з картками: - позначити зовнішню будову риб
|
|
Мотивація навчальної діяльності Неймовірна різноманітність риб - це наслідок широкого розповсюдження їх майже по всьому водному середовищі. Риб можна зустріти в гірських потоках і стоячих водоймах ; на великих глибинах і на самій поверхні води ; у гірських озерах і в підземних печерах . Живуть риби в солоних водоймах, гарячих джерелах, чистій прозорій воді, мутних потоках , болотах , артезіанських водах. Риби не тільки плавають у воді, вони можуть повзати по дну, а інколи і по суші, зариватися в пісок, мул і навіть літати, розмахуючи плавцями , як крилами . Риби чують і самі видають звуки, вони бачать і розрізняють кольори, самі змінюють забарвлення, мають органи рівноваги , зору, слуху , дотику, смаку, нюху .Ці істоти реагують на зміну тиску , сприймають магнітне поле Землі і можуть орієнтуватися по магнітному меридіану , вловлюють найменші коливання води .Яких тільки риб не існує на світі?
|
|
Оголошення теми, мети, завдань уроку Тож тема нашого уроку: Різноманітність та значення кісткових риб. Мета уроку: ознайомитися з різноманітністю кісткових риб; визначити роль риб у природі і житті людини, з’ясувати необхідність їх охорони. Завдання:
Запис теми в зошити
|
|
Вивчення нового матеріалу 1. Розповідь учителя з елементами бесіди. Відомий літературний герой Жюля Верна капітан Немо досліджував морські глибини. Отож, сьогодні разом з ним ми вирушаємо в експедицію з метою вивчити різноманітність кісткових риб. Клас Кісткові риби налічує понад 20 тис. видів, що живуть у прісній і солоній воді. Запитання до учнів: Назвіть характерні ознаки класу Кісткові риби (Скелет кістковий, є зяброві кришки, запліднення зовнішнє, ікра дрібна, вкрита драглистою оболонкою). У кісткових риб виділяють такі ряди:
2. Характерні ознаки рядів Кісткових риб. Розповідь учителя з одночасним заповненням таблиці Отже, ми готові до відповідальної подорожі. Займаємо свої місця, й уважно спостерігаємо в ілюмінатори. Задраїти люки! Починаємо занурення. Ми знаходимося в Азовському морі на глибині 5 метрів. Розглянемо зграї риб, які пропливають повз нас. По лівому курсу бачимо кілька риб середнього розміру. Придивимося ближче. Це представники ряду Осетрові. Ці риби мають найбільш архаїчну будову серед усіх кісткових риб. Характерні ознаки ряду Осетрові
Найбільші представники виду осетрових – білуга та далекосхідна калуга, які іноді досягають 5-6 м довжини та маси до 1,5 т. Максимальний вік цих риб майже 100 років, але на даний час, в зв’язку з рибним промислом, такі великі екземпляри трапляються рідко. Більшість осетрових відноситься до прохідних риб. В морях та річках України мешкають чорноморська білуга, осетри азово-чорноморський та атлантичний, стерлядь (живе в прісних водоймах) і севрюга. Більшість з них занесено в Червону книгу. Виведено завдяки селекційній роботі гібрид білуги та стерляді – бістер, який швидко росте і має високі поживні якості. Особливістю осетрових риб є те, що більшість із них живе в морі, але для нересту обов’язково заходить у річки, де шукає місця із швидкою течією і там відкладає ікру.
- Рухаємося далі. Справа від нас пливе зграя досить знайомих на вигляд риб. Можливо, хтось впізнає їх? Ми часто бачимо цю рибу на прилавках продуктових крамниць і купуємо. (Це оселедці).
Характерні ознаки ряду Оселедцеподібні
Луска оселедцевих улаштована таким чином, що порушує класичні закони оптики і дозволяє цим рибам максимально відбивати світло і бути непомітними з усіх кутів зору Ряд Оселедцеподібні налічує близько 250 видів риб. Більшість з них нам добре відома, так як це промислові види риб, які ми часто вживаємо в їжу. Це такі як атлантичний і тихоокеанський оселедець, кілька, івасі, тюлька, сардина, хамса.
- По правому курсу бачимо зграю риб. Це – лосось чорноморський, представник ряду Лососеподібні. Дізнаємося про нього більше.
Характерні ознаки ряду Лососеподібні
Молодість прохідні лососі проводять у морі, а коли через кілка років настає час залишити потомство, вони долають відстані в тисячі кілометрів і пливуть на нерест до тих річок, де вивелися з ікри самі! У міру наближення до місць нересту ці риби змінюються: подивіться якого вигляду набуває самець горбуші у шлюбний період: тіло стискається з боків, забарвлення яскравішає, змінюється форма тіла, щелепи вигинаються. На подолання значної відстані вони витрачають всі запаси енергії, і давши життя потомству, у більшості лососевих батьки гинуть. Представники: лосось, сьомга, горбуша, форель, сиг, омуль, таймень.
- Ось зараз з лівого боку мимо нашого батискафу пропливають представники ряду Коропоподібні
Характерні ознаки ряду Коропоподібні, родини Коропові
До коропових належать вобла, плітка, лин, карась, тарань, лящ, сазан. Сазан, до речі, є диким предком коропа. До України були завезені далекосхідні товстолобик і білий амур, яких тепер успішно розводять у рибних господарствах. Близько 5 тис. років тому в Давньому Китаї були виведені декоративні акваріумні золоті рибки, предком яких був сріблястий карась.
Досить поширеними в наших водоймах є представники ряду Колючопері. Характерні ознаки ряду Колючопері
Подивіться уважно. Я впевнена ви впізнали представника даного ряду? (бичок). Зупинимося на ньому детальніше. А чи можете назвати види бичків? Якщо ні, уважно дивимося на екран. (бичок – кругляк, бичок – сірман, мартовик, бичок – цуцик, бичок – бабка)
А ми продовжуємо нашу експедицію і попереду нас чекає зустріч з Трісковими. Характерні ознаки ряду Тріскові
До цього ряду відносять: тріску, сайду, пікшу, сайку, навагу, хек, минтай.
3. Гра «Риболовля» Отже, ми вже розглянули шість рядів Кісткових риб. А тепер я вам пропоную трішки відпочити та пограти. Вам потрібно розподілити риби на малюнках по рядах, до яких вони належать. Потім учні кожної групи виходить до дошки і кидають малюнок до відповідної корзини.
4. Робота з підручником. Продовжуємо нашу подорож і часу ми не марнуєм По підручнику мандруєм, Бо він секретів не тримає І таємниці відкриває! Зараз вам необхідно віднайти в підручнику інформацію про родину Сомові та Окуневі, ряди Щукоподібні та Камбалові. Те про що ви дізнаєтеся, необхідно відтворити від першої особи. Наприклад, «Я сом, живу переважно в прісних водоймах, …
5. Розповідь учителя
Наступна зупинка надряд Дводишні. Невелика група риб, які поширені у прісних водоймах Австралії (рогозуб), Африки (протоптерус), Південної Америки (лепідосирен). Ці риби мають одну чи дві легені, які забезпечують їм атмосферне дихання. |
|
Закріплення знань, застосування вмінь і навичок 1. Гра «Хрестики – нулики» Ми довго подорожували, познайомилися з різноманітними представниками кісткових риб. - Назвіть основні ряди Кісткових риб. (Осетрові, Оселедцеві, Коропоподібні., Лососеподібні., Колючопері, Тріскові, Камбалові, Дволегеневі., Кистепері, Дводишні…) На картках зображені риби – представники різних рядів. Необхідно визначити трійку риб, що належать до одного ряду та назвати цей ряд.
2. Вправа «Сонечко» Учні записують значення риб на дошці.
|
|
Підсумок уроку «Мікрофон» Доповнити речення: - Сьогодні на уроці я дізнався… - Мені запам’яталося… - До цього мені було відомо… - Сьогодні я дізналась вперше про…
Все має свій початок і кінець...Підходить до завершення і наш урок, на якому ви збагатилися новими знаннями, і я сподіваюся, що він залишить в душі кожного із вас певні враження. Подивіться на екран і виберіть «смайлик», який відповідає вашому настрою. Якщо вам все сподобалося візьміть «смайлик» на карточці та прикріпіть його до дошки.
|
|
Домашнє завдання
|
|